Dit.
In ETSI-domein (vnl EU) mag je nooit 'hard' 80MHz instellen omdat coexistance maatregelen om bij interferentie terug te vallen op 40MHz of 20MHz verplicht zijn. Maar in praktijk gaat je AP op 'auto' als het goed is op 80MHz werken. Is het niet goed, dan ligt het waarschijnlijk aan firmware - of aan zoveel drukte in de omgeving dat 80MHz toch niet opgeschoten zou hebben.
Die Singapore-instelling moet je sowieso niet gebruiken. Los van feit dat het niet mag, ga je zenden op kanalen waar EU-devices geen gebruik van kunnen maken. Gevolg is dat je netwerk onzichtbaar kan worden voor apparaten die je aan kunt sluiten.
Nox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:21:
[...]
Tx power van 5GHz mag op 100mW, ik ga er vanuit dat er geen TPC is. Houd er rekening mee, ik weet niet of de software dit heeft, dat 104 een DFS-kanaal is en 80mhz gevoeliger is voor radar. Ik zag dat 52 een optie was. DFS maar niet echt gevoelig voor radar. Al verwacht ik dat het wel meevalt als je hem op 200mW zet qua narigheid en overlast voor de buren tenzij je in een studiootje van 15 vierkante meter in het centrum woont. Is overigens maar 3dBm erbij, dus heel veel is het niet als je nu al een goede rssi hebt.
Er wordt nogal wat FUD over DFS verspreid. Het is niet alle soorten radar, het gaat specifiek om luchtdoelradar waarmee vliegtuigen vanuit de grond gedetecteerd worden, dus niet radar in de vliegtuigen zelf. Je gaat hier alleen last van hebben als je in de directe omgeving van vliegvelden zit zonder obstakels tussen jou en de startbanen - wat in NL sowieso zeldzaamheid is. Zodra je een rij huizen of zelfs een geluidsscherm ertussen hebt vervalt het. Ik zit onder aanvliegroute Schiphol en heb nooit DFS events.
Wat wel gebeurt is dat brakke firmwares overgevoelig zijn en ten onrechte DFS events genereren. Komt ook niet zo vaak voor maar is wel een ding. In die gevallen is het gewoon een bug dat gerapporteerd en opgelost moet worden.
Verder mag je in de 2.4GHz in EU slechts 100mW, maar in 5GHz is sowieso 200mW toegestaan en kanaal >100 mag je zelfs naar 1W (wat een goede reden is om die juist *wel* te gebruiken)