Vraag

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 09:30
Hallo,

tijdje terug al eens wat gevraagd hier over maar nu wil ik het serieus oppakken.

graag zou ik wat advies krijgen over het aanschaffen van het 1 en ander.

verhaal in het kort:

ik heb een woning met daar achter 2 huisjes en wat schuren en een garage, overal wil ik netwerk kabel cat 6a neer leggen. aangezien we toch moeten graven voor afvoeren, stroom kabels en water leiding. de netwerkkabels komen dan door het oude buizen stelsel te liggen.

wat wil ik graag kunnen,
overal vaste netwerk aansluiting en goede wifi dekking.
tevens wil ik graag alle camera,s op het netwerk aan gesloten hebben en dan via een recorder of nas laten lopen waar ik kan op inloggen.

waar wil ik graag advies over ?

welke merken / systemen raden jullie aan.

eigen ervaringen:
asus routers werkt leuk maar worden oud en worden dus minder
foscam ip camera,s vaak uitval en slecht opnemen, tevens is inloggen soms drama en traag.

ik lees en hoor af en toe wat over unifi systemen, is dit hele systeem wat of zijn er nog betere systemen?

Budget
ik weet dat een goed systeem eenmaal geld kost. als het allemaal gewoon goed werkt is dit geen belemmering.

Bijlage, platte grond

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-03 20:18
Camera's zou ik volledig apart aanleggen op een NVR .. (voor een IP camera is een cat5e kabel meer dan goed genoeg btw)

Ervanuitgaande dat je zelf het onderhoud gaat doen, en je kennis hebt van Vlanning ,ga je met tal van grote merken weg kunnen...

Om toch wat mee te denken... wat schat je van omvang vh netwerk.. ik neem aan een 10-tal accespointjes en een 50-tal simultane users ?
Ook mag UTP kabel niet langer worden dan 100m... afstand naar Huisje 2 gaat daar niet over ?

Persoonlijk draai ik thuis 6 vlan's (admin - users - IOT - IPTV - guests - neighbours) op Cisco & HP materiaal ... Cisco RV340 router , HP 1920S switches & Cisco 571/571E accespoints
Niet de meest sexy interfaces ,maar wel zeer betrouwbaar.. Als er nieuwe software is werkt die gewoon...
Ook de lifetime warranty op all die dingen sprak me aan, dat geeft voor mij aan dat ze zelf vertouwen hebben in hun geleverde stuff

[Voor 47% gewijzigd door ijske op 13-02-2022 21:11]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Over wat voor afstanden en condities hebben we het over van het passieve deel, dus je kabels? En je noemt oude buizen, wat voor buizen zijn dit?

Ik lees cat6a, waarom cat6a en niet cat6? Welke vereisten heb je? Klinkt alsof je random wat opties hebt aangevinkt in filters. Meetbare eisen zijn handiger om naar toe te werken dan 'goed', zeker als je een zakelijk netwerk op gaat zetten. Denk ook na over betrouwbaarheid, wat is de impact als het niet werkt of defect is. Wat kost zo'n storing als het 2-3 dagen duurt? Is er een backup scenario om dat te overbruggen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• puddinkie
De 2 huisjes zijn puur verhuur, 1 schuur wil ik optie voor houden om te verbouwen tot woning. Garage komt in de toekomst een laadpaal en een mancave. En in schuur 2 zal misschien wat klein bedrijf in komen waar een vast netwerk nodig is voor een computer. Als alles uit zou vallen is dat geen groot probleem. Er hoeft geen server of dergelijke te draaien. Cat6a leek me een nette bekabeling mocht er in de toekomst nog wat gekke plannen komen. Belangrijkste is dat ik de huisjes op een eigen omgeving kan laten draaien.

De bedrading wil ik ook vooral voor de camera,s aangezien mijn ervaring over wifi nogal dramatisch is. Tevens elke schuur en huisje apart bedraad om zoveel mogelijk te kunnen scheiden, wat mij makkelijker lijkt met instellen.

Verste afstand is max 50 meter.

• puddinkie
Even terug komende op de aantal switches en accespoints. In elke huisje een switch en accespoint.
Max 30 users op zeldzame pieken.

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Als je voorbereid wil zijn op de toekomst is glas een betere optie. Blijft langer goed in de grond, geen kans op problemen met vocht wat langzaam je kabels intrekt, kan naar 10, 40, 100... en nog wel meer gigabit.

Kost ietsje meer, maar gezien je sowieso al een switch ging plaatsen per gebouw verwacht ik dat het weinig tot niks extra's kost. Zeker tov cat6a buitenkabel. Ik zou overigens cat6 gebruiken. Waarom? 10GE is enorm energieslurpend. Nou kan je die kWh's misschien niks boeien maar de apparatuur ervoor word warmer, heeft koeling nodig en mtbf's zal wss iets lager liggen.

Cat6 kan 2,5 of 5 gigabit aan, is betaalbaarder en biedt alsnog een fikse upgrade tov gigabit.

Betreft je netwerkstructuur: maak 1 centrale plaats waar als je kabels samenkomen, mits je onder de 90m kabellengte kan blijven. Plaats hier je netwerkapparatuur zoals je router, distributieswitch, wlan-controller, NAS, videorecorder etc.

Als je een modem hebt op een andere plaats, plaats dan 1 kabel van het modem naar die ruimte. Op die manier ben je heel flexibel in uitbreidingen van services en hoef je niet vlans overal heen te maken.

Switches per gebouw liefst allemaal met eigen kabel naar de centrale plaats. Voorkom dat je switches gaat daisychainen, dat maakt het beheer veel makkelijker.

Qua apparatuur is het heel afhankelijk van je kennis. Heb je veel kennis is shoppen bij Mikrotik een optie maar ook HP refurb kan interessant zijn. Met minder kennis zou ubiquiti goed zijn, maar omdat je je verbinding gaat resellen aan anderen zou ik persoonlijk zorgen dat je e.e.a goed dicht timmert.

Qua wifi zit je snel aan semipro accesspoints vast. Je zal een router nodig hebben met een WAN, een vlan voor beheer (management), vlan voor camera's, vlan voor IoT devices, vlan voor jezelf en 2 vlan's voor je verhuurde. En een gasten-vlan voor bezoekers die enkel Internet nodig hebben. Dat zijn aardig wat vlans, om een wildgroei aan ssid's te voorkomen kan je intra-vlan routing gebruiken zodat je vanuit jouw vlan wel de camera's, management, IoT enz. kan bereiken.

Heb je een budget in gedachten? Wat voor ISP heb je momenteel eigenlijk?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• puddinkie
Kan 2.5 tot 5gb niet over een cat 6a?

Mijn bedoeling was inderdaad vanaf 1 centraal punt naar de rest te gaan.
Ik denk dat 2.5 tot 5gb meer dan genoeg is voor gemiddelde huurders, zelfs als ze thuis werken. Ik zie een boel termen die me wat zeggen maar waar ik net de diepere kennis waarschijnlijk van mis, maar alles is te leren.

Maar mijn idee was kort gezegt om van het centrale punt de de 2 huisjes sowieso apart te bekabelen en daar geen camera's op samen te laten gaan, de schuren wil ik dan wel de camera's op aansluiten omdat dit voor eigen gebruik is.

• puddinkie
Ik zat aan de dreammachine te denken omdat ik hier wat verhalen over had gehoord en gelezen dat je hier compleet alles kunt instellen mits de rest ook van het zelfde merk is.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41
Ikzelf zou me bij dit soort grote netwerken buiten mijn gebouw toch ook een beetje zorgen maken op bliksem. Zag laatst een filmpje van 8 bit guy volgens mij, die had bliksem in een boom in de tuin gehad, die was in de utp geslagen tussen twee huizen. Waarbij dus alles aan het netwerk gefrituurd was, de RJ45 connectors vastgesmolten in de poorten.

Nou is de kans super klein, maar als je zo'n groot netwerk door een tuin gaat leggen wordt die kans wel wat groter natuurlijk. Iets waar je met glas wel omheen werkt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om te beginnen je cameraplan, bedenk hier vooraf wat je wilt bereiken en wat je doel ervan is. Bij een goed plan wordt iedere camera ook zelf in de gaten gehouden door een andere camera. Hoe ver wil je gaan?
Behalve IP camera's heb je ook digitale camera's die je met coax op een NVR aansluit, de NVR heeft vervolgens IP. Deze zijn goedkoper in aanschaf kan een optie zijn samen met decentrale NVR's.
Om het geheel simpel te managen te houden kan Unifi zeker interessant zijn, kan mij voorstellen dat je dan camera's van hun neemt. Zou in ieder geval wel alle netwerk apparatuur managed kiezen zodat je alle mogelijkheden van Vlan's houd, hoeveel het er moeten zijn kan dan altijd nog groeien. PS zou wel in deze professionele hulp/advies inschakelen of je moet er zelf veel tijd in willen steken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

puddinkie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:44:
Kan 2.5 tot 5gb niet over een cat 6a?

Mijn bedoeling was inderdaad vanaf 1 centraal punt naar de rest te gaan.
Ik denk dat 2.5 tot 5gb meer dan genoeg is voor gemiddelde huurders, zelfs als ze thuis werken. Ik zie een boel termen die me wat zeggen maar waar ik net de diepere kennis waarschijnlijk van mis, maar alles is te leren.

Maar mijn idee was kort gezegt om van het centrale punt de de 2 huisjes sowieso apart te bekabelen en daar geen camera's op samen te laten gaan, de schuren wil ik dan wel de camera's op aansluiten omdat dit voor eigen gebruik is.
Dat kan. Heb je enig idee hoeveel 5 gigabit is? Daar kan je met hedendaags bandbreedteverbruik met gemak 1000 huishoudens op aansluiten. Beter is 5 gigabit voldoende voor een beetje thuiswerken, ook in de toekomst. :D

Ik geef alleen maar aan dat 10GE niet goedkoop is, erg warm wordt en niet een consumervriendelijke standaard wordt/is.

• puddinkie
Nox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Dat kan. Heb je enig idee hoeveel 5 gigabit is? Daar kan je met hedendaags bandbreedteverbruik met gemak 1000 huishoudens op aansluiten. Beter is 5 gigabit voldoende voor een beetje thuiswerken, ook in de toekomst. :D

Ik geef alleen maar aan dat 10GE niet goedkoop is, erg warm wordt en niet een consumervriendelijke standaard wordt/is.
bedankt voor de info, dan blijven we op max 5gb :)

• puddinkie
Frogmen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:18:
Om te beginnen je cameraplan, bedenk hier vooraf wat je wilt bereiken en wat je doel ervan is. Bij een goed plan wordt iedere camera ook zelf in de gaten gehouden door een andere camera. Hoe ver wil je gaan?
Behalve IP camera's heb je ook digitale camera's die je met coax op een NVR aansluit, de NVR heeft vervolgens IP. Deze zijn goedkoper in aanschaf kan een optie zijn samen met decentrale NVR's.
Om het geheel simpel te managen te houden kan Unifi zeker interessant zijn, kan mij voorstellen dat je dan camera's van hun neemt. Zou in ieder geval wel alle netwerk apparatuur managed kiezen zodat je alle mogelijkheden van Vlan's houd, hoeveel het er moeten zijn kan dan altijd nog groeien. PS zou wel in deze professionele hulp/advies inschakelen of je moet er zelf veel tijd in willen steken.
mijn idee was inderdaad om voor unifi te gaan, al zou ik wel graag wat ervaringen hier over horen..

• puddinkie
AtomicShockwave schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:14:
Ikzelf zou me bij dit soort grote netwerken buiten mijn gebouw toch ook een beetje zorgen maken op bliksem. Zag laatst een filmpje van 8 bit guy volgens mij, die had bliksem in een boom in de tuin gehad, die was in de utp geslagen tussen twee huizen. Waarbij dus alles aan het netwerk gefrituurd was, de RJ45 connectors vastgesmolten in de poorten.

Nou is de kans super klein, maar als je zo'n groot netwerk door een tuin gaat leggen wordt die kans wel wat groter natuurlijk. Iets waar je met glas wel omheen werkt.
oke hoe is dit te realiseren, ben op glasvezel een totale leek.

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

puddinkie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:33:
[...]

oke hoe is dit te realiseren, ben op glasvezel een totale leek.
Kijk eens voor een prefab glasvezel. Kies dan voor single mode, duplex, LC connectors met trekkoord en een kousje om de connectors heen.

Multimode kan ook, verschil is voornamelijk afstand. Tot 150m momenteel geen verschil, maar singlemode kan honderden gigabits verwerken waar MM uit m'n hoofd tot 40 gaat. Prijsverschil is er vaak niet of amper.

Op fiberstore kan je kijken wat de optics kosten (sfp of sfp+) voor diverse fibers. Sfp's gaan in de switches. Houd rekening ermee dat je kan gaan voor een ring of stertopologie. Ster is minder kwetsbaar maar duurder vanwege meer vezellengte en de noodzaak voor een switch met een stuk of 8 sfp-poorten. Mikrotik heeft overigens redelijk betaalbare 10gigabit switches met 8 sfp+ poorten.

Switches onderling verbinden kan met dac-kabels op korte afstand.

Voor ubiquiti kan ik niet spreken, er is een heel topic hier over (idem voor mikrotik, maar daar werk ik zelf nog wel eens mee dat gaat prima, swOS is wat simpeler als je geen layer 3 spulletjes nodig hebt)

[Voor 38% gewijzigd door Nox op 17-02-2022 06:02]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

puddinkie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Verste afstand is max 50 meter.
Dan heeft Cat6a nul meerwaarde boven Cat6, aangezien je op Cat6 tot 55m ook 10GbE kunt draaien.

Neemt niet weg dat suggestie van @Nox om naar (prefab) glas te kijken interessant is. Kan goedkoper zijn, ontzorgt mbt blikseminslag (lage kans, grote schade) en aardepotentiaalverschillen (hoge kans, kleine schade). Belangrijkste argument is echter dat 10Gbps over glas veel goedkoper is in aanschaf en verbruikskosten dan koper.

Verkijk je trouwens niet mbt 2.5GbE/5GbE: die standaarden zijn 10 jaar nieuwer dan 10GbE, dus is het eerder uitzondering dan regel dat 10GbE (802.3az) ook de nieuwere 2.5/5GbE (802.3bz) ondersteunt. En je raadt het al: apparatuur dat wel 802.3bz aan kan is aanzienlijk duurder dan apparatuur dat alleen 802.3az doet.

Soittakaa Paranoid!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:33
Ik zou het zo simpel mogelijk houden. En gewoon beginnen met een 1Gb UTP netwerk. Sneller kost veel meer, is foutgevoeliger en de use case is er niet. Je kan later altijd nog upgrade als het nodig is de spullen veel goedkoper zijn geworden.

In hoofdgebouw zou ik een Router (Dreammachine) en een wat grotere POE switch plaatsen (bijv Unifi 16p Lite).

In ieder gebouw een kleinere POE switch plaatsen (bijv Unifi 8p Lite). De schuur mogelijk een 16p afhankelijk van eventuele andere gebruikers.

Op de switches sluit je dan via POE de Access Points aan. In hoofdgebouw 1 per verdieping, in de kleinere gebouwen 1 per gebouw.

Camera’s sluit je ook via POE aan op de dichtstbijzijnde switches. In hoofdgebouw plaats je dan een NVR of NAS . Je zou hier voor gemak ook voor Unifi kunnen kiezen (dan kan Dreammachine pro als NVR ingezet worden)

Vaste kabels overal CAT7 afgemonteerd op patch paneel (hoofdgebouw) of WCD (kleinere gebouwen). Kan ook met CAT 6/6a maar prijsverschil is verwaarloosbaar.

[Voor 18% gewijzigd door Sethro op 17-02-2022 12:03]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sethro schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:55:
Ik zou het zo simpel mogelijk houden

[...]

Vaste kabels overal CAT7 afgemonteerd op patch paneel (hoofdgebouw) of WCD (kleinere gebouwen). Kan ook met CAT 6/6a maar prijsverschil is verwaarloosbaar.
"Zo simpel mogelijk houden" en dan een kabelmaat aanraden dat inderdaad maar iets duurder is, maar:
- voor geen enkele bestaande of toekomstige Ethernetstandaard gespecificeerd is
- afwijkende TERA en GG4 connectoren gebruikt; er bestaan RJ45 connectoren voor, maar zodra je die erop zet verlaag je het functioneren naar niveau Cat6, dus had je net zo goed gelijk Cat6(a) kunnen trekken.
- of je nu TERA, GG4 of RJ45 op Cat7 zet, connectoren zijn signfiicant duurder dan RJ45 voor Cat6(a).
- kabels zijn stugger en daardoor moeilijker te bewerken.
- had ik al gezegd? "geen enkele voordeel".

Niet eens in verste verte "zo simpel mogelijk". Onnodig duur en ingewikkeld zonder toegevoegde waarde.

Soittakaa Paranoid!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:33
dion_b schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:56:
[...]

"Zo simpel mogelijk houden" en dan een kabelmaat aanraden dat inderdaad maar iets duurder is, maar:
- voor geen enkele bestaande of toekomstige Ethernetstandaard gespecificeerd is
- afwijkende TERA en GG4 connectoren gebruikt; er bestaan RJ45 connectoren voor, maar zodra je die erop zet verlaag je het functioneren naar niveau Cat6, dus had je net zo goed gelijk Cat6(a) kunnen trekken.
- of je nu TERA, GG4 of RJ45 op Cat7 zet, connectoren zijn signfiicant duurder dan RJ45 voor Cat6(a).
- kabels zijn stugger en daardoor moeilijker te bewerken.
- had ik al gezegd? "geen enkele voordeel".

Niet eens in verste verte "zo simpel mogelijk". Onnodig duur en ingewikkeld zonder toegevoegde waarde.
Overdrijf je niet een beetje?

Gewoon afmonteren op een patch paneel of WCD. Connectoren op een stugge kabel monteren is in alle gevallen een slecht idee.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sethro schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Overdrijf je niet een beetje?

Gewoon afmonteren op een patch paneel of WCD. Connectoren op een stugge kabel monteren is in alle gevallen een slecht idee.
En wat ga je dan als patchcable gebruiken? Als dat geen Cat7 is, heeft Cat7 voor de horizontal runs ook geen zin.

Soittakaa Paranoid!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:11:
[...]

En wat ga je dan als patchcable gebruiken? Als dat geen Cat7 is, heeft Cat7 voor de horizontal runs ook geen zin.
Nouja, als je over 13 jaar besluit dat je eoa exotische standaard wil gebruiken ligt het er al. Andere patches erop en klaar.

Als het on a budget is dan is utp handiger. Kan overal in, geen gekke optics nodig, zelf te herstellen etc.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Nouja, als je over 13 jaar besluit dat je eoa exotische standaard wil gebruiken ligt het er al. Andere patches erop en klaar.
Uhuh, behalve dat de Ethernetstandaarden Cat7 overgeslagen hebben. Als Cat6a onvoldoende is kom je (voor 40GBase-T) uit op Cat8.
Als het on a budget is dan is utp handiger. Kan overal in, geen gekke optics nodig, zelf te herstellen etc.
Gewoon Cat6 U/UTP inderdaad. Liever een goede Cat6 met zuiver koper en geen poespas dan allerlei toeters en bellen.

Soittakaa Paranoid!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Uhuh, behalve dat de Ethernetstandaarden Cat7 overgeslagen hebben. Als Cat6a onvoldoende is kom je (voor 40GBase-T) uit op Cat8.

[...]

Gewoon Cat6 U/UTP inderdaad. Liever een goede Cat6 met zuiver koper en geen poespas dan allerlei toeters en bellen.
1. Misschien maakt iemand de 18,5Gbps standaard. :P

En gewoon goede cat6 zal al heel erg goed doen. :) De eerste die echt 10Ge nodig heeft moet ik nog irl tegenkomen en die heeft dan vaak niet een topic geopend op GoT. ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:33:
[...]

1. Misschien maakt iemand de 18,5Gbps standaard. :P

En gewoon goede cat6 zal al heel erg goed doen. :) De eerste die echt 10Ge nodig heeft moet ik nog irl tegenkomen en die heeft dan vaak niet een topic geopend op GoT. ;)
<55m kun je 10GbE prima op Cat6 doen, dus ook degene die het wel echt nodig heeft is voorzien.

Soittakaa Paranoid!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-03 18:20
Een nadeel van CAT6 is dat 10Gb is dit icm met SFP+ modules alleen niet ondersteund is/wordt (maar wel kan werken).
CAT6a heeft daar dus absoluut een meer waarde.

Persoonlijk zou ik denk ik hiervoor CAT6a kabels leggen, maar ook direct glas kabels. Nu ben je bezig en ligt alles eventueel open.

• ijske
Gezien het niet over absurde hoeveel meters gaat, zou ik persoonlijk wel alles naar 1 switch trekken ...
Belden cat6 outdoor kost +- 470€ inc btw / 500meter ...
4 kabels van 55meter zouden je dan 240€ kosten
die 1e kabel zou je sowieso 52€ kosten dus de meerprijs van 4 kabels is 190€
Voor 190€ koop je gemakkelijk een Ubiquiti POE switch... doch , leven die 10-20 jaar ? ik denk dat je die op die leeftijd al 5x heb vervangen...

Bijkomstig voordeel : maar 1 potentiele point of failure

Ik snap het idee van "gooi overal maar een switch neer" wel, maar je vraagt een MKB situatie, wat je vermoedelijk zelf gaat managen.. dan zou ik alles naar 1 switch trekken en alles zeer goed nummeren.. dan is fouten vaststellen & elimineren supereasy..

Dat fiberverhaal van "ooit , in 1995 is er eens .... een bliksem ingeslagen en heeft het netwerk gefrituurd"... op dat vlak kan je beter ook niet vliegen want er zijn ook al vliegtuigen neergestort...
Gewoon diep genoeg ingraven en in een stevige buis steken ...

[Voor 21% gewijzigd door ijske op 17-02-2022 19:53]

• puddinkie
Over het algemeen kom alles minimaal 50 cm diep of zelfs op 70cm te liggen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:39
hoi,
puddinkie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:44:
ik heb een woning met daar achter 2 huisjes en wat schuren en een garage, overal wil ik netwerk kabel cat 6a neer leggen. aangezien we toch moeten graven voor afvoeren, stroom kabels en water leiding. de netwerkkabels komen dan door het oude buizen stelsel te liggen.
Ik zou niet de oude buizen gebruiken. Maar gewoon nieuwe mantelbuizen met een trekkabel erin leggen. Dan kan je later altijd nog eventueel een extra kabel trekken. Op zo'n project kost het mee leggen van een HDPE mantelbuisje van 50 of 60mm niet veel extra. Dan zijn de kabels goed beveiligd tegen graafschade.

Welk type kabel je dan neemt is dan even aan jezelf. :)

Voor de rest deel ik wel de mening als je dan toch aan het werk bent: Zoveel mogelijk naar één punt brengen. Waarbij je op het centrale punt het een en ander van elkaar los trekt en ook kan inregelen. Dus camera's op een eigen netwerk los van de wifi en/of andere netwerk(en).

Groet

[Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 18-02-2022 09:36]

• puddinkie
zoals op tekening aangegeven, komt elke schuur en huisje op een eigen kabel. vanuit daar misschien eens een switch en een AP zal vanavond nog even de tekening uit werken.

• puddinkie

hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.

-nu zie ik dat de dream machine er in 2 varianten is alleen ondersteund geen POE.
of is hier een andere iets handig voor ?
- is een cloudkey nodig ?
- een nas ? welke ?

• RonnieKo
hoi,
puddinkie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:41:
zoals op tekening aangegeven, komt elke schuur en huisje op een eigen kabel. vanuit daar misschien eens
Dat er een eigen kabel komt begreep ik al. Het is meer hoeveel kabels je wil gaan trekken. Als je 1, 2 of 3 gaat trekken is de vraag. In principe heb je 3 tot 4 "losse" netwerkfuncties. 1 voor internettoegang huisjes, 1 voor ip-camera's 1 voor internet toegang bedrijf en 1 voor algemeen internet en hoofdwoning.

Persoonlijk zou ik in de "centrale ruimte" het internet laten binnenkomen. Vanuit daar verdelen. Dan heb je ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld het verkeer vanaf daar te routeren en eventueel te beperken (bandbreedte). De IP-camera's apart houden met eventueel de NAS voor de beeldopslag zoveel scheiden van de rest. De belasting op de rest van het netwerk is dan ook een stuk lager.

Je zou het ook kunnen oplossen met Vlan's e.d. Fysiek is soms wat makkelijker met het zoeken van storingen e.d. Als een bepaalde functie niet werkt dan kan je sneller in een bepaalde hoek zoeken.

• puddinkie
Zoals je ziet op de laatste tekening wil ik daar een dream machine of dergelijke neer zetten om de boel aan te sturen. Zo wil ik elke schuur en huisje apart bekabeld hebben, zodat storingen makkelijker te vinden zijn. Tevens komt rechts voor in ons huis de ziggo binnen en glasvezel willen ze in de meterkast aanleggen.

• puddinkie
Nu vraag ik mij af of de laatste tekening correct in elkaar steekt.
Of dat jullie betere/andere onderdelen aanbevelen. Ik denk wel dat het unifi gebeuren mij aanspreekt.

• ijske
Ik blijf erbij dat je voor elk apparaat (of het nu camera ,datapoort of accespoint is) beter een aparte kabel trekt ..

- je hebt vermoedelijk nog geen ervaring met vlan's....
- aparte kabels geeft je 1 duidelijk overzicht van wat werkt er nu wel of niet.
- extra point of failure
- mogelijks heb je een poe++ switch nodig om voldoende vermogen over te houden voor zowel camera + accespoint te voeden via zo'n ubiquiti flex..

Technisch kan het allemaal wel, maar dan ga je een enorme leercurve tegemoet met vlanning..

ow, en je hebt zeker ook een switch nodig (iets waar je alle kabels naar alle apparaten inprikt.. want die prik je niet rechtstreeks in je router)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (48-poorts, 600W PoE++)
deze bv is een goede die zeker genoeg poorten heeft , in de Unifi series

als je toch gaat voor elke locatie krijgt zn eigen switch , hang dan overal deze ..deze is vele robuuster gebouwd dan zn kleine broertje
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

• puddinkie
ijske schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:02:
Ik blijf erbij dat je voor elk apparaat (of het nu camera ,datapoort of accespoint is) beter een aparte kabel trekt ..

- je hebt vermoedelijk nog geen ervaring met vlan's....
- aparte kabels geeft je 1 duidelijk overzicht van wat werkt er nu wel of niet.
- extra point of failure
- mogelijks heb je een poe++ switch nodig om voldoende vermogen over te houden voor zowel camera + accespoint te voeden via zo'n ubiquiti flex..

Technisch kan het allemaal wel, maar dan ga je een enorme leercurve tegemoet met vlanning..

ow, en je hebt zeker ook een switch nodig (iets waar je alle kabels naar alle apparaten inprikt.. want die prik je niet rechtstreeks in je router)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (48-poorts, 600W PoE++)
deze bv is een goede die zeker genoeg poorten heeft , in de Unifi series

als je toch gaat voor elke locatie krijgt zn eigen switch , hang dan overal deze ..deze is vele robuuster gebouwd dan zn kleine broertje
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
- inderdaad weinig tot geen ervaring met vlan
- dat worden wel een hele hoop kabels voor net iets meer dan een woon situatie, er zitten weinig tot geen mensen op mijn eigen thuis netwerk. alleen de huisjes wil ik apart hebben.
-wat is de kans dat iets niet goed gaat op zo,n netwerk, in een groot kantoor met tig printers etc zou ik het snappen..
- die kleinere switch 8 poorts spreekt me indd wel aan om die overal neer te zetten. dan kun je volgens mij in de toekomst nog genoeg aan sturen. als de achterste schuur nog huisjes worden moet ik die camera toch verwijderen i.v.m privacy etc. dan is daar al een netwerk kabel waar weer een aparte vlan op kan.

of zie ik dat verkeerd?

tevens vind ik dat vlan gebeuren leren niet erg maar handig als ik alvast met het juiste spul begin :)

• ijske
Als je vlan'ing eenmaal doorhebt kan je quasi oneindig aantal netwerken (=vlans) over 1 kabel sturen..
Zo'n kabel die meerdere netwerken heeft noemt men een Trunk verbinding ..
enige beperking is dan de fysieke.. er kan maar 1 electrische puls de 1e zijn .. dus misschien ga op termijn wel moeten zeggen " de camera vlan heeft voorrang tov de iptv vlan"

(en ik blijf er wel bij.. aparte kabels inplannen, geen extra switches inplannen ... 4 kabels per huisje kom je op wat.. 20 draadjes uit.. das een leuk trosje ..)

[Voor 12% gewijzigd door ijske op 19-02-2022 22:34]

• puddinkie
Op de huisjes komen al geen camera,s alleen switch en acces point.

De rest is eigen gebruik en daar zitten de camera,s aan.

• puddinkie
Tevens ben ik met 1 gb niet bang dat een eventueel iptv in het gedrang komt.

Maar waar ik wel graag zie is dat ik via mijn mobiel op iets kan inloggen om alle canera,s in 1x te bekijken. Lan dat met een nas of moet dat via een nvr of iets dergelijke..

• ijske
ik gil maar is wat qua type.. maar denk je dan bv aan een "Reolink RLK16-820D8-A" set ?
want zoals je al kan zien aan dat soort NVR's is het de bedoeling dat je de camera's rechtstreeks op de NVR zet

je kan het ook via je eigen switch doen, maar das even zoeken met vlan-ing offcourse :)
ook is de mening van menig ander tweaker hier offcourse welkom.. IP camera's over een VLAN.. is het slim ?

[Voor 15% gewijzigd door ijske op 19-02-2022 22:53]

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:07
Met dit soort afstanden zou ik echt geen glas doen. Buizen trekken van voldoende diameter en daar CAT6 doorheen trekken, dat is goed genoeg. Mocht je toch aan glas denken, in geen geval single mode. Dat is met deze afstanden niet nodig en de hardware is extreem duurder. Dat is voor telco gebruik op afstanden van vele, vele kilometers. Een goede dikke buis neerleggen en daar trekdraden intrekken, goed waterdicht maken en gelijk meerdere UTP's doorheen trekken in een ring, zodat je daarmee al voldoende backup hebt.

Vervolgens kan je je switches ook in een ring aansluiten, let op dat je dan wel apparatuur neemt die met een ring kunnen omgaan, op ethernet wil je geen pakketjes laten rondsuizen in je netwerk, "Spanning Tree" is daar het toverwoord.

Maar goed, ik zou voor UTP gaan met een dikke buis, dan is dat ook weer na verloop van jaren te upgraden indien gewenst naar glas mocht je dat ooit willen, of simpelweg te vervangen voor "nieuw" UTP.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-03 20:11

3DDude

I void warranty's

Leg eerst de Cat6 meuk aan.

Koop dan de switches en regel de VLANS.
Bedenk dan wat je wilt routeren - wat mag het internet op - wat mag dat niet. (en mogen de VLANs onderling met elkaar praten / gerouteerd worden ;))

1 kabel per locatie is genoeg in principe - ervanuitgaande dat die werkt uiteraard.
2 kabels in dezelfde buis is niet echt redundant.

Maak je zoiets

VLAN 10: LAN
VLAN 20: WiFi
VLAN 30: Camera
VLAN 40: IPTV

Eventueel kan je ook combineren. je gooit deze 4 vlans over die ene kabel en bij de switch op locatie kan je dan weer zeggen poort 1 in vlan 20, poort 2 in vlan 40, poort 3 in 10 enz.
Afhankelijk hoe groot je switch - hoeveel poorten je nodig hebt ;).

Dit is gewoon je basis kan je altijd later uitbreiden.
Wie hoe of wat welke switch kan je altijd nog kiezen.

Hierboven was een slimbo die zegt dat het lastig is. Ach daar kom je wel uit -> wat ga je anders doen naar elk schuurtje 4 kabels trekken ofzo :P

Zelf heb ik heb hier een ubiquiti router met vlans, en op zolder een managed netgear 8 poort switch met vlans. Werkt prima :)

p.s. ik heb gemixte ervaringen met ubiquiti; het is altijd gekloot met firmwares met die wifi dingen.
Als je problemen hebt met een ubiquiti product, nou succes dan, dat een beetje...en ja ik heb het zelf ook :P

[Voor 32% gewijzigd door 3DDude op 20-02-2022 00:17]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• RonnieKo
hoi,
puddinkie schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:50:
[...]
- dat worden wel een hele hoop kabels voor net iets meer dan een woon situatie, er zitten weinig tot geen mensen op mijn eigen thuis netwerk. alleen de huisjes wil ik apart hebben.
Wat is net iets meer dan een "woonsituatie"? Bij een vriend van mij ook iedere kamer (woonkamer, 3 slaapkamers, zolder, keuken en schuur) van minimaal 2 kabels voorzien. Op sommige plekken 3 of 4. Een aardig bosje richting de meterkast :) Het is zo makkelijk om op één centrale plek het een en ander te om te stekkeren als het nodig is. Ik vond / vind dat niet echt een groot netwerk :)
-wat is de kans dat iets niet goed gaat op zo,n netwerk, in een groot kantoor met tig printers etc zou ik het snappen..
Tja.. in theorie niet veel. Het is soms makkelijk dat je bepaalde delen van het netwerk kan isoleren van de rest van het netwerk.
- die kleinere switch 8 poorts spreekt me indd wel aan om die overal neer te zetten. dan kun je volgens mij in de toekomst nog genoeg aan sturen. als de achterste schuur nog huisjes worden moet ik die camera toch verwijderen i.v.m privacy etc. dan is daar al een netwerk kabel waar weer een aparte vlan op kan.
Mocht 8 poorten niet genoeg zijn dan kan je altijd een andere grotere switch tussen zetten. Het is een optie om het met VLan's te doen. Zeker niet als je wat tijd en moeite in het goed instellen wil steken.

Aan de andere kant is nu leggen van paar extra netwerkkabels in een HPDE-buis ook niet de moeite ;) Het is een afweging die je mag maken. Zelf gehad met een kabel door de kruipruimte. Eerst maar één kabel naar de locatie van de TV. Bedacht mij later dat een tweede kabel toch misschien makkelijker was. |:( Kon ik weer aan de gang. We willen nu een schuur er bij zetten. Naast een extra elektriciteitskabel voor eventuele extra zonnepanelen. Leg ik ook maar eens extra 1 of 2 netwerkkabel(s) mee en eventueel een tyleenslang voor water op den duur. We hebben de boel dan toch open liggen.

Succes met de keuzes :)

• puddinkie
In huis word weinig bekabeld gedaan. Alleen laptop die nu rechstreeks op het modem hangt voor gamen. En in de huisjes word een keer een playstation er aan gehangen en iptv maar dit gaat nooit tegelijk. In de toekomst verwacht ik dat de kinderen alles draadloos doen, mocht het wel nodig zijn kan ik snel genoeg een kabel trekken naar de slaapkamers via het dak.

Tevens heb ik nog een oude tyleen buis die ik er bij in ga leggen om eventueel extra kabels te kunnen trekken naar achteren. In de tuin ligt al een buis met trek koort.
Tevens leg ik naar elke schuur en huisje sowieso 1 kabel dat naar een switch kan, zo kan ik al aardig alles uit elkaar houden. Mocht er een extra kabel nodig zijn dan kan ik die nog snel genoeg trekken.

Tevens net de dreammachine SE , 8tb geheugen en een Ap6 accespoint besteld om alvast eens wat rond te snuffelen. Als het bevalt kopen we meer 🤠.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee