Strijkstation Philips GC8220 stopt met stoom geven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Probleem:
Na 15 minuten stopt de GC8220 plotseling met stoom geven.
Hij gedraagt zich alsof hij tegen zijn temperatuurlimit aanloopt en niet meer bij verwarmt waardoor de stoomproductie langzaam stilvalt. Na uit en weer inschakelen warmt hij dan weer direct op en is er weer even stoomproductie. Reset ik hem na het starten echter direct weer dan stoomt hij niet. Blijkbaar start je met het resetten een timer die de verwarmingsduur bepaalt en als je dat twee keer achter elkaar doet is hij zo heet dat hij dan niet meer wil stomen. Het lijkt erop dat de regeling hem uitschakelt als hij op zijn max. temperatuur zit.

Wat ik gedaan heb:
De stoomklep lijkt goed te werken (klikt hard genoeg bij activeren en blijft dat doen en is dan ook echt open)
De pomp lijkt goed te werken (na demontage zit er nog water in de boiler, maar ook zonder stomen valt de stoomproductie uit)
De boiler is brandschoon dus lijken er geen verstoppingen te zijn.

Ik dacht het eerst aan de NTC.
De NTC verloopt bij verwarmen met een soldeerbout van hoogohmig tot laag (precieze waarden heb ik niet opgeschreven maar gaat iets van een paar honderd kOhm naar een paar kOms) en lijkt goed maar ik weet niet of dat binnen de juiste grenzen gebeurt.
Ik heb gevonden (https://bit.ly/3oIPOhL) welke NTC er in zit (2322 633 5/7/8) maar daarvan blijken er meerdere varianten te zijn (https://bit.ly/3I1C2yp) waardoor het controleren nog moeilijker wordt want ik weet niet welke de originele nauwkeurigheid is.
Bij bovenvermeld gedrag zou je ook nog aan de overtempswitches kunnen denken maar dan zou ik verwachten dat de stoom vroeg of laat automatisch weer terug zou komen, niet dat je hem dan weer moet resetten.
Ik heb ook de servicedoc gevonden (https://bit.ly/34uuu8Q) maar die beschrijft niet de regeling en die is juist nodig om dit gedrag te begrijpen.
(Het schema stemt ook niet exact overeen met mijn uitvoering: maar één NTC en twéé overtemperatuurbeveiligingen)

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Ik heb bovenstaande ook op repaircafe-forum.org gepost en heb daar reacties op.
Deze post mag dus weg.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Veng7 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:07:
Ik heb bovenstaande ook op repaircafe-forum.org gepost en heb daar reacties op.
Deze post mag dus weg.
Het zou leuk zijn als je de reacties of oplossing deelt. Hebben de users hier ook wat meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Als ik de oplossing vind zal ik dat hier posten.
Ik kan hier de link naar het draadje posten als dat mag.
Bevat een erg nuttige reactie

[ Voor 50% gewijzigd door Veng7 op 01-03-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Ik heb de zaak eerst zorgvuldig ontkalkt met citroenzuur.
Als ik luister naar de geluiden tijdens het strijken lijkt alles ok: om de halve minuut gaat de pomp voor een seconde of vijf aan.
Ook kan er een kwartier normaal gestreken worden. Dan houdt het stomen plotseling op.
Het blijkt dat hij na een minuut of twee toch weer terugkomt. Hij zal dan wel weer sneller uitvallen maar dat hebben we niet getest.

Om te kijken of het aan het waterniveau in de boiler ligt heb ik die vanuit de vulopening verder gevuld me water. Dan doe het systeem niets meer. Geen goed idee dus en lijkt het waterniveau tijdens normaal bedrijf juist te zijn.
Omdat er een kwartier gewoon gestreken kan worden denk ik dat het boiler en watersysteem goed werken.
Dan blijft er voor mij maar één conclusie over: er gaat iets mis in de elektronica. Die wordt door zijn eigen dissipatie en omgevingstemperatuur langzaam opgewarmd tot een niveau waarbij iets niet meer goed functioneert.
Als het de temperatuurswitches op de boiler zouden zijn zou hij veel sneller moeten uitschakelen. Die zijn immers zo hard thermisch aan de boiler gekoppeld. Uit te sluiten valt het echter niet. Bv. als er één echt op het randje staat.
Dan zou het ook nog steeds de NTC kunnen zijn. Die is zo te zien niet zo hard aan de boiler gekoppeld.
Met meer info van het circuit zou ik mss iets kunnen vinden maar lokaliseren wordt zonder erg moeilijk.
Het systeem leent zich ook niet erg om als test een klein fannetje in de behuizing te plaatsen. De omhulling vol met koelgaten boren zal ook niet op prijs gesteld worden.
Het feit dat hij na een minuut of 2 weer gaat stomen bevestigt mss toch dat er ergens iets moet afkoelen om weer verder te kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Veng7 op 02-03-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Uiteindelijk heb ik het defect niet gevonden maar er is een sterk vermoeden dat de pomp niet meer genoeg druk kan leveren om de boiler tegen de druk in te vullen.
Project gestopt.

Pagina: 1