Toon posts:

TV's springen aan bij inschakelen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-01 13:26
Ik heb sinds een paar weken slimme stekkers in het huis geplaatst en daar de nodige schema's aan gekoppeld, so far so good.

Bij de tv's echter springen de tv's aan wanneer het schema weer actief wordt (lees stroom weer ingeschakeld wordt).

Is er een manier om dit te voorkomen zodat de tv's uitblijven bij het inschakelen van de stroom? Ik heb hierop gezocht maar krijg elke keer artikelen te zien over standby zaken?

SAMSUNG QE65Q95T
SAMSUNG QE55Q8FNAL

Mocht ik extra informatie moeten aanleveren laat het me even weten.

[Voor 9% gewijzigd door demokert op 14-02-2022 18:53]

Alle reacties

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
Nou, begin eens met het precieze merk en type van de TV's. De glazen bollen rouleren op Tweakers :)

• demokert
DePaul schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:47:
Nou, begin eens met het precieze merk en type van de TV's. De glazen bollen rouleren op Tweakers :)
Aangevuld :)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:13
Is het niet handiger om de TV's niet achter zo'n slimme stekker te zetten? Recente TV's gebruiken nauwelijks stroom in standby (< 0,5W), dus de besparing is heel klein (minder dan een euro per jaar).

• demokert
upje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:55:
Is het niet handiger om de TV's niet achter zo'n slimme stekker te zetten? Recente TV's gebruiken nauwelijks stroom in standby (< 0,5W), dus de besparing is heel klein (minder dan een euro per jaar).
Ja wellicht wel, maar ik zou alsnog wel willen weten of het mogelijk is, als dit echt te lastig gaat worden dan is het wat het is, en haal ik de slimme stekker daar weg.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan het bij m'n Samsungs ook niet vinden in het gewone menu...

zou het ook een ander apparaat kunnen zijn dat via HDMI-CEC wordt ingeschakeld?

en anders even in het service menu duiken? TV in standby zetten.. dan vervolgens Info – Menu – Mute – Power invoeren op de afstandsbediening

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• demokert
Hm de KPN ontvanger?

• SMSfreakie
  • Niet online
trek de HDMI kabel er eens uit en probeer het uit? :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:10
Ik heb achter de tv een master-slave stekkerdoos in gebruik. Als ik m'n receiver aan zet (master), gaat de rest ook aan. 0 sluipverbruik op deze manier.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 15:55
Ik zou het ook zoeken in HDMI-CEC, mijn tv springt bijvoorbeeld direct uit standby als ik start met iets naar de Chromecast streamen. Kan dus ook bijvoorbeeld de digitale ontvanger van je provider zijn die je tv inschakelt.

Om dit te testen kan je het beste je tv in standby zetten, de voedingsstekkers van de via HDMI aangesloten apparatuur uit het stopcontact trekken en dan weer insteken. Als de tv dan binnen een aantal seconden na insteken stekker aan gaat weet je welk device ervoor zorgt dat je tv uit standby komt. Mogelijke oplossingen zijn dan:
  • Enkel tv+randapparatuur van stroom voorzien als je tv wil kijken
  • Betreffende randapparatuur altijd stroom laten houden
  • HDMI kabel enkel insteken als je de randapparatuur wil gebruiken

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:56
Eupeodes schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:09:
Ik zou het ook zoeken in HDMI-CEC, mijn tv springt bijvoorbeeld direct uit standby als ik start met iets naar de Chromecast streamen. Kan dus ook bijvoorbeeld de digitale ontvanger van je provider zijn die je tv inschakelt.

Om dit te testen kan je het beste je tv in standby zetten, de voedingsstekkers van de via HDMI aangesloten apparatuur uit het stopcontact trekken en dan weer insteken. Als de tv dan binnen een aantal seconden na insteken stekker aan gaat weet je welk device ervoor zorgt dat je tv uit standby komt. Mogelijke oplossingen zijn dan:
  • Enkel tv+randapparatuur van stroom voorzien als je tv wil kijken
  • Betreffende randapparatuur altijd stroom laten houden
  • HDMI kabel enkel insteken als je de randapparatuur wil gebruiken
Ik zou het ook in deze hoek zoeken... het is zeer wss niet de tv zelf die bij het inschakelen van de stroom aangaat, maar een apparaat die je tv vraagt aan te gaan. Uiteraard vrij simpel te testen door eerst alle HDMI apparaten los te koppelen en te testen... en ze vervolgens 1 voor 1 weer aan te sluiten.

Overigens is dit vaak ook wel in de tv te configureren dat bepaalde apparaten op bepaalde poorten de tv uit standby mogen halen.

[Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 15-02-2022 09:20]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LA-384 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:13:
Ik heb achter de tv een master-slave stekkerdoos in gebruik. Als ik m'n receiver aan zet (master), gaat de rest ook aan. 0 sluipverbruik op deze manier.
Je receiver heeft wel sluipverbruik lijkt mij. Die is bij mij een stuk minder zuinig in stand-by dan de tv, mede door de functie om via wifi audio te streamen (Spotify en zo).

Lijkt me niet direct een oplossing voor het probleem van de topicstarter, omdat in dit geval zijn tv dan aan zou gaan als hij alleen muziek wil luisteren :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38
is het sluipverbruik van de slimme stekker niet gewoon groter dan die van de tv?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:06
Haha ja, dat vroeg ik me ook af, ook bij die masterslave. Moderne tv's gebruiken waarschijnlijk minder dan een slimme stekker.

Ik zou daar eerst eens aan meten. Hard en en uit zetten elke dag is ook niet heel goed voor de voeding.

Ik zou dat vooral doen bij tv's die niet elke dag aan gaan.

[Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 15-02-2022 10:24]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Veel TV's houden de laatste stand waar ze in stonden. Maar sommige gaan inderdaad altijd aan. Immers is dat handig als je ze juist met een slimme stekker (of centraal) aan zet. Maar dit gedrag nooit als instelling op een TV gezien inderdaad. Dus of TV gewoon niet uit zetten of eigen smart plug geven :)

• LA-384
Gizz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Je receiver heeft wel sluipverbruik lijkt mij. Die is bij mij een stuk minder zuinig in stand-by dan de tv, mede door de functie om via wifi audio te streamen (Spotify en zo).
Door de master/slave staat de receiver ook helemaal uit dacht ik. Ik heb het eens gemeten en volgens mij was het totale verbruik <1w. Het is wel al wat ouder allemaal (8jaar) dus wellicht is het tegenwoordig anders?

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

SMSfreakie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:01:
kan het bij m'n Samsungs ook niet vinden in het gewone menu...

zou het ook een ander apparaat kunnen zijn dat via HDMI-CEC wordt ingeschakeld?

en anders even in het service menu duiken? TV in standby zetten.. dan vervolgens Info – Menu – Mute – Power invoeren op de afstandsbediening
Goed mogelijk. Ik had vroeger ook altijd ruzie met HDMI-CEC gedragingen. Doe voor de gein maar eens je radio aanzetten op de STB van je provider en dan de TV uitzetten. Moest toch echt wat uitzetten om dat mogelijk te maken. TV-uit -> HDMI CEC zegt "dan receiver ook uit".

Een Chromecast die inschakelt, kan zoiets ook doen. Als de TV uit staat en je stuurt een stream naar je Chromecast, dan zet hij netjes de TV aan. Weet alleen niet of hij dat ook doet als de stroom eraf is geweest en je die weer inschakelt.

Think smart........ Act stupid........

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

septillion schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:55:
Veel TV's houden de laatste stand waar ze in stonden. Maar sommige gaan inderdaad altijd aan. Immers is dat handig als je ze juist met een slimme stekker (of centraal) aan zet. Maar dit gedrag nooit als instelling op een TV gezien inderdaad. Dus of TV gewoon niet uit zetten of eigen smart plug geven :)
Ik kan me voorstellen dat er een soort van "winkel display stand" zou kunnen zijn, waarin de TV automatisch weer aan gaat als de stroom er op gezet wordt. Kan me voorstellen dat de gemiddelde BCC filiaalmanager liever niet 's ochtends iemand 100 TV's aan wil laten zetten.

Think smart........ Act stupid........

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LA-384 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Door de master/slave staat de receiver ook helemaal uit dacht ik. Ik heb het eens gemeten en volgens mij was het totale verbruik <1w. Het is wel al wat ouder allemaal (8jaar) dus wellicht is het tegenwoordig anders?
Bij een master/slave-stekkerblok staat op de master-stekker altijd spanning. Vervolgens wordt er gemeten hoeveel vermogen naar de master gaat en is dat boven een bepaalde waarde (kun je vaak instellen met een schroefje) omdat je het apparaat aangezet hebt, dan gaat ook de spanning op de slaves aan.

Met geen spanning op de master kan je nooit je receiver aanzetten, dat werkt niet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
BazzH schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Ik kan me voorstellen dat er een soort van "winkel display stand" zou kunnen zijn, waarin de TV automatisch weer aan gaat als de stroom er op gezet wordt. Kan me voorstellen dat de gemiddelde BCC filiaalmanager liever niet 's ochtends iemand 100 TV's aan wil laten zetten.
Yep, maar TV's worden ook nog wel eens misbruikt gebruikt als info schermen etc. Dus volgens mij doen de meeste TV's het dus standaard en ben het nooit als extra setting tegen gekomen.

• LA-384
Gizz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Bij een master/slave-stekkerblok staat op de master-stekker altijd spanning. Vervolgens wordt er gemeten hoeveel vermogen naar de master gaat en is dat boven een bepaalde waarde (kun je vaak instellen met een schroefje) omdat je het apparaat aangezet hebt, dan gaat ook de spanning op de slaves aan.

Met geen spanning op de master kan je nooit je receiver aanzetten, dat werkt niet :)
Ja dat klinkt wel logisch. Dan is het m'n receiver die van zichzelf gewoon bijna geen sluipverbruik heeft als die uit staat. Volgens de specs 0,1w, dus dat komt wel overeen met wat ik zelf had gemeten. OK, geen 0 sluipverbruik dan, maar toch wel aanzienlijk minder dan zonder m/s doos. Maar goed, we gaan inmiddels aardig offtopic en bij nader inzien zal een m/s stekkerdoos niet de oplossing zijn voor de ts :)

• SMSfreakie
  • Niet online

service menu optie.... :) kan ik hier wisselen tussen Always off, Always On en Last power

thumbnail lijkt hier stuk

[Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 16-02-2022 11:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee