Vraag

• DennisH82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-02 12:36
Mijn vraag:
Met nieuwe build bezig, nooit overkomen, maar krijg het niet werkend :(
Mobo blijft maar knipperen tussen cpu en dram led, ram is compatible (volgens Gigabyte website) al een extra setje besteld (eerste kwam slecht verpakt binnen, misschien gevallen etc), maar nieuwe (beter ingepakt) setje werkt ook niet, elke strip in elke bank apart geprobeerd, en Cmos batterij is er ook al uit geweest.

Ram: Kingston Fury Beast 32 GB 2x16 GB 4800Mhz : KF548C38BBK2-32

Mobo heeft nieuwste bios (meteen met bios update besteld), en is dus ook werkend getest (neem ik aan).
Dus daar zou het niet aan moeten liggen.

CPU i9 12900K, andere cpu geprobeerd, de Celeron G6900, geen verschil, gebruik zolang de G6900 totdat het werkt.

Dram ledje blijft soms langer rood, voor weer terug te springen naar cpu en dan weer naar dram, maar gaat niet verder naar VGA of BOOT, kom niet in de bios.

Heb nu alvast een setje Corsair besteld, kijken of dat wel werkt.

Zou het dan toch aan het Kingston geheugen liggen ???

Ik heb op dit moment geen idee wat het zou kunnen zijn.

Zijn er meer problemen bekend met Gigabyte Z690 DDR5 of de Kingston DDR5 ??
Kinderziektes ?

Alle suggesties zijn welkom !!

Mvg Dennis

Beste antwoord (via DennisH82 op 17-02-2022 08:16)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat zou moeten maar aangezien je bij dit bord een update zonder beeld kan doen is er misschien niet veel mee gebeurd. Misschien is de update wel gefaald maar hebben ze dat niet door gehad?

Wat je nog kan doen:
• BIOS update
• Alles uit de kast halen en zo kaal mogelijk testen
• CPU eruit halen en de pinnetjes van de socket goed inspecteren

Alle reacties

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02 20:23

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik zou toch maar even een BIOS update doen. Ik had precies hetzelfde met mijn Aero G DDR5 met een I7 12700 en hetzelfde geheugen. Kort rood bij CPU, lang rood bij RAM. Na de BIOS update werkte alles gewoon.

Dit filmpje legde goed uit hoe een update uit te voeren zonder beeld. Gigabyte zelf heeft daar bar slechte documentatie over.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• DennisH82
Ik heb dit bord met bios update besteld bij Alternate, dan zou ik er toch vanuit moeten gaan dat ze dat gedaan hebben, op de bon staat van wel...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat zou moeten maar aangezien je bij dit bord een update zonder beeld kan doen is er misschien niet veel mee gebeurd. Misschien is de update wel gefaald maar hebben ze dat niet door gehad?

Wat je nog kan doen:
• BIOS update
• Alles uit de kast halen en zo kaal mogelijk testen
• CPU eruit halen en de pinnetjes van de socket goed inspecteren

• DennisH82
Ja dat weet ik inderdaad niet, test altijd buiten de kast ;)
Cpu en pinnetjes is niks mis mee.
Heb nu Corsair geheugen besteld, kijken of dat wel werkt....
Denk zelf dat Gigabyte op dit moment zn zaken gewoon niet op orde heeft mbt dit Kingston geheugen

• DennisH82
Update:
Corsair geheugen gebruikt, werkte meteen.
Bord had bios F3, en dus niet de laatste F6 versie, dus inderdaad Alternate heeft de Bios update niet gedaan!
Bios zelf geupdate, en nu werken de Kingston geheugen modules wel :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Fijn dat het nu wel werkt. Gigabyte heeft in de nieuwere versies wat dingen om de geheugencompatibiliteit te verbeteren.

Als je Alternate betaald hebt voor die BIOS update zou ik wel wat centjes terug vragen ;)

• Mr Game
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-01 00:27
DeTeraarist schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:23:
Ik zou toch maar even een BIOS update doen. Ik had precies hetzelfde met mijn Aero G DDR5 met een I7 12700 en hetzelfde geheugen. Kort rood bij CPU, lang rood bij RAM. Na de BIOS update werkte alles gewoon.

Dit filmpje legde goed uit hoe een update uit te voeren zonder beeld. Gigabyte zelf heeft daar bar slechte documentatie over.
Precies hetzelfde probleem. Ik heb vanochtend een BIOS update uitgevoerd en zal vanmiddag laten weten of dit effect had. Ik moet wel zeggen dat ik de BIOS update snel vond gaan (1min), dus ik ben benieuwd op het gelukt is.

setup:

intel i5 12500
Z690 gigabyte moederbord
16GB DDR5 Beast van Kingston

• Stefanva
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik heb juist hetzelfde probleem met deze combinatie MB - ram
Alle beschikbare biosversies t.e.m F6 geprobeerd, steeds hetzelfde.
Hier is de flashtijd van bios tussen 1 en 2 minuten, wat kort is vergeleken met de meldingen van 8 minuten die ik her en der tegenkwam.

Is het bij jullie opgelost geraakt ?
Ik heb echt geen zin om andere ram te kopen met alleen de hoop dat het dan mss wel zal werken.

Mvg

Stefan

• DennisH82
Hoi Stefan,
De q flash plus werkte bij mij niet, heb Corsair geheugen besteld, dat werkte meteen, en toen vanuit de bios het bios geüpdate, naar F6.
Duurde maar een paar minuten.
Toen werkte het Kingston geheugen ook.
Corsair terug gestuurd.
Zo te horen meer problemen met de q flash plus functie...

Mvg Dennis

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 19:29
Bij mij lukte BIOS flashen ook niet via QFlash. Toen het ook niet lukte via een bootable USB stick ben ik er even verder in gedoken. Bleek dat er in de flash.nsh file een filenaam van een heel ander BIOS stond. Even aangepast en toen werkte het wel. Slordig van Gigabyte (Z690 Aorus Elite DDR4; F6 BIOS)

Edit: ook ik had trouwens voor de update een boot loop na aanzetten XMP profile 1 in BIOS. Na BIOS update was dit verholpen.

[Voor 17% gewijzigd door Muyz op 03-03-2022 01:42]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee