Spotjes vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik ben begonnen met het "smart" maken van mijn woning. Nu zou ik graag de 6 spotjes in het plafond willen vervangen en heb de smart-spotjes snel gevonden maar ben nu op zoek naar de oplossing voor de dimmer die de spotjes aanstuurt. Momenteel zit er een dubbele dimmer die ook een andere lamp bedient. De spotjes zijn niet dimbaar (behalve via de app).

Klopt het dat er eigenlijk voortdurend spanning op de spotjes zou moeten staan? Is er een mooie oplossing voor het vervangen van de dimmer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:57
Kan je ons vertellen welke spotjes je gekocht hebt? Je zal iets van een smart dimmer moeten gebruiken voor de slimme spotjes ja, en slimme spotjes + "domme" spotjes achter dezelfde dimmer zal niet gaan werken.
De slimme spotjes moeten voortdurend onder spanning staan ja.

Een slimme dimmer zal dus ook niks doen met de spanning maar communiceren met je spotjes om te dimmen.
Maar om te weten welke dimmer we je kunnen adviseren moeten we weten welke spotjes je gebruikt 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
Ik ben van plan om de spotjes van LSC / Action te kopen. Hier is ook een losse dimmer van verkrijgbaar die ik wellicht zal aanschaffen maar zal hoofdzakelijk de spotjes via de app gaan bedienen.

Het gaat mij eigenlijk om een manier om de huidige dimmer te vervangen. Dit kan natuurlijk door een schakelaar, maar ik ben benieuwd of hier geen alternatieven voor zijn die ook mooi de ruimte op de muur afdekken waar nu de dimmer zit.

Met 2 dimmers bedien ik nu 2 groepen van 3 spotjes. Met de 3e bedien ik de andere lamp en de stopcontact is loos en vult alleen een loze doos.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een slimme dimmer (wifi) die verschillende lampen (groepen) kan aansturen. Dit zodat ik de lampen of via de app kan bedienen óf via de dimmer op de muur waarbij ik op de dimmer de lamp/groep kan selecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3dPnoK8FatsH1_aqiUFO2kuvBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZnRjt1cnId0aSpG6oqaQvZR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door mobile12 op 13-02-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Even snel de basics:
- Een slimme lamp dimt alleen via een app of speciale (zigbee/wifi) dimmer
- Je kunt een slimme lamp nooit dimmen met een bestaande dimmer
- Een slimme lamp heeft altijd 220V nodig, hij zorgt zelf voor het dim-effect
- Een normale dimmer verlaagt de spanning naar de lamp, waardoor de slimme lamp het niet meer doet

Als je over gaat naar slimme lampen, dan zal je er rekening mee moeten houden dat je ze voortaan met de app, Google Assistant of een speciale dimmer moet bedienen. Mocht je de huidige dimmers willen laten zitten (esthetisch beter), dan kan je achter de dimmer de kabels doorlussen waardoor de dimmer niet meer gebruikt wordt, maar er wel altijd spanning naar de lamp staat.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No u
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-05 22:14
daxy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:13:
Even snel de basics:
- Een slimme lamp dimt alleen via een app of speciale (zigbee/wifi) dimmer
- Je kunt een slimme lamp nooit dimmen met een bestaande dimmer
- Een slimme lamp heeft altijd 220V nodig, hij zorgt zelf voor het dim-effect
- Een normale dimmer verlaagt de spanning naar de lamp, waardoor de slimme lamp het niet meer doet

Als je over gaat naar slimme lampen, dan zal je er rekening mee moeten houden dat je ze voortaan met de app, Google Assistant of een speciale dimmer moet bedienen. Mocht je de huidige dimmers willen laten zitten (esthetisch beter), dan kan je achter de dimmer de kabels doorlussen waardoor de dimmer niet meer gebruikt wordt, maar er wel altijd spanning naar de lamp staat.
Ik heb er zelf gewoon wat blinde plaatjes opgezet (of gewoon stopcontacten van gemaakt). Een dimmer die niet werkt is ook wat gek.

Tegenwoordig heb je ook nog deze https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045 waardoor je echte shakelaars kunt plaatsen nog eventueel (of de vreselijk dure "friends of hue" schakelaars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
No u schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Ik heb er zelf gewoon wat blinde plaatjes opgezet (of gewoon stopcontacten van gemaakt). Een dimmer die niet werkt is ook wat gek.

Tegenwoordig heb je ook nog deze https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045 waardoor je echte shakelaars kunt plaatsen nog eventueel (of de vreselijk dure "friends of hue" schakelaars)
Dat ziet er inderdaad wel mooi uit. Zou dat ook werken met de dimmers die nu op de muur zitten? Alternatieven vindt ik niet zo snel. Weten jullie of deze bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Altetnatief: laat je huidige standaard dimbare lampen zitten, vervang je bestaande dimmers door pulsdrukkers en ga een "Shelly Dimmer 2" module gebruiken om je bestaande lampen aan/uit/dimmen met de nieuwe pulsdrukkers.

De Shelly Dimmer module plaats je in de centraaldoos of achter de pulsschakelaar.

Voordelen: de pulsdrukker werkt altijd, ook als de Wifi plat ligt. Shelly heeft verbinding met Wifi, met de bijbehorende app kan je ook je lampen aan/uit/dimmen.

Shelly Dimmer 2: https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-dimmer-2/
Topic hier op GoT: [Shelly] Ervaringen & Discussie
Zoals je in dat topic wellicht gaat lezen waren er wat problemen met knipperende lampen, maar dat is onder controle.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb nog nooit een smart lamp of module gezien die overweg kan met een normale dimmer. Dus voor die Hue module (of andere smart modules) zal je gewone schakelaars (of pulsdrukkers) moeten plaatsen. Maar zonder iets als HA zal zal de Hue module alleen mooi werken met een Hue lamp.

Maar ik zie op je foto gewoon standaard schakelmateriaal. Super makkelijk om daar dus een blindplaatje in te drukken (hoeft geen schakelaar als je die niet gebruikt). En als er niet meerdere groepen betrokken zijn bij deze schakelaars zou je er ook een tweede stopcontact in kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
Septillion schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:00:
Ik heb nog nooit een smart lamp of module gezien die overweg kan met een normale dimmer. Dus voor die Hue module (of andere smart modules) zal je gewone schakelaars (of pulsdrukkers) moeten plaatsen. Maar zonder iets als HA zal zal de Hue module alleen mooi werken met een Hue lamp.

Maar ik zie op je foto gewoon standaard schakelmateriaal. Super makkelijk om daar dus een blindplaatje in te drukken (hoeft geen schakelaar als je die niet gebruikt). En als er niet meerdere groepen betrokken zijn bij deze schakelaars zou je er ook een tweede stopcontact in kunnen drukken.
Wat voor dimmer adviseer jij? Ik vind het nl. wel prettig om een dimmer op de wand te plaatsen waarmee verschillende groepen lampen te bedienen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 14:01
Wellicht hier wat aan.
https://www.smarthomeweb....on-of-andere-schakelaars/

Maar aanvullend op bovenstaande berichten. Een 'domme' dimmer als kan je niet smart krijgen.

Naar mijn idee is jouw beste oplossing huidige schakelaars, blindplaat op plaatsen of wandcontactdoos. En dan een Hue dimmer switch (let op! Wel dus smart gu10 spots nodig en een Hue bridge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
Phantasist schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:27:
Wellicht hier wat aan.
https://www.smarthomeweb....on-of-andere-schakelaars/

Maar aanvullend op bovenstaande berichten. Een 'domme' dimmer als kan je niet smart krijgen.

Naar mijn idee is jouw beste oplossing huidige schakelaars, blindplaat op plaatsen of wandcontactdoos. En dan een Hue dimmer switch (let op! Wel dus smart gu10 spots nodig en een Hue bridge)
Kunt je met één Hue dimmer switch meerdere lampen (groepen) bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:16
mobile12 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:40:
[...]

Kunt je met één Hue dimmer switch meerdere lampen (groepen) bedienen?
Ja.

Je kunt er bijvoorbeeld scenes aankoppelen.

Bijvoorbeeld:

Scene ‘welterusten’ knop 1.
In die scene heb je dan in gesteld dat alle verlichting uit gaat.

Scene ‘romantisch’ knop 2
Je verlichting gaat in de romantische stand zoals jij dat hebt ingesteld dus alle lampen dimmen en veranderen naar een romantische kleur.

Etc etc.

[ Voor 48% gewijzigd door Runur op 16-02-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is de meest voor de hand liggende optie niet om een slimme dimmer te installeren, zoals die van Ecobright, en daar domme dimbare spots achter te zetten?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• mobile12
Thijsmans schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:58:
Is de meest voor de hand liggende optie niet om een slimme dimmer te installeren, zoals die van Ecobright, en daar domme dimbare spots achter te zetten?
Wellicht ook een idee. De huidige dimmer werkt ook niet optimaal met de spotjes aangezien de spotjes regelmatig knipperen en niet heel lineair gedimd worden.

Alleen verwacht ik dat de kosten van 6 slimme spotjes en één hue dimmer lager zijn dan 3 Ecobright slimme dimmers.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je ze als 3 groepen wilt sturen heb je ook 3 bedieningen nodig. Of als je ze alle 6 samen wilt dimmen heb je ook maar een enkele slimme dimmer (module) nodig. Uitgaande dat ze op dezelfde groep van de meterkast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
Septillion schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:51:
Als je ze als 3 groepen wilt sturen heb je ook 3 bedieningen nodig. Of als je ze alle 6 samen wilt dimmen heb je ook maar een enkele slimme dimmer (module) nodig. Uitgaande dat ze op dezelfde groep van de meterkast zitten.
Ah...ik had gehoopt met 1 (slimme)dimmer/afstandsbediening mijn huidige 3 groepen van lampen (de spotjes zijn momenteel verdeeld in 2 groepen van 3 spots en de 3e dimmer bedient de lampen boven de eettafel) te kunnen bedienen maar dat gaat dus blijkbaar niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
Hmm.. mijn spotjes hebben een GU5.3 aansluiting. Het eenvoudig vervangen door de GU10 spotjes van de Action zoals ik van plan was, wordt dus iets anders. Wat zal een eenvoudigere / voordeligere optie zijn: dimmer/trafo vervangen om te zorgen dat de spotjes goed dimbaar (niet smart) worden óf de GU5.3 ombouwen tot GU10 en hier smart spotjes in plaatsen en een slimme dimmer plaatsen?

Mijn voorkeur gaat uit naar het plaatsen van smart-spotjes zodat deze via de app dimbaar zijn en ook de juiste kleurtint (wit) te kiezen is. Alleen heb ik geen idee hoe de GU5.3 om te zetten is in GU10. Ik lees e.a. over het verwijderen van de transformator maar wil wel graag het huidige armatuur blijven gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door mobile12 op 19-02-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 23:55
mobile12 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:18:
Ik ben van plan om de spotjes van LSC / Action te kopen. Hier is ook een losse dimmer van verkrijgbaar die ik wellicht zal aanschaffen maar zal hoofdzakelijk de spotjes via de app gaan bedienen.
Wellicht ten overvloede:

De Action heeft zijn gunstige prijzen onder andere te danken aan het goedkoop kunnen bemachtigen van bepaalde zaken. Ik heb hier bijvoorbeeld drie tubes montagekit staan voor een prijs die aanzienlijk lager is dan de bouwmarkt, maar de tekst op de tube is Pools/Grieks/Oost Europees. Is niet erg. Ook niet dat de tube een tijdelijk product is. Als de voorraad op is, gooit de Action wat anders in het schap. En dan moet ik toch naar de bouwmarkt/ Dat lijkt me bij lijm niet zo erg, maar als een spotje stuk is wil ik dezelfde terugkopen....

Daarnaast heeft de Action -en dit is geen afzeiken, geldt voor wel meer winkels- producten in de schappen liggen waar het CE keurmerk niet op zou mogen zitten. Er is een filmpje wat bijna jaarlijks terug komt op TV, waar de brandweer waarschuwt voor te goedkope kerstverlichting. Ook heb ik al een keer een verdeeldoos teruggebracht, omdat de aarde niet was aangesloten. Bleek geen fout: volgens mijn AVO-meter hadden alle in de winkel liggende versies geen contact op de aarde. En een antenne versterker die ik er ooit kocht bleek helemaal gebakken lucht: De in- en uitgang waren rechtstreeks met elkaar verbonden, zonder ook maar iets er tussen (vond het al raar dat er maar 1 penlight in moest die het jaren vol zou houden)

Ik denk niet dat ik in mijn huis iets PERMANENT op het lichtnet aansluit dat van die winkel komt. En dat geldt ook voor Knaakland, Wibra, Big Bazer, AlieExpress, Wish, en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
mobile12 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:18:
als aanvulling op de reactie van @TomsDiner hierboven:

Zie dit nieuwsartikel over die LSC rommel producten van de Action:
nieuws: Action gaat slimme deurbel verkopen onder LSC Smart Connect-lijn

Lees daarbij vooral ook de eerste usercomment, én de link naar het Hema artikel daarin. (en de comment daar weer onder)

Weet je zeker dat je voor je bediening van je lampen in huis afhankelijk wilt zijn van de servers van een Chinees bedrijf? Grote kans namelijk dat alle besturingsacties van de bijbehorende app eerst via die Chinese servers lopen, die dan vervolgens jouw lampen aansturen.
Als die dienst door de fabrikant uitgezet wordt, werken je lampen niet meer… (iig niet meer via de app… mogelijk nog wel via fysieke schakelaars, maar daar ken ik dat systeem niet goed genoeg voor, zou je even moeten uitzoeken). Je moet een account aanmaken, emailades, wificredentials en whatever delen met China, om je lampen via je telefoon te kunnen bedienen…
(meer dan genoeg reviews hierover op internet te vinden)

Daarnaast is de lichtkwaliteit van die lampen ook stukken minder dan bijvoorbeeld de Philips Hue lampen.
Kleurechtheid is een stuk lager, de range om de kleuren (of wittinten) in te stellen is beperkter, en ze kunnen vaak een stuk minder ver omlaag gedimd worden.
Ik heb daar eens een review over gezien met vergelijkingen, maar die kan ik nu zo snel even niet terugvinden.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1