nieuw pc wegens oude windows hapert en fouten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasjoeri
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-06 11:08
Ik wil mijn pc terug laten veranderen maar naar totaal nieuw (enkel de harde schijven bewaren)
Mijn besturing systeem blijft soms hangen en ik kan zoals eigenschappen niet meer openen en bepaalde zaken werkt niet meer

De kast is al van 2006 en de processer is ook van 2006 (intel core i7 CPU 920 2,67 GHz)
Grafische kaart: ati radeon hd 4800
harde schijf, 1 ssd crucial ct256mx100ssd1 (256 GB)
2 WD6400AAKS (600 GB)
1 HDS724040ALE640 (4TB)

Ik gebruik vooral pc voor muziek afspelen , internetten, en Fotografie (photoshop)

Mijn harde schijven lopen ook vol met foto's

Ik wil nu gaan naar een simpele kast die ik kan in kast zetten(kamer aan reneveren) en scherm apart en muis in kast voor open te doen. Ook wil ik hem aan koppelen aan tv met hdmi zodat ik in plaats via chromecast zo kan afspelen.
(gaat ook dat HDMI ingang voor afkoment van een Denon versterker?)

Volgens die mijn pc altijd wat in orde zet moet ik nu eens gaan voor nieuwe processer wegens de leeftijd er van en zelfde met de voeding (ook van 2006)

Hij stelt voor,
Intel Core i7-12700 - Processor 2.1 GHz
MSI PRO B660M-A DDR4 (voor de 2 hdmi poorten (heb dat nog niet))

Ook wou ik een nieuwe harde schijf (5 TB) maar is wou ook paar misschien extern maken of is beter de oude intern houden en nieuwe extern laten voor te werken mee?

+ ik had ook gevraagd voor dat wanneer pc uitstaat via mijn gsm aan de schijven zou kunnen , hij zei dat niet ging enkel via Nas , maar dan is via internet (gelieve jullie mening)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:47
1. Nieuwe PC lijkt me een goed idee, je systeem is flink oud. Je hebt naast je moederboard en CPU ook nog geheugen nodig. Ook zou ik er een nieuwe SSD in zetten, omdat dat je PC & software sneller zou maken, en het zou niet onverstandig zijn er een nieuwe voeding in te plaatsen. Daarnaast ligt het een beetje aan de kast die je hebt, maar kan het, om het af te maken, ook slim zijn een nieuwe kast aan te schaffen, zeker met de 12700, zodat je genoeg airflow hebt.

Of de 12700 de juiste keus is ligt aan je budget. Het is geen slechte CPU, maar een 12400 of AMD 5600g / 5700g zou ook goed werken.

Een nas hoef je niet via internet aan te spreken, dat kan ook via een lokaal netwerk.

Intern / extern maakt niet zoveel uit, behalve voor de snelheid. Als het geen probleem is zou ik het intern houden, of een NAS aanschaffen. Dan kan je ook een dubbele schijf overwegen, zodat je redundantie hebt voor een backup, als je fotografie-data belangrijk genoeg is voor je.

Als je een NAS hebt, kan je via Chromecast ook de content van je NAS streamen, dan hoef je niet per se je computer eraan te hangen (maar het kan wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:24
i7-920 is van 2008/2009. Iets minder oud dan gedacht dus. Desalniettemin 13 jaar zodat vervangen een goed idee is. Je zult er enorm op vooruit gaan.

Die twee 640GB HDD's zijn minimaal 10 jaar oud. Vervang die ook voordat ze gaan falen.

Een van mijn PC's gaat ook via een receiver. Zo kan ik van alles en nog wat afspelen, en het geluid gaat over de boxen.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hij stelt voor,
En ook nieuw RAM. Nieuwe SSD. Nieuwe voeding. Als tegenzit, ook nieuwe case.

Er zijn overigens ook mogelijkheden om een externe schijf aan een router te koppelen. Heb je een soort van NAS maar wel erg beperkt qua mogelijkheden . Hou er (ook) rekening mee dat elke / extra vorm van opslag ook tijd & interesse kost om goed & veilig te benaderen.

En hoe ga je je backup regelen dan; voor het geval je nieuwe disk kapot / verbrand / verdronken / gejat is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:14
Voor huis, tuin en keuken photshop is een i5 of zelfs een i3 al voldoende.

Wat staat er op al die schijven, is alles onvervangbaar, of is het vooral muziek die je eventueel opnieuw kan downloaden als je schijf het begeeft? Hoeveel TB aan fotos heb je? Worden deze ergens geback-upped, bv omdat je de Google Photo app gebruikt?

Als je onfhankelijk van of je PC aanstaat bij je schijven wilt om muziek af te spelen of fotos te bekijken is een NAS een goed idee, de allersimpelste vorm daarvan is die @MAX3400 voorstelt. Overigens werken deze niet via internet, maar via je lokale netwerk, je sluit deze aan op je router, je telefoon op de wifi, en ook je versterker en TV (al dan niet met een streamer zoals de Chromecast) moeten op je router aangesloten zijn eventueel via wifi.

Is de kast waar je de PC in wil zetten geventileerd?

Welke Denon versterker/receiver heb je, welke TV gaat het om (merk en type). Welk scherm (merk/type) heb je verder (begrijp ik het goed dat je zowel de TV als een monitor via HDMI wilt aansluiten op je PC?). Welke router (heb je die van je provider, welke is dat?)

En inderdaad een belangrijke vraag: hoeveel geld wil je hieraan uitgeven?

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 15-02-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasjoeri
Uszka schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:47:
i7-920 is van 2008/2009. Iets minder oud dan gedacht dus. Desalniettemin 13 jaar zodat vervangen een goed idee is. Je zult er enorm op vooruit gaan.

Die twee 640GB HDD's zijn minimaal 10 jaar oud. Vervang die ook voordat ze gaan falen.

Een van mijn PC's gaat ook via een receiver. Zo kan ik van alles en nog wat afspelen, en het geluid gaat over de boxen.

Wat is je budget?
dat kan ook van 2008 (dacht dat ik hem pas had op 2007 ...)
En ja die 2 HDD zijn op zelfde moment geplaats. 3 jaar geleden toen hem de SSD kreeg , was ene van die 2 tijdens gebruik heel hard geluid aan maken. Na jaartje veel lawaai is hem terug rustig. , De HDD vervangen of gewoon gebruik als tijdelijk opslag ? of beter niks

Budget is niet bepaald, kijk naar kwaliteit en niet op prijs (zoals laats met reciever denon (600 euro) vroeg voor nieuwe en moest kwaliteit))

Die pc destijds had me wel al 1300 gekost en ja eigenlijk toch lang meegegaan (met af en toe upgrade met extra geheugen en nieuw grafische kaart )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasjoeri
MAX3400 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:52:
[...]

En ook nieuw RAM. Nieuwe SSD. Nieuwe voeding. Als tegenzit, ook nieuwe case.

Er zijn overigens ook mogelijkheden om een externe schijf aan een router te koppelen. Heb je een soort van NAS maar wel erg beperkt qua mogelijkheden . Hou er (ook) rekening mee dat elke / extra vorm van opslag ook tijd & interesse kost om goed & veilig te benaderen.

En hoe ga je je backup regelen dan; voor het geval je nieuwe disk kapot / verbrand / verdronken / gejat is?
Nieuwe Ram komt ook en nieuwe voeding ook. Case ook omdat ik kleiner wou voor in een kast weg te werken.

Waarom nieuwe SSD? is toch nog maar 3 jaar oud?

Als aan router wordt gekoppeld als NAS moet deze toch dag en nacht op staan, en vindt dit niet echt wauw omdat enkele uren maar er misschien op kan (rest ben ik toch aan werk of aan slapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

dasjoeri schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Nieuwe Ram komt ook en nieuwe voeding ook. Case ook omdat ik kleiner wou voor in een kast weg te werken.

Waarom nieuwe SSD? is toch nog maar 3 jaar oud?

Als aan router wordt gekoppeld als NAS moet deze toch dag en nacht op staan, en vindt dit niet echt wauw omdat enkele uren maar er misschien op kan (rest ben ik toch aan werk of aan slapen)
Die HDD parkeert gewoon hoor als je hem niet gebruikt. Hij staat echt niet op toeren te draaien als je slaapt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasjoeri
martyw schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:53:
Voor huis, tuin en keuken photshop is een i5 of zelfs een i3 al voldoende.

Wat staat er op al die schijven, is alles onvervangbaar, of is het vooral muziek die je eventueel opnieuw kan downloaden als je schijf het begeeft? Hoeveel TB aan fotos heb je? Worden deze ergens geback-upped, bv omdat je de Google Photo app gebruikt?

Als je onfhankelijk van of je PC aanstaat bij je schijven wilt om muziek af te spelen of fotos te bekijken is een NAS een goed idee, de allersimpelste vorm daarvan is die @MAX3400 voorstelt. Overigens werken deze niet via internet, maar via je lokale netwerk, je sluit deze aan op je router, je telefoon op de wifi, en ook je versterker en TV (al dan niet met een streamer zoals de Chromecast) moeten op je router aangesloten zijn eventueel via wifi.

Is de kast waar je de PC in wil zetten geventileerd?

Welke Denon versterker/receiver heb je, welke TV gaat het om (merk en type). Welk scherm (merk/type) heb je verder (begrijp ik het goed dat je zowel de TV als een monitor via HDMI wilt aansluiten op je PC?). Welke router (heb je die van je provider, welke is dat?)

En inderdaad een belangrijke vraag: hoeveel geld wil je hieraan uitgeven?
Huis tuin keuken photoshop ? , Ik heb al paar keer de vermogen laten afzien, 1 keer kreeg ik zwart beeld omwille ik maar met 1 foto bezig was maar met speciale verwerking

Muziek staat op 1 schijf en staat ook al op backup (heb ook veel opgenomen van Qmusic livestreams dat dj komen draaien)

en heb al 3 TB foto's (origeneel + bewerkte) en heb enkel de origenele op backup

Wil gewoon iets voor apart te werken dat ik video en muziek via de Denon naar tv, soms staat de pc uren op voor enkel te streamen naar de Denon daarmee wou ik harde schijf apart ofzoiets die dat naar denon kan versturen
Ik heb de denon 2700 dab scherm is Samsung, merk weet ik niet, alles is van Telenet de router, enkel wifi zit extra op verschillende plaatsen met powerline (telenet en Magic)

En de kast is er nog niet, wordt zelf gemaakt , wou dan met ventilatie roosters zoals een frigo wordt geplaats gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:14
Wel je harde schijven zijn behoorlijk oud - die zou ik niet meer zonder degelijke backup durven gebruiken (ik zou ze vervangen als ik jou was) (WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB is minstens 10 jaar oud, de HGST Deskstar 7K4000, 4TB een jaar of zeven).

De Denon AVR-X2700H DAB ondersteunt DLNA (en een ruime keuze van formaten o.a. aac, dsd, flac, mp3, wav, wma ) - dat betekent dat je de muziek naar een NAS kan kopieren, als je die op je Telenet router aansluit, en dan met de Heos app op je telefoon de muziek kan kiezen en afspelen. Een eenvoudig model met een paar schijven is bijvoorbeeld
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 91,46€ 182,92
1NetwerkopslagSynology DS220j (zonder harde schijven)€ 182,47€ 182,47
Totaal€ 365,39

Of dat model met 1 schijf:
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 91,46€ 91,46
1NetwerkopslagSynology DS120j (zonder harde schijven)€ 106,-€ 106,-
Totaal€ 197,46

Dan zou ik daar een USB disk op aansluiten om daar je belangrijke data op te back-uppen (eventueel WD Red Plus, 8TB als je neer dan 4TB wilt backuppen)

1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 91,46€ 91,46
1Externe HDD/SSD behuizingenLC-Power LC-35U3-HYDRA Zwart€ 17,95€ 17,95
Totaal€ 109,41

Daarnaast heb je nog een PC nodig, een eenvoudige PC gebaseerd op het Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 Budget-officesysteem is dan met wat upgrades (en een DP-> HDMI verloopje) bv.

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 94,90€ 94,90
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 49,85€ 49,85
1KabelsStartech.com DP2HDMI2 Zwart€ 14,97€ 14,97
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,90€ 62,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 44,95€ 44,95
Totaal€ 472,40

Eventueel zou je in zo'n PC een wat grotere SSD kunnen plaatsen voor je fotos, die je dan laat back-uppen naar je NAS (bv Kingston NV1 2TB is een goedkope optie)

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 17-02-2022 06:42 ]

Pagina: 1