Hoog stroomverbruik en koude voeten met Loria Duo WP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• semihy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-07-2023
Beste Tweakers,

Ik heb de ervaringen over WP gelezen en ik heb testen gedaan met 40-50 graden aanvoer temperatuur met mijn oude CV. Het was OK. Ik dacht eerst voor een hybride (Daikin) maar het was dit jaar niet op voorraad. Uiteindelijk besloten om een volledig elektrisch warmtepomp (Loria Duo, Atlantic 6006, 190 liter vat, 10kW) te laten installeren. Ik ben uiteindelijk niet blij met de koop vanwege verminderde warmtecomfort en hoge stroomverbruik. Ik wil hier mijn ervaring delen (om anderen te helpen) en graag advies vragen.

Mijn huis situatie:
Gebouwd in 1995, redelijk goede isolatie (wand, dak, vloer, dubbel glas, houte kozijnen)
Oppervlak: 220 m2
Vrij-staande woning
Vloerverwarming op begane grond
Normale radiatoren op 1e verdieping
20 zonnepanelen op de dak
Jaarlijks gasverbruik: rond 2200 m3

Na de warmtepomp installatie heb ik goede warmte op de begane grond (die vol met kozijnen en glazen is) want de vloerverwarming zorgt voor een egale verwarming. Op de 1e verdieping is het een beetje fris (18 graden). In principe is het goed voor het slapen maar net iets te fris voor klein kinderen. Bovendien wordt de badkamer ook fris (die eigenlijk niet echt gewenst is).

Dit zou wel ok zijn als wij eigenlijk zuinig met de energie waren maar echter niet. Ik heb de instelling verandert (beperking voor de aanvoertemperatuur dus max 37 graden; elektrisch verwarmen uitgeschakeld, stooklijn 1.2 en +2 graden, termostaat op 21.5 graden in de woonkamer). Dan heb ik de stroom verbruik gecheckt via de P1-lezer van de slimmeter. Vanwege andere verbruik en zonnepanelen check ik de stroomverbruik tijdens nacht. Tussen 00:00 - 08:00 gebruiken wij rond 25 kwh (afhankelijk van de buitentemperatuur). Het gebruikt rond 3-4 kW om de aanvoer temperatuur van 37 graden te leveren). Dan wordt de dagverbruik ongeveer 60kwh. In mijn ogen is het veel voor de warmtepomp.

Dan heb ik de waarden op de scherm gelezen om COP te berekenen. Ik heb vooral de momenten gecheckt toen de buitentemperatuur 6-8 graden was. Dan is het dichter bij de officieel specs van de WP.
Taanvoer = 37 graden Tretour = 33.8 graden Q=26.6 l/m Opgenomen elektrisch vermogen: 3kW

COP heb ik berekend als 2. Volgens mij is het veel te klein tov de officieel spec (3,7-4). Misschien zijn de waarden niet nauwkeurig maar dan verwacht ik verandering bij de cijfer achter de komma, geen factor 2!!

Ik heb de installateur gevraagd en zij hebben gecheckt maar zij hebben niks gevonden.
Heeft iemand een idee of het hoge verbruik is? Waar komt het vandaan?
Mijn inschatting voor het jaarverbruik (gebaseerd op de huidige verbruik) is 9000 kwh.
Ik wil een energiemeter aanschaffen en specifiek verbruik van de WP monitoren (meten is weten). Dan wil ik met de installateur en Atlantic bespreken (gebaseerd op data).

Extra's: Zij hebben R32 gebruikt ipv R410A. Ik weet niet of het uit maakt.

Verder plannen voor damage-control:
Ik wil sowieso meer zonnepanelen aanleggen, waarschijnlijk rond 10-15. Ik ga zelf aanleggen dus het kost rond 2-3k Euro.

Dan zijn er aantal opties:

1. Beter isolatie: 20-jaar oude dubbelglas kan de zwaakste deel zijn. Ik voel ook de koud naast de ramen. Voor de eerste verdieping kost het rond 3k Euro om HR++ glazen te zetten. Alleen ben ik bang dat het niet zo veel gaat verbeteren vanwege hout kozijnen. Kozijnen veranderen wordt vrij duur denk ik (rond 20k Euro).

2. Jaga radiatoren: LTV radiatoren zouden beter werken met de lage aanvoertemperatuur dan de normale radiatoren. Alleen ben ik bang dat 35 graden (aanvoertemperatuur) net niet voldoende is voor Jaga's. Ik ben benieuwd of het kamertemperatuur van 18 graden tot 20 graden kan verhogen met Jaga's. Heeft iemand hier ervaring? Volgens mij kost het rond 1k Euro om alle radiatoren op de eerste verdieping te vervangen.

3. De laatste optie is vloerverwarming aanleggen op de eerste verdieping. Het is echt veel moeite want de verdieping moet leeg zijn. Het kost niet heel veel (rond 5-6k Euro). Volgens mij kan dit echt werken want het is dezelfde situatie in de woonkamer (daar hebben wij goede warmte). Het kan misschien iets besparen want dan kan ik de stooklijn verminderen. De aanvoertemp kan verder verlagen (ik gok rond 32 graden). Ik heb een zorg en dat is de pomp van de WP. Wordt de 2de vloerverwarming extra belasting op de pomp?

Ik ben open voor suggesties/ideen/opmerkingen. Laat mij graag je feedback weten.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat opgenomen elektrisch vermogen is veel te hoog. Die 3kW die je noemt komt precies het overeen met een warmte element wat erin zit: 3kW.

Weet je zeker dat je dat elektrisch element echt hebt uitgeschakeld? Hoor je de compressor wel draaien als je naast de buitenunit staat?

Als ik het zo lees is er ook een R32 variant van jouw unit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lijkt of er iets cop 1 staat te verwarmen, ook is 37 wat hoog, heb je al lager geprobeerd? Is je vvw verdeler ook aangepakt? Of nog dezelfde?
Met gewone radiatoren boven gaat wel maar niet alles vol open, begin eens op standje 2,5 open.
Badkamer is het mooiste met vvw natuurlijk, anders moet je wel iets anders op hangen, een ir plaatje bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Glashelder schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:31:
Dat opgenomen elektrisch vermogen is veel te hoog. Die 3kW die je noemt komt precies het overeen met een warmte element wat erin zit: 3kW.

Weet je zeker dat je dat elektrisch element echt hebt uitgeschakeld? Hoor je de compressor wel draaien als je naast de buitenunit staat?

Een simpele meting van de "temperatuur uitgeblazen lucht buitenunit" zal aantonen of er warmte aan de buitenlucht wordt onttrokken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ga er maar vanuit dat de kozijnen veel meer kosten dan 20k als je kunstof wil. Ik heb 165 vierkante meter woonoppervlakte. En het zou meer dan 50k worden. Ik zou wel kijken voor hr++ glas. Maar waarschijnlijk is 3k te weinig in deze tijden. Geen vloer isolatie tonzon? Staat er water in Kruipruimte?Spouwmuur isolatie onderzocht?

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 14-02-2022 06:59 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:27
Met een jaarlijks gasverbruik van 2200 m3 zal door overstappen op een warmtepomp je toename aan elektriciteitsverbruik zo'n 4500-5000 kW per jaar zijn, waarvan een groot gedeelte natuurlijk in de wintermaanden wordt gebruikt.
Bij een stook seizoen van 150 dagen kom je op een gemiddelde 'stook-dag' op een verbruik van 30-35 kWh voor de warmtepomp.
Het huidige zachte weer komt aardig overeen met een gemiddelde 'stook-dag'. Je verbruik van 60kWh op een dag lijkt dus inderdaad veel te hoog.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
Je hebt dus je stroomlijn hoog staan puur voor boven? Als je kiest voor Jaga's kun je inderdaad met een lagere temp af. Hier op de slaapkamers met een aanvoer van 32 rond vriespunt prima op 21 graden als de kinderen boven spelen. Voordeel is dat beneden je vloer warmer blijft omdat je dan de hele dag met een lage temperatuur verwarmd ipv kort op 37 graden.

Dit zijn mijn parameters met vvw beneden en Jaga's boven. Misschien een vertrekpunt?
P30 - 0.5
P31 - -0.5
32 38
33 30%
34 1
35 0

Dit resulteerde vorig jaar februari met -10 in een woonkamer van 22 graden met een verbruik van 46kWh voor het hele huis. Ik heb wel een 6008 en jij een 6010 dus iets verschil zal er altijd blijven.

[ Voor 32% gewijzigd door Bo0bz op 14-02-2022 09:23 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semihy
Glashelder schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:31:

Zij hebben met de ampermeter de aansluiting van de elektrisch element gemeten. Die was echt uit.
Compressor draait wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semihy
Rol-Co schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:38:
Lijkt of er iets cop 1 staat te verwarmen, ook is 37 wat hoog, heb je al lager geprobeerd? Is je vvw verdeler ook aangepakt? Of nog dezelfde?
Met gewone radiatoren boven gaat wel maar niet alles vol open, begin eens op standje 2,5 open.
Badkamer is het mooiste met vvw natuurlijk, anders moet je wel iets anders op hangen, een ir plaatje bijv.
Tijdens dag verlaagt de aanvoertemp naar 30-32 graden. Dan verbruikt het rond 1200 Watt. Dat lijkt me normaal verbruik.
Ja, de verdeler is ook vervangt.

Hoe werkt de radiator beter met half standje? Is het niet beter dat het zo veel mogelijk warm water aanvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semihy
TheDudez schreef op maandag 14 februari 2022 @ 06:55:
Ga er maar vanuit dat de kozijnen veel meer kosten dan 20k als je kunstof wil. Ik heb 165 vierkante meter woonoppervlakte. En het zou meer dan 50k worden. Ik zou wel kijken voor hr++ glas. Maar waarschijnlijk is 3k te weinig in deze tijden. Geen vloer isolatie tonzon? Staat er water in Kruipruimte?Spouwmuur isolatie onderzocht?
Ik dacht kunstof kozijnen maar dan alleen voor de eerste verdieping. Daar heb ik 4 kamers en de badkamer. Uiteindelijk is het duur om kozijnen te vervangen. Ik ben niet zeker HR++ echte verbetering is tov oude dubbelglas.

Er is geen kruipruimte en er zit 10 cm piepschuim onder de beton. Dat zou voldoende zijn denk ik.
Spouwmuur kan ik wel checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• semihy
Bo0bz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:19:
Je hebt dus je stroomlijn hoog staan puur voor boven? Als je kiest voor Jaga's kun je inderdaad met een lagere temp af. Hier op de slaapkamers met een aanvoer van 32 rond vriespunt prima op 21 graden als de kinderen boven spelen. Voordeel is dat beneden je vloer warmer blijft omdat je dan de hele dag met een lage temperatuur verwarmd ipv kort op 37 graden.

Dit zijn mijn parameters met vvw beneden en Jaga's boven. Misschien een vertrekpunt?
P30 - 0.5
P31 - -0.5
32 38
33 30%
34 1
35 0

Dit resulteerde vorig jaar februari met -10 in een woonkamer van 22 graden met een verbruik van 46kWh voor het hele huis. Ik heb wel een 6008 en jij een 6010 dus iets verschil zal er altijd blijven.
Bedankt voor de tip. Je stooklijn lijkt rustiger te zijn. Dat resulteert in lage aanvoer temp.
Ik ben benieuwd over Jaga. Ik zal een radiator vervangen en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

semihy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Tijdens dag verlaagt de aanvoertemp naar 30-32 graden. Dan verbruikt het rond 1200 Watt. Dat lijkt me normaal verbruik.
Ja, de verdeler is ook vervangt.

Hoe werkt de radiator beter met half standje? Is het niet beter dat het zo veel mogelijk warm water aanvoert?
Omdat de dT vaak een maximum heeft dus alles open koelt het vast te hard af maar verwarmd niets boven door die bonken ijzer op 18 graden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

DropjesLover

Dit dus ->

semihy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Ik dacht kunstof kozijnen maar dan alleen voor de eerste verdieping. Daar heb ik 4 kamers en de badkamer. Uiteindelijk is het duur om kozijnen te vervangen. Ik ben niet zeker HR++ echte verbetering is tov oude dubbelglas.

Er is geen kruipruimte en er zit 10 cm piepschuim onder de beton. Dat zou voldoende zijn denk ik.
Spouwmuur kan ik wel checken.
jaren '90 dubbelglas heeft een Rc waarde van 3,5, HR++ gaat naar 1,1, daar zit echt een flink verschil tussen.

Wij hebben ook een 6010 staan, in een huis uit 1991 en 165m2, waarmee we de eerste 4 jaar verwarmd hebben. Vloerverwarming op 1e verdieping (bij koop huis 1e verdieping gestript, nieuwe badkamer, vloerverwarming) en 4 jaar lang HT radiatoren op de begane grond. Aanvoertemperatuur max 40°C ivm vloerverwarming.
Wij hebben het op koude dagen ook fris gehad bij de radiatoren en ramen.

We hebben zojuist alles vervangen voor kunststof kozijnen en HR+++ glas, à 30k
We hebben ook gelijk vloerverwarming in laten frezen zodat de warmtepomp het beter doet (en comfort)

Ons elektraverbruik is in totaal 6500kWh.
Wij hebben/hadden wel veel last van pendelend gedrag van de wp, waarbij hij telkens even vol vermogen trekt, afslaat, 10 minuten later weer vol vermogen. Hoogstwaarschijnlijk omdat het systeem te snel een hoge retourtemperatuur zag.
Het bleef koud op de 1e verdieping omdat de woonkamer (met thermostaat) snel opwarmde, maar de verdieping met vloerverwarming veel trager reageert.
We hebben een jaar geleden het systeem om laten bouwen naar 2-zone (1 per verdieping, met eigen thermostaat) en dat bracht al meer rust.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
(Loria Duo, Atlantic 6006, 190 liter vat, 10kW)
Die bestaat alvast niet. De 6006 is het 6kW model. De 10.4kW versie is de 6010

Verder zou je buitenunit 10.9A moeten trekken = 2500W (voor de 10.6kW versie). De 6006 trekt 6.3A
De binnenunit trekt 3kW als het verwarmingselement aan staat en 1.6kW voor de tapverwarming.

Verder mag je absoluut geen R32 in een R410a systeem stoppen. Er is een R32 versie van jouw warmtepomp, maar die heet de Loria Duo 6010 R32. Zonder de "R32" in de naam heb je de R410a versie.
Bij Remeha zie ik alleen de R410a versie.

Als als ik hier kijk:
https://www.atlantic-comf...-Duo-R32-NEW#title-caracs
Dan kloppen jouw ervaringen wel met de prestaties in de lijst.
Deze warmtepomp zou maar een COP van 2.20 halen bij +7/+35 met vloerverwarming.
Wat wel vreemd is. Want de manual op de remeha site van de r401a versie heeft wel een COP van 4.4 in die situatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Verder zou je buitenunit 10.9A moeten trekken = 2500W (voor de 10.6kW versie). De 6006 trekt 6.3A
De binnenunit trekt 3kW als het verwarmingselement aan staat en 1.6kW voor de tapverwarming.

Verder mag je absoluut geen R32 in een R410a systeem stoppen. Er is een R32 versie van jouw warmtepomp, maar die heet de Loria Duo 6010 R32. Zonder de "R32" in de naam heb je de R410a versie.

Als als ik hier kijk:
Wat wel vreemd is. Want de manual op de remeha site van de r401a versie heeft wel een COP van 4.4 in die situatie.
Hij heeft een hogere COP bij -7/35 dan +7/35 volgens die site…. Foutje?

Edit: en foutje van mezelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
bbbrumbrum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:55:
[...]

Hij heeft een hogere COP bij +7/35 dan -7/35 volgens die site…. Foutje?
Ik weet niet hoe betrouwbaar die .com site is. Er zitten nogal wat bugs in.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Als als ik hier kijk:
Mijn 6010 trekt 3,6kW op 100% compressor :?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DropjesLover schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Mijn 6010 trekt 3,6kW op 100% compressor :?
Die 10,9A (2500W) is het nominaal vermogen. Daar zou hij gemiddeld op moeten zitten. Maximum ligt ergens bij 18,5A (4,25kW)

Voor de COP rekenen ze iig met de eerste waarde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semihy
[...]

Als als ik hier kijk:
Ik had idd verwarring met het modelnummer want ik las 6006 op de binnenunit. Het moet 6010 zijn (10 kw versie). Zij hebben gezegd dat de binnenunit dezelfde is met 6006. Buitenunit (compressor) heeft hoger vermogen en die is van andere merk (Fujitsu).

Ik zag die website niet. Het is wel raar dat COP zo anders is. Ik zal misschien dit vragen aan Atlantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semihy
bbbrumbrum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:55:
[...]

Hij heeft een hogere COP bij -7/35 dan +7/35 volgens die site…. Foutje?

Edit: en foutje van mezelf..
COP is idd hoger bij -7/35, toch? Zie ik ook verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semihy
DropjesLover schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:32:
[...]

jaren '90 dubbelglas heeft een Rc waarde van 3,5, HR++ gaat naar 1,1, daar zit echt een flink verschil tussen.

Wij hebben ook een 6010 staan, in een huis uit 1991 en 165m2, waarmee we de eerste 4 jaar verwarmd hebben. Vloerverwarming op 1e verdieping (bij koop huis 1e verdieping gestript, nieuwe badkamer, vloerverwarming) en 4 jaar lang HT radiatoren op de begane grond. Aanvoertemperatuur max 40°C ivm vloerverwarming.
Wij hebben het op koude dagen ook fris gehad bij de radiatoren en ramen.

We hebben zojuist alles vervangen voor kunststof kozijnen en HR+++ glas, à 30k
We hebben ook gelijk vloerverwarming in laten frezen zodat de warmtepomp het beter doet (en comfort)

Ons elektraverbruik is in totaal 6500kWh.
Wij hebben/hadden wel veel last van pendelend gedrag van de wp, waarbij hij telkens even vol vermogen trekt, afslaat, 10 minuten later weer vol vermogen. Hoogstwaarschijnlijk omdat het systeem te snel een hoge retourtemperatuur zag.
Het bleef koud op de 1e verdieping omdat de woonkamer (met thermostaat) snel opwarmde, maar de verdieping met vloerverwarming veel trager reageert.
We hebben een jaar geleden het systeem om laten bouwen naar 2-zone (1 per verdieping, met eigen thermostaat) en dat bracht al meer rust.
Dan zou HR++ glas idd de isolatie verbeteren. Wat denk jij over de invloed van de kozijnen?

Is jullie stroomverbruik momenteel 6500 kwh (na kozijnen/glazen vervangen en vloerverwarming op de begane vloer)? Dan zou onze stroomverbruik (9000 kwh) niet vreemd zijn ivm iets groter huis en oude kozijnen/glazen.

Wat was jullie jaarlijks stroomverbruik bij de afgelopen 4 jaren (met radiatoren en oude kozijnen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

semihy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Dan zou HR++ glas idd de isolatie verbeteren. Wat denk jij over de invloed van de kozijnen?

Is jullie stroomverbruik momenteel 6500 kwh (na kozijnen/glazen vervangen en vloerverwarming op de begane vloer)? Dan zou onze stroomverbruik (9000 kwh) niet vreemd zijn ivm iets groter huis en oude kozijnen/glazen.

Wat was jullie jaarlijks stroomverbruik bij de afgelopen 4 jaren (met radiatoren en oude kozijnen)?
Afgelopen jaren (met de oude kozijnen) was het zo rond de 6500kWh. Wij hebben de thermostaat constant (dag en nacht) op 21°C staan, in verband met jonge kinderen op de vloer. Constante temepratuur is ook beter/makkelijker en goedkoper voor een warmtepomp, in tegenstelling tot nachtverlaging.

Toen we zonnepanelen legden zakte ons jaarlijks stroomverbruik naar 5500kWh, omdat we zo'n 1000kWh direct gebruiken (bijv de comfort-tijd voor het sanitair warm water midden op de dag zetten)..

In oude dubbel glas kozijnen past geen HR+++ glas, dat is te dik. Buren van ons hebben wel HR++ er in laten zetten ivm de kosten.
Wij hebben de kozijnen met name vervangen vanwege het onderhoud, we hebben 16 kozijnen en dat schilderen kost volgens buren €5000 / 5 jaar, of een goedkopere beurt van €3000 / 3 jaar. zeggen €1000/jaar. Kunststof kozijnen worden gegarandeerd voor 30 jaar, dus als de kozijnen nu voor minder dan 30k geplaatst worden kan het al uit (we zijn van plan hier lang te wonen).
De besparing op energieverbruik is mooi mee genomen, maar die werkelijke besparing is afhankelijk van de energieprijzen die we nu nog niet weten.
De verhoging van het comfort (straatgeluid, koudeval bij de ramen) is niet in geld uit te drukken.

Houten kozijnen worden, ook met HR+++ glas, nog steeds gewoon toegepast. Qua isolatie minimaal slechter dan de huidige kunststof kozijnen, vergelijkbaar met aluminium kozijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 15-02-2022 15:35 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:18
Ik heb de Atlantic Loria DUO (ook bekend als Techneco Loria DUO) en nu bekend als de "Remeha Loria DUO" 6006 draaien.

Ik heb het warmtespiraal softwarematig UIT gezet. Legionella hoeft niet perse op 60'C bestreden te worden. Vanaf 50'C sterven ze ook al af. 1:1 bijverwarmen doet het dan ook niet meer.

Het WP gedeelte kan die 50-55'C makkelijk zelf behalen. En ja, een WP slurpt behoorlijk wat vermogen.

Zelf heb ik 24 PV panelen liggen, goed voor 7440 Wattpiek / jaar. Daarmee heb ik nu de salderingsregeling nog van kracht is 0 op de meter en rijdt ik gratis op zonnestroom en houd ik stroom over.

Ik moet daar wel bijvertellen dat 60% van het jaar de zonneboiler voor warm tapwater zorgt.

Van koude voeten geen last. In de woning hebben we op elke verdieping vloerverwarming. 18mm PERT met een hart op hart afstand van 10cm en korte lussen. Alleen de woonkamer (+/-50m2) heeft 6 lussen.

We kochten de woning casco en hebben 1600 meter PERT buis geplaatst.

In de vergelijkbare woningen hier ligt 10mm PERT met een HOH afstand van 15-20 cm en slecht 3 lussen. Dat water koelt te snel af. Zij moeten volop stoken op de vloer enigszins warm te krijgen en te houden.
Wellicht ligt daar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:18
Is iemand bekend met het communicatieprotocol van de Atlantic Loria Duo (V26)?
Pagina: 1