Aansprakelijkheidsverzekering ook voor lekkage bij de buren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De lekkage is nog niet aan de hand, gelukkig.

Maar ik sprak net de beheerder van onze VvE over een lekkage afkomstig van mijn bovenbuurman.
Vraag is nog of de VvE verantwoordelijk is, of de buurman.
De beheerder gaf aan dat veel mensen denken dat als de kitrand loszit, dat de schade dan ook verhaalt kan worden op de VvE.
Maar hij zegt dat kitranden en loszittende tegels verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar.

Nu gaan wij binnenkort verhuizen, maar ik hou dit appartement nog aan.
Ik heb een woonverzekering op ons nieuwe adres.
Verder heb ik ook een aansprakelijkheidsverzekering.

Mocht er bij mij nu een kitrand loslaten, of mijn verstopte vaatwasser veroorzaakt waterschade bij de benedenburen, kan ik dan mijn aansprakelijkheidsverzekering aanspreken?
Of geldt dit niet voor een appartement die niet je hoofdwoning is, en in welke gemeente je ook niet staat ingeschreven?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Volgens mij heb je nog tijd om de voorwaarden van je aansprakelijkheidsverzekering door te lezen, dus. Het is niet zo dat alle aansprakelijkheidsverzekeringen dezelfde voorwaarden hebben.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij ben je (wettelijk) verplicht de correcte verzekeringen voor elk woonverblijf te hebben.

Dat houdt dus in dat je naast de VvE-geregelde verzekeringen, ook "gewoon" zelf de goede verzekeringen moet hebben zoals (bijvoorbeeld) je inboedel, opstal, glas, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MAX3400 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:23:
Volgens mij ben je (wettelijk) verplicht de correcte verzekeringen voor elk woonverblijf te hebben.

Dat houdt dus in dat je naast de VvE-geregelde verzekeringen, ook "gewoon" zelf de goede verzekeringen moet hebben zoals (bijvoorbeeld) je inboedel, opstal, glas, etc.
Binnen een VvE is de glas/opstalverzekering voor de VvE, maar de inboedel verzekering valt voor de eigenaar van het individuele appartement vziw.
(glas wel pas sinds een bepaalde versie ModelReglement dacht ik waarbij glas binnen de vve verantwoordelijkheid valt)

(laatste keer dat hier lekkage was, viel mijn gefrituurde router onder mijn inboedel verzekering, en het eigen risico wat ik daarin had werd vanuit de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen betaald/vergoed en officieel viel de rekening van de Stedin voor het vervangen van de hoofdzekering naar de VvE en die opstal verzekering. Lekkage kwam door het draaien van de watermeter bij het aflezen van de meterstand :+ )

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2022 11:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:23:

Dat is sowieso niet waar.
Opstal zit altijd bij de VvE, dat kan niet anders.
Een inboedel- of glasverzekering moet je helemaal zelf weten.
Mocht je geen lid zijn van een VvE is een opstal ook niet verplicht.
Alleen verplichten hypotheekverstrekkers je om die te nemen.

Maar als ik schade veroorzaak (onopzettelijk) op de kinderboerderij (voorbeeldje), dan kan ik die ook op mijn aansprakelijkheidsverzekering verhalen.
Mijn vraag is dus of ik diezelfde aansprakelijkheidsverzekering ook kan aanspreken als ik onopzettelijk schade veroorzaak bij een woning die gelegen is onder of naast een pand dat in mijn bezit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rzaan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Dat is sowieso niet waar.
Dat lezen blijft soms een dingetje? Ik typte net: zoals (bijvoorbeeld) je inboedel, opstal, glas, etc

Er staat in jouw startpost absoluut niets over welke verzekering er op het huidige/oude adres rust, waarvoor je exact verzekerd bent (kleine letters) en in hoeverre dat dekkend is of zou zijn voor de theoretische lekkage naar de onderburen.

Maar, allicht -out-of-the-box denkend: wat zei jouw verzekeraar toen je ze die vraag stelde?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

MAX3400 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Dat lezen blijft soms een dingetje? Ik typte net: zoals (bijvoorbeeld) je inboedel, opstal, glas, etc

Er staat in jouw startpost absoluut niets over welke verzekering er op het huidige/oude adres rust, waarvoor je exact verzekerd bent (kleine letters) en in hoeverre dat dekkend is of zou zijn voor de theoretische lekkage naar de onderburen.

Maar, allicht -out-of-the-box denkend: wat zei jouw verzekeraar toen je ze die vraag stelde?
Die (wettelijke) verplichting is er helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De mevrouw wist het niet precies.
Dus ik ga later nog eens bellen.

Maar je verhaal klopt nog steeds niet.

[i]Volgens mij ben je (wettelijk) verplicht de correcte verzekeringen voor elk woonverblijf te hebben.[/i]

Nee, dus.
Er is in Nederland geen enkele wet die zegt dat je iets om of in je huis moet verzekeren.

Je moet niks.
Ook een VvE verplicht je niet om (bijvoorbeeld) een glas- of inboedel- of aansprakelijkheid verzekering te hebben.
Hypotheekverstrekkers eisen wel (of in ieder geval meestal) dat je een bepaalde verzekering afsluit. Zoals een opstalverzekering.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 14-02-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

Tazzios

..

De appartement eigenaar hoeft zich wettelijk voor 0,0 te verzekeren.

De VvE dient een opstal verzekering te hebben, dat staat meestal in de akte.
Verder wil mogelijk de bank dat je een opstal verzekering in geval van een niet VvE woning en een hypotheek maar verder kun je compleet zonder, je neemt dan wel wat risico. :+

Edit:
Wat betreft de casus
De VvE kan de eigenaar aansprakelijk stellen in de splitsingsakte staat meestal vermeld dat de eigenaar zijn appartement in goede staat dient te houden. Of de eigenaar het vervolgens op zijn eigen verzekering kan verhalen is vraag 2.

Praktijk, VvE heeft een polis met 0 eigen risico en verhalen is te veel gedoe.

[ Voor 44% gewijzigd door Tazzios op 14-02-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:06:
De appartement eigenaar hoeft zich wettelijk voor 0,0 te verzekeren.

De VvE dient een opstal verzekering te hebben, dat staat meestal in de akte.
Verder wil mogelijk de bank dat je een opstal verzekering hebt in geval van hypotheek maar verder kun je compleet zonder, je neemt dan wel wat risico. :+
Ook een huiseigenaar hoeft zich voor niets te verzekeren.
Als je geen hypotheek hebt, hoef je ook geen opstalverzekering te hebben.
Slim is anders, maar daar gaat het niet om.

Blijft de vraag of een aansprakelijkheidsverzekering voldoende is om schade te betalen veroorzaakt vanuit een woning die niet mijn hoofdverblijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:06:
Edit:
Wat betreft de casus
De VvE kan de eigenaar aansprakelijk stellen in de splitsingsakte staat meestal vermeld dat de eigenaar zijn appartement in goede staat dient te houden. Of de eigenaar het vervolgens op zijn eigen verzekering kan verhalen is vraag 2.

Praktijk, VvE heeft een polis met 0 eigen risico en verhalen is te veel gedoe.
Dit zei de beheerder ook: Je bent zelf verantwoordelijk en jij draait op voor de veroorzaakte schade.
Het gaat me dus om die Vraag 2: Kan je dan je aansprakelijkheidsverzekering aanspreken.
Als ik er zou wonen, zou ik zeggen: Jazeker.
Maar wat als ik er niet woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Als je er niet woont blijf je de eigenaar (en Vve lid) en dus ook verantwoordelijk.
Ik zou denken van wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 14-02-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:15:
Als je er niet woont blijf je de eigenaar (en Vve lid) en dus ook verantwoordelijk.
Ik zou denken van wel.
Ja, dat ik verantwoordelijk ben, is duidelijk.
Ik zal zorg moeten dragen voor reparatie (of de betaling hiervan)

Maar kan ik die kosten verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering?
Dat is mijn vraag.

Als ik bij mijn oude benedenbuurman over een tijdje op bezoek ga en ik stoot een vaas om, dan betaalt mijn aansprakelijkheidsverzekering dat (minus eigen risico)
Maar als er over een tijdje iets mis gaat in mijn pand (een losse kitrand bijvoorbeeld) en er ontstaat daardoor waterschade bij de benedenbuurman, betaalt mijn aansprakelijkheidsverzekering dan ook?

Let wel: ik woon zelf niet in het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Laat ik hem zo verwoorden:
"Als je er niet woont blijf je de eigenaar (en Vve lid) en dus ook aansprakelijk."

Wat de kleine letters van je aansprakelijkheidsverzekering van je claim gaan vinden kom je pas echt achter indien daadwerkelijk wat claimt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:23
Rzaan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Ja, dat ik verantwoordelijk ben, is duidelijk.
Ik zal zorg moeten dragen voor reparatie (of de betaling hiervan)

Maar kan ik die kosten verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering?
Dat is mijn vraag.

Als ik bij mijn oude benedenbuurman over een tijdje op bezoek ga en ik stoot een vaas om, dan betaalt mijn aansprakelijkheidsverzekering dat (minus eigen risico)
Maar als er over een tijdje iets mis gaat in mijn pand (een losse kitrand bijvoorbeeld) en er ontstaat daardoor waterschade bij de benedenbuurman, betaalt mijn aansprakelijkheidsverzekering dan ook?

Let wel: ik woon zelf niet in het pand.
Volgens mij is niet relevant of je het huis ook bewoont. Als eigenaar van het pand kun jij aansprakelijk worden gesteld. Volgens die redenering kun je een beroep doen op je aansprakelijkheidsverzekering. Of die uitkeert, hangt af van de voorwaarden van jouw verzekering. Relevant kan dan bijvoorbeeld zijn of je de schade had kunnen voorkomen. Lekkage door achterstallig onderhoud is dan wel een dingetje, begrijp ik uit een ander topic.
Mocht je het huis gaan verhuren, dan is wel de vraag of jij aansprakelijk bent voor dit onderhoud of je huurder.
Ik zou in jouw situatie bij verzekeraar nagaan of je een aparte of aanvullende verzekering nodig hebt voor je appartement. Achteraf krijg je dat niet meer geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:28:
Wat de kleine letters van je aansprakelijkheidsverzekering van je claim gaan vinden kom je pas echt achter indien daadwerkelijk wat claimt.
Ik denk inderdaad dat je hier gelijk hebt.

Hou zou ik dat kunnen ondervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Je houdt het pand aan, maar wat ga je ermee doen? Blijft het leegstaan of ga je het verhuren? Aansprakelijkheidsverzekeringen dekken normaal geen arbeidsgerelateerde zaken. Als jij je appartement verhuurt, dan krijg je daar inkomen uit. Het lijkt me dat de verzekeraar dit zal zien als een soort van onderneming waar je particuliere aansprakelijk niet opgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:34:
Mocht je het huis gaan verhuren, dan is wel de vraag of jij aansprakelijk bent voor dit onderhoud of je huurder.
Ik zou in jouw situatie bij verzekeraar nagaan of je een aparte of aanvullende verzekering nodig hebt voor je appartement. Achteraf krijg je dat niet meer geregeld.
Ik ga hier zeker achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ZieglerNichols schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:35:
Je houdt het pand aan, maar wat ga je ermee doen? Blijft het leegstaan of ga je het verhuren? Aansprakelijkheidsverzekeringen dekken normaal geen arbeidsgerelateerde zaken. Als jij je appartement verhuurt, dan krijg je daar inkomen uit. Het lijkt me dat de verzekeraar dit zal zien als een soort van onderneming waar je particuliere aansprakelijk niet opgaat.
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen.
Sowieso eerst nog zelf gebruiken, maar dan misschien ook verhuren.
Ik ga eens even goed bij een verzekeraar informeren.
De mevrouw van de ING (waar al mijn verzekeringen lopen) wist het zo gauw niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

https://www.independerser...epender-Unigarant-AVP.pdf (geen aandelen, kwam m puur na googlen tegen)

Volgens deze wel, maar dit moet je toch echt wel zelf in je polisvoorwaarden terug weten te vinden.
Want in een andere die ook op independer staat is een extra woning niet verzekerd (of in ieder geval niet met name genoemd).

En dan goed ook weer op de kleine lettertjes letten op de voorwaarden, want als je je huis bv niet vorstvrij houdt ofzo kan het weer anders uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
En volgens deze vermoedelijk niet:

Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering waarmee je verzekerd bent als je schade toebrengt aan een ander of andermans spullen. In principe is dit een verzekering voor u als particulier. Op het moment dat u uw woning verhuurt wordt u in veel gevallen niet meer gezien als particulier. Dit houdt in dat uw particuliere aansprakelijkheidsverzekering wellicht niet voldoende dekking biedt, wat grote financiële gevolgen voor u kan hebben.

https://www.diks.nl/aansp...rzekering/verhuur-woning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je kunt prima een aansprakelijkheidsverzekering voor vastgoed anders dan de eigen woning afsluiten.

Sommige polissen dekken bijvoorbeeld een garagebox of vakantiehuisje voor eigen gebruik mee. Andere niet.
Commercieel verhuurd vastgoed moet vrijwel altijd aparte dekking voor aangeschaft worden.
In alle gevallen dient het te verzekeren object met adres apart op de polis vermeld te worden.

Als startpunt kun je je huidige verzekeraar eens bellen en vragen wat het kost om een verhuurd pand onder dekking te brengen, hetzij als uitbreiding op de bestaande verzekering, hetzij als losse verzekering. Soms kun je alleen pakketten verzekeren bv aansprakelijkheid + opstal.

* Rukapul heeft dit wel eens uitgezocht voor zijn garages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga het vooralsnog niet verhuren, maar ik zal toch al eens goed in mijn polis duiken.
Pagina: 1