Toon posts:

diskspace nextcloud ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:37
Ik heb geruime tijd een pc draaien als nextcloud met ubuntu erop. Ik zag echter dat de diskspace maar 7.3TB is terwijl er 4x4TB schijven in zitten met raid 0.

zie ik hier iets over het hoofd, is de configuratie verkeerd of klopt dit gewoon. Anders moet ik uitzoeken hoe ik de ruimte die er dan nog moet zijn aan /nextcloud kan toevoegen.

ps. het OS staat op een losse ssd.
Vooral dat sda en sdc stuk schept wat verwarring. Er staat wel raid0 maar heb ik ooit toch wellicht raid1 ingesteld?

# lsblk
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
loop0 7:0 0 55.5M 1 loop /snap/core18/2253
loop1 7:1 0 61.9M 1 loop /snap/core20/1328
loop2 7:2 0 67.2M 1 loop /snap/lxd/21803
loop3 7:3 0 67.2M 1 loop /snap/lxd/21835
loop4 7:4 0 43.3M 1 loop /snap/snapd/14295
loop5 7:5 0 61.9M 1 loop /snap/core20/1270
loop6 7:6 0 55.5M 1 loop /snap/core18/2284
loop7 7:7 0 43.4M 1 loop /snap/snapd/14549
sda 8:0 0 3.7T 0 disk
└─md0 9:0 0 7.3T 0 raid0 /nextcloud
sdb 8:16 1 238.5G 0 disk
├─sdb1 8:17 1 1M 0 part
└─sdb2 8:18 1 238.5G 0 part /
sdc 8:32 1 3.7T 0 disk
└─md0 9:0 0 7.3T 0 raid0 /nextcloud

Alle reacties

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt 4 schijven van 4TB in RAID0, daarmee had je 16TB over moeten houden. Je hebt nu zo te zien maar 8TB ter beschikking. Dat die 8TB als 7.3T zichtbaar is komt door verschillende rekenmethodes

Dat je maar 7.3T ziet staan, komt omdat in de specs vaak de eenheid TB gebruikt wordt, waarbij 1 TB bestaat uit 1000 GB en zo verder. Door je OS wordt de eenheid TiB gebruikt, waarbij 1TB bestaat uit 1024GB.

Rekenvoorbeeld bij 8T:
8TB is dan 8*1000*1000 *1000*1000 = 8000000000000 bytes
Dat maakt dan 8000000000000/1024/1024/1024/1024 = 7.3 TiB (afgerond)

Als ik verder kijk naar je overzicht, lijkt het er op dat je bij het instellen van je RAID configuratie slechts 2 disks hebt gebruikt (sda en sdc).

[Voor 33% gewijzigd door urf op 15-02-2022 08:06. Reden: Aangepast na correctie door spone]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
urf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:56:
Je hebt 4 schijven van 4TB in RAID0, daarmee hou je netto dan 8TB over.
Nee, 4x4=16, niet 8. Ik denk dat je in de war bent met RAID1.

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
spone schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:58:
[...]

Nee, 4x4=16, niet 8. Ik denk dat je in de war bent met RAID1.
Je hebt helemaal gelijk, het is nog vroeg zullen we maar zeggen 8)7

• arjanvr
Maar die sda en sdc zijn beide 8gb (7.3) dus dan zou ik denken dat dat samen 4 schijven zijn. Echter staan ze beiden gekoppeld aan /nextcloud en toch heb ik maar 7.3gb?

Of zie ik dat verkeerd?

In nextcloud zie ik ook maar een deel
md0
Koppeling: /nextcloud
Bestandssysteem: ext4
Grootte: 6.85 TB
Beschikbaar: 5.96 TB
Gebruikt: 14%

Zou ik op deze wijze nog de missende schijven kunnen toevoegen of is de kans op dataverlies dan groot

https://tufora.com/tutori...-0-array-adding-new-disks

[Voor 47% gewijzigd door arjanvr op 15-02-2022 08:44]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sda en sdc zijn beide 4TB schijven die samen de raid0 array md0 (8TB) vormen zo te zien aan je lsblk output. En daarnaast heb je dan nog sdb wat een kleine disk is waar het OS op staat. Dus ik vermoed dat je de andere twee 4TB schijven simpelweg niet gebruikt momenteel.

Maar waarom zou je nextcloud data op een raid0 array van 4 schijven willen zetten? Dat is nogal riskant omdat als een van de 4 faalt je alle data kwijt bent. Ik zou dan eerder voor raid5 ofzo kiezen, dat lijkt me voor nextcloud data ook ruim voldoende performance te geven. Dan heb je 12TB ter beschikking en mag 1 disk stuk gaan zonder gevolgen.

• arjanvr
Ik schaam me kapot.. ik heb dit systeem ruime tijd geleden in gebruik genomen en ik had in mijn hoofd dat er 4 fysieke schijven in zaten, er zitten echter maar 2 schijven in en een ssd schijf. Er zitten op dit oude moederboard maar 4 sata aansluitingen.

Ik ben mij bewust van de risico's van raid0. Ik wilde eigenlijk een externe harde schijf van 8TB eraan hangen en dan via rsync de belangrijke bestanden iedere nacht kopieren naar die externe harde schijf.

Dit tot ik in de toekomst en systeem kan samenstellen waar bijvoorbeeld 8 schijven in kunnen.

In ieder geval mijn excuses voor de stomme fout..

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
arjanvr schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:10:
Ik wilde eigenlijk een externe harde schijf van 8TB eraan hangen en dan via rsync de belangrijke bestanden iedere nacht kopieren naar die externe harde schijf.
Je weet dat dat geen backup is, toch?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:52
DJMaze schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Je weet dat dat geen backup is, toch?
Zeker wel. Hangt er helemaal van af wat je backup-doel is, ofwel waar je bang voor bent.
Huis afbranden, ransomware - dan is dit geen bruikbare backup. Hardware failure van de bron - dan zeker wel.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:33:
Zeker wel. Hangt er helemaal van af wat je backup-doel is, ofwel waar je bang voor bent.
Huis afbranden, ransomware - dan is dit geen bruikbare backup. Hardware failure van de bron - dan zeker wel.
Hij had een stroompiek waardoor alles stuk ging.
Een externe HDD die er aan hangt dan ook.
Tijd voor een UPS dan.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• arjanvr
Het is inderdaad tegen hardware failure.. maar goed, dan kan ik er ook voor kiezen om het systeem te upgraden naar raid 5 om wat in te dekken al.. Ransomware ben ik niet heel erg bang voor gezien het op linux is en dat is toch minder populair.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee