Toon posts:

[UniFi] Switch en AP in andere VLAN dan controller adopten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:09
Hoi,

ik heb een Unifi netwerk thuis bestaande uit:
  • USG PRO 4 Gateway
  • US-24-250W Switch (bevindt zich binnen)
  • USW Flex Switch (bevindt zich buiten en hangt achter de US-24-250W)
  • UAP-AC-IW Access Point (bevindt zich binnenshuis)
  • UAP-AC-M-Pro Access Point (bevindt zich buitenshuis en hangt achter de USW Flex)
Ik heb volgende VLANs gecreëerd:
  • Default (voor alles binnenshuis dat geen IoT apparatuur is)
  • IoT (voor IOT apparatuur)
  • Exterior (voor buitenapparatuur)
Als ik de poort op de US-24-250W Switch waaraan de USW Flex Switch het 'Exterior' Profiel geef dan ziet mijn controller de switch niet meer.
Als ik de poort op de US-24-250W Switch waaraan de USW Flex Switch in 'Default' laat en enkel de UAP-AC-M-Pro Access Point in 'exterior' zet, dan zie ik die AP niet meer.

Ik zou beiden in de 'Exterior' VLAN willen hebben zodat men buiten niet simpelweg op een poort van de switch of AP kan aansluiten om toegang te hebben op heel mijn netwerk.

Ik vond op internet volgende topic: https://community.ui.com/...63-4e9a-8eaf-fc716ee9ab72 met volgende stappen om een AP in een andere VLAN door de controller te laten zien:
  1. ssh into the AP using its IP address
  2. run the command "set-inform http://x.x.x.x:8080/inform"
    the x.x.x.x is the IP of the controller, or the hostname of the controller
  3. click the "adopt" button on the controller
Doe ik dit eerst met de switch en vervolgens met de AP?
Kan iemand me zeggen of dit de juiste aanpak is, en indien niet hoe ik dit dan wel het best aanpak?
ik heb geen ervaring met SSH, dus als er een andere makkelijkere methode is, hoor ik die graag :)

groeten

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14
Ik zou het eerder oplossen met een vlan voor management-interfaces van alle apparaten en vervolgens de poort buiten beveiligen tegen ongeoorloofde insluipers. Wat bieden die switches aan port-security?

• rernst
jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:06:
Ik zou het eerder oplossen met een vlan voor management-interfaces van alle apparaten en vervolgens de poort buiten beveiligen tegen ongeoorloofde insluipers. Wat bieden die switches aan port-security?
bedankt voor je feedback, kan je misschien wat uitgebreider toelichten wat je bedoeld met een VLAN voor management interfaces?
Is dit een VLAN waarin de USG, de Switches en de APs zich bevinden? of enkel de USG en Switch?

Betreft de pot security, ik ben geen expert dus ik ken en begrijp niet alle opties, maar je kan buiten een poort een bepaalde VLAN toewijzen zeker ook authenticatie via Radius Server doen; maar dat laatste heb ik niet geconfigureerd. (Mijn controller draait op mijn desktop PC, een PC die niet continue aanstaat, dus het is ook niet mogelijk denk ik met een Radius Server te werken)

[Voor 8% gewijzigd door rernst op 15-02-2022 07:46]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14
Management interface is het IP waarop je de switch, router of AP kan benaderen, dat is je default vlan. Vervolgens maak je een nieuw vlan aan vooe gebruikers, eentje voor IoT en nog meer als je daar zin in hebt.
Standaard staat elke poort in vlan 1 waardoor apparaten die iets met netwerk te maken hebben altijd met elkaar kunnen praten. Als gebruiksapparaten in een ander vlan moet zet je die poort of SSID in het juiste vlan.

Voor port security weet ik niet wat de USW allemaal biedt, radius werkt goed maar een actie die de poort op shutdown laat staan als je de stekker er uit trekt werkt ook prima. Dan zal de handige harry die de kabel van jouw accesspoint in zijn eigen laptop steekt eerst een manier moeten vinden om die poort weer te activeren.

• rernst
jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:19:
Management interface is het IP waarop je de switch, router of AP kan benaderen, dat is je default vlan. Vervolgens maak je een nieuw vlan aan vooe gebruikers, eentje voor IoT en nog meer als je daar zin in hebt.
Standaard staat elke poort in vlan 1 waardoor apparaten die iets met netwerk te maken hebben altijd met elkaar kunnen praten. Als gebruiksapparaten in een ander vlan moet zet je die poort of SSID in het juiste vlan.

Voor port security weet ik niet wat de USW allemaal biedt, radius werkt goed maar een actie die de poort op shutdown laat staan als je de stekker er uit trekt werkt ook prima. Dan zal de handige harry die de kabel van jouw accesspoint in zijn eigen laptop steekt eerst een manier moeten vinden om die poort weer te activeren.
Oke thanks voor de toelichting ivm management interface!
Voor de port security zal ik eens kijken of het mogelijk is om met zo'n poort shutdown te werken.
hiervoor moet ik even wat opzoekwerk doen, bedankt voor de suggestie!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee