Toon posts:

Slimme meter en SMA omvormer monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-01 13:46
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met energie management/monitorings hardware/software zoals uMeter. We hebben hier een sunny triple power omvormer van SMA. Graag wil ik meer inzicht krijgen over de opwekking en het verbruik van energie in huis.

Welke third party sofware/hardware werken met een SMA sunny triple power omvormer (en de slimme energie meter)? Helaas kan ik bij SMA niet veel vinden, behalve NIKO. Als iemand ervaring heeft met NIKO dan hoor ik ook gaag wat de mogelijkheden zijn.

SMA heeft ook hun eigen management systeem ontwikkeld: Sunny Home Manager

Heeft iemand daar ervaring mee? Opzich kan dit systeem wel de opmaat zijn naar een smart grid hier in huis.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt geen dure home manager nodig.

Odroid c4 met 64 gb emmc
Home assistant met nodered
Sma via modbus tcp/ip
P1 slimme meter kabel

En je kan alles al uitlezen. (En aansturen)
Voorbeeld grafana
Via zwave/zigbee/wifi tussenstekkers kan je dan schakelen en ook weer meten.

De home manager wordt pas interessant bij battery opslag

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2022 14:46]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:10
Heb zelf het programma P1mon van zstat draaien, en deze ook bij 2 vrienden geinstalleerd. Eentje hiervan heeft sinds vorige maand panelen liggen, en hiervoor hebben we een S0 meter in de meterkast er bij laten drukken toen de boel toch al open ging. Deze zit ook gekoppelt aan de pi waar het opdraait en via de web interface daar is alles te monitoren, wat je van het net binnen trekt en terug leverd, maar ook wat de zonnepanelen los doen. Watermeter er bij aan en je bent helemaal klaar. Is zelfs met MQTT ofzo naar je domotica te communiceren.

Uiteraard zit je niet vast aan P1mon, je zou het zefls met een ESP kunnen oplossen, volgens mij is er met esphome ofzo daar ook wel oplossingen voor.
AUijtdehaag schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:17:
Nee hoor.
Je leest de sma direct uit via modbus
Elke 10 sec ofzo.

En dat is redelijk nauwkeurig
Ik had mij al aangepast, miste de modbus opmerking in eerste instantie :+

[Voor 23% gewijzigd door GoldenBatt op 14-02-2022 14:18]

Specs!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee hoor.
Je leest de sma direct uit via modbus tcp/ip
Elke 10 sec ofzo.

En dat is redelijk nauwkeurig met de werkelijke waarden die je met een kWh meter zou meten.
Ik kan wel een nodered flow delen maar ben even niet in de buurt van mijn laptop.

[Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2022 14:20]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Sadhu
Ik moet toegeven dat ik geen expert ben op dit gebied.
Dank voor het voorbeeld van grafana!

Goed om te horen dat er ook andere manieren zijn om data van mijn omvormer te halen. Ik was bang dat dit niet kon.

• Sadhu
Ik kwam dit net tegen:https://www.fwiep.nl/blog/slimme-meter-monitor-met-p1mon
Is dit wat ik kan volgen?
Wat voor pI raden jullie aan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Naast grafana, kun je het ook doorsturen naar pvoutput (in extended data kan je de DC gegevens van beide ingangen kwijt)
En natuurlijk in home assistant de gegevens laten zien.
Je zou er ook automatiseringen aan kunnen hangen.

Sadhu schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:29:
Daarmee lees je alleen de slimme meter uit.
Ik raad geen pi aan vanwege crashende sd kaartjes.

Beter kies voor een betrouwbaarder medium zoals emmc kaartjes (odroid) of m2 ssd's (pi)
Bij een odroid blijft alles in de behuizing.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:10
Sadhu schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:29:
Dat is zelfde als dat ik eerder vandaag aanrade. SD kaartje is zoals @AUijtdehaag aangaf wel een zwakte puntje, maar als je een degelijke haalt gaat dat opzich best prima (loopt hier ook al 2 jaar zonder problemen). Via de link naar de officiele website zie je ook hoe je een watermeter of S0 meting kan doen zodat je ook de watermeter of de panelen uitleest. Dit is redelijk straight forward. Zou wel een Pi van minimaal versie 3 of hoger pakken. Gebruik hier een 3+, die is eigenlijk snel zat.

Ken odroid niet zo goed, maar zie dat deze ook gpio pinnen heeft, dus met beetje knutselen zou je hier ook nog wel een water meter bij aan kunnen hangen. Kwa kosten scheelt het voor beide systemen niet zo gek veel denk ik (odroid lijkt aardig gelijk als pi kwa prijs als ik eerste beste website pak)

Specs!

• Sadhu
Kan dit ook via een NAS? Met andere woorden, ik heb een NAS draaien, is het mogelijk om software voor energie monitoring daar op te zetten?

• AUijtdehaag
  • Niet online

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:38
Ik verzamel alle data met OpenHab en MariaDB voor de opslag. Beide draaien ook op Synology. Ook grafana voor de grafieken draait via een docker op Synology

• Sadhu
Nu staat mijn NAS niet in de meterkast. Wat ik begrijp is dat ik een P1 kabel nodig heb. Maar dan dien ik een device te hebben die wifi of LAN het signaal kan door geven naar mijn NAS --> https://www.homewizard.nl/p1-meter (dank AUijtdehaag)

Tenminste ik heb nu het idee om mijn NAS in te zetten voor de monitoring.

[Voor 19% gewijzigd door Sadhu op 18-02-2022 07:53]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met home assistant op de nas kan je die homewizard P1 ook gewoon uitlezen.
(ook node-red leest hem draadloos uit via json)

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2022 13:14]

• RonvanZijl
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-04-2022
Opm. over Raspberry in combinatie met SD kaart dat dit onbetrouwbaar is is correct. Een stabiele configuratie krijg je als je de Raspberry van USB boot. Kijk op https://youtu.be/Mq5zBTpGNlE voor duidelijke no-nonsense instructie hoe je een PI van USB laat booten.

Ik heb een msata disk gekoppeld aan mijn PI 4- 4 MB mem. Geekworm heeft mooie oplossingen hiervoor. Op de PI draaien - MQTT - Nodered - Influxdb - Grafana. Koeling wordt geregeld met een blower die middels een Nodered flow PID logica aangestuurd wordt.

Middels een ESP Wemos D01 lees ik de slimme meter uit. Waardes worden als MQTT message verstuurd naar de MQTT server. Vervolgens is een Nodered flow op dit bericht geabonneerd en het bericht Influxdb induwt. Vervolgens maak je met Grafana de mooiste overzichten.

Een synology kan meer maar kost ook vele malen meer dan de configuratie die ik draai.

[Voor 55% gewijzigd door RonvanZijl op 24-04-2022 07:25]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb er hier nu een 2 van besteld (er kwamen wel 60 euro douane kosten achteraan voor 2 stuks)
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-m1-with-8gbyte-ram/

incl m2 SSD is het een mooie en snelle combinatie denk ik voor een stabiel IOT platform.

Echter nog geen home assistant image beschikbaar.
Hopelijk komt dat snel. Voor de odroid N2(+) en C4 is het wel beschikbaar.

[Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2022 18:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:28
@AUijtdehaag Welke zou je adviseren, de Odroid N2+ of de C4 om Home assistant te draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Chimsie78
Ik vind persoonlijk de C4 met 64 gb emmc kaartje snel genoeg.

Heb nu ook een odroid M1 thuis met M.2 ssd.
Maar is een crime om er via ubuntu weer home assistant supervised op te krijgen.
Ik wacht wel op HASSIO voor de M1.
Qua snelheid is het gelijk aan de C4. Enig verschil is de M2 ssd.
Maar ik heb nog geen slechte ervaringen met de C4 en emmc. (er draaien elders een stuk of 8 van)

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2022 22:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee