Leeftijd versus Kilometerstand bij kopen andere auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Hallo, ben al een tijdje op zoek naar een andere auto, en had het er met een collega over. Zijn insteek is dat ik beter een oudere auto kan kopen, maar met weinig kilometers. Omdat ik veel rij kan ik er langer mee doen voordat ik hoge kilometerstand heb behaald, wat dus goedkoper is.

Echter is mijn indruk dat ik beter een jonge auto met hoge kilometerstand kan kopen, want een jonge auto heb je minder onderhoud aan. Een hoge kilometerstand betekend ook meer snelwegkilometers gereden, dus minder slijtage op de motor.

Onderhoud blijft uiteraard lastig te pijlen. geld achter de hand houden met een oude auto zal zeker nodig zijn. Maar ook met een nieuwere auto kan je pech hebben....

Wat is jullie visie hierin?
ik kan concrete voorbeelden geven van auto's waar mijn oog op is gevallen maar ik wil voor nu wat algemeen houden. En met hoog heb ik het echt over >180 duizend kilometers.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 14-02-2022 22:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:44
Een in-betweent-tje?
15-20k per jaar lijkt me prima voor een auto. Ik weet niet in welke boujaren je zoekt maar een 5 jaar oude auto met zeg 80k km vertouw ik meer dan een 15 jaar oude met die tellerstand.

Let alleen wel of het onderhoud netjes is gedaan (niet bezuinigd, juiste termijnen en olie!) en of er geen direct groot onderhoud aan komt (distributie, banden, remmen etc)

Succes!

Edit: rijd nu een Volvo V40 (2012). Gekocht in 2018 met 110k, nu 160k, en werkelijk geen centje pijn. Ja, een nieuwe accu. Verder komt de distributie eraan en hoop ik dat we nog jaren verder rollen.

[ Voor 20% gewijzigd door caspervc op 14-02-2022 22:36 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

N=1 dus het kan vriezen & dooien qua aankoop.

Zo heb ik nu een auto die in 9 jaar net aan 120K heeft gelopen. Is dat oud? Is dat weinig km? Mijn vorige wagen was ook 7 jaar oud met 85K toen ik m kocht. En wat is er foutgegaan; 1 PCB van de automatische bak. Daar doe je niks tegen dus.

Maar ja, ik kies er vaak/vaker om iets meer uit te geven aan "zichtbaar" onderhoud dus allicht is mijn ervaring anders...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
caspervc schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:34:
Een in-betweent-tje?
15-20k per jaar lijkt me prima voor een auto. Ik weet niet in welke boujaren je zoekt maar een 5 jaar oude auto met zeg 80k km vertouw ik meer dan een 15 jaar oude met die tellerstand.

Let alleen wel of het onderhoud netjes is gedaan (niet bezuinigd, juiste termijnen en olie!) en of er geen direct groot onderhoud aan komt (distributie, banden, remmen etc)

Succes!

Edit: rijd nu een Volvo V40 (2012). Gekocht in 2018 met 110k, nu 160k, en werkelijk geen centje pijn. Ja, een nieuwe accu. Verder komt de distributie eraan en hoop ik dat we nog jaren verder rollen.
Kopen bij 110 noem ik niet "hoog"

Ik kan nu bijvoorbeeld kiezen voor eentje van 2016 met 38000 op de teller, maar voor hetzelfde geld heb ik eentje van 2019, maar dan wel met 180 duizend op de teller.
die laatse heeft gewoon 60dkm per jaar gereden :o

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mrc4nl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:41:
[...]

die laatse heeft gewoon 60dkm per jaar gereden :o
Gemiddeld dus "maar" 230km per werkdag (5 werkdagen per jaar).

Ik had een collega ooit die bijna het dubbele per dag reed. Die deed dus ook maar anderhalf jaar met een lease-dieseltje. Hok zag er spic & span uit. Tja...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Gemiddeld dus "maar" 230km per werkdag (5 werkdagen per jaar).

Ik had een collega ooit die bijna het dubbele per dag reed. Die deed dus ook maar anderhalf jaar met een lease-dieseltje. Hok zag er spic & span uit. Tja...
Zeker met lease zou ik verwachten dat een auto op tijd zijn beurtjes krijgt. de bestuurder betaald er immers voor. Ik hoor trouwens steeds meer dat de onderhoudshistorie digitaal wordt bijgehouden, of is dat alleen als ie naar de merkdealer gaat voor onderhoud?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Wij hebben vorig jaar een Renaultje Clio 1.5dci gekocht van 2015 met 125 d km op de teller.
Da's 20.500 km per jaar.
Afgelopen jaar er 25 d km bij gereden.
Kosten in dat jaar een beurtje+APK en tegelijk de distributie incl spanrollen en waterpomp laten doen a 450 euro bij een vakgarage.

Vorige auto ook vaak rond de 130 d km/ 5/6 jaar oud gekocht o.a. twee op LPG.
Op zich geen gekke dingen, wel een Fiat Grande Punto met brakke Dualogic bak.
Die kun je beter laten staan.
;w

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel36 op 14-02-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Er is veel over te zeggen: maar als ik zie hoe agressief er afentoe op de autosnelweg gereden wordt, dan weet ik nog niet zo of die auto's ook daadwerkelijker er van profiteren?

Zelf heb ik gewoon een jonge auto gekocht, die nog geen 3 jaar oud was en slechts 30.000km gereden had. Achteraf bleek uit de km-stand historie, dat deze auto deze afstand slechts in een jaar tijd ofzo gereden heeft. De auto bleek namelijk lange tijd stilgestaan te hebben, als voren ik hem kocht.

Hogere km-stand betekend natuurlijk ook meer onderhoud: daar gaat men toch wel op beknibbelen hoor, juist vanwege de veel gereden afstanden. Bij een lagere km-stand in combinatie met een jonge auto, heb je in-principe weinig onderhoud.

Maar vaak blijken oude auto's met slechts pak en beet 30.000km op de teller, wel in goede staat te zijn. Mijn vader heeft ook een Aygo uit 2009 gekocht, welke slechts 12.000km had. Die auto was bijna nog als nieuw, alleen nu onderhoud mijn vader de auto niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Weissbier schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:38:
Er is veel over te zeggen: maar als ik zie hoe agressief er afentoe op de autosnelweg gereden wordt, dan weet ik nog niet zo of die auto's ook daadwerkelijker er van profiteren?
misschien meer slijtage op de remmen. maar een warme motor slijt weinig. ook al rij je hard op de snelweg. Met met koude motor plankgas geven, dat doet de meeste slijtage.
Zelf heb ik gewoon een jonge auto gekocht, die nog geen 3 jaar oud was en slechts 30.000km gereden had. Achteraf bleek uit de km-stand historie, dat deze auto deze afstand slechts in een jaar tijd ofzo gereden heeft. De auto bleek namelijk lange tijd stilgestaan te hebben, als voren ik hem kocht.

Hogere km-stand betekend natuurlijk ook meer onderhoud: daar gaat men toch wel op beknibbelen hoor, juist vanwege de veel gereden afstanden. Bij een lagere km-stand in combinatie met een jonge auto, heb je in-principe weinig onderhoud.

Maar vaak blijken oude auto's met slechts pak en beet 30.000km op de teller, wel in goede staat te zijn. Mijn vader heeft ook een Aygo uit 2009 gekocht, welke slechts 12.000km had. Die auto was bijna nog als nieuw, alleen nu onderhoud mijn vader de auto niet :X
tja het liefst zie ik èn jong èn lage kilometerstand, maar die gevallen zijn zeldzaam, of duurder.
Dus vandaar de vraag.Als ik moest kiezen, wat zou beter zijn, 5 jaar ouder of met 160000 kilometers meer?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:32
Zowel een hoge leeftijd en een hoge kilometerstand hoeven geen probleem te zijn als de auto maar goed is onderhouden.

Verder zou ik ook kijken naar het aantal eigenaren dat de auto heeft gehad.
Bij een auto die relatief vaak van eigenaar is gewisseld is de kans groter dat dit is gebeurt omdat er iets mis mee is.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
mrc4nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:44:
[...]
tja het liefst zie ik èn jong èn lage kilometerstand, maar die gevallen zijn zeldzaam, of duurder.
Dus vandaar de vraag.Als ik moest kiezen, wat zou beter zijn, 5 jaar ouder of met 160000 kilometers meer?
Vooral nu: mijn auto is zelfs in waarde omhoog gegaan, dat hou ik nu al voor de grap een tijdje bij. Dan kijk ik naar de vervangingswaarde i.v.m. totall loss :+

Op 4 december 2021 was dat € 5250 en op 13 februari 20222 € 5700 ondanks de oplopende km-stand, welke nu op 105000km staat. Mocht er vrijdag tijdens de storm een boom op mijn auto vallen, dan krijg ik waarschijnlijk dus eventjes € 5700 aangezien ik wel voor stormschade verzekerd ben >:)

Mijn auto heeft in 4 jaar tijd dus slechts € 2300 afgeschreven, daar betaalde ik € 8000 voor vier jaar geleden. Nu kun je dat wel vergeten: auto's zijn echt duur geworden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Een oude auto met weinig kilometers V.S. een jonge auto met veel kilometers, ik zou zeggen nummer 2 wint. Daar zul je ook gewoon je onderhoudskosten aan hebben, maar een auto van 3 jaar oud met 180K op de teller heeft als het goed is zeker minimaal 10x een onderhoudsbeurt gehad (aantoonbaar). Van een oude auto met weinig kilometers vraag ik me dat maar af, ook zal die hoofdzakelijk voor korte ritjes zijn gebruikt en heeft de jonge auto weinig te lijden gehad op de snelweg.

E.e.a. hangt ook wel af van de reputatie van het merk. Neem b.v. een Lexus CT200h, een hele betrouwbare auto waarvan bekend is dat de 90K en 180K beurt nogal duur zijn. Als je een jong exemplaar vindt waarbij de 180K beurt is uitgevoerd, dan denk ik dat je tegen relatief lage kosten fluitend de 3 ton kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Thijskoman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:39:
Een oude auto met weinig kilometers V.S. een jonge auto met veel kilometers, ik zou zeggen nummer 2 wint. Daar zul je ook gewoon je onderhoudskosten aan hebben, maar een auto van 3 jaar oud met 180K op de teller heeft als het goed is zeker minimaal 10x een onderhoudsbeurt gehad (aantoonbaar). Van een oude auto met weinig kilometers vraag ik me dat maar af, ook zal die hoofdzakelijk voor korte ritjes zijn gebruikt en heeft de jonge auto weinig te lijden gehad op de snelweg.

E.e.a. hangt ook wel af van de reputatie van het merk. Neem b.v. een Lexus CT200h, een hele betrouwbare auto waarvan bekend is dat de 90K en 180K beurt nogal duur zijn. Als je een jong exemplaar vindt waarbij de 180K beurt is uitgevoerd, dan denk ik dat je tegen relatief lage kosten fluitend de 3 ton kan halen.
10x in drie jaar/180.000 km?
Hebben die auto's zo'n lage service interval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:40
Hoge kilometerstand hoeft niet erg te zijn zoals hierboven beschreven, een grondige aankoop keuring kan uitsluitsel geven. Zo heb je uitsluitsel welk onderhoud al gedaan is en wat er aan zit te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-02-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
Daniel36 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:44:
[...]

10x in drie jaar/180.000 km?
Hebben die auto's zo'n lage service interval?
Als het allemaal volgens het boekje wordt gedaan is een Lexus na 180K toe aan zijn 12e onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Thijskoman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Als het allemaal volgens het boekje wordt gedaan is een Lexus na 180K toe aan zijn 12e onderhoudsbeurt.
Is een interval van minder dan 20.000 km niet erg kort dan?

Meeste auto's die ik heb gehad zaten op minimaal 20, maar meestal 25 of 30.
Toegegeven, ik rijd geen nieuwe auto's maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
Daniel36 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Ik heb zelf alleen ervaring met een 14 jaar oude Japannert, ook om de 15.000 onderhoud (ik geloof erin). Niet voor niets komen ze zo ver. In hedendaagse auto's wordt de onderhoudsinterval steeds verder opgerekt, olie pas verversen na 50K is niet ondenkbaar. Dit hangt echter samen met de minimale levensduur die de fabrikant van tevoren bedenkt. Die is bijvoorbeeld 2 ton, waardoor de onderhoudsinterval kan worden opgerekt. Echter als je langer wil doen met je auto dan is het verstandig een kortere interval te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik hou een omslagpunt van 15.000km/jaar aan.
Als een auto meer heeft gereden dan is de kilometerstand lijdend voor onderhoudskosten. Heeft hij minder gereden dan is de leeftijd lijdend.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:36
Thijskoman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:20:
[...]

Ik heb zelf alleen ervaring met een 14 jaar oude Japannert, ook om de 15.000 onderhoud (ik geloof erin). Niet voor niets komen ze zo ver. In hedendaagse auto's wordt de onderhoudsinterval steeds verder opgerekt, olie pas verversen na 50K is niet ondenkbaar. Dit hangt echter samen met de minimale levensduur die de fabrikant van tevoren bedenkt. Die is bijvoorbeeld 2 ton, waardoor de onderhoudsinterval kan worden opgerekt. Echter als je langer wil doen met je auto dan is het verstandig een kortere interval te hanteren.
Dat is omdat je een japanner rijdt, niet omdat je om de 15k olie wisselt.

:+

Zijn toch vaker de onderbuikgevoelens bij mensen dan dat het op feiten gebasseerd is. Nu ga ik zeker niet zeggen dat het niet waar is hoor. Blijft een interessantverhaal oliewissel + bijbehorende (of beter gezegd het gebrek er aan) slijtage.

Hoeveel % van de ''pechgevallen'' of volledige afschrijving van een wagen is toe te schrijven aan het niet vaak genoeg wisselen van olie...?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
FSSF schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Dat is omdat je een japanner rijdt, niet omdat je om de 15k olie wisselt.

:+

Zijn toch vaker de onderbuikgevoelens bij mensen dan dat het op feiten gebasseerd is. Nu ga ik zeker niet zeggen dat het niet waar is hoor. Blijft een interessantverhaal oliewissel + bijbehorende (of beter gezegd het gebrek er aan) slijtage.

Hoeveel % van de ''pechgevallen'' of volledige afschrijving van een wagen is toe te schrijven aan het niet vaak genoeg wisselen van olie...?
:D Dat is ook weer zo, het laat zich moeilijk in cijfers vertalen. Autoweek heeft een mooie rubriek 'Klokje rond' waarin auto's met hoge kilometerstanden aan een inspectie worden onderworpen. Daarin is steevast de conclusie 'onderhoud is behoud'. Er komen daar auto's met 5 ton voorbij die er nog bijna als nieuw uitzien en nog rijden zoals de fabrikant het bedacht had (dat kost geld). Maar ook hokken die helemaal op zijn en al jaren niet meer worden onderhouden, die hebben dan ook flink op hun prestaties ingeleverd. Bij het kopen van een nieuwe auto is het maar net hoeveel waarde de vorige eigenaar eraan hechtte :+

Edit, hierbij een voorbeeld van een auto waarbij de afschrijving duidelijk is toe te schrijven aan gebrek aan olie verversen/bijvullen:

[ Voor 10% gewijzigd door Thijskoman op 15-02-2022 21:06 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Daniel36 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Nee, 15k zou ik eerder beschouwen als normaal (iets wat Toyota/Lexus gelukkig nog wel begrijpt). Dat VAG nou intervallen van 30k hanteert, betekent niet dat dat het beste is voor de auto :P

Wat betreft de vraagstelling, dat ligt ook geheel aan de auto. Ik bedoel, een Lexus of een Toyota durf ik best met 250k te kopen. En afhankelijk van het model durf ik ook best bepaalde modellen van Lexus/Toyota met 400.000 te kopen (de oudere LS400/GS300 bijvoorbeeld). Ik heb zelf mijn Volvo S80 gekocht met 280k km op de teller
Bij een moderne auto zou ik eerder naar de km-stand kijken dan het bouwjaar. Als voorbeeld: of je nu een VW Golf 7 van 2020 rijdt of van 2016, dat maakt geen zak uit, het blijft dezelfde auto. Als die van 2017 minder gelopen heeft, dan is het een no-brainer om voor die uit 2016 te gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door -tom-562 op 17-02-2022 19:56 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:00
Het is eigenlijk niet zo 1 op 1 te zeggen wat beter is.
Maar als je 2 auto's hebt met dezelfde km stand waarvan 1 een stuk ouder is, dan is de jongste auto in ieder geval de beste keus. Omdat niet alleen het aantal km's zorgt voor slijtage, leeftijd zorgt hier ook voor.
Over het algemeen is het ook zo dat een (veel) jongere auto beter onderhouden word omdat deze meer waard
is.

Een ex leaseauto kan een goede optie zijn, die zijn nooit ouder als 5 jaar en zijn goed onderhouden.
Als een auto er van binnen en buiten heel goed uitziet is er over het algemeen ook netjes mee gereden.
Als er grotendeels met een warme motor word gereden scheelt dat veel slijtage, mede omdat het elke keer starten van de motor ook belastend is. Veel snelweg zorgt bijvoorbeeld ook voor minder slijtage aan de schokdempers en andere onderstel delen.

[ Voor 6% gewijzigd door BadEendTerror op 18-02-2022 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BadEendTerror schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 02:28:
Een ex leaseauto kan een goede optie zijn, die zijn nooit ouder als 5 jaar en zijn goed onderhouden.
Als een auto er van binnen en buiten heel goed uitziet is er over het algemeen ook netjes mee gereden.
Mwah, vroeger misschien wel, maar zeker de leaseauto's in NL zijn vaak motorisch licht, waardoor er soms mee wordt gereden alsof het gaspedaal alleen maar 2 standen heeft, planken of remmen. Ik heb toch echt auto's binnen 5 jaar volledig aan gort gereden zien worden. En die zien er van binnen piekfijn uit, want met je goeie pak ga je niet in een kliko zitten. En leasemaatschappijen hebben een hekel aan onderhoud, want dat zijn kosten. Daarom hebben ze ook jonge auto's, die zitten nog in de fabrieksgarantie en afgezien van wat standaard beurtjes (die zo goedkoop mogelijk worden ingekocht) wordt er niet naar omgekeken.

Waar ik persoonlijk ook naar kijk is de catalogus waarde & onderdelen prijzen.
Een duurdere auto heeft (vaak) ook duurdere onderdelen, dus als er iets stuk gaat, dan betaal je er meer voor.

En voor de rest is het een beetje mazzel hebben en een beetje inlezen.
De meeste modellen hebben jaargangen of uitvoeringen die heel goed of juist heel slecht te boek staan. Een jaartje nieuwer kan betekenen dat je van onverwoestbare tank ineens in een gebakje rijdt. (VW heeft dat gehad).
Pak een VW Golf en je hebt 7 verschillende motoren in 1 bouwjaar waaruit je kunt kiezen, een Toyota Prius wordt al jaren met praktisch dezelfde motor uitgeleverd. Dat maakt het uitzoekwerk makkelijker, maar dat geld voor iedereen, dus kunnen de prijzen soms wat hoger liggen. Weet je dat een bepaald model een gebrek heeft, maar kun je controleren of dat bij jouw auto van toepassing is, dan kun je juist weer gunstig kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

BadEendTerror schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 02:28:
Het is eigenlijk niet zo 1 op 1 te zeggen wat beter is.
Maar als je 2 auto's hebt met dezelfde km stand waarvan 1 een stuk ouder is, dan is de jongste auto in ieder geval de beste keus. Omdat niet alleen het aantal km's zorgt voor slijtage, leeftijd zorgt hier ook voor.
Over het algemeen is het ook zo dat een (veel) jongere auto beter onderhouden word omdat deze meer waard
is.

Als er grotendeels met een warme motor word gereden scheelt dat veel slijtage, mede omdat het elke keer starten van de motor ook belastend is. Veel snelweg zorgt bijvoorbeeld ook voor minder slijtage aan de schokdempers en andere onderstel delen.
Deels maar vergeet niet de onderhoudsgeschiedenis te controleren.

Sommige mensen trappen leaseauto's af, want dat is niet hun auto.

En niet elke jongere auto is de betere keuze.
Onderhoud

wordt meestal sowieso gedaan zolang de garantie periode geldt, om garantie te kunnen houden.

Na die tijd/aantal kms is dat bij sommigen een ander verhaal.

Ik kijk ook naar de banden keuze: goedkope banden van linglong e.d. onder een verder nette auto vind ik ook verdacht.
Blijkbaar mocht het dan niks kosten, dus wat is er gedaan aan onderhoud?

En check zaken als distributie ketting of riem en eventuele vervanging.
Mensen die een auto ruim over de interval heen hebben gereden, dat zie ik ook niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik heb recentelijk een oude auto gekocht van 2006 met slechts 69k op de teller. Letterlijk van een oud vrouwtje geweest die nu te oud is om te rijden, ik ben de tweede eigenaar. Ding heeft altijd netjes alle onderhoud gehad en heeft altijd binnen in de garage gestaan.

Enige nadeel van een oudere auto is dat je wel "opties/features" moet missen die toendertijd nog niet bestonden en nieuwere auto's wel aan boord hebben: dat is ook wel iets om over na te denken.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Phase schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:56:
Ik heb recentelijk een oude auto gekocht van 2006 met slechts 69k op de teller. Letterlijk van een oud vrouwtje geweest die nu te oud is om te rijden, ik ben de tweede eigenaar. Ding heeft altijd netjes alle onderhoud gehad en heeft altijd binnen in de garage gestaan.

Enige nadeel van een oudere auto is dat je wel "opties/features" moet missen die toendertijd nog niet bestonden en nieuwere auto's wel aan boord hebben: dat is ook wel iets om over na te denken.
Jawel, maar veel daarvan zijn wel achteraf in te bouwen.
Hoewel airco bijvoorbeeld lastig is.

Maar een radio/touchscreen met navi etc. is meestal niet zon punt.
PDC, CC, achteruitrijcamera etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Daniel36 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Jawel, maar veel daarvan zijn wel achteraf in te bouwen.
Hoewel airco bijvoorbeeld lastig is.

Maar een radio/touchscreen met navi etc. is meestal niet zon punt.
PDC, CC, achteruitrijcamera etc.
Het ziet er wel uit als een hoop gedoe. ik koop liever iets dat meteen werkt, ipv zelf te moeten prutsen of vaag spul uit china te importeren omdat het orgineel nooit geleverd was. Een nadeel van oudere auto's is dat hun infotainment vaak verouderd is. vroegah had je nog DIN inbouwslots. Kon je gewoon makkelijk iets moderners in plaatsen. Ik Wil bluetooth muziek kunnen streamen. Maar er zijn best veel infotainment systemen die je alleen maar laten bellen.

Hbe nog wel wat enigszins recente Nissans gezien met Din radio. maar dat zijn dan ook meteen knakenbakken waar ik met ene boog omheen loop

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 18-02-2022 09:46 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

mrc4nl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Het ziet er wel uit als een hoop gedoe. ik koop liever iets dat meteen werkt, ipv zelf te moeten prutsen of vaag spul uit china te importeren omdat het orgineel nooit geleverd was. Een nadeel van oudere auto's is dat hun infotainment vaak verouderd is. vroegah had je nog DIN inbouwslots. Kon je gewoon makkelijk iets moderners in plaatsen. Ik Wil bluetooth muziek kunnen streamen. Maar er zijn best veel infotainment systemen die je alleen maar laten bellen.

Hbe nog wel wat enigszins recente Nissans gezien met Din radio. maar dat zijn dan ook meteen knakenbakken waar ik met ene boog omheen loop
Ja en nee: je kunt iets goeds kopen en laten inbouwen door een specialist bijv.
Kost veel meer maar dat kan het je waard zijn.

Bijkomend voordeel is dat het up to date is.

Met die din slots kom je in principe ook wel uit.
Maar kostbaar en lastig zelf te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel36 op 18-02-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Daniel36 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:48:
[...]
Ja en nee: je kunt iets goeds kopen en laten inbouwen door een specialist bijv.
Kost veel meer maar dat kan het je waard zijn.

Bijkomend voordeel is dat het up to date is.

Met die din slots kom je in principe ook wel uit.
Maar kostbaar en lastig zelf te doen.
Mijn vader heeft dat laten doen voor zijn sprinter. hele set inc achteruitrijcamera.
Maar het werkte slecht. viel soms uit. telefoon soms geen verbinding. heeft met moeite zn geld terug gekregen. was ook niet zon top bedrijf qua reviews.

Ik wil het idee natuurlijk niet meteen helemaal afschrijven, maar ik ga toch liever voor zekerheid, plus je weet meteen wat het kost.En het verschil tussen een auto met of zonder luxe infotainment schilt niet zo extreem.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Dat er lease auto's zijn die afgetrapt worden is een feit, maar dit gebeurd tegenwoordig een stuk minder als vroeger. Zeker omdat er tegenwoordig bijv. bij een veel snellere als gemiddelde slijtage van bijv de banden daar vaak zelf extra voor betaald moet worden. En voor elke schade ben je een fors eigen risico kwijt.

De auto's met de kleinst beschikbare motor moet je sowieso mijden, dit zorgt voor meer verbruik en meer belasting van de motor dan nodig. Als je als minimum de 1 na kleinste motor aan houd is dat meestal al voldoende.

En je kan beter een auto kopen waarvan alle facturen van het onderhoud erbij zitten als een met een ingevuld onderhoudsboekje. Hier kan namelijk makkelijker mee gesjoemeld worden en er staat vaak niet precies in welke onderdelen er vervangen zijn etc.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:00

Goku33

Ownage!

Hierbij nog 1 voor kamp "jonge auto, hoge kilometers":

Ik heb vorig jaar een net 3 jaar oude BMW 520d uit Duitsland geïmporteerd. 140k op de teller, dus de vorige eigenaar heeft er goede Autobahn kilometers mee gemaakt. Al het noodzakelijke onderhoud was in die jaren gewoon op tijd bij merkdealers gedaan en de auto leek van binnen en buiten nog alsof hij net van de band was komen rollen. De hoge kilometerstand leverde uiteindelijk nog een flinke meevaller op in de te betalen BPM omdat ze de waarde daardoor wel echt lager inschatten.
Bij binnenkomst in NL meteen een checkup bij BMW laten doen; 0 aandachtspunten. Inmiddels een jaar en 20k kilometers verder en de eerste grote beurt gehad. Was een vrij standaard beurt zonder gekke uitschieters. N=1 en je weet het nooit vooraf, maar dit was een topaankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Goku33 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:53:

Ik heb vorig jaar een net 3 jaar oude BMW 520d uit Duitsland geïmporteerd. 140k op de teller, dus de vorige eigenaar heeft er goede Autobahn kilometers mee gemaakt. Al het noodzakelijke onderhoud was in die jaren gewoon op tijd bij merkdealers gedaan en de auto leek van binnen en buiten nog alsof hij net van de band was komen rollen. De hoge kilometerstand leverde uiteindelijk nog een flinke meevaller op in de te betalen BPM omdat ze de waarde daardoor wel echt lager inschatten.
En ik denk ook omdat duitsland een autoland is, waar men niet ze snel krenterig gaat doen op onderhoud. Maar heb je geen hoge importkosten dan?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33

Goku33

Ownage!

mrc4nl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:
[...]

En ik denk ook omdat duitsland een autoland is, waar men niet ze snel krenterig gaat doen op onderhoud. Maar heb je geen hoge importkosten dan?
Wat is hoog? Ik ben hem zelf gaan halen, dus dat scheelt al enorm. De eerste inschattingen met zo'n online calculator leken op zo'n 3.000 euro BPM te komen, uiteindelijk in de definitieve berekening kwam het net boven de 2.000 euro. De auto als geheel was daardoor significant goedkoper dan hij in Nederland was geweest. Sterker nog, als ik nu naar Autotrack kijk kan ik hem nog steeds minimaal voor mijn aankoopprijs incl. BPM verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ik neem bij het kopen van een 2dehands auto ook mee hoeveel velgschade een auto heeft, Dit is ook een indicatie die erop kan duiden dat er wel of niet voorzichtig met de auto omgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Goku33 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:53:

Bij binnenkomst in NL meteen een checkup bij BMW laten doen; 0 aandachtspunten. Inmiddels een jaar en 20k kilometers verder en de eerste grote beurt gehad. Was een vrij standaard beurt zonder gekke uitschieters. N=1 en je weet het nooit vooraf, maar dit was een topaankoop.
Dit is toch geen hoge km-stand? Met hoge km-stand verwacht ik minstens het dubbele
BadEendTerror schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:23:
Ik neem bij het kopen van een 2dehands auto ook mee hoeveel velgschade een auto heeft, Dit is ook een indicatie die erop kan duiden dat er wel of niet voorzichtig met de auto omgegaan is.
Ja of gewoon een indicatie dat iemand (of zijn/haar partner) niet kan rijden/(in)parkeren

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 18-02-2022 15:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33

Goku33

Ownage!

-tom-562 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Dit is toch geen hoge km-stand? Met hoge km-stand verwacht ik minstens het dubbele
Alles is relatief. Ik vind ruim 45k kilometers per jaar aardig wat. Voor zijn leeftijd had hij dus een relatief hoge kilometerstand, bovengemiddeld ook, vandaar ook de bovengemiddeld hoge korting op de te betalen BPM. Auto's met richting de 3 ton op de teller zijn over het algemeen wel wat ouder dan deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goku33 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Alles is relatief. Ik vind ruim 45k kilometers per jaar aardig wat. Voor zijn leeftijd had hij dus een relatief hoge kilometerstand, bovengemiddeld ook, vandaar ook de bovengemiddeld hoge korting op de te betalen BPM. Auto's met richting de 3 ton op de teller zijn over het algemeen wel wat ouder dan deze.
Het is aardig wat per jaar, maar met zo weinig jaar is het alsnog geen hoge km-stand.

Overigens iets om op te letten in de afweging leeftijd vs km-stand: ze hebben verschillend impact op verschillende storingen. Alles wat draait, draait grotendeels om km-stand, maar bijv elektronica heeft meer last van leeftijd (oxidatie van contacten etc) dan van afstand.

Als je dus een auto overweegt met bekend gevoelige elektro, dan ben je ws beter af met een relatief jongere, ongeacht km-stand, terwijl een auto met bekende issues aan de bewegende delen, dan is vooral lage km-stand interessant, leeftijd minder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:23
Ik zie hier een aantal keer een opmerking voorbij komen over het uitpluizen over de betrouwbaarheid van de auto die je wilt kopen (dus slecht jaar, slechte elektra, bekende euvels, etc). Zijn hier standaard bronnen voor om in te duiken? Ik heb dit voorheen ook wel eens geprobeerd bij mijn toenmalige auto, maar ik vond het lastig om een duidelijke bron te vinden.

Vaak kom je op van die auto fan fora waar men dan stellingen neergooit als "Het is bekend dat deze een slechte motor heeft", maar ik heb geen flauw benul waar ze die info vandaan halen. Het helpt ook niet dat ik niet echt thuis ben in autotechniek :+

Niet om dit topic the hijacken, maar ik denk dat het ook wel relevant kan zijn bij de vraag van TS

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Een van de dingen waar je het kunt zien is de anwb occasiontest. Omdat ze daar ook kijken naar de data van auto's die de anwb hebben gebeld zijn er soms bepaalde dingen die vaker voorkomen.

Veel Autofabrikanten doen wel zelf een soort anwb dienst aanbieden waardoor de data niet altijd even goed is.
Pagina: 1