Expander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:55:
Leuk dat er ontkenners zijn en mensen waarvan de ontkenners waarschijnlijk denken dat die paranoïde zijn.
Er zijn echter echt systemen met camera's die je opnemen, je geslacht en leeftijd inschatten, je MAC-adres verzamelen en misschien wel WiFi SSID searches, proberen uit te vinden in wat voor gemoedstoestand je bent (vrolijk, boos, teleurgesteld) en proberen uit te vinden waar je precies naar kijkt. Zelfs voor meer dan één persoon tegelijk. Daar zijn dan ook weer mooie diensten van bijvoorbeeld Microsoft voor die dat faciliteren. (
https://azure.microsoft.com/en-us/services/cognitive-services/face/). Een stiekeme koppeling met een dienst die wereldwijd gezichten verzamelt is dan ook zo gemaakt.
Niet eens zo heel stiekum: Zoek maar eens op "
Clearview" (gewoon op de frontpage). Er staan een aantal artikelen over die software... En als je dan toch bezig bent, de zoekopdracht "gezichtsherkenning" geeft je ook de nodige artikelen... waarvan een aantal je zal wijzen op wat de wetgever ervan vindt.
(...)
Ik zeg niet dat deze systemen overal aanwezig zijn, maar de technologie is er en wordt breed verkocht. Ik vraag mij vooral af hoezeer organisaties je hierop moeten wijzen als dit gebruikt wordt.
nieuws: Limburgs carnavalsfestival gaat gezichtsherkenning voor toegang inzetten
Met daarin de volgende opmerking:
De AVG is streng over het gebruik van biometrische herkenning als toegangscontrole. Dat is toegestaan, maar alleen als er ook alternatieve manieren zijn om binnen te komen. Dat is wel een grijs gebied, want als er bijvoorbeeld meerdere biometrische toegangspoorten zijn en slechts één 'normale' kan dat worden opgevat alsof het alternatief niet hetzelfde is.
Met andere woorden (maar dat heb je ook al uit al die andere artikelen over gezichtsherkenning en clearview kunnen concluderen: Er zijn zaken als 'consensus' en 'niet mogen delen' die hierbij van belang zijn.
Als je alcohol koopt bij een zelfbedienkassa, hoe schatten zij jouw leeftijd in? Jij gaat de cloud in.
[quote]Als ik alcohol scan bij de zelfscankassa, komt er keurig een blokje "18+" bij dat produkt te staan, en krijg ik standaard, bij het drukken op de knop 'betalen' te lezen dat ik even gecontroleerd moet worden.
Maar goed... dat gaat allemaal over cameraherkenning. Punt van dit topic is "ik sprak in de buurt van mijn telefoon over [onderwerp X] en vervolgens krijg ik daar reclame over...
En het zou niet heel moeilijk moeten zijn om daar een proefopstelling voor in te richten... Een telefoon met een Facebook-account en wat andere software die in de gaten houdt wat er met je microfoon gebeurd op het moment dat je telefoon op tafel ligt en jij praat. En wat er aan data verzonden wordt daarna, aan welke servers.
En tot op heden heeft niemand dat bedacht, gedaan of
waar kunnen maken. En laten we wel wezen: du moment dat iemand met het bewijs komt dat FB/Google/Microsoft/Apple/Amazone dat kunnen en doen, zal er - in ieder geval op tech-sites - het nodige over te lezen zijn en zal de politiek (in navolging van Max Schrems(??)) toch wel een mening vormen en actie ondernemen