Toon posts:

Isoleren keet

Pagina: 1
Acties:

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-11-2022
Hallo

Ik zou graag advies willen of het isloleren van mijn schuurtje/keet in mijn situatie nuttig is.

Bij ons thuis hebben wij een oud schuurtje wat ooit als vakantie huisje bij ons op het erf werd verhuurt in de zomer en momenteel wordt gebruikt om met de vrienden op zaterdag avond een biertje te drinken.

Nou is het opzicht een harstikke mooie ruimte alleen laat de isolatie nog wel wat wensen te over.
Het is een stenen gebouw wat halfsteens is. Het dak is een paar jaar geleden wel compleet geïsoleerd door de pannen te verwijderen en glaswol op het plafond te leggen.

Nou is de ruimte doormiddel van de gaskachel goed warm te krijgen en als het erg koud is stook ik soms nog eventjes bij met een elektrisch kacheltje.

Toch vraag ik mij af hoeveel meerwaarde het zou hebben om in ieder geval een deel van de muren te isoleren. Hierbij is het belangrijk dat de isolatie zo dun mogelijk is maar toch genoeg toegevoegde waarde heeft. Ook is het belangrijk dat het enigszins betaalbaar blijft aangezien we er vooral in het weekend zitten.

Ik heb zelf gegoogeld en kwam het volgende tegen . Een Baksteen heeft een λ-waarde van 0,80 (droog) tot 1,3 (nat) W/m.K Oftewel een RD waarde van (0,11 : 0,8=) 0,1375

Als ik dit dan leg naast de dunne isolatie van de link hieronder die maar 2cm dik is maar al een rd waarde heeft van 0,9 dan lijkt dit een forse winst

https://isolatienoord.nl/...EvC6SIzfazdEaAm4MEALw_wcB

Ik kom ook verschillende folies tegen die geen rd maar een rti opgeven omdat ze vooral een reflecterende functie hebben. Iemand hier evaring mee?

https://www.isodiscount.n...atiefolie-11-sp-11-laags/

• Why So Serious.

Hier een snelle schets om de situatie wat te verduidelijken

[Voor 24% gewijzigd door Why So Serious. op 14-02-2022 21:22]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Of de buitenkant inpakken, of de binnenkant. Voorzetwandjes ofzo. Pas je met je gaskachel op? Ik neem maar even aan dat je kan ventileren en een CO meter hebt…

ping 127.212.23.124

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
Lekker op Marktplaats een partijtje gebruikte XPS platen/roofmate halen. Die tegen de buitenkant, rachels erop en aftimmeren met wat zweedsrabat.
Kost je geen ruimte en isoleert als een malle.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Why So Serious.
pjottum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:13:
Of de buitenkant inpakken, of de binnenkant. Voorzetwandjes ofzo. Pas je met je gaskachel op? Ik neem maar even aan dat je kan ventileren en een CO meter hebt…
Plan is om dan de binnenmuur te doen omdat dit goedkoper en makkelijker lijkt.
Er hangt inderdaad een CO meter in de ruimte.

• Why So Serious.
No Hands schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:33:
Lekker op Marktplaats een partijtje gebruikte XPS platen/roofmate halen. Die tegen de buitenkant, rachels erop en aftimmeren met wat zweedsrabat.
Kost je geen ruimte en isoleert als een malle.
Ik ben bang dat je dan toch wel weer vrij duur en tijdrovend uit komt alles bij elkaar.
Wij zitten er eigenlijk alleen in het weekend.
Hoe zit dat trouwens met de afwerking aan de bovenkant? er mag neem ik aan geen water bijkomen dus zal ik het dakje een klein stukje moeten verleggen?

Het buitenzicht wordt dan natuurlijk wel weer als nieuw dus wellicht het overwegen toch waard.
Het voordeel aan van binnen isoleren is dat het afwerk materiaal niet regenbestendig hoeft te zijn.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:38
Hier hebben we vorig jaar een vergelijkbaar project gehad. We hebben hier de schuur van 4x6m geïsoleerd met PIF isolatie. 4cm dik en daar een voorzetwand voor. Geheel is dus bijna 6cm dik. Daarmee kwamen we op een RD waarde van 2,64. Het dak is door de vorige eigenaar met glaswol geïsoleerd en daar hebben we niets aan veranderd. Deur en raam hebben dubbel glas. Ik heb er nu 2 elektrische convector kacheltjes van 400 watt per stuk in hangen. Die heb ik met twee stuks honeywell schakelrelais en een honeywell round wireless thermostaat aan evohome gehangen. Bij een buitentemperatuur van ongeveer 5 graden is het binnen 5 minuten al comfortabel en na 15 a 20 minuten is de hele ruimte op 20 graden. Evohome staat vanwege vloerverwarming in het huis op 3 schakelmomenten per uur en past dat dus ook in de schuur toe. Dat is in principe genoeg want het blijft er gewoon keurig netjes op temperatuur. In de praktijk gaan de kacheltjes na het bereiken van 20 graden maximaal 1 a 2 keer per uur even 5 minuten aan. Alleen als het buiten echt riest en onder 0 komt zijn er temperatuurschommelingen merkbaar.
Waar je wel mee op moet passen is ventilatie. Het werd snel benauwd in de schuur. Ik heb daarom onze oude ventilatiebox (type c) erbij gepakt en met de compressor goed schoon geblazen. Die heb ik nu in de schuur geïnstalleerd en wordt door home assistant middels een sonoff 4ch pro en een zigbee luchtsensor aangestuurd. Voor de aanvoer van verse lucht heb een gevelroostertje op de Noordoost kant geplaatst ivm tocht door wind. Resultaat is een prima mancave waar het ook in de winter goed te doen is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
als je het schuurtje alleen op zaterdag gebruikt is isoleren financieel zinloos.. of je moet het spul gratis krijgen.
Waarschijnlijk vallen de echt koude dagen ook nog af omdat vrienden thuis blijven ivm sneeuw en gevaar op de weg.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 10:39]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:56
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan voor mijn garage +/-6 jaar geleden. We wilden de garage ombouwen tot een leefbare ruimte. We wilden het gebruiken als hobbyruimte, kantoorruimte maar ook als thuisbioscoop. Dit was ook een halfsteens schuur maar wel met een zadeldak. De garagedeur en normale deur zijn eruit gehaald en een raam + openslaande deuren zijn erin gebouwd. Daarna dak en muren geïsoleerd. Vloer was beton en is met folie en platen geisoleerd + laminaat vloer. Mogelijk dat jij op de vloer ook nog wat winst kan behalen aangezien dat relatief goedkoop is. We hebben het toen gelijk goed aangepakt en de CV doorgelegd de garage in.

Muren + dak zijn destijds geisoleerd door een rachelwerk op te bouwen en glaswol erin te plaatsen en een damp (dicht of remmende) folie. Daarna afgewerkt met gipsplaten. Het was een flinke investering maar het is het achteraf zeker waard. Of dit in jouw geval ook zo is betwijfel ik aangezien je er alleen in het weekend zit.

Ik zou echt gaan kijken naar marktplaats en restmaterialen om dit te gaan isoleren. Anders is het gewoon niet haalbaar. Als je de spullen hebt een of meerdere weekendjes pakken om het met z'n allen te isoleren. Anything helps in dit geval dus ik zou niet picky zijn in wat je vind op marktplaats.

• Why So Serious.
Bedankt allemaal ik weet voor nu genoeg.

Zal even goed alles op een rijtje zetten en marktplaats in de gaten houden

• Why So Serious.
Craven schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:51:
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan voor mijn garage +/-6 jaar geleden. We wilden de garage ombouwen tot een leefbare ruimte. We wilden het gebruiken als hobbyruimte, kantoorruimte maar ook als thuisbioscoop. Dit was ook een halfsteens schuur maar wel met een zadeldak. De garagedeur en normale deur zijn eruit gehaald en een raam + openslaande deuren zijn erin gebouwd. Daarna dak en muren geïsoleerd. Vloer was beton en is met folie en platen geisoleerd + laminaat vloer. Mogelijk dat jij op de vloer ook nog wat winst kan behalen aangezien dat relatief goedkoop is. We hebben het toen gelijk goed aangepakt en de CV doorgelegd de garage in.

Muren + dak zijn destijds geisoleerd door een rachelwerk op te bouwen en glaswol erin te plaatsen en een damp (dicht of remmende) folie. Daarna afgewerkt met gipsplaten. Het was een flinke investering maar het is het achteraf zeker waard. Of dit in jouw geval ook zo is betwijfel ik aangezien je er alleen in het weekend zit.

Ik zou echt gaan kijken naar marktplaats en restmaterialen om dit te gaan isoleren. Anders is het gewoon niet haalbaar. Als je de spullen hebt een of meerdere weekendjes pakken om het met z'n allen te isoleren. Anything helps in dit geval dus ik zou niet picky zijn in wat je vind op marktplaats.
Die bij ons is ook voorzien van zadeldak dus inderdaad zeer vergelijkbaar.

• Why So Serious.
twain4me schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:38:
als je het schuurtje alleen op zaterdag gebruikt is isoleren financieel zinloos.. of je moet het spul gratis krijgen.
Waarschijnlijk vallen de echt koude dagen ook nog af omdat vrienden thuis blijven ivm sneeuw en gevaar op de weg.
Financieel inderdaad zinloos overweeg het vooral ivm comfort en gemak.

Heb nog nooit gehad dat vrienden thuis bleven ivm weer eigenlijk extreme situaties daargelaten.

• Why So Serious.
Chatslet schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:28:
Hier hebben we vorig jaar een vergelijkbaar project gehad. We hebben hier de schuur van 4x6m geïsoleerd met PIF isolatie. 4cm dik en daar een voorzetwand voor. Geheel is dus bijna 6cm dik. Daarmee kwamen we op een RD waarde van 2,64. Het dak is door de vorige eigenaar met glaswol geïsoleerd en daar hebben we niets aan veranderd. Deur en raam hebben dubbel glas. Ik heb er nu 2 elektrische convector kacheltjes van 400 watt per stuk in hangen. Die heb ik met twee stuks honeywell schakelrelais en een honeywell round wireless thermostaat aan evohome gehangen. Bij een buitentemperatuur van ongeveer 5 graden is het binnen 5 minuten al comfortabel en na 15 a 20 minuten is de hele ruimte op 20 graden. Evohome staat vanwege vloerverwarming in het huis op 3 schakelmomenten per uur en past dat dus ook in de schuur toe. Dat is in principe genoeg want het blijft er gewoon keurig netjes op temperatuur. In de praktijk gaan de kacheltjes na het bereiken van 20 graden maximaal 1 a 2 keer per uur even 5 minuten aan. Alleen als het buiten echt riest en onder 0 komt zijn er temperatuurschommelingen merkbaar.
Waar je wel mee op moet passen is ventilatie. Het werd snel benauwd in de schuur. Ik heb daarom onze oude ventilatiebox (type c) erbij gepakt en met de compressor goed schoon geblazen. Die heb ik nu in de schuur geïnstalleerd en wordt door home assistant middels een sonoff 4ch pro en een zigbee luchtsensor aangestuurd. Voor de aanvoer van verse lucht heb een gevelroostertje op de Noordoost kant geplaatst ivm tocht door wind. Resultaat is een prima mancave waar het ook in de winter goed te doen is.
Bedankt, ventilatie is inderdaad ook nog een dingetje momenteel hoeven we alleen de kachel soms wat harder of zachter te zetten en hebben we het eigenlijk nooit benauwd.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:38
Why So Serious. schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:21:
[...]

Bedankt, ventilatie is inderdaad ook nog een dingetje momenteel hoeven we alleen de kachel soms wat harder of zachter te zetten en hebben we het eigenlijk nooit benauwd.
Belangrijkste is dat als je een ventilatierooster plaatst dat je dat dan aan de kant doet waar de wind het minst op staat. De wind in Nederland is meestal zuidwest. Een actie afvoer is dan wel een must. Eigenlijk heb je dan gewoon ventilatie type C.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:47
Wat doe je met de ventilatiegaten die je normaliter in een garage aantreft als je de binnenzijde isoleert?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28

timovd

Voorsprong door techniek

Why So Serious. schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Plan is om dan de binnenmuur te doen omdat dit goedkoper en makkelijker lijkt.
Er hangt inderdaad een CO meter in de ruimte.
Hoe ga je dan achter het keukentje isoleren? En op wellicht andere plekken waar dingen tegen de muur staan. Kun je daar gemakkelijk bij?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Why So Serious.
timovd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Hoe ga je dan achter het keukentje isoleren? En op wellicht andere plekken waar dingen tegen de muur staan. Kun je daar gemakkelijk bij?
Keukentje zou ik in dat geval overslaan. Is maar een smal muurtje en de onderste helft zit het keukenblok dus ook al voor. Andere muren zijn redelijk vrij toegankelijk afgezien van wat decoratie die ik er zo af kan schroeven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee