Toon posts:

Nas benodigd maar vraag over functies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• broodjeaapje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-12-2022
Schets:

Na weer een gecrashte/verloren SSD... Een paar wissels van telefoons verder heb ik door verlies steeds waardevolle foto's, bestanden en video's die niet meer terug te halen zijn. ook ben ik niet zo heel sterk met het handmatig updaten op een externe HHD en dus helemaal klaar mee dat mooie herinneringen of belangrijke bestanden verloren gaan. ik wil graag een Nas die dit allemaal netjes voor mij opslaat wanneer mijn geheugen (pun intended) me in de steek laat.

Mijn vraag
Is er een NAS oplossing waarmee ik zowel mijn pc als ook de telefoons van mij en mijn vriendin (en optioneel de tablet) kan laten synchroniseren elke dag en hier dus back-ups van maakt?

plug en play nas is wel te vinden voor de pc. maar wat ik niet kan vinden is of het voor (2 maal Android) telefoons ook in te stellen is dat deze bij thuiskomt in het wifi netwerk automatisch de foto's en video's van die dag synchroniseren.

gebruik geen bijzondere programma's en verder geen eisen. wie o wie kan mij helpen aan een gedegen advies en/of in de richten wijzen van een oplossing waarmee ik over kan gaan tot aanschaf van de juiste spullen :).

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via broodjeaapje op 16-02-2022 20:51)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het simpele antwoordt is gewoon koop een Synology Nas.

Daarvoor heeft Synology gratis software beschikbaar die je op je Nas installeert en een app op je telefoon.
Als je dan met wifi op je eigen Lan connect zullen alle nieuwe foto's door die software naar je Nas gekopieerd worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 20:04

DarkSide

theres no place like ::1

Ja die zijn er.
Synology is een van de bekende merken. En kan je prima gebruiken om je Foto's op te backuppen.

Let wel. Dat backup betekend dat data op meerdere plekken staat.
1) lokaal (telefoon bv)
2) op een ander device (NAS)
3) Remote

Want ook de HDD in een NAS kan stuk gaan.
Dus zorg dat je data ook remote (andere NAS bij vrienden/familie) Of cloud staat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Zoals @DarkSide al zegt: je plan beschermt je onvoldoende tegen invloeden van buitenaf. Zo zal een cryptobesmetting je alsnog van je data af helpen als je geen aanvullende maatregelen neemt.

• broodjeaapje
dankjewel tot dusver. maar kan dit ook automatisch via een NAS vanaf je telefoon?

Ik heb dus een externe hdd zoals genoemd waar ik eens in de zoveel tijd een opslag op doe. daarnaast hoop ik met dubbele backups op een nas en daarnaast foto's natuurlijk op de telefoon voldoende middelen te hebben om bestanden veilig te bewaren.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:00
Is een clouddienst niet handiger voor je? Sommige clouddiensten hebben ook backup volgens mij.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51
Josk79 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:21:
Is een clouddienst niet handiger voor je? Sommige clouddiensten hebben ook backup volgens mij.
Dit dus, voor mij was het de reden om op de cloud over te stappen (in mijn geval gekozen voor Google).
Op een nieuw toestel inloggen met mijn inlognaam en ww en de juiste apps installeren en je kan alles weer gewoon aan of ik nu mijn laptops of telefoon gebruik alles kan ik binnen no time weer aan.

Ik was ook eens alles kwijt nadat er een HDD de geest gegeven had, ik dacht een backup te hebben maar ook daar was iets niet goed gegaan.
Meteen de overstap gemaakt en nooit spijt van gehad.
Welke cloud dan het beste bij jou past is dan even uitzoeken.
Waar voel jij je goed bij en wat ben je bereid te betalen hiervoor.
Of je nu een eigen cloud opzet of afneemt bij een aanbieder alles kost geld.

Mijn profiel op Discogs

• DarkSide

DarkSide

broodjeaapje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:15:
dankjewel tot dusver. maar kan dit ook automatisch via een NAS vanaf je telefoon?

Ik heb dus een externe hdd zoals genoemd waar ik eens in de zoveel tijd een opslag op doe. daarnaast hoop ik met dubbele backups op een nas en daarnaast foto's natuurlijk op de telefoon voldoende middelen te hebben om bestanden veilig te bewaren.
Zoals vermeld: Synolog kan dat.

Nog maar even paar punten/valkuilen noemen.
  • Raid op je Synology (elke NAS) is geen backup
  • Je kunt foto's automatisch uploaden naar Synology
  • Er kan altijd iets gebeuren met je data/Hdd
  • Zorg voor Goede backup
  • Dat doe je met versie beheer (mogelijkheid om terug in de tijd te gaan.
  • Houdt rekening met OffSite backup
  • Thuis kan blikseminslag of brand alle lokale storage mogelijk ongedaan maken
  • [i] een 1:1 kopie is geen backup. Alles wat fout/corrupt is kopieer je mee[/i]
Je kunt ook overstappen op Google Photo's.
Voor mijn telefoon vind ik dat zelf een fijne oplossing. Ik betaal daar gewoon voor (15gb te weinig storage).
Makkelijk zoeken. En geen omkijken naar.
Maak je nog andere foto's (met DSLR oid).Dan kun je die backuppen naar de Syno bv.
Vanuit daar maak ik een extra BU naar Amazon S3 bucket (zit gewoon op de Syno. Werkt automatisch en geen omkijken naar).
Je kunt op Google Photos ook makkelijk albums delen met vrienden familie (kan ook met de Synology btw)

Start eerst eens met inventarisatie voor je opslag behoefte. Hoeveel GB is het nu. En waar gaat het naar groeien de komende jaren.
Bepaal of je altijd direcht bij je foto's wilt komen. Of mogelijk een paar dage zonder kan (in eerste geval heb je RAID nodig). Deze keuze geeft ook mogelijk of je voor een 2 of 4 bay NAS wilt gaan.
Bepaal de "waarde" van je foto;s (deze is lastig). Maar veel foto's zijn voor mij toch priceless. Dus wil ik die niet kwijtraken (daarom ook offsite backup)

PS: volgens mij kan ook de goedkopere WD cloud wel automatisch backuppen. Maar qua totaal mogelijkheden is een Syno of Qnap wat beter.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31
Ik heb ook een tijd met synology geëxperimenteerd maar ik vind de cliënt software erg slecht. Ik kreeg het bijvoorbeeld niet voor elkaar om met synology drive te verbinden zowel thuis als on-the-road. Nog een tijdje gedacht om met hosted synology te proberen om dat op te lossen maar toch maar opgegeven.

Gezien het niveau vragen die in de topicstart gesteld worden zou ik gewoon voor cloud storage gaan. Voor 10 euro p/m heb je bijv ms onedrive met 1tb opslag voor 6 personen, dus 6tb in totaal + ransomware bescherming en altijd de laatste versie van alle office programma's...

Wil je een andere gratis oplossing zou je syncthing kunnen proberen: https://syncthing.net/ . Dat is puur folders synchroniseren tussen computers, werkte bij mij altijd. Wel handig als je dan altijd een computer aan hebt staan zodat je altijd synchroniseert. Nadeel is wel dat je niet selectief kan synchroniseren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• broodjeaapje
Wt een reacties! dank voor jullie inzichten..

Ik heb liever niet alle foto's en bestanden bij een cloud staan (god weet wat ze er mee doen en waar ze het laten bij de zoveelste hack ergens).
Daarnaast ook uit kostenoverweging is op de lange termijn een NAs toch goedkoper dan een couldstorage.

Ik hoor alleen verschillende ervaringen met Synology wat mij nog steeds doet twijfelen..
Kan ik nu wel of niet telefoons en pc's backuppen op een synology?

Dan ga ik dat proberen. me er van bewust zijnde om ook de fysieke harddrive dan elders op te slaan op een andere locatie :).

dank allemaal.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
DarkSide schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:31:
...
  • Raid op je Synology (elke NAS) is geen backup
  • Zorg voor Goede backup
  • Houdt rekening met OffSite backup
  • een 1:1 kopie is geen backup. Alles wat fout/corrupt is kopieer je mee[/i]
...
Dus... hoe defineer je een backup dan, en wat is redundancy (raid)

• sig69
  • Laatst online: 28-01 20:54
broodjeaapje schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:47:
....
Ik hoor alleen verschillende ervaringen met Synology wat mij nog steeds doet twijfelen..
...
Ja dat kan. Bedenk je alleen wel dat als die Synology thuis staat en je huis brand af je alsnog niks hebt.

Roomba E5 te koop

• sig69
  • Laatst online: 28-01 20:54
The_Vice schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:59:
[...]

Ehm.. Die definities bestaan al?

Roomba E5 te koop

• DarkSide

DarkSide

The_Vice schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:59:
[...]

mijn definitie:

Raid: zorgt voor hoge beschikbaarheid van je data.Gaat er een een HDD stuk. Dan kan je nog bij je Data. Kan je dus nog doorwerken, je data inzien, aanpassen etc.

Echter. Verwijder je (per ongeluk) een bestand/folder/whatever. Dan is dat ook weg op de andere disk(s).
Wil je één foto voorzien van een filter, maar je doet per ongeluk de hele folder. Dan zijn de foto's ook op de andere disk "verminkt".
Crypto op 1 disk = Crypto op de andere disks.
Blikseminslag en beide disks stuk = geen data.
Diefstal van NAS = geen data
etc

Backup: Zorgt dat je naar een status in tijd kan dat je data nog de gewenste indeling had.
een 1:1 kopie is dan ook geen backup. Want je fouten kopieer je dan ook mee.

Een backup oplossing met versie beheer waarbij je naar meerdere punten terug in de tijd kan is in mijn optiek dus noodzakelijk. (je hebt niet altijd door dat jij (of iemand anders) ergens per ongeluk op Shift + DEL gedrukt hebt.

Afhankelijk van je behoefte zet je beide in. Of alleen backup.
Mensen denken echter dat Raid voldoende bescherming brengt. Maar dat is dus niet zo.

Ik persoonlijk kan best een paar dagen wachten op een nieuwe HDD. En gebruik geen RAID in mijn NAS.
ik heb liever meer storage. Ik hoef niet perse 24/7 bij mijn NAS data te komen
Als de Disk binnen is. Doe ik een restore (vanuit de Andere computer of Cloud)

Ik heb mijn Foto's dus op de PC staan. (locatie 1)
ik maak een backup naar de NAS (locatie 2)
En maak een Offsite backup met versie beheer naar de cloud (locatie 3).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 20:20

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Aanvullend:

- RAID op je NAS is altijd fijn omdat je bij disk uitval zo min mogelijk data verliest en niet meteen naar je backup hoeft te grijpen (die lopen vrijwel per definitie uren tot dagen achter). RAID-5 of equivalent is, voor thuissituaties, denk ik genoeg. (1 disk uitval en een diskset van 3 of meer)

- Snapshots (zie ik nog niet genoemd) tegen malware, gebruikersfouten, etc.

- Backups, bij voorkeur offsite en geautomatiseerd.

Na thuis lang enkel met de eerste 2 gewerkt te hebben (riskant, want brand, diefstal of totale uitval van de server kan altijd gebeuren), ben ik vorig jaar over gegaan naar bovenstaande setup. Thuis staat een server met zijn disks in RAID (specifiek: RAIDZ-1), die om de paar uur snapshots maakt met een lange retentie (paar maanden). Snapshots worden periodiek (meerdere keren per dag) automatisch gerepliceerd naar een soortgelijke server in een datacenter. Remote en fysiek goed beveiligd.

(Omdat die server zelf ook actieve data bevat, repliceer ik de unieke data daar, op eenzelfde manier weer terug naar huis. Thuis is de backup van mijn remote locatie, remote locatie is de backup van thuis.)

In mijn geval is "NAS" een functionaliteit van de hele server. Het is geen dedicated NAS. Concept is hetzelfde en veel NAS setups, worden verkocht als NAS, maar kunnen worden uitgebreid met extra software (plugins) waardoor ze meer kunnen dan enkel data serveren aan je netwerk.

Grootste nadeel van bovenstaande vind ik vooral dat als ik data verwijder, deze pas na een half jaar werkelijk van beide systemen is en dán dus pas de schijfruimte vrij komt. Een *oops* van per ongeluk 1T aan data op slaan die niet gesnapshot en gerepliceerd had hoeven worden (bijvoorbeeld omdat het een download is die over een jaar ook nog mogelijk is, of zelfs data die op abbo-basis is waardoor als ik mijn abbo op zeg, de data onbruikbaar word), betekend een half jaar nutteloze data op het systeem hebben die ruimte en dus geld kost.

Hoe dan ook, ik zou sowieso RAID, snapshots *en* offsite (extern, buiten je huis) backups maken. Waarbij je voor die laatste prima zou kunnen kijken naar cloud oplossingen zodat je niet hoeft te investeren in eigen hardware. (Kosten en extra complexiteit want onderhoud.)

Ook thuis, kijk naar hoe veel beheer je er aan wil hebben en of je de kennis bereid bent op te doen. Een complexere setup levert meer mogelijkheden op, maar heeft ook een hogere kennisvereiste en notoir meer onderhoud. (Waarbij dat laatste weer gedeeltelijk teniet te doen is door kennis. Mijn huidige setup, relatief eenvoudig en laatst sterk vereenvoudigd, vergt amper onderhoud. Wel periodieke monitoring. Je zou de eerste niet zijn die denkt "ha ik heb backups" om er vervolgens achter te komen dat de laatste backup een jaar oud is omdat ergens je backupmechanisme niet heeft gewerkt.)

Also, zoals gezegd, automatiseer je backups. Handwerk is bijna 100% garantie op fouten plus kost relatief veel tijd. In mijn geval gaat het volautomatisch en hoewel de initiële sync alles bij elkaar 2 weken heeft gekost, gaan alle wijzigingen volautomatisch in een paar minuten per dag de lijn over. Geen omkijken naar.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online

Daarvoor heeft Synology gratis software beschikbaar die je op je Nas installeert en een app op je telefoon.
Als je dan met wifi op je eigen Lan connect zullen alle nieuwe foto's door die software naar je Nas gekopieerd worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:24:

Twee nuttige toevoegingen: er lijken wat bugs in de huidige versie van DSFile te zitten (in ieder geval voor Android) want sommige files & subdirs worden "magisch" niet meer gesynchroniseerd helaas. En daarnaast, mocht iemand ietsjes technischer zijn; het principe werkt ook als je op vakantie bent, een VPN met thuis opzet en in het goede subnet terecht komt.

Laatste wordt in ieder geval mijn (extra) backup voor komende vakantie waarbij ik zowel mijn dagelijkse berg foto's naar huis wil syncen maar ook naar OneDrive.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:30:
Twee nuttige toevoegingen: er lijken wat bugs in de huidige versie van DSFile te zitten (in ieder geval voor Android) want sommige files & subdirs worden "magisch" niet meer gesynchroniseerd helaas.
De foto-app Synology photos werkt inmiddels prima :)

Mijn (android) telefoon wordt parallel gebackupt naar Google Photos en lokaal naar mijn Synology.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 18:02
broodjeaapje schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:47:
Wt een reacties! dank voor jullie inzichten..

Ik heb liever niet alle foto's en bestanden bij een cloud staan (god weet wat ze er mee doen en waar ze het laten bij de zoveelste hack ergens).
Daarnaast ook uit kostenoverweging is op de lange termijn een NAs toch goedkoper dan een couldstorage.

Dan ga ik dat proberen. me er van bewust zijnde om ook de fysieke harddrive dan elders op te slaan op een andere locatie :).

dank allemaal.
- ik gebruik zelf Stack als cloudopslag. Werkt prima als backup voor mijn telefoons en computer, is goed betaalbaar en het is een NL's bedrijf dat geen analyses op je data uitvoert en de gegevens in NL neerzet.

- Ja backuppen naar een synology NAS kan prima. Wil het niet met de apps van synology zelf dan kan het wel met tal van andere apps in de app/play store.

don't mind me

• Ben(V)
  • Nu online
MAX3400 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Twee nuttige toevoegingen: er lijken wat bugs in de huidige versie van DSFile te zitten (in ieder geval voor Android) want sommige files & subdirs worden "magisch" niet meer gesynchroniseerd helaas. En daarnaast, mocht iemand ietsjes technischer zijn; het principe werkt ook als je op vakantie bent, een VPN met thuis opzet en in het goede subnet terecht komt.

Laatste wordt in ieder geval mijn (extra) backup voor komende vakantie waarbij ik zowel mijn dagelijkse berg foto's naar huis wil syncen maar ook naar OneDrive.
Er is een nieuwe versie van DS Files, maar die zit nog niet in de Appstore, dus die moet je dan vanaf de Synology website downloaden.
Verder is DS Files niet een synchronisatie tool maar bedoelt om met de telefoon filemanagement op je Nas te doen.
Voor synchronisatie gebruik je DS Drive of eventueel voor foto's synology fotos applicatie.

[Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 16-02-2022 10:08]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Er is een nieuwe versie van DS Files, maar die zit nog niet in de Appstore, dus die moet je dan vanaf de Synology website downloaden.
Ga ik zo even naar kijken; in de gewone App Store zijn de laatste tijd wat negatievere reviews geschreven erover, vandaar dat ik het even wilde benoemen.
Verder is DS Files niet een synchronisatie tool maar bedoelt om met de telefoon filemanagement op je Nas te doen.
DSFile biedt die functie expliciet ook/wel aan onder het kopje "Photo Backup" inclusief mogelijke verwijzingen naar (specifieke) folders op je Android-device on DCIM; dus ik ga even niet de discussie aan of het logisch / wenselijk is. Het werkt gewoon even niet zoals verwacht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ben(V)
  • Nu online
Prima toch als dat ook kan.

• broodjeaapje
Ben(V) schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:24:

Hou er van lekker kort door de bocht ;) en niet te technisch. Echter wel dank allemaal voor alle inzichten anders kwam ik ook niet tot bovenstaande conclusie.

ga nog wel kijken naar de Stack opslag als andere optie offsite!

Edit:

Iemand nog een goede aanbeveling welke NAS?
zat zelf te denken aan een NAS voor 2x 4 tb WD Red als voldoende opslag.

[Voor 9% gewijzigd door broodjeaapje op 16-02-2022 20:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee