[Thuis Router] aankoop advies 1gbit glas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonusbartus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05 15:30
ik heb een tijdje terug een router met wifi functionaliteit gekocht. De TP-link AX50, ter vervanging van een oude stervende TP-link WDR4300 waarop OpenWRT draaide.
Mijn internet verbinding is intussen verbeterd van 300/30mbit Ziggo naar 1000/1000 glas bij T-mobile. Sinds het thuiswerken merk ik meerdere problemen op die terug te voeren zijn naar de router.

-Als op 2 pc's tegelijk een MS teams vergadering bijgewoond wordt, met webcams + screensharing, dan is er altijd 1 van 2 die begint te klagen over slechte netwerkverbinding en/of begint te haperen.
toch laat een speedtest, maar ook downloaden van games via bijvoorbeeld Steam zien, dat de router wel data binnen kan trekken met 980Mbit/s...
De router heeft wel een QoS settings scherm, maar:
- QoS in de standaard-stand lijkt niks te doen, als op 1 pc een speedtest gedaan wordt (lage prio) dan valt IPTV verbinding op andere ethernet poort weg (of blijft haperen)
- QoS op elke andere stand (of een device Prio geven) laat de maximale througput van de router in zakken naar 250Mbit (up/down).

- Er zit geen functionaliteit in voor firewall management op ipv6 (alles van buiten naar binnen staat standaard dicht en is niet aan te passen), en voor ipv4 is dit minimaal. (toekomst...)

-Functionaliteit als vlan tagging op de wan poort (nodig voor T-Mobile) lijkt wel te werken, maar heeft in het verleden problemen gegeven (werkte ineens op magische wijze correct).

-Ik heb en 3x TP-Link Deco M4r set bedraad aan het netwerk hangen, wat met IGMP snooping (op AX50) het halve netwerk in liet storten (iets dat ik nog niet kan verklaren, maar IGMP snooping uit en alles werkt)

Ik heb het Zyxell modem van T-Mobile nog in de doos deze eventueel kunnen testen in plaats van de TP-link AX50, maar daar zijn de verhalen ook niet heel top over.

ik ben nu op zoek naar "wat anders" en zou daarbij graag een wat completere set aan mogelijkheden hebben binnen de router, mijn volledige bandbreedte willen kunnen benutten, en af zijn van de QoS problemen.

ik heb zitten kijken naar Mikrotik routers (en gespeeld met een hEX (RB750GR3), welke stopt bij 500Mbps met minimale firewall rules zonder Fastpath/fasttrack), Ubiquiti spul, en naar bijvoorbeeld een TP-link ER605 en DrayTek2135 zitten kijken, maar ik heb geen idee wat nou een verstandige keuze is.
het device hoeft niet perse Wifi te ondersteunen, aangezien ik een 3x TP-link Deco M4r set heb + het AX50 device dat ook als AP te gebruiken zou zijn.
Verder kom mijn internet binnen met een vlan 300Q tag, dus het zou mooi zijn als dit in het router eraf gehaald kan worden zonder performance te kosten. (IPTV zit in hetzelfde vlan en is unicast ipv multicast verkeer).

VPN functionaliteit, multi WAN in het router heb ik niet nodig aangezien ik hiervoor een apart device heb.

Verder begrijp ik niet veel van de max throughput specs van routers:
Mijn AX50 lijkt 1Gbps best te kunnen routen, ik met het T-mobile modem zal ik ook 1Gbit up/down halen in een speedtest, maar toch lees ik overal dat een router onder zeg €300,- geen 1Gbps kan routen, hoe kan dit? Het grootste deel van de routingfunctionaliteit wordt neem ik aan tegenwoordig in in hardware gedaan of niet?

wat zijn nu interessante devices om naar te kijken, die niet meteen 500euro of meer kosten (liefst tot €200).

mijn netwerk ziet er verder inmiddels als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yugboeZ7WrnFhZ6xt5f96bIc_0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N0vGvFLjPlVzpD7QEduk66iz.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Ik zou beginnen om die TP Link er eens tussenuit te knikkeren en gewoon die Zyxel meer te zetten, voordat je een nieuwe router zou kopen. Die Zyxel is best prima, en uit je post maak ik ook niet op dat je een heel veeleisende use case / setup hebt waar je een eigen router voor nodig hebt. Met een Gbit verbinding heb je QoS ook nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonusbartus
Thanks, dat was inderdaad de eerstvolgende test op mijn lijst...
Met een Gbit verbinding heb je QoS ook nergens voor nodig.
Ja en nee, op dit moment kan ik met 1 pc de hele lijn dichttrekken (steam, origin etc) en dan valt zelfs de iptv stream weg, welke toch wel voorrang zou moeten krijgen... Maar dit kan ook weer specifiek een probleem met de ax50 zijn.
Net als mijn probleem met meerdere Teams vergaderingen, dat zou echt geen probleem mogen zijn, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
bonusbartus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:03:
Thanks, dat was inderdaad de eerstvolgende test op mijn lijst...

[...]

Ja en nee, op dit moment kan ik met 1 pc de hele lijn dichttrekken (steam, origin etc) en dan valt zelfs de iptv stream weg, welke toch wel voorrang zou moeten krijgen... Maar dit kan ook weer specifiek een probleem met de ax50 zijn.
Net als mijn probleem met meerdere Teams vergaderingen, dat zou echt geen probleem mogen zijn, maar toch...
Heb hier ook een 1 Gbit glasvezel lijn met Zyxel router (T-Mob), en ondanks dat ik ook prima met 950+ Mbit wat kan downloaden heb ik nooit een hapering gezien in de IPTV stream of welke conf call tool dan ook.
Even die Zyxel installeren en eventueel tijdelijk wat (bedrade) apparaten loskoppelen zijn wat stappen waarmee je vrij snel zou moeten kunnen troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 14:08
Hier ook een vergelijkbare setup, 1000/1000 glasvezel, zelfde tp link access points en de hele dag teams calls van mij en mijn partner.
Ik gebruik de standaard router van de provider (fritzbox) en ervaar geen probleem.
Ik zou ook verwachten dat de router van tmobile dit verkeer makkelijk zou moeten aankunnen. Zelfs als ik mijn netwerk dichttrek hoor ik van de rest van het gezin geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Als je 1000/1000 hebt en meerdere AP's dan lijkt QoS mij niet heel erg zinnig. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat een (steam) download bijvoorbeeld de TV oid in de weg zit.

Wel heb ik last gehad van de wired backhaul van Deco m4. Dat ging niet met elke switch goed. Zou kunnen zijn dat je netgear daar ook niet lekker mee samen werkt. Ook heb ik last gehad van tijdelijke disconnects bij gebruik van managed Netgear Prosafe switches.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Na lang zoeken staan deze twee routers op mijn verlanglijstje, omdat deze schijnbaar wel goed een gigabit WAN aankunnen, en ook heel veel verbindingen tegelijk geen probleem zou moeten vinden:

- pricewatch: MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN
- pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN

Voor de rest lijkt er inderdaad weinig dat echt gigabit WAN aankan zonder ontzettende bufferbloat te krijgen wanneer de lijn eens stevig in gebruik is.

Een aantal routers, zoals de ZyXEL van Tweak kunnen inderdaad 1Gbit halen, dit is vanwege hardware offloading. Niet iedere router heeft dit, en zodra ze dit wel hebben zitten ze over het algemeen al gauw in een duurder segment. Maar ook de ZyXEL vindt het niet erg leuk om veel verbindingen tegelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonusbartus
Wekko306 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:56:
[...]

Heb hier ook een 1 Gbit glasvezel lijn met Zyxel router (T-Mob), en ondanks dat ik ook prima met 950+ Mbit wat kan downloaden heb ik nooit een hapering gezien in de IPTV stream of welke conf call tool dan ook.
Even die Zyxel installeren en eventueel tijdelijk wat (bedrade) apparaten loskoppelen zijn wat stappen waarmee je vrij snel zou moeten kunnen troubleshooten.
Ik heb intussen wat zitten spelen met het Zyxell routertje, maar daarin mis ik wat functionaliteit die mijn huidige opstelling wel heeft.
T-Mobile heeft er blijkbaar voor gekozen om een en ander uit de firmware te halen. Onder andere Static Routes en IP/MAC/ARP binding functionaliteit zit er voor zover ik weet niet in.
Verder ben ik er vrij zeker van dat het probleem in mijn huidige router zit, aangezien dat zo een beetje de enige constante is in alle tests die ik gedaan heb.
RJeee schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:29:
Hier ook een vergelijkbare setup, 1000/1000 glasvezel, zelfde tp link access points en de hele dag teams calls van mij en mijn partner.
Ik gebruik de standaard router van de provider (fritzbox) en ervaar geen probleem.
Ik zou ook verwachten dat de router van tmobile dit verkeer makkelijk zou moeten aankunnen. Zelfs als ik mijn netwerk dichttrek hoor ik van de rest van het gezin geen klachten.
Misschien moet ik dan maar eens gaan kijken naar een Fritzbox als vervanging van de TP-Link AX50.
Met Fritzbox heb ik zelf nog geen ervaring, maar eigenlijk alleen maar positieve verhalen over gehoord.
sdk1985 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:43:
Als je 1000/1000 hebt en meerdere AP's dan lijkt QoS mij niet heel erg zinnig. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat een (steam) download bijvoorbeeld de TV oid in de weg zit.

Wel heb ik last gehad van de wired backhaul van Deco m4. Dat ging niet met elke switch goed. Zou kunnen zijn dat je netgear daar ook niet lekker mee samen werkt. Ook heb ik last gehad van tijdelijke disconnects bij gebruik van managed Netgear Prosafe switches.
Ik heb gemerkt dat de Wired Backhaul van de Deco nogal wat problemen kan veroorzaken inderdaad.
Als ik IGMP snooping op mijn AX50 aanzet EN Decos bedraad aansluit, dan kan ik vanuit devices die rechtstreeks aan mijn AX50 aanhangen, niks meer bereiken achter de Netgear GS724... op het moment dat IGMP snooping uit staat zijn alle backhaul problemen weg...
De vraag is of dat in dit geval een probleem is met de Deco, de GS724 of toch weer de AX50...
Bonthouse schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 00:44:
Na lang zoeken staan deze twee routers op mijn verlanglijstje, omdat deze schijnbaar wel goed een gigabit WAN aankunnen, en ook heel veel verbindingen tegelijk geen probleem zou moeten vinden:

- pricewatch: MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN
- pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN

Voor de rest lijkt er inderdaad weinig dat echt gigabit WAN aankan zonder ontzettende bufferbloat te krijgen wanneer de lijn eens stevig in gebruik is.

Een aantal routers, zoals de ZyXEL van Tweak kunnen inderdaad 1Gbit halen, dit is vanwege hardware offloading. Niet iedere router heeft dit, en zodra ze dit wel hebben zitten ze over het algemeen al gauw in een duurder segment. Maar ook de ZyXEL vindt het niet erg leuk om veel verbindingen tegelijk te maken.
Ik denk dat je hier een belangrijk punt te pakken hebt, dat ook meteen de oorzaak is van mijn problematische zoektocht naar een vervangende router.
TP-link, Asus, Fritzbox etc implementeren Hardware offloading, maar er is nergens te vinden welke functionaliteit wel en niet ge-offload wordt. (bij mijn AX50 QoS duidelijk niet).
Mikrotik, OpenWRT, Ubiquiti etc lijken niks, of veel minder met hardware offloading te doen, omdat ze dan functionaliteit moeten inleveren.
Daarbij is het blijkbaar onmogelijk om correcte/complete datasheets van zo een beetje alle netwerk ICs te krijgen, waardoor dit soort functionaliteit ge-reverse engineered moet worden in veel gevallen (zie OpenWRT).

Toevallig ben ik er afgelopen weekend achter gekomen dat de Mikrotik hEX een MT7621 bevat, die zo een beetje al enige in OpenWRT Hardware Offloading ondersteunt. Ik ben er nog mee aan het testen, maar een speedtest haalt hiermee inderdaad 950+Mbps in beide richtingen... echter 100% stabiel lijkt dit platform ook weer niet te zijn als je de forums leest.

Verder is het blijkbaar onmogelijk om een routertje te vinden dat alles in SW doet en ook een CPU heeft die 1Gbps kan routen EN die niet ook meteen groot en duur is, veel verbruikt en/of veel poorten heeft.
Een raspberryPi 4 achtig iets met 2x 1gbit lan zou al perfect zijn volgens mij. Maar om nou met gbit lan via USB te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:51
Waarvoor heb je igmp snooping nodig als je iptv geen multicast verkeer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonusbartus
Serefsiz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:08:
Waarvoor heb je igmp snooping nodig als je iptv geen multicast verkeer is?
Goeie, heb ik niet nodig, dat stond in eerste instantie aan omdat de monteur dat had voorgesteld.
Maar dat ik het nodig heb staat natuurlijk los van het probleem dat blijkbaar vanalles mis is met de AX50.
Pagina: 1