Hoe wordt de lat onder een kozijn genoemd? (plaatje)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 19:34
Beste klusserts,

Ik ga een dakkapel plaatsen en kijk naar constructietekeningen waaronder de ondersteuning van het kozijn. Het profiel van de dorpel is voorzien van een groef zodat hierin het lood kan worden geplaatst en aan de binnenzijde een sparing voor de vensterbank.

Nu zie ik in een aantal tekeningen een lat onder het kozijn waardoor het kozijn goed stevig kan worden geplaatst. Wie weet hoe deze speciale lat heet (rode pijl)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDhzL9O1vdown-phlGnRNL0Bqvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/cNvdhiYevLcNz4IHLyH6fdRD.gif?f=user_large

Alvast dank,
Remon

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is is een spouwlat, maar waarom heb je bakstenen onder je dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
Ik moet toegeven dat de afbeelding niet klopt met mijn toepassing, maar het profiel van de vensterbank in deze tekening komt exact overeen met de onderkant van mijn kozijnhout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

maar als je geen spouw hebt kan het geen spouwlat zijn :P

wellicht een stelkozijn of (stel)regel, niet alles heeft een naam het kan ook gewoon een stuk hout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:40:
maar als je geen spouw hebt kan het geen spouwlat zijn :P

wellicht een stelkozijn of (stel)regel, niet alles heeft een naam het kan ook gewoon een stuk hout zijn.
Ik ben een lijst aan het maken met materialen en koop liever iets kant-en-klaar wat past dan dat ik het zelf moet gaan frezen. Dus daarom vroeg ik mij af of dit stuk hout een naam heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RemonDePemon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Ik ben een lijst aan het maken met materialen en koop liever iets kant-en-klaar wat past dan dat ik het zelf moet gaan frezen. Dus daarom vroeg ik mij af of dit stuk hout een naam heeft.
je koopt dat normaal aan het kozijn vast. (die bollentjes in de tekening betekenen lijm) en (bijna) alle kozijnen in nederland zijn maatwerk. dus die opdracht moet je aan de timmerfabriek meegeven. het ligt niet bij de gamma in het spouwlatten gangpad. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:42
Zoals bovenstaand gezegd wordt deze lat ( in de volksmond een spouwlat, ondanks dat er geen spouw aanwezig is) wordt in het geval van bovenstaand detail aan het kozijn vast geleverd.
De lat zoals in het verstrekte detail zal je ook met kozijn en al moeten monteren. Als je een lat zoekt waar je een kozijn tegenaan schroeft wordt het een stelkozijn, hier heeft je kozijn echter een andere profilering nodig.

Maar wat ik niet helemaal begrijp, je gaat een dakkapel plaatsen, maar heb je het kozijn ook al gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:46:
[...]

je koopt dat normaal aan het kozijn vast. (die bollentjes in de tekening betekenen lijm) en (bijna) alle kozijnen in nederland zijn maatwerk. dus die opdracht moet je aan de timmerfabriek meegeven. het ligt niet bij de gamma in het spouwlatten gangpad. :*)
En als ze die wel hadden, was het net de verkeerde. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:25:
Dat is is een spouwlat, maar waarom heb je bakstenen onder je dakkapel?
Kan toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo3ltT0tI8s_WWXZjWK9RRZb36c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8B7ztzjPUXeYNWHOU3m25bcp.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W08jJaMCox7er6u4J5MMeFLCM3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rYFg8Tkwea7ud9ds31AQgApz.png?f=user_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hangt een beetje van de definitie van dakkapel af, maar dat is formeel een dakopbouw.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/44

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
jichem schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:13:

Maar wat ik niet helemaal begrijp, je gaat een dakkapel plaatsen, maar heb je het kozijn ook al gekocht?
Ik heb nog niets gekocht, maar ik denk eraan om online kozijnen op maat te bestellen bij onderstaande leverancier. Ze hebben de profielen duidelijk gespecificeerd. Ik zou in de onderdorpel voldoende hebben aan een kleine holling voor het afdruppelen van het water. Met de 'spauwlat' zou ik dan iets meer dragend oppervlak hebben en staat het kozijn ook steviger op zijn plaats.

Link naar technische tekening : https://houtenkozijnoutle...HKO-Vastglas_kozijnen.pdf

Remon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RemonDePemon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Ik heb nog niets gekocht, maar ik denk eraan om online kozijnen op maat te bestellen bij onderstaande leverancier. Ze hebben de profielen duidelijk gespecificeerd. Ik zou in de onderdorpel voldoende hebben aan een kleine holling voor het afdruppelen van het water. Met de 'spauwlat' zou ik dan iets meer dragend oppervlak hebben en staat het kozijn ook steviger op zijn plaats.

Link naar technische tekening : https://houtenkozijnoutle...HKO-Vastglas_kozijnen.pdf

Remon
Dat is een site van dejong kozijnen (1 van nederlands grootste kozijn fabrieken) gewoon schetsje (met basis maten) maken wat je wil op de pdf die je hebt en mailen.

En anders kan je onder dit kozijn zelf een stuk hout lijmen+ schroeven.
edit: zo dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDIj-gpyOnqGVYUoLiNzo_OLqhs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/do5quOUKfDDShJveE6WNOMdt.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:42
RemonDePemon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Remon
Bieden ze geen spouwlat aan bij dit kozijn of in ieder geval de mogelijkheid er een af te nemen?
Op die manier kan je hem makkelijk monteren, wat je ook kan doen is zelf een stelkozijn maken in de dakkapel en een kozijn met renovatiesponning bestellen. Die schuif je er dan zo vanaf de voorkant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
RemonDePemon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:15:
Beste klusserts,

Ik ga een dakkapel plaatsen en kijk naar constructietekeningen waaronder de ondersteuning van het kozijn. Het profiel van de dorpel is voorzien van een groef zodat hierin het lood kan worden geplaatst en aan de binnenzijde een sparing voor de vensterbank.

Nu zie ik in een aantal tekeningen een lat onder het kozijn waardoor het kozijn goed stevig kan worden geplaatst. Wie weet hoe deze speciale lat heet (rode pijl)?

[Afbeelding]

Alvast dank,
Remon
Bij een dakkapel wordt er praktisch nooit een inmetselkozijn toegepast, altijd montagekozijnen.
Dus, houten raamwerkje maken, dagmaten meten en montagekozijn bestellen.
Niet gaan lopen rotzooien met sponningen, spouwlatten o.i.d.
Pagina: 1