Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 15:31
Ik heb mijn 2 Netgear R7000's van stock naar FreshTomato geupdatet en heb een probleem met de WiFi verbinding. Op dit moment is de ogenschijnlijk enige manier om kanalen te selecteren op de 80mhz width, de router in te stellen op Singapore (de default optie). Wanneer ik Nederland of Europa kies, dan kan ik geen enkel 80mhz kanaal kiezen en halveert mijn snelheid dus, gezien de router terugvalt op 40mhz.

Ik zou het toch graag volgens de regelgeving willen doen, is er iets wat ik mis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:30

Nox

Noxiuz

Baserunner schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:41:
Ik heb mijn 2 Netgear R7000's van stock naar FreshTomato geupdatet en heb een probleem met de WiFi verbinding. Op dit moment is de ogenschijnlijk enige manier om kanalen te selecteren op de 80mhz width, de router in te stellen op Singapore (de default optie). Wanneer ik Nederland of Europa kies, dan kan ik geen enkel 80mhz kanaal kiezen en halveert mijn snelheid dus, gezien de router terugvalt op 40mhz.

Ik zou het toch graag volgens de regelgeving willen doen, is er iets wat ik mis?
Kan je de lijst opnoemen van de beschikbare kanalen die je hebt?

Heb je nog ergens een bepaalde Tx power handmatig ingevuld staan op standje magnetron? In principe zou je zelfs zonder DFS kanalen (UNII-2 en 3 banden) nog op UNII-1 (36 tm 48) 1 80mhz kanaal kunnen opzetten namelijk.

Overigens gebruik ik 80mhz enkel in dunbevolkte gebieden, meestal 40mhz en dat levert met voldoende signaalsterkte doorgaans een goede 200Mbps op, staat je niet blind op 'meer is beter'.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
Op 80mhz zijn genoeg kanalen opties, op 40mhz zijn de opties 36, 52, 100, 116, 132, 149 op Singapore.
Op NL is het enige wat ik kan selecteren op 80Mhz 'Auto'. en op 40Mhz allerlei kanalen (36-132).

De Tx power staat op 0, wat country default zou moeten zijn. Het is mij uberhaupt ook niet duidelijk of DFS aan of uit staat/of dat aan of uitgezet kan worden met FreshTomato...

De signaalkwaliteit is helaas niet voldoende op 40mhz. Ik gebruik de 2e R7000 voor een wireless ethernet bridge, dus heb in mijn situatie helaas wel echt 80mhz nodig.

Wellicht dat er iets niet goed staat in de advanced settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAW_giD36DvlIANtYXUax4w1LHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tn4OKonE6qqX5wBCWmwhi85H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13

lier

MikroTik nerd

Wat is de reden dat je niet met de stock firmware draait? Kan je de kanalen met de stock firmware wel selecteren?
Zolang als je instellingen maar voldoen aan de wet- en regelgeving maakt het niet uit welk land je instelt.
De signaalkwaliteit is helaas niet voldoende op 40mhz. Ik gebruik de 2e R7000 voor een wireless ethernet bridge, dus heb in mijn situatie helaas wel echt 80mhz nodig.
Ik neem aan dat je met signaalkwaliteit de bandbreedte bedoelt? Want juist de kwaliteit neemt toe bij een smallere bandbreedte (zoals @Nox ook al aangaf).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Baserunner schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:05:
...Op NL is het enige wat ik kan selecteren op 80Mhz 'Auto'...
En dat veroorzaakt niet dat 80 MHz gebruikt wordt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
lier schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:01:
Wat is de reden dat je niet met de stock firmware draait? Kan je de kanalen met de stock firmware wel selecteren?

[...]

Zolang als je instellingen maar voldoen aan de wet- en regelgeving maakt het niet uit welk land je instelt.

[...]

Ik neem aan dat je met signaalkwaliteit de bandbreedte bedoelt? Want juist de kwaliteit neemt toe bij een smallere bandbreedte (zoals @Nox ook al aangaf).
De kanalen kan ik inderdaad met de stock firmware wel selecten. Ik draai geen stock omdat ik de brakke/wegvallende verbindingen een beetje zat was en mijn heil elders ging zoeken. Ben tot nu toe best tevreden (uberhaupt dat ik een wireless survey kan doen en ik de signaalkwaliteit daadwerkelijk kan zien ipv maar een beetje moet gokken hoe of wat).

Ik heb gisteravond nog even flink zitten rommelen met allerlei landencombinaties en kwam tot de conclusie dat, op papier, de signaalkwaliteit (RSSI/Noise) hier ongeveer hetzelfde was tussen 80mhz en 40mhz. Ik haalde overigens nog acceptabele snelheden op 40mhz, dus ik hou zeker in gedachten dat ik daar op kan terugvallen, mocht ik een stabielere verbinding nodig hebben.

Uiteindelijk, als ik het goed begrijp, zou ik dus voor Singapore, 80mhz, kanaal 104 kunnen kiezen? Of zou ik daarnaast nog handmatig de Transmit Power moeten instellen op een bepaalde mW om te voldoen aan de regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Baserunner schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:57:
[...]

De kanalen kan ik inderdaad met de stock firmware wel selecten. Ik draai geen stock omdat ik de brakke/wegvallende verbindingen een beetje zat was en mijn heil elders ging zoeken. Ben tot nu toe best tevreden (uberhaupt dat ik een wireless survey kan doen en ik de signaalkwaliteit daadwerkelijk kan zien ipv maar een beetje moet gokken hoe of wat).

Ik heb gisteravond nog even flink zitten rommelen met allerlei landencombinaties en kwam tot de conclusie dat, op papier, de signaalkwaliteit (RSSI/Noise) hier ongeveer hetzelfde was tussen 80mhz en 40mhz. Ik haalde overigens nog acceptabele snelheden op 40mhz, dus ik hou zeker in gedachten dat ik daar op kan terugvallen, mocht ik een stabielere verbinding nodig hebben.

Uiteindelijk, als ik het goed begrijp, zou ik dus voor Singapore, 80mhz, kanaal 104 kunnen kiezen? Of zou ik daarnaast nog handmatig de Transmit Power moeten instellen op een bepaalde mW om te voldoen aan de regels?
Tx power van 5GHz mag op 100mW, ik ga er vanuit dat er geen TPC is. Houd er rekening mee, ik weet niet of de software dit heeft, dat 104 een DFS-kanaal is en 80mhz gevoeliger is voor radar. Ik zag dat 52 een optie was. DFS maar niet echt gevoelig voor radar. Al verwacht ik dat het wel meevalt als je hem op 200mW zet qua narigheid en overlast voor de buren tenzij je in een studiootje van 15 vierkante meter in het centrum woont. Is overigens maar 3dBm erbij, dus heel veel is het niet als je nu al een goede rssi hebt.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28
Brahiewahiewa schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:08:
[...]

En dat veroorzaakt niet dat 80 MHz gebruikt wordt?
Dit.

In ETSI-domein (vnl EU) mag je nooit 'hard' 80MHz instellen omdat coexistance maatregelen om bij interferentie terug te vallen op 40MHz of 20MHz verplicht zijn. Maar in praktijk gaat je AP op 'auto' als het goed is op 80MHz werken. Is het niet goed, dan ligt het waarschijnlijk aan firmware - of aan zoveel drukte in de omgeving dat 80MHz toch niet opgeschoten zou hebben.

Die Singapore-instelling moet je sowieso niet gebruiken. Los van feit dat het niet mag, ga je zenden op kanalen waar EU-devices geen gebruik van kunnen maken. Gevolg is dat je netwerk onzichtbaar kan worden voor apparaten die je aan kunt sluiten.
Nox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:21:
[...]

Tx power van 5GHz mag op 100mW, ik ga er vanuit dat er geen TPC is. Houd er rekening mee, ik weet niet of de software dit heeft, dat 104 een DFS-kanaal is en 80mhz gevoeliger is voor radar. Ik zag dat 52 een optie was. DFS maar niet echt gevoelig voor radar. Al verwacht ik dat het wel meevalt als je hem op 200mW zet qua narigheid en overlast voor de buren tenzij je in een studiootje van 15 vierkante meter in het centrum woont. Is overigens maar 3dBm erbij, dus heel veel is het niet als je nu al een goede rssi hebt.
Er wordt nogal wat FUD over DFS verspreid. Het is niet alle soorten radar, het gaat specifiek om luchtdoelradar waarmee vliegtuigen vanuit de grond gedetecteerd worden, dus niet radar in de vliegtuigen zelf. Je gaat hier alleen last van hebben als je in de directe omgeving van vliegvelden zit zonder obstakels tussen jou en de startbanen - wat in NL sowieso zeldzaamheid is. Zodra je een rij huizen of zelfs een geluidsscherm ertussen hebt vervalt het. Ik zit onder aanvliegroute Schiphol en heb nooit DFS events.

Wat wel gebeurt is dat brakke firmwares overgevoelig zijn en ten onrechte DFS events genereren. Komt ook niet zo vaak voor maar is wel een ding. In die gevallen is het gewoon een bug dat gerapporteerd en opgelost moet worden.

Verder mag je in de 2.4GHz in EU slechts 100mW, maar in 5GHz is sowieso 200mW toegestaan en kanaal >100 mag je zelfs naar 1W (wat een goede reden is om die juist *wel* te gebruiken)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Dit.

In ETSI-domein (vnl EU) mag je nooit 'hard' 80MHz instellen omdat coexistance maatregelen om bij interferentie terug te vallen op 40MHz of 20MHz verplicht zijn. Maar in praktijk gaat je AP op 'auto' als het goed is op 80MHz werken. Is het niet goed, dan ligt het waarschijnlijk aan firmware - of aan zoveel drukte in de omgeving dat 80MHz toch niet opgeschoten zou hebben.

Die Singapore-instelling moet je sowieso niet gebruiken. Los van feit dat het niet mag, ga je zenden op kanalen waar EU-devices geen gebruik van kunnen maken. Gevolg is dat je netwerk onzichtbaar kan worden voor apparaten die je aan kunt sluiten.

[...]

Er wordt nogal wat FUD over DFS verspreid. Het is niet alle soorten radar, het gaat specifiek om luchtdoelradar waarmee vliegtuigen vanuit de grond gedetecteerd worden, dus niet radar in de vliegtuigen zelf. Je gaat hier alleen last van hebben als je in de directe omgeving van vliegvelden zit zonder obstakels tussen jou en de startbanen - wat in NL sowieso zeldzaamheid is. Zodra je een rij huizen of zelfs een geluidsscherm ertussen hebt vervalt het. Ik zit onder aanvliegroute Schiphol en heb nooit DFS events.

Wat wel gebeurt is dat brakke firmwares overgevoelig zijn en ten onrechte DFS events genereren. Komt ook niet zo vaak voor maar is wel een ding. In die gevallen is het gewoon een bug dat gerapporteerd en opgelost moet worden.

Verder mag je in de 2.4GHz in EU slechts 100mW, maar in 5GHz is sowieso 200mW toegestaan en kanaal >100 mag je zelfs naar 1W (wat een goede reden is om die juist *wel* te gebruiken)
Maar je AP's detecteren wel de radarevents in omgevingen met veel AP's en gaan dan gewoon van kanaal wisselen. :+ Staat nog steeds iets op m'n todo om iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
Nox schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Maar je AP's detecteren wel de radarevents in omgevingen met veel AP's en gaan dan gewoon van kanaal wisselen. :+ Staat nog steeds iets op m'n todo om iets mee te doen.
Een radar event ziet er heel anders uit dan uitzendingen van andere AP's, met een vrijwel continu signaal met sinusvormige vermogensverloop (want draaiende radar) zonder bursty packets erin. Als een AP WiFi-signalen daarvoor aanziet is dat een 'spurious detection' oftewel gewoon een bug. Hoort uitzondering te zijn, niet regel - en dat is zeker ook mijn ervaring. Twee keer gehad met brakke firmwares in ~5 jaar verantwoordelijkeid voor tientallen devicetypes.

Als een AP spurious detections blijft geven en vendor kan het niet oplossen, is apparaat retourneren en andere nemen de juiste handeling, niet 3/4 van beschikbare 5HGz spectrum rug toekeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
dion_b schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Dit.

Wat betreft FreshTomato ben ik er achter dat ik kanalen kan kiezen op 80Mhz als ik Netherlands en country rev code 4 gebruik. Echter is het signaal van huilkwaliteit. Als ik 'm dan weer op Singapore zet (de default van de firmware), dan heb ik uitmuntende kwaliteit.

Het ETSI-domein wordt zowel in Europa als in Singapore gebruikt. Als ik de router toch op Singapore zet, en een kanaal gebruik wat ik in Nederland ook kan gebruiken (zoals 104), ben ik dan safe genoeg (mits al mijn apparaten netjes kunnen connecten)? Er is geloof ik geen manier om te zien hoeveel transmit power de router nu gebruikt, dus dat is jammer...

Mocht iemand de juiste rev code voor Europa hebben in FreshTomato, dan houd ik mij ook aanbevolen, er zijn er geloof ik bijna 100 verschillende. Ik zal er vandaag nog wel een aantal proberen, dan laat ik weten als ik wat heb gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Baserunner schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:10:
[...] Als ik de router toch op Singapore zet, en een kanaal gebruik wat ik in Nederland ook kan gebruiken (zoals 104), ben ik dan safe genoeg (mits al mijn apparaten netjes kunnen connecten)?
Nee.

In de TS schrijf je: "Ik zou het toch graag volgens de regelgeving willen doen, is er iets wat ik mis?"

Maar de oplossing die je hier suggereert is _niet_ volgens de regelgeving. Daarvoor moet je, zoals @dion_b en @Brahiewahiewa al schreven het apparaat gewoon op "Auto" zetten, omdat het moet kunnen switchen van kanaal als je DFS kanalen laat gebruiken (waar 104 onder valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
Baserunner schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Wat betreft FreshTomato ben ik er achter dat ik kanalen kan kiezen op 80Mhz als ik Netherlands en country rev code 4 gebruik. Echter is het signaal van huilkwaliteit. Als ik 'm dan weer op Singapore zet (de default van de firmware), dan heb ik uitmuntende kwaliteit.
Kun je dat verder toelichten? Hoe meet je de kwaliteit? Gaat het om lagere RSSI, lagere SNR? Of goede RSSI en SNR maar toch lagere link rates?
Het ETSI-domein wordt zowel in Europa als in Singapore gebruikt. Als ik de router toch op Singapore zet, en een kanaal gebruik wat ik in Nederland ook kan gebruiken (zoals 104), ben ik dan safe genoeg (mits al mijn apparaten netjes kunnen connecten)?
Singapore is zeker geen ETSI (paar SI instanties nemen deel, dat wel), regelgeving is een stuk losser. Meest in het oog springende verschil is de kanalen 141-165 die daar vrij bruikbaar zijn, waar ze in EU niet voor WiFi toegestaan zijn (25mW SRD only), en ook op de andere kanalen iets minder beperkingen.
Er is geloof ik geen manier om te zien hoeveel transmit power de router nu gebruikt, dus dat is jammer...
Ik lees hier een mogelijkeid (zelf geen Tomato-devices om 1-2-3 te testen):
https://www.linksysinfo.o...-power-performance.70920/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserunner
dion_b schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Kun je dat verder toelichten? Hoe meet je de kwaliteit? Gaat het om lagere RSSI, lagere SNR? Of goede RSSI en SNR maar toch lagere link rates?

[...]

Singapore is zeker geen ETSI (paar SI instanties nemen deel, dat wel), regelgeving is een stuk losser. Meest in het oog springende verschil is de kanalen 141-165 die daar vrij bruikbaar zijn, waar ze in EU niet voor WiFi toegestaan zijn (25mW SRD only), en ook op de andere kanalen iets minder beperkingen.

[...]

Ik lees hier een mogelijkeid (zelf geen Tomato-devices om 1-2-3 te testen):
https://www.linksysinfo.o...-power-performance.70920/
Check, ik lees de signaalkwaliteit af bij de router die de wireless ethernet bridge doet, daar zie ik RSSI, noise en signal quality. Ik heb de afgelopen dagen allerlei mogelijkheden geprobeerd om dit zo goed mogelijk te krijgen. Heb net op de bedrade router weer de stock firmware geinstalleerd, zodat ik nu ook daarvan de signaalklwaliteit van kan zien.

De transmit power stond op Tomato helaas al op 0, dus dat zou volgens die forumposts de beste setting moeten zijn.

Ik laat het hele Singapore verhaal varen en ga netjes naar Europe :)

Bedankt voor alle reacties, ik ben denk ik wel een beetje uitgetweaked (en mijn huishouden is het ook wel een beetje zat...). Ik denk dat ik voor nu maar terug ga naar stock firmware waar alles op zich wel werkt, alleen het regelmatig rebooten van de router is irritant. Het is in ieder geval goed geweest om daadwerkelijk te zien welke kanalen een betere signaalkwaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 23:37
Als je de lijst met landen bekijkt, zie je ook Europe staan. Die selectie werkt bij 2.4gHz wel goed.
Bij 5gHz nog niet maar ik knutsel nog even verder.

[ Voor 27% gewijzigd door Teus.espresso op 20-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
Teus.espresso schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:05:
Als je de lijst met landen bekijkt, zie je ook Europe staan. Die selectie werkt bij 2.4gHz wel goed.
Bij 5gHz nog niet maar ik knutsel nog even verder.
Iets om op te letten: sommige devices (Apple...) snappen niet dat Netherlands een ondereel is van EU, en dat beide dus zelfde regulatory domain zijn. Als je meerdere AP's in huis hebt wil je ze allemaal op zelfde domain hebben staan. NL is inhoudelijk 100% zelfde als EU, maar als ze afwijken kun je gedonder krijgen bij roaming.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je doel is om een stabiele verbinding te krijgen zou je ook eens naar andere dingen kunnen kijken, zoals bijv. beamforming, specifiek protocol (A only, AC only, AX only) als die optie er is.

Probeer ook eens met 20Mhz channels een stabiele verbinding te krijgen, dan 40Mhz, dan 80Mhz. Dat laatste is leuk maar vereist goed ontvangst op 4 kanalen. Als het terug moet vallen op bijv 40Mhz werkt dat wel maar dan kan je het net zo goed op 40Mhz of lager zetten.
Pagina: 1