Vraag: hoeveel zonnepanelen op 40A hoofdzekering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Ik heb nu 2 daken met zonnepanelen, met allebei een eigen omvormer. Een met 12 panelen van 250wp op eigen ALS van 16A, een met 6 panelen met 250wp op eigen ALS van 16A zekering. Op het dak met 6 panelen is nog plek over, in totaal zou ik daar zo'n 16 stuks kwijt kunnen.

Ik wil nu nieuwe 400wp zonnepanelen plaatsen. Ofwel als vervanging van de 6 panelen of gewoon erbij.

Ik kan dus kwijt zo'n 16 panelen als ik de oude eraf haal. 16x400wp = 6400wp, zou dan met 30A afgezekerd moeten worden? Dit mag volgens mij niet gezien ik een hoofdzekering van 1x40A heb, dan mogen de andere zekering max 25 zijn, zeg ik dat goed?

Moet ik ook rekening houden met de 12x250wp die al over dezelfde hoofdzekering gaat? Zou ik dat van die 40 af moeten trekken, dus 12x250/230 = 13A, en kan ik de hoofdzekering dan nog maar met 27A meer belasten = 27x230/400 = 15 panelen van 400wp max?

Nogmaals, geen geleerde in elektra dus hulp in de goede richting is erg gewenst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het aantal panelen maakt niet zo heel veel uit, het gaat om je omvormer, die mag niet meer terug kunnen leveren dan je hoofdzekering aankan. Dus maximaal een 9200 watt (40A * 230) plaatsen.

Je kan hem zelfs nog iets overdimensioneren omdat je vaak zelf ook wat gebruikt.

Hoogzomer zul je dan wat aftoppen, je wekt dan meer op dan je omvormer teruglevert, maar de rest van het jaar als het minder zonnig is is je opbrengst hoger omdat je meer panelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:14
Ja, dus een zekering van 25A plaatsen en omvormer die daar niet overheen gaat. Overigens: je kunt makkelijk wat meer panelen aansluiten dan de omvormer als max heeft (overdimensioneren). Je kunt zeker 20% extra leggen en dan nog geen procent opbrengst op jaarbasis mislopen door aftopping.

Echter, iets heel anders om rekening mee te houden: de rest van jouw installatie kan straks dan dus 40A uit het net trekken, en daar bovenop nog bijna 40A uit de panelen bij mooi weer. Kan de rest van jouw installatie, met name de aardlekschakelaars die 80A aan? Laat me het waarschijnlijke antwoord geven: dat zal ooit berekend zijn op 40A, heel misschien 63A maar dat zou me al verbazen, kortom vrijwel zeker "nee". Een 80A ALS is niet goedkoop en ook de bedrading wordt tegen die tijd aardig serieus dik.

Lang verhaal kort: dit is het moment om naar 3 fasen (3x25A) over te stappen. Je gaat daar praktisch niet omheen kunnen met deze plannen.

Dat is niet per se rocket science maar moet je gewoon aan een electricien voorleggen en laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
nvm, weet het niet zeker.

[ Voor 121% gewijzigd door Navi op 13-02-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Max 5000W vinden de netbeheerders vaak. Anders overstappen op 3 fase.

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:04
Je kan gewoon tot 40a terugleveren. Zekeringen zijn er o.a. om doorsmelten van bekabeling te voorkomen. Maar netbeheerders vinden dat blijkbaar niet leuk, zie reactie hierboven.

En wat @Wilke zegt is vrij simpel op te lossen. Je maakt nog een aparte hoofdzekering voor de gebruiksgroepen.

Je krijgt dan:

code:
1
2
3
Net -> 40A (netzekering) ---------> 40A hoofdzekering -> groepen
                            |
Omvormer -> 40A (zonzekering) ----> 40A hoofdzekering -> groepen

[ Voor 16% gewijzigd door storeman op 13-02-2022 22:13 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Navi schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:03:
Je moet de opbrengst en verbruik niet bij elkaar optellen maar van elkaar afhalen!
Eh, nee ;) je kunt zonder dat de hoofdschakelaar afslaat straks bij zonnig weer dan 80A door de totale elektrische installatie van het huis kunnen trekken met de voorgestelde opzet. De groepenkast is hier vrijwel zeker niet op ingericht, lees: brandgevaarlijk en/of beveiligingen die niet correct werken (bv, de ALS blijft plakken en dus heb je er effectief niets aan).

Maar neem het vooral niet van mij aan, dit bedrijf maakt de betreffende spullen in je groepenkast: https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch (met dank aan @AUijtdehaag voor het recentelijk posten van de link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
storeman schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:08:
Je krijgt dan:

code:
1
2
3
Net -> 40A (netzekering) -> 40A hoofdzekering -> groepen

Omvormer -> 40A (zonzekering) -> 40A hoofdzekering -> groepen
Zoiets zou idd kunnen. Blijft wel veel stroom voor over 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
De omvormer bepaald, niet de Wp van de panelen.

Netcode schrijft maximaal 5kW voor. En dat wil je soms al niet.

Ga je meer doen (met meerdere omvormers, meer dan 6KW is hier niet te koop) dan ga je erg grote kans op problemen hebben. Veel stuwing door net-impedantie, en spanningsval over je interne bekabeling.
Bij meer dan 253V mogen omvormers NIET meer leveren. Sommige proberen met productiebeperking de spanning onder 253V te houden, maar dat is echt geen leuke situatie.

Kortom: je wil de 40A niet tot het gaatje benutten... Heb je zo veel vermogen nodig; dan wil je een 3 fase aansluiting en omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Super bedankt voor alle antwoorden, dit geeft enorm veel richting in mijn zoektocht en veel stof tot nadenken en overwegen.

In het geval van een 3 fase aansluiting, moeten dan alle omvormers 3-fase-omvormers worden, of zou ik dan theoretisch de huidige omvormers ook nog aangesloten kunnen laten?

Wat is er nodig voor 3 fasen, de netbeheerder moet denk ik nieuwe kabel naar binnen trekken, flinke aanpassingen in zekeringkast of nieuwe zekeringkast, meer vastrecht of leverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:45

wmc

Bij Enexis is het vastrecht in ieder geval exact hetzelfde tot 3x25A. Vaak kost het plaatsen van twee extra zekeringen (vervangen van je enkele) een paar honderd euro.

Je kunt je huidige omvormers gewoon blijven gebruiken, je zult dan echter maar over 1 fase terugleveren. Hoe dat verrekend wordt weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omdat je 40A schrijft zou je een hoofdautomaat moeten hebben (in plaats van 35A smeltzekering verborgen in een zwarte kast)

Daarmee is het min of meer zeker dat de 3 fase kabel al in je huis ligt.

Voor de upgrade moet je een 3 fase hoofdschakelaar hebben en idealiter de gebruikersgroepen (met hun aardlekschakelaars) verdeeld over de 3 aansluitingen op de hoofdschakelaar.

Vanaf dat is het een paar honderd euro en afspraak met netbeheerder.

Je kunt prima met meerdere 1 fase omvormers werken; soms is dat gunstig, soms niet. In jouw geval lijkt het logisch de 2 bestaande omvormers elk op eigen fase te hangen, en de nieuwe panelen op de 3e.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Helder, goed plan om het een eigen fase te "geven". Zou je dan tot 25A kunnen gaan, dus 5750w max terugleveren voor de nieuwe panelen, ofwel moet je met een percentage van die 25A werken als opvolgende zekering/ALS na de hoofdzekering van dan 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja dat maakt 'poor-mans' 3-fase ;-)

Sommigen adviseren om niet verder te gaan dan 16A als je 25A hoofdzekeringen hebt. Dit zou je 3x 3680W geven.
De reden is 'selectiviteit' met doel dat de lagere groep automaat er bij overbelasting uit klapt zonder de hoofdautomaat te triggeren.

Maar een 5kW terugleverende omvormer is gewoon niet in staat een 25A automaat over te belasten. Dus ik vind het persoonlijk niet zo zinnig.
De omvormer zou bij defect en kortsluiting de hoofdautomaat triggeren, maar dat zou je met een 16A groep ook hebben (Die is namelijk bij kortsluiting niet voldoende selectief: ze zullen beiden klappen).

Mocht je een dergelijk zware omvormer inzetten gebruik dan wel zware bedrading (4mm², liefst 6mm²)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Dus zoals jij het zegt een 5kw omvormer, een 25A ALS en de zekeringkast ombouwen naar 3x25A.

5000w dan zou ik 12 panelen van 400wp neer kunnen leggen, ofwel 16 stuks die mogelijk ooit worden afgetopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Afhankelijk van de exacte ligging: Simulatie via sunny design: https://www.sunnydesignweb.com/
Knopje nieuw project. Account alleen nodig als je de simulatie wil bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TonyPartyPlace schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:57:
Dus zoals jij het zegt een 5kw omvormer, een 25A ALS en de zekeringkast ombouwen naar 3x25A.

5000w dan zou ik 12 panelen van 400wp neer kunnen leggen, ofwel 16 stuks die mogelijk ooit worden afgetopt?
Met 3 fase kan je ook niet verder dan 16A (3600W) omvormer ivm met je aardlekschakelaars die 40A mogen, of je moet de verbruikers alleen op fase 1 en 2 zetten en die 25A op fase 3 maar geen verbruikers.

Ik heb hier ook elke fase een set maar geen 1 komt boven 16A, dan heb je geen extra beveiliging nodig, 16+25=41 wat prima kan.
Zoals jij beschrijft is het 25+25=50A

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1