Toon posts:

houdbare 2K lak

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een aantal jaren terug gelezen over een spraycan met 2K lak, die volgens de leverancier lang houdbaar was, tot wel 6 maanden (!). Ik kan er alleen helemaal niets meer over terugvinden.
De meeste 2K lak die ik zie geven een shelf-life van ca 2 weken, en dat is met kleine objecten heel erg kort.
20-50ml cans 2K zijn er zover ik weet niet.

Weet iemand heel toevallig welke lak dit is?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als ik snel even zoek met jouw topic titel, vind ik vooral artikelen en forum topics die aangeven dat houdbare 2K lak helemaal niet bestaat.

• paQ
CH4OS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:20:
Als ik snel even zoek met jouw topic titel, vind ik vooral artikelen en forum topics die aangeven dat houdbare 2K lak helemaal niet bestaat.
nee daarom staat het me ook nog zo bij. Da tik dacht:"huh? :? " en hele discussies op fora erover. Maar ook die topics kan ik niet meer vinden.

Normaliter laat je bij een 2K spuitbus een ventiel openen waardoor de harder bij de lak kan/komt. In de lucht start dan het drogingsproces, maar ook het hardingsproces in de bus zelf start dan al. Dat gaat heel traag, maar op den duur is de lak dus onbruikbaar.
Er zijn wel wat truukjes door de bus heel koud te bewaren, maar deze fabrikant beweerde echt dat zijn 2K lak veel langer houdbaar was.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zodra je de harder mengt heb je 1 dag. In de koelkast hooguit een weekje.
Dat is bij alle 2k spuitbus lakken zo (vziw). Die 6 maanden is doorgaans de shelf life.

Als je vaker aflakt, wat let je om een klein compressortje en een (airbrush) spuitpistooltje de kopen, en losse clearcoat en losse verharder? (Ook hier, 6 maanden shelf life bij open blikjes).

[Voor 15% gewijzigd door teacher op 14-02-2022 22:42]

Wise enough to play the fool

• paQ
teacher schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:40:
Zodra je de harder mengt heb je 1 dag. In de koelkast hooguit een weekje.
Dat is bij alle 2k spuitbus lakken zo (vziw). Die 6 maanden is doorgaans de shelf life.

Als je vaker aflakt, wat let je om een klein compressortje en een (airbrush) spuitpistooltje de kopen, en losse clearcoat en losse verharder? (Ook hier, 6 maanden shelf life bij open blikjes).
ja dat doe ik nu, maar ik vind het zo enorm veel geklooi elke keer. :|
vooral het reinigen erna :r

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:18
Er zijn 2K spuitbussen die je langer kan bewaren, maar eenmaal aangemaakt zijn ze beperkt te gebruiken.
je meng de delen in de spuitbus zelf :)

https://www.nonpaints.com...tbus-spraymax-250ml-400ml

Let wel dat 2K spuiten zonder bescherming kan leiden tot de DOOD !
als je het inademt gaat het naar je longen, de lak hardt dan alsnog uit, en kan leiden tot ademnood
Dus gevaarlijk :)

[Voor 17% gewijzigd door absrnd op 14-02-2022 23:34]

• paQ
I know I know, maar de fabrikant waar ik het over heb claimde 2K lak te hebben die je kon heractiveren na gebruik. :S

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

paQ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:26:
[...]

ja dat doe ik nu, maar ik vind het zo enorm veel geklooi elke keer. :|
vooral het reinigen erna :r
Ultrasoonreiniger is je vriend.

• paQ
teacher schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Ultrasoonreiniger is je vriend.
Zelfs die heb ik. Maar man. Effe schudden. Dop er af. SSHHHHHHH. Klaar

Het is echt maar 10 sec spuiten.
Maar met lak mengen en de boel reinigen ben ik zo een half uur kwijt. Plus nog alle flessen thinner en alcohol.

• paQ
gevonden!

https://www.modelbouwforu...k-lak-in-spuitbus.264795/

:')

het schijnt een dubbele spuitkop te zijn, dus in het nevelen zou deze mengen.
mja... matig resultaat waarschijnlijk, maar bovenal volgens mij niet echt meer verkrijgbaar.

https://www.maston.fi/en/front-page/technology/2k-solo

edit:
Het wordt nog wel in Polen verkocht onder Maston, en in de VS als WISE 2K en Car-rep (wat weer Fins is... en dus weer maston, enfin)

[Voor 24% gewijzigd door paQ op 24-03-2022 17:12]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Just wow! Dat gaan we eens proberen!!!

• paQ
teacher schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:22:
Just wow! Dat gaan we eens proberen!!!
Sja. Nergens te koop alleen :')

Hornbach is er mee gestopt.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Noooo... stom!

• paQ
Reactie van de IJslandse dealer. Die voeren het niet meer :|
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee