Toon posts:

Instellen schijven en bestanden en windows apart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mafiakid0
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-02-2022
Mijn vraag
Heb een sata SSD van 256gb waar ik alleen Windows op kwijt wil, al de rest zoals programmas en bestanden op een M.2 schijf

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, m.2 intel 660p (komt nog een bij van 2tb samsung of western digital)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets ...

Is er misschien een topic waar alles goed en duidelijk uitgelegd staat hierover? Dus het instellen van je partities / waar bestanden worden opgeslagen / welke disk wat op slaa

Groetjes!

[Voor 4% gewijzigd door mafiakid0 op 14-02-2022 06:16]

Beste antwoord (via mafiakid0 op 15-02-2022 08:11)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Je hebt een M2 aansluiting waarin een NVME-SSD kan.
In jouw plan zet je Windows op het traagste opslagmedium (een SATA-SSD) en programma's en data op de snelle NVME-schijf. Met een (nog altijd relatief) trage Windows ga je weinig lol beleven aan snelle programma's en data.
Een beter plan is om Windows en programma's op de NVME-SSD te zetten en liefst de data óók. Dan vergeet je de SATA-SSD, óf je gebruikt die óók voor data opslag. Van de drie is data qua snelheid van het opslagmedium het onbelangrijkst.
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar kies een zo groot mogelijke M2-NVME SSD (1 TB of 2 TB) van Samsung of Crucial (technisch gezien liever Crucial, die heeft een condensator ter bescherming van je bestandssysteem bij een Shutdown), en vergeet de rest. Geef dan ook wat geld uit aan een externe harddisk (5 TB?) waarop je periodiek offline backups maakt (eenmaal van alles en daarna elke 3 maanden al je data).
Dat kun je nog aanvullen met incremental backups (van alléén je data) op een gratis clouddienst zoals Mega.nz, m.b.v. Duplicati2 of zo.
Dát is een véél beter plan.

En het was (lang geleden) een Vel Satis.

[Voor 3% gewijzigd door Renault op 14-02-2022 23:25]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je zelf nog niks gezocht en geprobeerd hebt is er ook nog geen reden om een topic te openen :)

Eerst maar eens zoeken dus, deze vraag is echt al wel eens eerder gesteld op het forum. Gebruik de zoekfunctie ;)

I reject your reality and substitute my own

• Renault
Dit heeft ook helemaal niets met opslagmedia te maken (ook niet met partities), het is een pure OS-vraag (waarschijnlijk Windows).
En ik vind het trouwens géén goed plan wat je wil gaan doen.

• mafiakid0
Hey Renault, Clio of Espace? hehe..

Waarom vind je het geen goed plan? Wat is je alternatief 🤨

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Renault
Je hebt een M2 aansluiting waarin een NVME-SSD kan.
In jouw plan zet je Windows op het traagste opslagmedium (een SATA-SSD) en programma's en data op de snelle NVME-schijf. Met een (nog altijd relatief) trage Windows ga je weinig lol beleven aan snelle programma's en data.
Een beter plan is om Windows en programma's op de NVME-SSD te zetten en liefst de data óók. Dan vergeet je de SATA-SSD, óf je gebruikt die óók voor data opslag. Van de drie is data qua snelheid van het opslagmedium het onbelangrijkst.
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar kies een zo groot mogelijke M2-NVME SSD (1 TB of 2 TB) van Samsung of Crucial (technisch gezien liever Crucial, die heeft een condensator ter bescherming van je bestandssysteem bij een Shutdown), en vergeet de rest. Geef dan ook wat geld uit aan een externe harddisk (5 TB?) waarop je periodiek offline backups maakt (eenmaal van alles en daarna elke 3 maanden al je data).
Dat kun je nog aanvullen met incremental backups (van alléén je data) op een gratis clouddienst zoals Mega.nz, m.b.v. Duplicati2 of zo.
Dát is een véél beter plan.

En het was (lang geleden) een Vel Satis.

[Voor 3% gewijzigd door Renault op 14-02-2022 23:25]

• mafiakid0
Oké nou, mijn ervaring met NVME ssd Intel 660p 1TB is goed, maar soms is die ook heel traag vooral bij schrijven. (40mb/s) van grote bestanden. Daarom kies ik voor een stabiele MLC (minder complex) Sata Drive als windows fundatie.. 3d V-nand is toch niet alles heb ik gemerkt. Ik zie het als een rijtjeswoning tegenover een flatgebouw.

Maar je voorstel om maandelijks back ups te maken op een HDD vind ik heel nice, en ga zeker dit doen en instellen zodra alles binnen is, heb al een 1TB HDD liggen dus dat komt goed.

Er zal dan een 2TB m.2 nvme ssd bij komen nog.

Voor de cloud heb ik nog niet echt verder in onderzocht, wellicht in de toekomst.

Dankje voor je toelichting.
Groeten

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-01 13:59
Hoi,
mafiakid0 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:18:
Oké nou, mijn ervaring met NVME ssd Intel 660p 1TB is goed, maar soms is die ook heel traag vooral bij schrijven. (40mb/s) van grote bestanden. Daarom kies ik voor een stabiele MLC (minder complex) Sata Drive als windows fundatie.. 3d V-nand is toch niet alles heb ik gemerkt. Ik zie het als een rijtjeswoning tegenover een flatgebouw.
Goed, Als ik zo een beetje de test bij tweakers bekijk heb je niet de snelste SSD in je systeem zitten. Ik weet niet wat voor een Sata-SSD hebt maar als die het net zo goed doet als in de tests als de Intel 660p schiet het nog niet op.

Mogelijk mag je ook eens kijken naar Over-Provisioning van je SSD. Samsung heeft dat je niet de complete capaciteit van je SSD mag gebruiken omdat anders de snelheid inzakt. Volgens mij heeft Intel dat ook.

• Renault
mafiakid0 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:18:
Oké nou, mijn ervaring met NVME ssd Intel 660p 1TB is goed, maar soms is die ook heel traag vooral bij schrijven. (40mb/s) van grote bestanden.
...
Dit kán gewoon niet kloppen !!!
40 Mb/s = 5 MB/s en dat haalt de traagste harddisk nog op zijn sloffen!
Je vermeld niet wáárvan je "schrijft" (bv. bij downloaden van torrents?), want de hele keten bepaalt de snelheid van het eindresultaat.
Je hebt grote kans dat de oorzaak van je ervaren traagheid niet in de betreffende SSD zit, maar elders, bv. in verouderde / ontbrekende drivers van iets (op je moederbord of zo). Of een verkeerd "getweakte" Windows.
Heb je op je SSD bv. al eens HD-Tune of AS-SSD losgelaten, met het doel de oorzaak te achterhalen door de SSD zélf te testen?
Als je de oorzaak zo opspoort, heb je een véél sneller systeem zonder geld uit te geven! :+
Draai om te beginnen maar eens AS-SSD en zet de resultaten hier neer. En voer eerst een Schijfcontrole uit.

[Voor 5% gewijzigd door Renault op 15-02-2022 22:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee