Toon posts:

Aanschaf zonnepanelen om wp en wp boiler te voeden.

Pagina: 1
Acties:

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09-2022
5 jaar geleden hebben wij met de komst van een wp (panasonic mono) en wp boiler het dak het pannendak op oost (12 stuks suntech) en west (12 stuks solar frontier) kant helemaal vol gelegd. Erg tevreden over.

Nu sinds september de sleutel van een andere woning en inmiddels ook een wp (weer een panasonic mono 9kw) en wp boiler (valliant arestor) geplaatst. Binnenkort wil ik beginnen met het plaatsen van zonnepanelen. Ik wil zoveel mogelijk panelen neerleggen. Het dak is Noordwest georiënteerd en is 20 graden. Ik wil ook panelen op de gevel plaatsen van de 2e verdieping en op ongeveer 70 graden ophangen. En als derde wil ik op een overkapping ook panelen plaatsen, deze zal ong. 10 graden zijn.

Ik heb in sunnydesign wat dingen geprobeerd en volgens mij heb ik nu iets gemaakt waar ik mee uit de voeten kan.

Wat het, denk ik, niet standaard maakt is het schuine bitumen dak en een constructie aan de gevel.
Over schuin bitumen zijn op forum al aantal topics geweest. Montageankers van QS zien er goed uit, maar ik vind deze erg prijzig. Van der valk heeft ook een dakhaak (schroef) voor op bitumen.

De vragen die ik nog graag op forum wil voorleggen zijn:

1. Zijn er mensen met ervaring van der valk bitumen dakhaken? Of met een ander systeem op schuin bitumen dak. Wat ook zelf uit te voeren is.

2. Zijn er mensen met ervaring met een gevelconstructie? En zijn er adressen waar je dit kan kopen. Ik ben er tot nu toe 1 tegengekomen.

3. In sunnydesign heb ik nu een 3 fase 5 kw SMA opgenomen. Kan een 4kw op noordwesten ook, of geeft dit teveel verlies? Ik ga dan volgens sunny design naar 68% nom. vermogenshouding en nog steeds 99,8 rendement. Klopt dit wel?

4. Zie ik dingen over het hoofd? Of zien jullie nog meer/betere opties om meer opbrengst te genereren. (ja solar lijkt de beste afmetingen te hebben)

Ik heb 1 sma 1500 al via mp gekocht. De tweede wil ik ook 2e hands aanschaffen. De drie fase omvormer wil ik nieuw aanschaffen net als de rest van de spullen.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
- Dak noord-west 8,84 lang en 3,67 breed (afmetingen binnen dakrand). Dakrand is 11 cm hoog.
- Gevel op zuid-oost 2e verdieping is 9,30 lang en 1,2 meter boven raampartij.
- Nog te plaatsen overkapping in tuin zal +/- 4,5 bij 3 zijn.
Schaduw
Pijp open haard ingetekend op 2e foto, maar zal nauwelijks schaduw opleveren. Schoorsteen huis rechts levert schaduw op gevelpanelen. Huis en huizen van de buren zorgen voor schaduw op overkapping.
Jaarverbruik
Geschat 5000 kwh. Geen gas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25
Budget en doel
Niet van te voren bepaald. Doel is om zoveel mogelijk wp neer te leggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
Hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Opbrengst per omvormer in app is voldoende voor nu
Reeds verkregen offertes
Geen. Wel bij de bekende internetbedrijven rondgekeken.
Plan is nu om 16 panelen ja solar 385 wp op bitumen dak te leggen en 4 panelen ja solar 495 wp aan gevel en ook 4 op overkapping.
Regio
Zuid Holland

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:16
Een systeem aan de gevel zal niet vergunningvrij zijn!

Nu is het wat mij betreft een ongelofelijke 2020 houding als je die niet zou krijgen, maar veel gemeentes zitten nog heel duidelijk in 2019 als het om klimaat gaat...

En als je toch met vergunningen in de weer gaat.... Bisol Spectrum in teracotta aan de zuid muur?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik weet niet of je zelf een systeem op dat bitumen dak moet willen installeren i.v.m. mogelijke lekkages. Onmogelijk zijn zonnepanelen op deze daken niet, kijk maar eens rond in de wijk ;)

iStockphoto | 14x Longi Solar 455Wp (6.370Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20° | 8x Solar Frontier SF170 (1.360Wp), Oost/West, hellingshoek 10°

• Daan140
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:27:
Een systeem aan de gevel zal niet vergunningvrij zijn!

Nu is het wat mij betreft een ongelofelijke 2020 houding als je die niet zou krijgen, maar veel gemeentes zitten nog heel duidelijk in 2019 als het om klimaat gaat...

En als je toch met vergunningen in de weer gaat.... Bisol Spectrum in teracotta aan de zuid muur?
Ok, ja wel aan gedacht, maar omdat het op eigen dak is en niet uitsteekt aan een straat zijde lijkt het me niet vergunningsplichtig. Als ik daar 6 airco units op zou hangen hoef ik ook geen vergunning aan te vragen lijkt me. Of zie ik dit verkeerd?

Panelen op zuidkant is zeker optie maar nog wel toekomstmuziek. Die vind ik echt nog veel te duur.

• Daan140
BlizzarD schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:56:
Ik weet niet of je zelf een systeem op dat bitumen dak moet willen installeren i.v.m. mogelijke lekkages. Onmogelijk zijn zonnepanelen op deze daken niet, kijk maar eens rond in de wijk ;)
Ja die waren me ook al opgevallen 😊. Ik ben afgelopen week ook bij buren langsgeweest. Drie buren, drie verschillende systemen. 1 heeft qs ankers maar hun waren 3300,- aan enkel montagemateriaal en uren kwijt. Is een hele nieuwe houten dak constructie onlangs opgezet ivm lekkage (niet van zonnepanelen). Hout was helemaal verrot. Bedrijf dat dak heeft gemaakt eiste om garantie te verlenen dat er geen ankers dak in gaan. Daarom voor qs gekozen . Zonnepanelen lagen al op dak en die zij teruggeplaatst. Zie foto 1
Foto 2 is voor mij een onbekende en heb ik niet een heel goed gevoel over, maar misschien onterecht. Dit lijkt enkel geplakt. Zover ik het goed kon beoordelen hebben ze eerst een rubberen plaatje geplakt en daarop gelijk een alu profiel. De derde foto is een systeem wat volgens mij vaker is gebruikt. Een haak dat op dak is vastgeschroefd en met seal en fix kit is afgedicht.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee