Toon posts:

Intel imac kopen of wachten op nieuwe chip?

Pagina: 1
Acties:

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:08
Kan iemand mij adviseren, mijn Imac (27 inch, eind 2013) is op zijn eind.
Nu had ik begrepen dat Apple met nieuwe 27 inch imacs komt, met een nieuwe chip.
Die 27 inch die nu op de markt is zie ik ook wel zitten, dat zou betekenen dat alle software van nu blijft werken. en ik heb het geld om een mooie machine te configureren.
Bij een nieuwe chip zal dat zeker in het begin wel wat problemen kunnen geven.
Wat is nu wijsheid, wachten of nu kopen?

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Heb je er nu een nodig of wil je graag een Intel processor dan nu kopen. Anders zou ik nog eventjes wachten.

https://www.macrumors.com/roundup/imac/

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:48
Ik zou nu echt geen Intel Mac kopen. Probeer echt te wachten imo.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Ligt eraan wat de TS met de Imac doet. Als zijn software niet werkt op een ARM chip en de virtualizatie niet functioneert, is een Intel macintosh de enige keuze toch?

-_-

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Eventueel kun je hier kijken voor specifieke tools/apps om te zien of het compatible is met de arm architectuur. Dat zou je kunnen helpen bij het argument om bij de intels te blijven vanwege de software support.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
M2M schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:29:
Ligt eraan wat de TS met de Imac doet. Als zijn software niet werkt op een ARM chip en de virtualizatie niet functioneert, is een Intel macintosh de enige keuze toch?
Of je kunt voor voor een Windows computer gaan (en eventueel daarnaast die Apple M1).

Als er software is die je echt nodig hebt, er geen Mac versie voor is en een VM zelfs geen (werkbare) optie is, kun je je ook afvragen of een Mac überhaupt wel de juiste computer voor je is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

PrimusIP schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Niet persé. Je kunt voor voor een Windows computer gaan (en eventueel daarnaast die Apple M1).

Als er software is die je echt nodig hebt, er geen Mac versie voor is en een VM zelfs geen (werkbare) optie is, kun je je ook afvragen of een Mac überhaupt wel de juiste computer voor je is.
Net als dat er in de professionele windows-wereld software is die niet werkt met nieuwere versies van een OS, ben ik er van overtuigd dat hetzelfde geldt voor sommige stukken software op een Mac. En soms zijn er geen alternatieven, is een licenseupgrade benodigd, is de originele softwareboer failliet en zijn de 1000 projecten niet over te zetten naar iets van de concurrent of hangt de Mac met software, aan een stuk hardware dat niet "even" te vervangen is.

Legio legitieme redenen waarom je vast zou kunnen zitten aan x86 én MacOS, net als vastzitten op Windows 98 nog genoeg legitieme redenen heeft. Niet alles op deze planeet is office-werk en photoshop.

-_-

• jannus66
PrimusIP schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Of je kunt voor voor een Windows computer gaan (en eventueel daarnaast die Apple M1).

Ik gebruik, behalve de ''normale'' software (word, excel Brother print/scansoftware) ook oa Fusion 360, Affinity (een soort Photoshop), Stellarium, I-Train (om mijn modeltreinen te besturen) en Super Duper (backup/kloon sotware).
Ik heb al 14 jaar een Mac en nooit een windows computer gekocht. Bevalt mij prima.
Mijn vraag is meer, als ik nu een nieuwe hele mooie en supersnelle intel mac koop, hoe lang heb ik daar dan plezier van. VM heb ik nog nooit gebruikt, maar is misschien wel een optie als iets echt niet werkt.
Zijn de software bouwers nu al bezig de bestaande software om te zetten naar het nieuwe systeem?
Als medio augustus de nieuwe 27 inch Imac op de markt komt, kan ik dan naadloos over of werkt bijna niks meer?

Misschien is het allemaal koudwatervrees, maar als ik 4000 euro uitgeef voor een nieuwe Imac wil ik wel dat ik er al mijn software op kan draaien en er 8-10 jaar plezier van heb. Net als met de Imac uit 2013 die nu op zijn eind loopt.

[Voor 9% gewijzigd door jannus66 op 14-02-2022 11:22]

• PrimusIP
  • Nu online
Ik ken niet alle software die je gebruikt. Maar mijn ervaring tot nu toe is dat bijna alle Intel macOS software die er is gewoon werkt op een ARM (Catalina/m1) Mac. MacOS gebruikt daarvoor Rosetta II. Ik ben ook van Intel naar M1 overgegaan en ik vond het probleem een paar jaar geleden (in de Intel tijd) toen macOS stopte met 32 bit ondersteuning veel problematischer. De enige software waar ik problemen mee kreeg op mijn M1 is dingen met Virtual machines, Wine (dus een middel om Windows software/games te draaien in macOS), een enkele kernel extensie bepaalde software via Torrents (foei!). En tegenwoordig is een deel van die problemen al verholpen. Je kunt VM's op een M1 draaien, kernel extensies hebben een update, Wine werkt via Portingkit tegenwoordig prima.
Intel software is gewoon trager dan de ARM software. Maar omdat die M1 chip zo snel is, is die Intel software volgens mij niet slomer dan als je het op een Intel Mac had gedraaid. Die M1 machines zijn gewoon idioot snel.

Voor als je koudwatervrees hebt:
Spoedig zijn alle nieuwe Mac modellen door ARM machines vervangen. Die iMac komt er volgens de voorspellingen er aan. Wat dan nog over blijft is de Mac Pro. De vraag is hoe lang dit nog gaat duren tot ze daar mee stoppen / een ARM versie als vervanger uit brengen.
En dan is het een kwestie van tijd dat Apple stopt met macOS versies uit te brengen die stoppen met Intel ondertsteuning. Apple staat er niet om bekend om Lagacy lang te onderststeunen (dat zagen we wel bij het laten vallen van 32 bit). En ze zijn ook geen groot supporter van de Hackintosh machines.
Tegelijk zal Apple ook niet te snel de Intel's in de steek laten. Ze willen ook geen boze klanten die een jaar oude Intel Mac hebben en de nieuwste macOS niet meer kunnen draaien. Ik gok dat na dat de laatste Intel vervangen is door ARM macOS nog wel minstens vijf jaar te upgraden is.
Maar je gaat merken dat nieuwe toffe features die uitkomen niet meer werken. Dat zie je nu al met de huidige generatie ARM macs gebeuren.

Ik zou vooral eens kijken welke software je perse wilt kunnen draaien en kijken of dat op een M1 Mac werkt. (grote kans van wel, maar je weet maar nooit natuurlijk). Als het wel werkt zou ik op de nieuwe ARM versie van die iMac wachten.
Als het echt niet werkt kun je nog overwegen een Intel Mac te nemen, al weet je ook dan niet 100% zeker of met een nieuwe macOS versie die software nog werkt in de toekomst.

• jannus66
PrimusIP schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:13:
Maar mijn ervaring tot nu toe is dat bijna alle Intel macOS software die er is gewoon werkt op een ARM (Catalina/m1) Mac. MacOS gebruikt daarvoor Rosetta II.

Ik zou vooral eens kijken welke software je perse wilt kunnen draaien en kijken of dat op een M1 Mac werkt. (grote kans van wel, maar je weet maar nooit natuurlijk). Als het wel werkt zou ik op de nieuwe ARM versie van die iMac wachten.

Als het echt niet werkt kun je nog overwegen een Intel Mac te nemen, al weet je ook dan niet 100% zeker of met een nieuwe macOS versie die software nog werkt in de toekomst.
Van Rosetta had ik nog niet gehoord, wat ik er nu over gelezen heb is dat als je iets probeert te installeren wat niet draait je gewoon eenmalig Rosetta in je systeem kan implementeren? En dat het dan in de meeste gevallen wel draait? of begrijp ik dat niet goed?

Als dat zo is zie ik voor mijzelf geen reden meer om niet te wachten op de nieuwe 27 inch met M1 chip.

• PrimusIP
  • Nu online
jannus66 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Van Rosetta had ik nog niet gehoord, wat ik er nu over gelezen heb is dat als je iets probeert te installeren wat niet draait je gewoon eenmalig Rosetta in je systeem kan implementeren? En dat het dan in de meeste gevallen wel draait? of begrijp ik dat niet goed?

Als dat zo is zie ik voor mijzelf geen reden meer om niet te wachten op de nieuwe 27 inch met M1 chip.
Wat ik me herinner (maar dat is inmiddels meer dan 8 maanden geleden) is dat bij installatie van een Intel programma macOS automatisch met een melding kwam aanzetten om Rosetta II te installeren. Vervolgens merk je nooit meer iets van Rosetta en zie je geen verschil tussen Intel en ARM software, ternzij je in activiteiten weergave kijkt en daar "Intel" bij een proces ziet staan.

Tekst van Apple over Rosetta II:
https://www.appletips.nl/rosetta-inschakelen-mac/

[Voor 4% gewijzigd door PrimusIP op 14-02-2022 11:57]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54
Wat hij hierboven al vertelde. Je ziet één keer een melding waarbij je de vraag krijgt om Rosetta te installeren. Daarvoor hoef je alleen maar 'akkoord' te selecteren. Daarna merk je er echt helemaal niets van.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
x86 is een dood spoor; je kunt de dikste Intel Mac samenstellen en die wordt op vrijwel elk vlak in de pan gehakt door de MacBook Air zelfs. Tenzij je het voor de helft van de prijs kunt kopen, is Intel het niet waard

• Ghostery
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-08-2022
Geloof me, van een M1 Mac ga je veel meer plezier hebben. De geruchten gaan dat de 27 inch tussen Maart en Juni aangekondigd gaan worden. Een M1 is niet alleen de toekomst, maar ook zoveel sneller. Bij alleen simpel internetten merk je het al tegenover een intel.

Ik ben even snel door je software heen gelopen, en heb het volgende gevonden.
Nu weet ik natuurlijk niet welke versies jij draait, dus het kan zijn dat je mogelijk iets opnieuw moet aanschaffen als jouw versie niet werkt.

Office 365 ondersteund M1. (Office 2011 werkt niet)

iTrain lijkt een M1 installatie te hebben zie link.
https://www.berros.eu/nl/itrain/installation.php

Stellarium lijkt te werken met de M1. Zie ook hier. Staat ook gelijk een issue bij, en de oplossing
https://github.com/Stellarium/stellarium/discussions/2059

Affinity ondersteund M1.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/full-feature-list/

Fusion 360 werkt nog niet optimaal, maar er komt wel een versie aan die het ondersteund.
https://isapplesiliconready.com/app/Autodesk%20Fusion%20360

Aan de rechterkant staat dat het M1 back-up’s kan maken.
https://www.shirt-pocket....uperDuperDescription.html

De brother software kan ik zo niet na lopen, dit hangt mogelijk af van welke printer je hebt.

Wellicht dat dit helpt met je beslissing.

• jannus66
Ghostery schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:55:
Geloof me, van een M1 Mac ga je veel meer plezier hebben. De geruchten gaan dat de 27 inch tussen Maart en Juni aangekondigd gaan worden. Een M1 is niet alleen de toekomst, maar ook zoveel sneller. Bij alleen simpel internetten merk je het al tegenover een intel.

Wellicht dat dit helpt met je beslissing.
Onwijs bedankt allen, de beslissing is al genomen, als mijn mac het nog volhoudt wacht ik op de nieuwe M1...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 23:40

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb er achteraf wel een klein beetje spijt van dat ik nog voor een Intel Macbook ben gegaan ipv wachten op de M1, maar dan had ik wel voor de recente generatie met de M1max en M1pro gegaan.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
sebastius schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:37:
Ik heb er achteraf wel een klein beetje spijt van dat ik nog voor een Intel Macbook ben gegaan ipv wachten op de M1, maar dan had ik wel voor de recente generatie met de M1max en M1pro gegaan.
Een collega had een maxed out 16 inch i9 gekocht en die was best wel zuur toen nog geen jaar later een andere collega de meest basic instap M1 Air kocht en ze wat apps gingen vergelijken. En dat was nog met een groot deel onder rosetta2.

Gelukkig heeft de i9 een dikke GPU, maar het zal mij niets verbazen als die binnen een jaar rond de 1000 euro op marktplaats eindigt

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 01:19
De meeste Brother printer/scanners werken sinds Monterey alleen via AirPrint. En dat werkt prima, ook met M1.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee