Toon posts:

laptop gerbuik laten maken van hardware desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KarsKeizer
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-04-2022
Ik heb thuis een Desktop staan welke ik gebruik voor o.a. Solidworks (CAD, 3d) en Adobe programma's.
deze staat in een aparte werk kamer.

Het is een zelfgebouwde desktop en heb hier voor gekozen zodat ik in de toekomst zelf hardware kan vervangen en zo up to date te blijven.

Nu heb ik af en toe de behoefte om aan de eettafel te werken en me niet af te zonderen in mijn werkruimte.

Een laptop zou hiervoor de ideale oplossing zijn maar aangezien ik al een "goede" desktop heb is een zware laptop een beetje dubbelop.

Nu vroeg ik mij af of er mogelijkheden zijn om met een lichtere laptop via bijv. het netwerk gebruik te maken van de rekenkracht in mijn desktop. zijn hier geschikte systemen (hardware en/of software) voor.
En is dit dan misschien ook te gebruiken als ik bijv. bij een klant ben.
Ik ben zzp'er dus zakelijke oplossingen zijn ook een optie.
veiligheid is ook wel een belangrijk punt.

Ik heb wel wat verstand van computers en software, netwerken e.d. zijn relatief onbekend voor mij maar als het moet kan ik mij hier wel in thuis maken.

Kan iemand hier mij wat advies in geven?
alvast bedankt

specs desktop:
moederbord: Asus PRIME B450M-A
CPU: AMD Ryzen 5 3400G
GPU: AMD pro w5500
RAM: 16 GB (Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8gb 3000 C15
SSD: 240GB

HDD: 2x500GB

Ik gebruik een 100GB KPN glasvezelverbinding met de standaard Experiabox 10
indien nodig kan ik de snelheid laten verhogen en/of gebruik maken van een ander modem.
Via KPN is het bijvoorbeeld ook mogelijk een fr!tzbox aan te vragen waarmee ik een VPN server op kan zetten.
misschien zijn daar mogelijkheden mee

Beste antwoord (via KarsKeizer op 14-02-2022 16:44)

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-02 02:26
Parsec (tegenwoordig van Unity) al eens geprobeerd?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dus je wil "thuis" af en toe met een lichtere machine toch de "power" in de werkkamer gebruiken?

KVM is hier je oplossing.

Ik begrijp niet helemaal waarom jouw KPN / Experia hiermee te maken heeft? Of wil je je werkkamer ook (altijd) van buiten huis kunnen gebruiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:32
"Gebruik maken van de rekenkracht" kan gewoon met Remote Desktop verbinding. Dit kun je aanzetten in Windows 10/11 Professional.

Voor gebruik buitenshuis kun je een VPN gebruiken om je verbinding veilig te houden (zomaar Remote Desktop openzetten naar de buitenwereld met een port-forward in je router is een Slecht Idee!).

De makkelijkste VPN die ik ken is ZeroTier. Die installeer je op alle PCs die je met elkaar wilt laten praten en daarna hoef je nergens meer over na te denken.

while (! ( succeed = try ()));

• TheHeavySoldier
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09-2022
Ik weet niet in hoeverre responsiveness een vereiste is. Is dat niet zo heel relevant kan je wellicht uit de voeten met Windows Remote Desktop Services. Moet je wellicht even aanzetten.

Mocht je ook buiten de deur willen werken, zal je een VPN verbinding of iets dergelijks moeten opzetten met jouw thuis netwerk. Of kijken naar software als VNC Viewer/Server.

Is responsiveness wel vereist, wellicht dat je iets met AMD Live Stream (weet zo even niet meer hoe het exact heet, is wel te vinden) kunnen doen.
Ik weet niet zeker of dit ook beschikbaar is bij de AMD zakelijke compute kaarten (die W5500), de desktop grafische kaarten hebben dit in ieder geval wel. Daarmee live stream je je desktop naar een ander device, oorspronkelijk bedoeld voor games, maar je kan ook je desktop zelf streamen.

• MAX3400

MAX3400

@hans_lenze @TheHeavySoldier Nee, RDP doet geen volledige ondersteuning van grafische capaciteiten; je kan dus ook niet "native" bijvoorbeeld gebruik maken van DirectX of OpenGL van de W5500.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Werken via Teamviewer? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• KarsKeizer
@MAX3400
Dank je voor de tip over KVM, daar ga ik zeker even induiken.

betreft het modem e.d.
In de toekomst zal ik waarschijnlijk ook mijn hardware willen gebruiken op locatie.(buiten de deur)
Het zou mooi zijn als ik daar nu direct al rekening mee kan houden.

@hans_lenze @TheHeavySoldier @Han
remote desktop en dergelijke heb ik slechte ervaringen mee omdat deze vaak vertragend werken. En als ik @MAX3400 goed begrijp ligt dit niet alleen aan de verbinding.
3d tekenen is qua eisen en wensen vergelijkbaar met gamen. lag e.d. zijn zeer storend en je wil zo optimaal gebruik maken van je grafische capaciteiten. DirectX en OpenGL zijn hier ook een belangrijk deel van

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-02 02:26

• MAX3400

MAX3400

KarsKeizer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:01:
@MAX3400
Dank je voor de tip over KVM, daar ga ik zeker even induiken.

betreft het modem e.d.
In de toekomst zal ik waarschijnlijk ook mijn hardware willen gebruiken op locatie.(buiten de deur)
Het zou mooi zijn als ik daar nu direct al rekening mee kan houden.

@hans_lenze @TheHeavySoldier @Han
remote desktop en dergelijke heb ik slechte ervaringen mee omdat deze vaak vertragend werken. En als ik @MAX3400 goed begrijp ligt dit niet alleen aan de verbinding.
3d tekenen is qua eisen en wensen vergelijkbaar met gamen. lag e.d. zijn zeer storend en je wil zo optimaal gebruik maken van je grafische capaciteiten. DirectX en OpenGL zijn hier ook een belangrijk deel van
Volgens mij (maar ik ben geen expert in KVM), kan je via KVM over IP zelfs / ook dus van buitenaf thuis inloggen (natuurlijk via VPN naar je router) en dan dus "seamless" je zware machine overpakken.

Let wel: vaak is dit soort grafische informatie uncompressed en zal jouw upload (van huis naar klant) de bottleneck vormen.
Ik gebruik een 100GB KPN glasvezelverbinding met de standaard Experiabox 10
100GB bestaat niet; ik vermoed 100Mbps; dat is netto minder dan 12MB/s aan data-doorvoer. Klinkt wat weinig voor sommige grafische applicaties maar ook daar doe ik aannames

Ik denk dat je dus op zoek moet naar een KVM die je zowel thuis als buitenhuis kan benaderen. Als dat ding thuis eenmaal geconfigureerd is, kan je eens gaan meten / kijken hoeveel data je uitwisselt op je interne netwerk en op basis daarvan eventueel met KPN bespreken om je glasvezel op te hogen naar 200Mbps of 1Gbit.

• KarsKeizer
100GB bestaat niet; ik vermoed 100Mbps
Je hebt gelijk, wat eenheden door mekaar gehaald
Ik denk dat je dus op zoek moet naar een KVM die je zowel thuis als buitenhuis kan benaderen. Als dat ding thuis eenmaal geconfigureerd is, kan je eens gaan meten / kijken hoeveel data je uitwisselt op je interne netwerk en op basis daarvan eventueel met KPN bespreken om je glasvezel op te hogen naar 200Mbps of 1Gbit.
Dat ga ik zeker uitzoeken, klinkt als een goede oplossing. en dan kan ik er ook eerst voor kiezen de snelheid zo te houden als ik nu heb, en wanneer het dan ooit nodig is kan ik de snelheid verhogen.

Dank je.

• KarsKeizer
@NTAuthority
ga ik eens naar kijken, dank je

• KarsKeizer
NTAuthority schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:05:
Ben er even in gedoken. Maar volgens mij moet de graphische kaart dan AMD vce hebben (bij een AMD kaart dan) en zoals ik het zie heeft de pro w5500 dit niet.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
KarsKeizer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Ben er even in gedoken. Maar volgens mij moet de graphische kaart dan AMD vce hebben (bij een AMD kaart dan) en zoals ik het zie heeft de pro w5500 dit niet.
Dat klopt, jouw Pro W5500 is gebaseerd op de Navi RDNA achitectuur en deze heeft geen VCE maar de opvolger daarvan: VCN. Deze ondersteunt alle functies van VCE en meer. Als Parsec VCN niet herkent moeten ze nodig hun pakket eens updaten.

edit:
is geen probleem dus, want Navi kaarten zijn supported

[Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 14-02-2022 17:36]

šŸ–„ļø | šŸš—

• KarsKeizer
Is responsiveness wel vereist, wellicht dat je iets met AMD Live Stream (weet zo even niet meer hoe het exact heet, is wel te vinden) kunnen doen.
@TheHeavySoldier
Volgens mij heb ik dit wel eens eerder gezien maar doet niet echt waar ik naar op zoek ben. is meer bedoeld voor games en daardoor wat gelimiteerd.
toch even gaan uitzoeken en kwam toen dit tegen:
https://www.amd.com/en/technologies/remote-workstation
Blijkbaar hebben ze voor de Pro kaarten iets ontwikkeld dat je toch je kaart volledig kan gebruiken met o.a. Remote desktop en Citrix (@MAX3400).
is geen probleem dus, want Navi kaarten zijn supported
@MadMarky Dank je, dan is dit zeker een optie.

@MAX3400 Ik denk dat VKM een iets te lompe oplossing zou zijn in vergelijking tot de meerdere pure software oplossingen. maar bedankt voor de tip

Nu eerst maar eens een laptopje zoeken zodat ik wat kan gaan uitproberen.

Bedankt allen voor de snelle en vele opmerkingen.

• TheHeavySoldier
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09-2022
KarsKeizer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:08:
[...]

@TheHeavySoldier
Volgens mij heb ik dit wel eens eerder gezien maar doet niet echt waar ik naar op zoek ben. is meer bedoeld voor games en daardoor wat gelimiteerd.
toch even gaan uitzoeken en kwam toen dit tegen:
https://www.amd.com/en/technologies/remote-workstation
Blijkbaar hebben ze voor de Pro kaarten iets ontwikkeld dat je toch je kaart volledig kan gebruiken met o.a. Remote desktop en Citrix (@MAX3400).
Ah top. Dat is inderdaad dan een betere oplossing waarschijnlijk.
Degene die ik bedoelde is inderdaad eigenlijk meer voor gaming bedoeld.

• MAX3400

MAX3400

@KarsKeizer
iets ontwikkeld dat je toch je kaart volledig kan gebruiken met o.a. Remote desktop en Citrix
+
Remote Workstation functionality requires AMD Radeonā„¢ PRO Software for Enterprise driver 18.Q4 or newer plus purchase and installation of Citrix Virtual Apps & Desktopsā„¢, HP ZCentralā„¢ Remote Boost, VMware, TeradiciĀ® Cloud Access Software (CAS) or MicrosoftĀ® Remote Desktop Services
En? Je gaat een CVAD-omgeving inrichten? Of een RDS-farm? Kost je "slechts" enkele duizenden Euro's aan licenties. Dit zijn enterprise-oplossingen en zeker niet bedoeld om 1 PC thuis te ontsluiten.

Sowieso, "Citrix" is een merk en geen oplossing. Zelfs alleen Notepad.exe "hosten" op "Citrix" voor thuiswerken kost je al, semi-unsupported, tenminste 2 licenties Windows Server / Windows 11 Enterprise + CVAD + alle licenties.

Zo ook Microsoft "RDP". Dat is een protocol. En dat ontsluit je niet "gratis" want Remote Desktop Services is ook een enterprise-produkt.

Lees even https://www.amd.com/syste...orkstation-user-guide.pdf ;)

[Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 14-02-2022 21:25]

• KarsKeizer
@MAX3400
Zoals ik het lees op pagina 4 van jouw document heb je Microsoft remote desktop nodig wat bij Windows profesional in zit. Maar kan ook zijn dat ik dat verkeerd lees.
Ik kan over dit systeem weinig leesvoer vinden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee