Facebook weet waar ik naar gekeken heb bij Hornbach?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Wie weet hoe dit werkt?

Zaterdag was ik bij Hornbach en heb ongeveer 1 minuut stilgestaan bij pizza-oventjes.
Een uur of wat later zag ik opeens een advertentie voor diezelfde ovens in mijn Facebook timeline.

Ik wist dat data verkocht werd maar deze had ik nog niet echt meegemaakt.

Hoe werkt dit? En is dit ook een verdienmodel voor Hornbach naast FB natuurlijk?

Dank.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:17
zeeforelNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:22:
Wie weet hoe dit werkt?

Zaterdag was ik bij Hornbach en heb ongeveer 1 minuut stilgestaan bij pizza-oventjes.
Een uur of wat later zag ik opeens een advertentie voor diezelfde ovens in mijn Facebook timeline.

Hoe werkt dit? En is dit ook een verdienmodel voor Hornbach naast FB natuurlijk?

Dank.
Heb je je microfoon aan en heb je gesproken over de oventjes? De app kan op de achtergrond de microfoon gebruiken.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jij (of iemand in jouw huishouden of in een huishouden waar je verbinding hebt gehad met wifi) hebt in de afgelopen periode ergens online gezocht naar pizza-oventjes óf je hebt in de Hornbach verbinding gemaakt met de wifi en de pizza-oventjes zijn daar in de aanbieding.

Héél misschien doen ze aan wifi-tracking (waardoor ze weten waar je in de winkel was) maar dat is zeer onwaarschijnlijk.

Andere vormen van "spionage" zijn nog onwaarschijnlijker.
utbone schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Heb je je microfoon aan en heb je gesproken over de oventjes? De app kan op de achtergrond de microfoon gebruiken.
Tuurlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 14-02-2022 16:25 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wie weet hoe dit werkt?

Dank.
Dit noemen we paranoia. Waarschijnlijk stond je niet toevallig stil bij die pizza oventjes in de Hornbach, maar heb je hier al vaker op gezocht.

Zolang Google me nog steeds producten blijft aansmeren, waarbij ik maanden geleden al een keuze heb gemaakt en een aankoop heb gedaan, valt het allemaal wel mee met die "intelligente" datacombinatie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

DDX

Voorheen stonden de advertenties er ook maar toen keek je eroverheen omdat je er niet naar op zoek was.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Toeval, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Mooie reacties allemaal. Dank daarvoor. Ik zal ooit echt wel een keer op zo'n oventje gezocht hebben (als enige hier, daar ben ik van overtuigd) maar de timing lijkt me toch echt geen toeval.

Wifi tracking dan wellicht niet echt maar meer dat de advertentiebonzen weten dat ik bij een verkoop punt ben en kennelijk die oventjes voor mij hoogste verwachte doorklik hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
zeeforelNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:32:
Mooie reacties allemaal. Dank daarvoor. Ik zal ooit echt wel een keer op zo'n oventje gezocht hebben (als enige hier, daar ben ik van overtuigd) maar de timing lijkt me toch echt geen toeval.

Wifi tracking dan wellicht niet echt maar meer dat de advertentiebonzen weten dat ik bij een verkoop punt ben en kennelijk die oventjes voor mij hoogste verwachte doorklik hadden?
Besef je wel hoeveel advertenties je (zonder adblocker) per dag voorbij ziet komen. De gehele aanbiedingenlijst van een winkel als de Hornbach komt met gemak voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

DDX

Ik heb ze de afgelopen dagen ook gezien trouwens, terwijl ik er niet naar op zoek ben.
En nu je het zegt herinner ik het mij dat ik die advertenties gezien heb.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 20:10
Wie weet hoe dit werkt?

Dank.
Waarom stond je stil bij deze ovens? Zomaar, of was het een speciale aanbiedingsdisplay en trok dat je aandacht? Dat icm met de Maps locatie Hornbach kan die reclame op je app doen verschijnen. Er was misschien al reclame voor, en je bent bij de Hornbach geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

zeeforelNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:32:
Ik zal ooit echt wel een keer op zo'n oventje gezocht hebben
slotje :P

Maar dat zal het dus geweest zijn. De timing kan natuurlijk toevallig zijn of dat het je inderdaad nu pas opvalt omdat je focus anders is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• utbone
pagani schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:25:

Andere vormen van "spionage" zijn nog onwaarschijnlijker.

[...]

Tuurlijk...
Ik heb al te veel meegemaakt dat ik met de app op de achtergrond open diverse aanbiedingen kreeg waar ik het met mensen in gesprekken over had. Dus...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

utbone schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Ik heb al te veel meegemaakt dat ik met de app op de achtergrond open diverse aanbiedingen kreeg waar ik het met mensen in gesprekken over had. Dus...
Maar vervolgens dus het verkeerde verband gelegd. Dat kan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:38:
[...]

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:50
Wie weet hoe dit werkt?

Dank.
Waren die toevallig ook in de aanbieding?
Kan natuurlijk ook zijn dat de reclame die je gezien hebt gewoon onderdeel zijn van de zelfde reclame campagne waarvoor ze in de aanbieding zijn.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 15:34
Misschien maak je gebruik van de wifi bij de Hornbach (of in andere winkels). Als dat het geval is, dan kunnen ze jouw volgens mij vrij precies tracken. En misschien zonder dat ook nog wel door wifi en/of bluetooth. Dat van die microfoon geloof ik niets van. Tracking daarentegen wordt of werd wel echt toegepast.

Dat is ook een van de redenen waarom geadviseerd wordt om bluetooth en wifi uit te schakelen als je het niet gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door BytePhantomX op 14-02-2022 16:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
BytePhantomX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:52:
Misschien maak je gebruik van de wifi bij de Hornbach (of in andere winkels). Als dat het geval is, dan kunnen ze jouw volgens mij vrij precies tracken.
Helemaal niet, en al helemaal niet koppelen aan je FB profiel. Sinds Android 6 en iOS 8 al niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 14-02-2022 17:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
RobIII schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Helemaal niet, en al helemaal niet koppelen aan je FB profiel. Sinds Android 6 en iOS 8 al niet meer.
Ook niet als je met wifi verbind en bijvoorbeeld iets opzoekt op internet met een Facebook tracking pixel?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:27

samo

yo/wassup

Dit is een voorbeeld van Confirmation bias; de advertentie valt je op omdat jij naar zo'n oven hebt gekeken. Net als je meer rode auto's ziet als je zelf net een rode auto hebt gekocht.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:52
Het zal optel som zijn:
- eigen profiel (doelgroep)
+ locatie in of bij hornbach
+ product in aandacht/aanbiedingscampagne (online en offline)
= advertentie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[...]

Je weet dat dit al honderdduizend keer is geroepen, maar dat nog niemand heeft kunnen bewijzen dat Facebook/Google/anders daadwerkelijk (ongevraagd) van je microfoon gebruik maken en data doorsturen?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Jester-NL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:22:
[...]

Je weet dat dit al honderdduizend keer is geroepen, maar dat nog niemand heeft kunnen bewijzen dat Facebook/Google/anders daadwerkelijk (ongevraagd) van je microfoon gebruik maken en data doorsturen?
Maar je weet toch dat die mensen die zoiets gaan ondernemen, Google/Apple/Facebook/Mark Rutte dit al kunnen opmerken? Vervolgens wordt de microfoon analyse uitschakelt voor x periode en kan het niet bewezen worden!
*Smiley met alu-hoedje op*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er stond laatst een artikel op AD.nl van iemand die dus al zijn persoonlijke data had opgevraagd bij Apple, Google en Facebook.

In het geval van Google zaten daar daadwerkelijk audiobestanden van privégesprekken tussen. Volgens Google een foutje. Ik durf niet uit te sluiten dat dat vaker gebeurd :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-06 10:37
Glashelder schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:00:
[...]

Er stond laatst een artikel op AD.nl van iemand die dus al zijn persoonlijke data had opgevraagd bij Apple, Google en Facebook.

In het geval van Google zaten daar daadwerkelijk audiobestanden van privégesprekken tussen. Volgens Google een foutje. Ik durf niet uit te sluiten dat dat vaker gebeurd :)
"Een artikel" en "van iemand" zo ontstaat dus fake nieuws. Ik vermoed dat je dit artikel bedoeld:

https://www.ad.nl/tech/ap...fluisteren-siri~a6d92ed9/

Nergens kan ik een artikel vinden op het AD (ergens anders) waarbij iemand persoonlijke data had opgevraagd bij Google en daarbij audio opnames van zichzelf kreeg.

Op het AD wordt zelf expliciet in een artikel gemeld dat er geen enkel bewijs is voor de bewering.

https://www.ad.nl/tech/zo...-je-afluisteren~ac7be6d7/

Wel is van Google, Apple en Amazone bekend dat ze de opnames van Siri/Google Home/Alexa analyseren om hun dienst te verbeteren, maar dit betreft opnames die niet direct tot de persoon zijn te herleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

Dat is het nog steeds geen bewijs dat google/facebook/microsoft ons systematisch afluisteren en de informatie uit onze gesprekken gebruiken voor marketing doeleinden. google/facebook/microsoft verkopen zelf niet zoveel, dus ze zullen dit dan als service moeten aanbieden aan andere verkopers. Hoe en waar doen ze dit dan? Op het darkweb, ofzo?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee hoor, aanbieden is gewoon open en bloot. Zijn gewoon overeenkomsten tussen bedrijven onderling. En ja, dat mag, want daar heb je als gebruiker zelf toestemming voor gegeven toen je die hele rits text naar beneden scrollde om de algemen voorwaarden te accepteren omdat je anders niet door kon ;)

Afluisteren: siri en co voor spraak bediening luisteren mee als je het aan hebt staan. Logischerwijs wordt de processing daarvan in de cloud gedaan. Zou alleen voor dat doeleinde gebruikt moeten zijn worden, maar blijft ongetwijfeld wel eens wat hangen.

Dus als je een keer "ok google, zoek pizza oven" gedaan hebt is het lijntje vrij kort.

Ik tag @André even, die weet redelijk wat van dit soort zaken iirc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:02:
Nee hoor, aanbieden is gewoon open en bloot. Zijn gewoon overeenkomsten tussen bedrijven onderling. En ja, dat mag, want daar heb je als gebruiker zelf toestemming voor gegeven toen je die hele rits text naar beneden scrollde om de algemen voorwaarden te accepteren omdat je anders niet door kon ;)

Afluisteren: siri en co voor spraak bediening luisteren mee als je het aan hebt staan. Logischerwijs wordt de processing daarvan in de cloud gedaan. Zou alleen voor dat doeleinde gebruikt moeten zijn worden, maar blijft ongetwijfeld wel eens wat hangen.

Dus als je een keer "ok google, zoek pizza oven" gedaan hebt is het lijntje vrij kort.

Ik tag @André even, die weet redelijk wat van dit soort zaken iirc.
Maar je apparaat dat zoals bedoeld gaat zoeken als jij "hey google pizza oven" zegt is heel wat anders dan alles afluisteren en opslaan en analyseren. Overigens werkt de "he Google" herkenning volledig zonder connectie, die reageert netjes als er geen verbinding is.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 15-02-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 22:37
De advertenties worden getoond o.b.v. een voorspelling wat voor jou mogelijk interessant is. Af en toe scoren ze hiermee :) Ik bedoel, het lijkt mij dat er geen enkele directe aanleiding is. Maar ze kennen jou wel heel goed op basis van heel veel bronnen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
[...]

Misschien haal je dingen door elkaar heen. Het voorbeeld wat ik ken is dat iemand zijn AWS data heeft opgevraagd en al zijn gesprekken via Alexa kreeg aangeleverd in audio files. Maar er is een groot verschil tussen Alexa gebruiken en actief afluisteren als je het niet gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 16:51

André

Analytics dude

Het is heel simpel: dit gebeurt niet. Er zouden anders al 1000'en berichten daarover naar buiten zijn gekomen, elke journalist wil deze scoop graag kunnen bewijzen. Het zou namelijk betekenen dat alles afgeluisterd, verwerkt en opgeslagen wordt, ja echt alles. Nu luisteren ze alleen naar een trigger als "ok google" en sturen wat daar na gezegd wordt op om te verwerken.

Het is volledig toe te schrijven aan het Baader-Meinhof-fenomeen. En ja, ook ik zie die oventjes momenteel veel, ik denk dat ze met een grote campagne bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Maar hier zeggen dat ze niet luisteren gaat de echte diehards dus niet overtuigen.

Dus diehards: komende 30 minuten de volgende zin herhalen:

Ik wil graag een ..... kopen (mag jezelf invullen)

En dan na 30 minuten je browser / app openen en kijken of je advertenties van ....... krijgt te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:02
N=1.
Waarom test je het niet nog een keer maar dan met een PVC Bocht. Als jouw theorie klopt dan moet je over een uur PVC bochten op je feed zien. Ik gok van niet maar test het nog een keer zou ik zeggen..!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Het moet natuurlijk wel een product zijn waar ook een advertentiecampagne voor loopt. Niet een willekeurig product uit het schap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 00:01

g0tanks

Moderator CSA
[...]

Naast af en toe anekdotes heb ik hier nog nooit hard bewijs voor gezien. Technisch zou het niet moeilijk moeten zijn om aan te tonen dat je mobiel stiekem continu audio stuurt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BytePhantomX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Misschien haal je dingen door elkaar heen. Het voorbeeld wat ik ken is dat iemand zijn AWS data heeft opgevraagd en al zijn gesprekken via Alexa kreeg aangeleverd in audio files. Maar er is een groot verschil tussen Alexa gebruiken en actief afluisteren als je het niet gebruikt.
Nee, ik vergis me niet (het was alleen Telegraaf en niet AD).

Wat me het meest van mijn sokken blaast: ergens goed verstopt zit ook een tiental geluidsfiles. Van gesprekken tussen mij en mijn vrouw. Verspreid over verschillende data in 2018. Korte gesprekken. Hoop en al een paar seconden. Opgenomen door haar telefoon. Zonder dat we dat wisten.
Oftewel: ja, je telefoon kan soms (misschien onbedoeld) meeluisteren en soms belanden die gesprekken dus bij een derde (Google zal vast niet de enige zijn waarbij dit af en toe fout gaat.. hoe vaak ik bij collega’s Siri wel niet hoorde activeren terwijl niemand iets zei wat ook maar leek op ‘siri’.. :X Het is niet op tien handen te tellen..). Het valt niet uit te sluiten dat delen van dat gesprek dan gebruikt worden voor advertentiedoeleinden.

Dit glashard blijven ontkennen neigt naar een vorm van Stockholm syndroom heb ik het idee. Tegelijkertijd geloof ik ook niet dat techbedrijven ons doelbewust constant afluisteren, overigens. Dat regelmatig voice assistenten per ongeluk geactiveerd worden: dat is gewoon een feit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:15
DDX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:35:
Ik heb ze de afgelopen dagen ook gezien trouwens, terwijl ik er niet naar op zoek ben.
En nu je het zegt herinner ik het mij dat ik die advertenties gezien heb.
Er is laatst ergens een artikel verschenen dat BBQ-en uit is, maar zelf buiten pizza maken met zo'n oventje helemaal de BOM!

Goeie marketeer speelt daarop in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:18
DDX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:27:
Voorheen stonden de advertenties er ook maar toen keek je eroverheen omdat je er niet naar op zoek was.
Misschien ben je er zelfs gaan kijken omdat je onbewust toch die advertenties hebt geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
Glashelder schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:05:
[...]

[...]

Oftewel: ja, je telefoon kan soms (misschien onbedoeld) meeluisteren en soms belanden die gesprekken dus bij een derde (Google zal vast niet de enige zijn waarbij dit af en toe fout gaat.. hoe vaak ik bij collega’s Siri wel niet hoorde activeren terwijl niemand iets zei wat ook maar leek op ‘siri’.. :X Het is niet op tien handen te tellen..). Het valt niet uit te sluiten dat delen van dat gesprek dan gebruikt worden voor advertentiedoeleinden.

Dit glashard blijven ontkennen neigt naar een vorm van Stockholm syndroom heb ik het idee. Tegelijkertijd geloof ik ook niet dat techbedrijven ons doelbewust constant afluisteren, overigens. Dat regelmatig voice assistenten per ongeluk geactiveerd worden: dat is gewoon een feit.
Ben zeker niet naïef, maar het einde van het artikel is wel intressant:
En wat dan met de geluidsopnames die Google van me heeft? Per ongeluk, zegt het bedrijf – maar luistert de telefoon dan niet continu mee? Waarom krijg je dan toch soms eens een advertentie voor iets waar je tien minuten geleden nog over sprak aan tafel. „Voor zover we weten luistert de telefoon je inderdaad niet af”, reageert Pieterjan Van Leemputten van DataNews. „Maar ik begrijp waarom mensen dat wel denken. Ooit zat ik ’s avonds aan tafel bij vrienden. De vrouw was zwanger, dronk alcoholvrije cava en we praatten daarover. Een uur later surf ik even op mijn telefoon. Reclame voor die cava. Toch afgeluisterd? Ik denk het niet. Hoe dan wel? Door puzzelstukjes samen te leggen. Dat is wat ze constant doen. Die vriendin zocht de dag ervoor op Google naar alcoholvrije cava. Wij zaten die avond op dezelfde wifi, dus weet ’het systeem’ dat we samen in één ruimte zitten én mogelijk vrienden zijn. Misschien zelfs met eenzelfde interesse: alcoholvrije cava. Dus serveerden ze me die advertentie.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BytePhantomX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Ben zeker niet naïef, maar het einde van het artikel is wel intressant:

[...]
I know, nogmaals, ik denk ook niet dat we constant afgeluisterd worden. Feit is echter wel dat spraak assistenten vandaag de dag aan de lopende band onterecht geactiveerd worden en dan die geluidsopnames naar 3e partijen gaan. Zeker een Google zal die gebruiken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:57
Heb je toevallig een foto gemaakt van de schappen/pricetag terwijl je er bijstond? En doe je backup in de cloud?

Daarnaast kan dmv. locatiedata, afhankelijk hoe je instellingen staan, zelfs in een winkel vrij nauwkeurig bepaald worden waar en hoelang je ergens hebt stilgestaan.
Zou me niks verbazen als een keten als Hornbach deze speciale pos. locaties in beeld heeft, maar dat is vooralsnog een aanname.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 15-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Interessant artikel over dit onderwerp uit 2017, geschreven door een ex-FB medewerker:

Facebook's Not Listening Through Your Phone. It Doesn't Have To (Wired - archive.is-link)

There's no way Facebook is eavesdropping on you right now. But it is tracking you in other—no less insidious—ways you’re not aware of.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:05:
[...]

[...]

Dat is dan logischerwijs van momenten waarop al dan niet per abuis de spraakassistent is geactiveerd. Als je doorkletst op het moment dat Google of Alexa of Siri je vraagt wat je wilt doen is het niet meer dan logisch dat die "spraakopdracht" naar de cloud gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 16:51

André

Analytics dude

pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Dat is dan logischerwijs van momenten waarop al dan niet per abuis de spraakassistent is geactiveerd. Als je doorkletst op het moment dat Google of Alexa of Siri je vraagt wat je wilt doen is het niet meer dan logisch dat die "spraakopdracht" naar de cloud gaat.
Inderdaad, dan is het een reguliere zoekopdracht die ze kunnen gebruiken om je advertenties aan te bieden. Als je dat wil voorkomen moet je van alle apps de toegang tot de microfoon ontzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
als je al zo ver wilt gaan ( dat je zelf moet instellen hoever een app je je mag tracken ) en daarnaast je zelf dergelijke topic vragen stelt, dan zou ik eerder gaan overwegen ermee te gaan stoppen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:35
Laatst ook bij mij. Ik stond aan de kant van de weg naar een plattegrond te kijken van een wijk waar ik moest zijn. En ineens, zonder dat ik t er met iemand over heb gehad en zonder te googelen zag ik op die plattegrond een pijl met “u bevindt zich hier”

HET MOET NIET GEKKER WORDEN! Ik zag geen camera ofzo dus moet het via mijn 5G chip naar Bill Gates verstuurd zijn.

Even serieus nu. Het gerucht dat je word afgeluisterd wordt steeds hardnekkiger. Ook bij de Hornbach wordt je niet bespied. Het valt gewoon op. Net zoals t opvalt dat het wel heel vaak een heel uur is als je op de klok kijkt. Ja, omdat je 100en keren per dag op de klok kijkt ja! Of voor echte tweakers, is het altijd 13:37. Kijk maar eens naar de tijd van mijn reactie.

Dus nee, je wordt niet bespied / afgeluisterd, Google en Facebook kennen je gewoon beter dan je zelf weet. En op zich is dat best eng te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
die 13:37 is idd erg herkenbaar oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DCNY schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:37:
... En op zich is dat best eng te noemen :)
Precies. Laten we vooral de dingen bestrijden die ze wel doen. En niet in het wilde weg speculeren over wat ze allemaal zouden kunnen doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Gek genoeg heb ik het ook wel een paar keer meegemaakt. En met vrij specifieke zaken. Het is me iets te toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Hornbach doet aan wifi tracking, dat is waarom je dit ziet. Someone who isnt me adviseerde altijd niet te verbinden met de openbare wifi in de hornbach aan collega's.

antihipsteralliance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DeVins schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:08:
Hornbach doet aan wifi tracking, dat is waarom je dit ziet. Someone who isnt me adviseerde altijd niet te verbinden met de openbare wifi in de hornbach aan collega's.
Ah! De niet-nader-te-noemen-vage-kennis-die-alles-weet-van-hornbach's-wifi-en-diens-tracking-praktijken! Ja, dat is een betrouwbare bron _O_

RobIII in "Facebook weet waar ik naar gekeken heb bij Hornbach?"

Ja, "tracking" is -tot op bepaalde hoogte en in bepaalde mate- mogelijk. Maar niet de kul die hier verkocht wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 15-02-2022 21:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RobIII schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:59:
Helemaal wel. @oak3 heeft het over aangemeld zijn op het WiFi netwerk. Dan heeft mac address randomization geen effect meer omdat het verkeer over de WiFi loopt en facebook dus eenvoudig kan zien dat je verzoek van een Hornbach ip adres afkomt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Alleen was TS niet aangemeld op de WiFi van Hornbach ;)
En je kunt wel aangemeld zijn, alles is SSL tegenwoordig; dan kan FB 't alleen nog weten als je een pagina hebt bezocht met daarop een FB like knop (of whatever). En dan nog hadden ze niet geweten dat TS bij de pizza-oventjes had gestaan. Daarnaast was 't punt dat @DeVins komt met een "niet nader te noemen vriend". Zeg dan niks. Dat is geen bron. En dan nog n=1. In context van dit topic is 't niets anders dan het in stand houden van allerlei FUD omtrent WiFi (tracking).

[ Voor 123% gewijzigd door RobIII op 15-02-2022 21:32 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
RobIII schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Ah! De niet-nader-te-noemen-vage-kennis-die-alles-weet-van-hornbach's-wifi-en-diens-tracking-praktijken! Ja, dat is een betrouwbare bron _O_

RobIII in "Facebook weet waar ik naar gekeken heb bij Hornbach?"

Ja, "tracking" is -tot op bepaalde hoogte en in bepaalde mate- mogelijk. Maar niet de kul die hier verkocht wordt.
Ik werkte bij Hornbach, op een niet nader te noemen afdeling. :)

antihipsteralliance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leuk dat er ontkenners zijn en mensen waarvan de ontkenners waarschijnlijk denken dat die paranoïde zijn.

Er zijn echter echt systemen met camera's die je opnemen, je geslacht en leeftijd inschatten, je MAC-adres verzamelen en misschien wel WiFi SSID searches, proberen uit te vinden in wat voor gemoedstoestand je bent (vrolijk, boos, teleurgesteld) en proberen uit te vinden waar je precies naar kijkt. Zelfs voor meer dan één persoon tegelijk. Daar zijn dan ook weer mooie diensten van bijvoorbeeld Microsoft voor die dat faciliteren. (https://azure.microsoft.com/en-us/services/cognitive-services/face/). Een stiekeme koppeling met een dienst die wereldwijd gezichten verzamelt is dan ook zo gemaakt.

https://www.cmo.com.au/ar...p-up-customer-engagement/
https://medium.com/media-...ng-marketing-d223c4a2d8e2, voor de Medium fans

Dat Media-artikel lezende kan het kennelijk ook een stap verder:
For example, Usher released a music video in 2015 for his track “Chains,” which was an exclusive of the digital music service Tidal and turned on the user’s webcam while they were watching the video. If turned their head away, the message “Don’t Look Away” popped up, along with the pausing of the music and video.
Ik zeg niet dat deze systemen overal aanwezig zijn, maar de technologie is er en wordt breed verkocht. Ik vraag mij vooral af hoezeer organisaties je hierop moeten wijzen als dit gebruikt wordt.

Als je alcohol koopt bij een zelfbedienkassa, hoe schatten zij jouw leeftijd in? Jij gaat de cloud in.

Bezoek een gemiddelde beurs als ISE (al meer dan vijf jaar) en daar vind je mooie voorbeelden.

Expanding the inexpandable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik heb pasgeleden een kamado BBQ gekocht... Nu zie ik, als ik door het dorp wandel, overal mensen die ook een kamado in de tuin hebben staan... Het zal toch niet dat zij mij bespioneren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:57
Expander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:55:
Leuk dat er ontkenners zijn en mensen waarvan de ontkenners waarschijnlijk denken dat die paranoïde zijn.

Er zijn echter echt systemen met camera's die je opnemen, je geslacht en leeftijd inschatten, je MAC-adres verzamelen en misschien wel WiFi SSID searches, proberen uit te vinden in wat voor gemoedstoestand je bent (vrolijk, boos, teleurgesteld) en proberen uit te vinden waar je precies naar kijkt. Zelfs voor meer dan één persoon tegelijk. Daar zijn dan ook weer mooie diensten van bijvoorbeeld Microsoft voor die dat faciliteren. (https://azure.microsoft.com/en-us/services/cognitive-services/face/). Een stiekeme koppeling met een dienst die wereldwijd gezichten verzamelt is dan ook zo gemaakt.

https://www.cmo.com.au/ar...p-up-customer-engagement/
https://medium.com/media-...ng-marketing-d223c4a2d8e2, voor de Medium fans

Dat Media-artikel lezende kan het kennelijk ook een stap verder:

[...]

Ik zeg niet dat deze systemen overal aanwezig zijn, maar de technologie is er en wordt breed verkocht. Ik vraag mij vooral af hoezeer organisaties je hierop moeten wijzen als dit gebruikt wordt.

Als je alcohol koopt bij een zelfbedienkassa, hoe schatten zij jouw leeftijd in? Jij gaat de cloud in.

Bezoek een gemiddelde beurs als ISE (al meer dan vijf jaar) en daar vind je mooie voorbeelden.
Bij de zelfscan van de Plus hier bij ons gaat dat via een medewerker, er gaat een lampje branden en dan drukken ze een knopje in. Ging het maar in de cloud denk ik wel eens... Scheelt weer wachten...

Voor de mensen die het fascinerend vinden hoe merken en bedrijven weten en (deels) sturen wat je zult kopen.. Lees het boekje 'Brandwashed" eens, van Martin Lindström.

Resistance is futile... You will be assimilated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Expander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:55:

Niet eens zo heel stiekum: Zoek maar eens op "Clearview" (gewoon op de frontpage). Er staan een aantal artikelen over die software... En als je dan toch bezig bent, de zoekopdracht "gezichtsherkenning" geeft je ook de nodige artikelen... waarvan een aantal je zal wijzen op wat de wetgever ervan vindt.
(...)
nieuws: Limburgs carnavalsfestival gaat gezichtsherkenning voor toegang inzetten
Met daarin de volgende opmerking: De AVG is streng over het gebruik van biometrische herkenning als toegangscontrole. Dat is toegestaan, maar alleen als er ook alternatieve manieren zijn om binnen te komen. Dat is wel een grijs gebied, want als er bijvoorbeeld meerdere biometrische toegangspoorten zijn en slechts één 'normale' kan dat worden opgevat alsof het alternatief niet hetzelfde is.
Met andere woorden (maar dat heb je ook al uit al die andere artikelen over gezichtsherkenning en clearview kunnen concluderen: Er zijn zaken als 'consensus' en 'niet mogen delen' die hierbij van belang zijn.
[quote]Als ik alcohol scan bij de zelfscankassa, komt er keurig een blokje "18+" bij dat produkt te staan, en krijg ik standaard, bij het drukken op de knop 'betalen' te lezen dat ik even gecontroleerd moet worden.

Maar goed... dat gaat allemaal over cameraherkenning. Punt van dit topic is "ik sprak in de buurt van mijn telefoon over [onderwerp X] en vervolgens krijg ik daar reclame over...
En het zou niet heel moeilijk moeten zijn om daar een proefopstelling voor in te richten... Een telefoon met een Facebook-account en wat andere software die in de gaten houdt wat er met je microfoon gebeurd op het moment dat je telefoon op tafel ligt en jij praat. En wat er aan data verzonden wordt daarna, aan welke servers.
En tot op heden heeft niemand dat bedacht, gedaan of waar kunnen maken. En laten we wel wezen: du moment dat iemand met het bewijs komt dat FB/Google/Microsoft/Apple/Amazone dat kunnen en doen, zal er - in ieder geval op tech-sites - het nodige over te lezen zijn en zal de politiek (in navolging van Max Schrems(??)) toch wel een mening vormen en actie ondernemen ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[...]

Was dat niet van Google Nest / Home Assistent?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:13

JCS

Baader-Meinhof fenomeen

Lang leve de immer naar patronen zoekende menselijke geest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:38
Of......

De dagen ervoor liet facebook jou een advertentie zien van oventjes. Die heb je onebewust opgeslagen, niet bewust herinnerd. Het zorgde er wel voor dat je bij de hornbach stopte en naar de oventjes keek.

Een algortitme weet (nog ;)) niet wanneer je het product al gekocht hebt en daardoor blijven de advertenties een tijdje. Op dit moment gaan de advertenties wel bewust opvallen want je bent al verder in je koopprocess.

Dus eigenlijk wat mijn voorgangs al riepen, die advertenties was er al langer maar viel niet op, maar nu met wat meer conspiracy/aluminium erbij :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:45:
Of......

De dagen ervoor liet facebook jou een advertentie zien van oventjes. Die heb je onebewust opgeslagen, niet bewust herinnerd. Het zorgde er wel voor dat je bij de hornbach stopte en naar de oventjes keek.

Een algortitme weet (nog ;)) niet wanneer je het product al gekocht hebt en daardoor blijven de advertenties een tijdje. Op dit moment gaan de advertenties wel bewust opvallen want je bent al verder in je koopprocess.

Dus eigenlijk wat mijn voorgangs al riepen, die advertenties was er al langer maar viel niet op, maar nu met wat meer conspiracy/aluminium erbij :)
Goed punt. Misschien dat TS oorzaak en gevolg omdraait ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AW_Bos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Was dat niet van Google Nest / Home Assistent?
Kan heel goed, maar is onbekend.

Feit is dat het hier om gesprekken gaat waarbij de assistent mogelijk onterecht is geactiveerd. En die bestanden worden dus gewoon jaar na jaar bewaard.

Ik heb gemerkt bij Siri dat dat behoorlijk vaak kan gebeuren: soms wel 10 keer in een meeting van nog geen uur 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Glashelder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:46:
[...]

Kan heel goed, maar is onbekend.

Feit is dat het hier om gesprekken gaat waarbij de assistent mogelijk onterecht is geactiveerd. En die bestanden worden dus gewoon jaar na jaar bewaard.

Ik heb gemerkt bij Siri dat dat behoorlijk vaak kan gebeuren: soms wel 10 keer in een meeting van nog geen uur 8)7.
Alleen doet die dan volgens mij "biepbiep" waardoor je wel merkt dat er geluisterd wordt. Als je dat tig keer per dag onbedoeld hoort kan je natuurlijk ook vraagtekens gaan zetten bij of je die feature dan nog wel moet gebruiken, en zou het "mysterie" niet groot genoeg zijn om er een topic voor te openen. Ik doe de voorzichtige aanname dat er daarom geen Siri in het spel is hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:46:
[...]
offtopic:
Ik zit nooit in een meeting, maar ik vind het eigenlijk wel opvallend dat het niet standaard policy is om bij meetings Siri/Assistant uit te zetten (of gewoon telefoons uit).

Als ik bijvoorbeeld weet dat ik thuis bezoek krijg zet ik de microfoons van mijn Google Homes (en Assistant op mijn telefoon) ook uit. Je weet nooit of mensen (onbedoeld) opgenomen willen worden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:28:
Alleen was TS niet aangemeld op de WiFi van Hornbach ;)
Dat had de TS nog niet gemeld voor jouw en oak3's berichten.
En je kunt wel aangemeld zijn, alles is SSL tegenwoordig; dan kan FB 't alleen nog weten als je een pagina hebt bezocht met daarop een FB like knop (of whatever).
Nope. Vele vele apps hebben allerlei Facebook zooi die continu even verbinding maakt met het moederschip.
In context van dit topic is 't niets anders dan het in stand houden van allerlei FUD omtrent WiFi (tracking).
Hmmm maybe maar er komt ook heet wat FUD van jou af.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:40
Het is natuurlijk heel makkelijk om door te fantaseren met de technische foefjes die Facebook en anderen misschien wel zouden gebruiken. Maar volgens mij kan het simpeler. Ooit een uitzending van Zondag met Lubach gezien, waarin uit de doeken werd gedaan dat Facebook mensen indeelt in groepjes voor de advertentiemarkt (volgens mij zijn dit de target categorieën). Er werd in die uitzending melding gemaakt van het feit dat er zo'n groepje bestaat van mensen "die waarschijnlijk binnen x maanden gaan scheiden". (ik geloof dat het 3 of 6 maanden was). Lubach vroeg zich al af of die mensen het zelf al wisten...

Er zitten algoritmes achter die (onder andere) gevoed worden met je surfgedrag, maar ook de muispositie (dus zonder te drukken) kan gebruikt worden. Ik ben zelf vast niet de enige eikel die soms teksten die ik lees selecteer.... Dat is belangrijk, omdat we vaak maar enkele procenten van de tekst in beeld lezen. Voer voor psychologen, en het algoritme van Facebook. Daarnaast wordt ook hardere informatie verzameld, zoals bezoeken van andere sites (de kleine facebook logo's of de pixels), en bijvoorbeeld de site waar je vandaan kwam voor je op Facebook kwam.

Ik kan het zelf niet beoordelen, maar dat algoritme schijnt best goed te zijn. Dat is natuurlijk heel erg in het belang van Facebook, want gerichter adverteren maakt je advertentieruimte duurder. Plus de Facebook bezoeker wordt minder lastig gevallen met verkeerde reclames.

Kan het zijn dat Facebook de TS al had ingedeeld in de categorie "Op zoek naar een buiten oven voor pizza's", of grond van bovenstaand soort input die geanalyseerd is door hun algoritme? En volgens mij doet Hornbach niet aan aanbiedingen, maar wel aan campagnes: producten in de spotlight zetten, en dat ondersteunen met reclames. Als ze net (die week, die dag) daarmee begonnen zijn, kan dat de reden zijn dat het jou opviel in Hornbach. Maar dan is de dag ervoor ook door Hornbach een opdracht gegeven aan Facebook om mensen in de target categorie "Overweegt een pizza oven te kopen" een advertentie te laten zien.

En we kunnen moeilijk gaan doen. Het systeem proberen tegen te werken. Wifi uit, bluetooth uit, maar face the fact: als je ergens bang voor bent kun je beter geen Facebook nemen. Want ook zonder wifi en bluetooth weten ze al in welke target categorieën je valt. En facebook heeft al ontdekt dat jij een hogedrukreiniger waarschijnlijk leuk speelgoed vindt. Volgens je fotoalbum heb je 'em nog niet gekocht, maar de psychologen van Facebook menen met 80% zekerheid te weten dat jij er een gaat kopen, ook al weet je het zelf nog niet. Het laatste duwtje komt straks van een -duurbetaalde- advertentie van de Gamma. Het topmodel van Kärcher. Als opwarmertje zie je iets meer berichten over hoe lastig het is om mos van je terras te verwijderen (met je nieuwe pizza oven moet dat ten slotte ook een beetje netjes zijn, voor gasten), en om te kijken of je daar voor in bent zie je nu alvast wat advertenties van HG-mosverwijderaar. Als je daar niet op klikt, krijg je in maart met de "Het wordt weer lente"-actie van de Gamma het topmodel Kärcher met 5% korting.
Pagina: 1