Welk met programma is deze tekening gemaakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:02
Beste Tweakers,

Ik heb een lastige vraag, op mijn werk gebruiken we tekeningen van onderdelen voor een technische installatie. Deze tekeningen zijn ooit gemaakt door een oud collega en zijn opgeslagen als png bestand.

Nu moet ik van vele tekeningen (200+) aanpassingen maken. Nu is mijn vraag, is er een tekenprogramma waarmee ik de bestaande afbeeldingen kan inscannen en daarmee bewerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDNwH5NHrrT6uMSHbsuxIxLbZuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1tK6669crIv4gFw9FYvEmmgB.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld : ik wil dus 1 onderdeel toevoegen aan deze tekening zonder heb helemaal op te moeten tekenen in een programma. (en dan uiteraard niet via paint of dergelijke :P )

Bestaat er zoiets, of heb ik echt pech?

Bij voordaat bedankt.
-James

Beste antwoord (via Jamer op 24-02-2022 20:13)

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:15

Santford

FP PowerMod
Zou ook getekend kunnen zijn in Microsoft Visio, is er nog ergens een .vsd of .vsdx bestand?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Is dat niet gewoon autocad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:24
Jamer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:08:
Beste Tweakers,

Ik heb een lastige vraag, op mijn werk gebruiken we tekeningen van onderdelen voor een technische installatie. Deze tekeningen zijn ooit gemaakt door een oud collega en zijn opgeslagen als png bestand.

Nu moet ik van vele tekeningen (200+) aanpassingen maken. Nu is mijn vraag, is er een tekenprogramma waarmee ik de bestaande afbeeldingen kan inscannen en daarmee bewerken.

[Afbeelding]

Voorbeeld : ik wil dus 1 onderdeel toevoegen aan deze tekening zonder heb helemaal op te moeten tekenen in een programma. (en dan uiteraard niet via paint of dergelijke :P )

Bestaat er zoiets, of heb ik echt pech?

Bij voordaat bedankt.
-James
Ik denk dat je pech hebt, als het was opgeslagen was als PDF dan had je deze kunnen openen in bijvoorbeeld Rhino en was het aanpassen zo gebeurd. Eventueel kan je nog proberen de png afbeeldingen in illustrator om te zetten naar een vector bestand, die te exporteren naar dwg en dan in autocad aanpassen. Maar de kwaliteit van de png zoals getoond is ook niet top waardoor ik denk dat dit niet gaat lukken.

Wat moet je aanpassen? Is het in elke tekening een type nummer o.i.d. of moet er echt veel worden aangepast? Als het 1 dingetje is wat in alle tekeningen terugkomt dan kan je eventueel in photoshop een action aanmaken en dit op alle tekeningen toepassen.

Dan de meest voor de hand liggende vraag. Geen back-up van de 200 tekeningen? Dit zijn zoveel tekeningen dat dit toch wel ergens als origineel bestand opgeslagen zal zijn? Weet je in welk programma je oud-collega deze tekening heeft gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Nu online
de reviedatum is 11-2-2022, dan is deze toch recent aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:50
Goed zoeken of de tekeningen ook ergens in een ander bestandsformaat staan.
En anders heb je pech.

Je kan eventueel een PNG in een autocad tekening plakken. Dat gebeurt wel vaker. Alleen even de schaal aanpassen zodat je nieuwe onderdelen dezelfde maat hebben. En als er iets weg moet, kun je dat beter wel in paint(.net) doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou me niks verbazen als het AutoCAD is idd. Maar kun je die oud collega niet gewoon bellen of laten bellen? Dan weet je het zo, misschien kan ie ook zo zeggen waar de originelen staan, scheelt nog meer tijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamer
Allereerst iedereen bedankt voor de snelle en hulpvolle reacties, mijn dank ik groot.
Mijn collega's beweren van niet ?
FreezingPixels schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:21:
[...]

Ik denk dat je pech hebt, als het was opgeslagen was als PDF dan had je deze kunnen openen in bijvoorbeeld Rhino en was het aanpassen zo gebeurd. Eventueel kan je nog proberen de png afbeeldingen in illustrator om te zetten naar een vector bestand, die te exporteren naar dwg en dan in autocad aanpassen. Maar de kwaliteit van de png zoals getoond is ook niet top waardoor ik denk dat dit niet gaat lukken.

Wat moet je aanpassen? Is het in elke tekening een type nummer o.i.d. of moet er echt veel worden aangepast? Als het 1 dingetje is wat in alle tekeningen terugkomt dan kan je eventueel in photoshop een action aanmaken en dit op alle tekeningen toepassen.

Dan de meest voor de hand liggende vraag. Geen back-up van de 200 tekeningen? Dit zijn zoveel tekeningen dat dit toch wel ergens als origineel bestand opgeslagen zal zijn? Weet je in welk programma je oud-collega deze tekening heeft gemaakt?
Bedankt voor je hulpvolle informatie !, ik ga er mogen gelijk achteraan of het met Rhino zou kunnen,
En nee ik heb helaas echt geen idee wat mijn collega gebruikt heeft.
Het gaat om circa 200 tekeningen dus, soms kleine aanpassingen maar sommige moeten ook compleet anders, gaat om echt veel werk.
canonball schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:27:
de reviedatum is 11-2-2022, dan is deze toch recent aangepast?
Deze tekening stond in een word bestand samen met een tabel en die tabel is recent aangepast, daarom de revisie datum.
RocketKoen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:34:
Goed zoeken of de tekeningen ook ergens in een ander bestandsformaat staan.
En anders heb je pech.

Je kan eventueel een PNG in een autocad tekening plakken. Dat gebeurt wel vaker. Alleen even de schaal aanpassen zodat je nieuwe onderdelen dezelfde maat hebben. En als er iets weg moet, kun je dat beter wel in paint(.net) doen.
Dat is een goed idee, mocht eerder genoemde ideeen niet werken ga ik dit proberen.
The Eagle schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:37:
Zou me niks verbazen als het AutoCAD is idd. Maar kun je die oud collega niet gewoon bellen of laten bellen? Dan weet je het zo, misschien kan ie ook zo zeggen waar de originelen staan, scheelt nog meer tijd :)
Mijn collega is plot overleden helaas, wij moeten nu zijn werk overpakken maar niemand heeft de juiste kennis. (ik ook niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vroeger getekend met Cadelit, een plugin / add-on voor AutoCAD. Kan dat het zijn?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
Zou ook getekend kunnen zijn in Microsoft Visio, is er nog ergens een .vsd of .vsdx bestand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Jamer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:08:

Deze tekeningen zijn ooit gemaakt door een oud collega en zijn opgeslagen als png bestand.

(..) Nu is mijn vraag, is er een tekenprogramma waarmee ik de bestaande afbeeldingen kan inscannen en daarmee bewerken.
los ervan of je het programma weet, als je als enige bronbestand een PNG hebt heeft dat verder geen enkele zin, omdat dat enkel een bitmap formaat is en dus niet zomaar daarin wijzigingen te maken zijn (anders dan lijntjes uitgummen of bijtrekken in whatever pixel-tekenprogramma dan ook).

uiteindelijk zul je de oorspronkelijke bronbestanden moeten hebben waarin de losse vormen opgeslagen zijn, deze zijn vermoedelijk ook native voor een bepaald programma:
een .cad, .dws, .stp of soms ook .eps of .pdf file formats

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dit kan heel makkelijk met een programma als scan2cad pro of zelfs online (hoewel met de hoeveelheid die jij hebt niet te doen). Je krijgt dan wel losse lijnen en geen blocks maar alles beter dan dit. Edit: text wordt ook omgezet en is daarna ook weer bewerkbaar.

Zelf gebruikt om veel oude jaren 90/00 tekeningen te digitaliseren bij de overheid destijds. Het zal je nog verbazen hoe vaak dit voorkomt. 300 tekeningen zijn met het genoemde programma zo om te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Donderstraaltje op 13-02-2022 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:38

g0tanks

Moderator CSA
RM-rf schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:59:
[...]

los ervan of je het programma weet, als je als enige bronbestand een PNG hebt heeft dat verder geen enkele zin, omdat dat enkel een bitmap formaat is en dus niet zomaar daarin wijzigingen te maken zijn (anders dan lijntjes uitgummen of bijtrekken in whatever pixel-tekenprogramma dan ook).
Het is natuurlijk niet onvoorstelbaar dat een programma slim genoeg kan zijn om bitmaps weer om te zetten naar een bewerkbaar formaat. Onwaarschijnlijk is het wel. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jamer
Santford schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:56:
Om nog even een update te geven, we hebben gelukkig een backup gevonden maar daarin jawel .vsd bestanden !

Erg bedankt Santford, en uiteraard ook de andere tweakers die gereageerd hadden (zelfs via pb _/-\o_ )

• Santford

Santford

FP PowerMod
Jamer schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Om nog even een update te geven, we hebben gelukkig een backup gevonden maar daarin jawel .vsd bestanden !

Erg bedankt Santford, en uiteraard ook de andere tweakers die gereageerd hadden (zelfs via pb _/-\o_ )
Leuk dat je nog even een update geeft :)

En wat goed dat jullie nog de originele bestanden in een back-up vonden, dat gaat vele uren werk schelen!
Pagina: 1