Toon posts:

Meedenken Home Automation Noob

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Hi,

ik heb al een tijdje Home Automation bekeken, maar nooit de sprong gewaagd. Nu met een verbouwing in huis wil ik het eea gaan doen. Niet meteen volledig overboord - maar de keuze is overweldigend (maar dan vertel ik niets nieuws hier ;)

Mijn vraag is of jullie kunnen meedenken - ik ben een Noob, dus heb zeker niet alles op de radar!

Wat wil ik:
  • Infraroodpaneel (in plafond geplaatst als bijverwarming) kunnen aansturen. Aansturen met een GIRA pulsdrukker. Echter wil ik deze ook 'smart' maken zodat ik er een 'timer' op kan zetten (bijvoorbeeld dat paneel na 60min standaard uitgaat om te voorkomen dat het paneel de hele dag aanstaat). Daarnaast heb ik nog enige scenario's (IF/THEN in gedachten). Ik heb hier een 'switch' met een relais voor nodig.
  • bewegingssensor koppelen aan bestaande verlichting toilet
  • bestaande buitenlamp bij deur koppelen aan NEST HELLO (via scenario)
  • energiemonitoring op oa nieuwe apparaten keuken
  • aflezen van nieuwe slimme meter (stroom/gas)
  • overigens gaat dimmen van nieuwe verlichting waarschijnlijk via DALI
  • buitenverlichting aansturen
  • wellicht wil ik geluid/muziek integreren - maar is vooralsnog geen prioriteit
Ik heb een Intel NUC (i7) en ik heb hier een VMBox op geinstalleerd en heb Home Assistant erop draaien met HACS en een paar andere plugins. Nog niks heel spannends maar gewoon eens kijken hoe dat allemaal werkt. De keuze voor HA is dat ik daar alles op kan aansluiten - wellicht ook gewoon Homekit kan gebruiken voor het Apple deel van het gezin.

Afwegingen/vraag:
  • Shelly 'switches'. Hier was ik in eerste instantie erg enthousiast over - maar lees toch regelmatig klachten van resetten deze devices. Knipperen van dim-functie lees ik de laatste tijd ook veel, alhoewel ik zie dat er een beta update aan zitten komen. Daarnaast als ik voor DALI ga - hoef ik niet te dimmen via aparte slimme stekker. Daarnaast heeft een wifi connectie zo zijn voordelen (oa range) - maar wil ik niet dat mijn wifi eronder gaat leiden (gezin van 5 - je kan je de wifi gesprekken wel voorstellen :-)
  • Z-wave - lijkt een goed alternatief. Niet op wifi of Zigbee (2.4 GHz - zelfde band als wifi, alhoewel ik op ander kaneel zou kunnen instellen). Ik kan een Z-wave USB stick gebruiken als 'plugin' voor mijn Intel NUC. Het is overigens een jaren 30 woning (niet alleen look - ook bouw, dus houten vloeren) - dus de mindere kracht van de '800' MHz zou geen beperking hoeven te zijn (mesh helpt tuurlijk ook).
  • De AEOTEC Z-Stick 7 lijkt me een goede keuze. Ik lees goede verhalen over AEOTEC 5plus - en de 7 lijkt me de nieuwste. Is deze dan ook idd de betere keuze? Of loop ik dan juist tegen kinderziektes aan?
  • Switches - zijn er kwalitatieve/ondersteunings verschillen tussen de verschillende merken zoals FIBARO, AOETEC, Qubino - of anderen die ik wellicht eens moet bekijken?
  • /
Zie ik iets over het hoofd? Dingen die ik eens moet lezen/bekijken? Ik hoor het graag!

alvast bedankt,
Mischa

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee