Toon posts:

Adesso KB-160UB keyboard: scrollwiel werkt niet (goed)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:08

Mx. Alba

die/diens/hen/hun

Topicstarter
Ik heb voor op kantoor een Adesso KB-160UB toetsenbord aangeschaft specifiek omdat dit ergonomische toetsenbord in het "verloren" stuk tussen de twee helften van het toetsenbord een scrollwieltje heeft. De muis die ik gebruik is namelijk een Logitech MarbleMouse, een trackball zonder scrollwiel.

Vanmiddag was ik heel blij toen het toetsenbord aan kwam en heb 'm meteen aangesloten, maar al snel bleek dat het unique selling point, dat scrollwiel, niet naar behoren functioneert. Als je aan het wieltje draait gebeurt er niets, maar nu het wonderlijke, als je daarna op een toets drukt, dan wordt samen met die toetsaanslag de daarvoor gedane scroll-actie uitgevoerd. Dus als ik het wiel omlaag draai gebeurt er niets, maar als ik daarna op shift druk of op willekeurig welke andere toets dan wordt er omlaag gescrolld.

Ik heb gezocht naar drivers, maar niet kunnen vinden want het toetsenbord gebruikt standaard USB toetsenborddrivers. Zoeken naar dit specifieke probleem heeft ook geen oplossing gebracht; ik vind sowieso als ik het typenummer van dit toetsenbord in DuckDuckGo of Google gooi vrijwel alleen maar pagina's te zien van webshops die dit toetsenbord verkopen, niet de gehoopte forumdiscussies van mensen die een vergelijkbaar issue hebben met dit toetsenbord.

Het lijkt erop dat het toetsenbord bij het scrollen een vereiste interrupt niet genereert - een interrupt die dan door de daaropvolgende toetsaanslag wel wordt gegenereerd waarna het gebufferde scroll-commando wordt uitgevoerd. Maar een mogelijke oplossing ontgaat mij.

Als ik een muis met scrollwiel aansluit, dan werkt de scroll-functie van de muis wel naar behoren. Als ik het toetsenbord aansluit op een andere laptop, presenteert die daar het zelfde issue met de scrollfunctie.

Alle laptops waarop het toetsenbord getest is, hebben Windows 10 Pro 64-bit, versie 20H2 of 21H1. Ik had twee van deze toetsenborden besteld, één voor op kantoor en één voor mijn thuiswerkplek; met beide toetsenborden heb ik exact het zelfde probleem. Door Windows wordt het toetsenbord herkend als "Gaming Keyboard". Als ik het toetsenbord aansluit, verschijnen er in de Device Manager 3 stuks "HID Keyboard Device" en 1 stuks "HID-compliant mouse".

Heeft iemand misschien een geniaal idee wat ik kan proberen om het scrollwiel naar behoren te laten functioneren? Zoals gezegd is nou juist dat scrollwiel precies de reden waarom ik dit specifieke toetsenbord heb aageschaft...

(Ik heb overigens ook een mailtje naar de afdeling Support van Adesso gestuurd. Wel interessant is dat ik daar in de verplicht aan te vinken lijst producten de KB-160 niet kon vinden dus heb ik maar de KB-150 aangevinkt, wat overigens wel een toetsenbord zonder scrollwieltje is...)

[Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 14-02-2022 17:19]

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miranda
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-04-2022
Heeft u de oplossing ondertussen gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem...

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/diens/hen/hun

Topicstarter
Miranda schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:14:
Heeft u de oplossing ondertussen gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem...
Je mag wel "je" zeggen. En nee, helaas geen oplossing gevonden :'(

Uiteindelijk heb ik maar met AutoHotkey de PgUp en PgDn veranderd in een scroll up en scroll down (en Win+PgUp / Win+PgDn als "gewone" PgUp/PgDn).

Jammerrrrrrrr. Als iemand toch een oplossing vindt zou het natuurlijk wel mooi zijn om die te weten :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/diens/hen/hun

Topicstarter
Miranda schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:14:
Ik merk nu opeens... dat het werkt zoals het hoort! Terwijl ik niets gedaan heb om het op te lossen. Ik vermoed dat het met een Windows update gefixt is dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/diens/hen/hun

Topicstarter
Hmmm... En nu opeens niet meer... En dan wel weer... Wtf is hier aan de hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De konklusie begint zich op te dringen dat je een kwalitatief uitermate teleurstellend product hebt aangeschaft. En
Mx. Alba schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:04:
... niet de gehoopte forumdiscussies...
Inderdaad, support is non-existing bij adesso; het werkt of het werkt niet en als het niet werkt dan moet je maar een ander product kopen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee