Check van mijn zonnepanelen layout design mbv sunnyweb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:00
Hallo,

Sinds zonnepanelen verslavend zijn en teruglevertarieven gunstiger zou ik graag een tweede installatie aanschaffen. Vier jaar geleden heb ik al zelf een 16x Solar Frontiers op het platte dak van de garage gelegd en ik zou er nu ook het schuine dak (~35 graden helling) van mijn huis vol leggen.
Ik heb dus al wat ervaring met panelen leggen en lees ook graag de topics hier op het forum. Mijn belangsrijkste vraag is of mijn design hieronder met sunny design web optimaal is, en ik niks over het hoofd heb gezien? Zoals zichtbaar is er redelijk wat harde schaduw van het huis van de buren. Naarmate de zon hoger komt in de zomer wordt dit steeds minder.
Mijn idee zou zijn om 12 panelen (~325Wp*12) op west te leggen in 1 string en dit op een SMA 3.6kW aan te sluiten. Daarnaast zou ik dan op de tweede ingang nog 6 panelen op oost kwijt kunnen. Door Ja Solar panelen (JAM60S10-325) te nemen die nog circa 1m* 1.69m zijn kan ik het vrij goed vullen. Vergelijkbaar met de buren (Ja solar panelen van circa 6 jaar oud) waar ze vrij dicht bij de nok liggen. Bij grotere panelen die steeds populairder worden past het allemaal steeds net niet lekker. Ook is landscape orientatie idealer qua schaduw ivm de diodes. Op west zouden nog 2 panelen passen, maar deze vangen zoveel schaduw dat het mij het niet waard lijkt en daarbovenop komt nog het feit dat meer dan 12 panelen per string over het max voltage van de omvormer heen gaat als het koud is. De schoorsteen is niet meer in gebruik en zal ik uiteraard laten verwijderen. Dit zou jaarlijk zo'n 4600 kWh opleveren.
Ik ben geen fan van optimizers (kan kapot gaan, duurder, en solar edge is minder makkelijk te monitoren) en voor zover ik begrijp helpen die weinig bij harde schaduw. Mijn garage opstelling draait op een Goodwe, welke bevalt, maar ik ben bang dat de shadow scan van Goodwe in dit geval niet optimaal is.

Mijn vragen zijn dus:
- Zie ik nog iets over het hoofd? volgens mij klopt het allemaal qua voltages en is het verlies van deze oost-west configuratie minimaal qua aftoppen van de omvormer.
- Gaat een SMA goed met deze harde schaduw om? Shadowfix van SMA scant tenslotte vaker dan Shadow Scan (1x per uur) van Goodwe.
- Iemand in de regio nog ervaring met een bedrijf die niet standaard aankomt SolarEdge en zegmaar mijn design kan realiseren? Of kan ik beter via werkspot een man of 2 zoeken die de boel kunnen monteren, nadat ik zelf de boel bestel bij bijvoorbeeld Winkelman?
Foto's
De eerste schaduw foto is van Feb 11 om 16:19 en de tweede om 13:47. Dus naarmate de dag verstrijkt komt de schaduw hoger en verder naar rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FTRdZStB88R-mkQ7VM9bMPNghk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZgo3r0TnNADhGvhgPnnwlsC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfQOF7K_1XknZU6umkJElSKZnWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pc1fULM02MX8EHK4lpcHN49b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-qpomlXNk99b7J0wc-c9xmBWSA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tRz8fPdNT9k19A2T1dg10qG9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mZ0jn8EqIgea6uecH4fNfHVlrU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4JYZjZ3wv7rQqevTlkHIDzhx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imvGZaXaCvEOqmXSrCp5SSaRWOI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oImYu4wTVkHaD2M6K1Xzv553.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Zie fotos. Circa 5m x 5m. Huis is 5.5m breed
Schaduw
Ja zie de foto's.
Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik wordt al gecompenseerd door de panelen op de garage. Dit is puur omdat meer opwekken gewoon leuk is en de teruglevertarieven hoger zijn
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
~5000 euro ofzo en het doel is meer terugleveren. Ideaal een zo'n laag mogelijke prijs/wp, vandaar ook het zelf aansluiten.
Als ik bij winkelman kijk is het circa 1000 euro aan montage materiaal + 18x129=2322 euro aan panelen. Daar komt dan nog een omvormer van een euro of 1000 bij en wat draad en meterkast spul.
Wie gaat het project uitvoeren
Het liefst zou ik iemand vinden die alleen het werk op het dak doet. Zelf ben ik handig genoeg om de boel binnen aan te sluiten. Ik vraag mij af hoe haalbaar dit is. Op het schuine dak klimmen met flinke panelen ga ik denk ik maar niet aan beginnen, want dat is toch wat anders dan het platte dak van een garage.
Bijhouden van data
Uiteraard
Reeds verkregen offertes
Nog geen
Regio
Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Ik maak me in dit geval zorgen om de verschillen in diffuse instraling bij bewolkt weer. Bewolkt weer is verantwoordelijk voor rustig de helft van je jaarproductie. Hoeveel productie er dan is is afhankelijk van het percentage van de hemel die het paneel 'ziet'. En daar zit hier nu juist vrij veel verschil in.

In de zon is het heel duidelijk: het verschil in productie tussen een beschaduwd paneel en een paneel in de zon is groot tot heel groot (dat heb je al goed door!). Dus de omvormer heeft simpele beslissingen te maken. Bypassen die zooi.

Stel dat ik installateur zou zijn, dan zou ik dit systeem met mijn huidige kennis niet durven aanbieden als serie systeem... Dus micro's of SolarEdge.

SolarEdge is niet lastig installeren. Het is 1 kastje aan de rails extra vast maken en kabels pluggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qua kosten vallen micro omvormers ook nog wel redelijk mee. Een 3x een APS QS1 (12 panelen) is evenduur als een SMA SB3.6 en dan heb je 12 MPP's in plaats van 2 strings. Enige is dat je panelen dan wel iets kunnen aftoppen (325wp en max 300watt per paneel in de omvormer), maar mijn ervaring is dat dat heeeeel beperkt effect heeft op je jaaropbrengst.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
En voor de hele zware panelen DS3 (2x440VA) of DS3-L(2x385VA)

Zijn niet extreem veel duurder dan QS1 per paneel ook...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:00
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:21:
Ik maak me in dit geval zorgen om de verschillen in diffuse instraling bij bewolkt weer. Bewolkt weer is verantwoordelijk voor rustig de helft van je jaarproductie. Hoeveel productie er dan is is afhankelijk van het percentage van de hemel die het paneel 'ziet'. En daar zit hier nu juist vrij veel verschil in.

In de zon is het heel duidelijk: het verschil in productie tussen een beschaduwd paneel en een paneel in de zon is groot tot heel groot (dat heb je al goed door!). Dus de omvormer heeft simpele beslissingen te maken. Bypassen die zooi.

Stel dat ik installateur zou zijn, dan zou ik dit systeem met mijn huidige kennis niet durven aanbieden als serie systeem... Dus micro's of SolarEdge.

SolarEdge is niet lastig installeren. Het is 1 kastje aan de rails extra vast maken en kabels pluggen.
Dankje voor de feedback! Mooi hoe jij, @AUijtdehaag, en andere advies geven.

Qua budget vind ik solaredge eigenlijk gewoon te duur, want daardoor komt er toch ruim 50euro per paneel bij.

Ik begrijp je opmerking over diffuus licht. Stroom is gelijk door alle panelen en met diffuus licht wordt er waarschijnlijk geen diode geactiveerd waardoor het paneel met het minste licht dus de stroom bepaald. Maximaal zouden er ten alle tijden eigenlijk maar 4 panelen in de schaduw liggen tegelijk en naarmate de zon hoger komt zal dit alleen maar minder worden. Kan mij voorstellen dat installateurs het risico niet willen lopen met een simpele string.

Ik zou misschien eventueel de onderste 2 of 4 panelen weg kunnen laten, want die vangen de meeste schaduw om zo het effect te verminderen.

Ik heb mij nooit heel erg verdiept in APS. Als het bij 12 zou blijven begrijp ik het, maar als ik op oost ook nog 6 stuks wil plaatsen dan wordt APS toch heel wat duurder dan een SMA. Ik ga sowieso eens die APS modellen opzoeken.

Geluk is dat ik de extra opbrengst niet echt nodig heb en het meer voor de lol is.