PIR platen als isolatie betonvloer op zand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:48
Hi allen,

In ons jaren 30 huis gaan we de houten balken begane grond vloer vervangen voor een betonvloer op zand met vloerverwarming. We willen als isolatie 10cm PIR plaat gebruiken (hogere isolatiewaarde dan 10cm EPS). Zijn alle PIR platen hiervoor geschikt of moet ik bij de aanschaf van PIR platen nog ergens rekening mee houden? Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:40
Volgens mij wordt eps voornamelijk gebruikt omdat het goedkoper is. Je zegt dat je nu een houten balken vloer hebt, dan heb je daaronder waarschijnlijk wat ruimte die je op moet vullen met zand? Waarom dan niet iets minder zand en iets dikkere eps? Dan heb je dezelfde isolatiewaarde voor minder geld.

Los daarvan is alle pir geschikt voor zover ik weet. De draagkracht is prima. Zou er nog wel plastic onder leggen, zelfs als je alu gecacheerde pir platen neemt, je kan de naden aan de onderkant immers niet afplakken.

[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 14-02-2022 22:57 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Afhankelijk van de diepte die je moet opvullen, kan je ook een spuitbaar product (betopor, schuimbeton) overwegen; wat minder isoleert maar dikker wordt gelegd. Ik heb zelf een heel dikke laag betopor liggen, waar ik de vloerverwarming zo in kon tackeren (moet je wel geen maand mee wachten want dan is ie te hard).
Vergeet je de uitzetvoegen niet (zeker als je gaat tegelen; als je ze nu goed berekend dan kan je uitzetvoeg perfect in de voeg tussen volle tegels inplannen)?

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 15-02-2022 12:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:48
Dank voor de tips! We gaan inderdaad uitvallen met zand en hebben nu de keuze gemaakt voor dikkere EPS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EPS200 van Kingspan UniDek, heeft een druksterkte van 200kPa, en 130mm heeft een Rd-waarde: 3.94.
EPS 100 = 100kPa, en 100mm een Rd-waarde van 2.75

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Aanhangwagen gebruikte XPS platen van Marktplaats doet hetzelfde voor helft van het geld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier 16cm B keus PIR onder de betonvloer. Vloerverwarming op 15cm hoh gelegd aan het gaas met RTL ventiel, 12cm vloer gestort.

Afgelopen zaterdag voor het eerst ingeschakeld met RTL op 10 graden, wordt heerlijk warm. Van 11 naar 14 graden (gemeten bij halfsteens buitenmuur zonder isolatie nog) in 2 uur tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 15:31
Dikker EPS betekend meer zand uitgraven.
20cm EPS heeft dezelfde isolatiewaarde als 10cm PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PIR doet 150-175KPa druksterkte, EPS100 doet 100KPa. Qua sterkte voldoet alles met 100KPa of meer. PIR kan dus gewoon gebruikt worden.

Wat betreft dikte en prijs, moet je zand aanvullen kies je EPS. Moet je zand uitgraven kies je PIR.

Mijn ouders hadden 20 en 30cm ruimte die ze ergens mee moesten opvullen. In plaats van zand bestellen is dat gewoon vol gelegd met EPS. Ik sjouw liever een kuub isolatiemateriaal dan een kuub zand, laat staan beton.
Pagina: 1