Toon posts:

Microketen met internet radio en smb (Synology) ondersteunin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 19:54
Ik zoek eigenlijk 2 zaken:
- een microketen voor in de keuken/woonkamer met DAB+ of Internet radio, BlueTooth en ondersteuning voor mp3 op een Synology NAS
- een streamer voor op mijn werkzolder, ook met ondersteuning voor mp3 op diezelfde NAS

Wat is je budget?
Microketen: max 300€
Streamer: zo goedkoop mogelijk

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Microketen: achtergrond radio tijdens het koken, eten, etc. Moet geen super geluidskwaliteit zijn, maar gemakkelijk te bedienen en gewoon goed werken. Heb nu een Philips microketen en daar is het display nog maar amper te lezen en moeten we soms 3x op de aan/uit knop duwen.
Streamer: voornamelijk om muziek van mijn NAS af te spelen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Microketen: niet veel. Ik heb vooral veel twijfels op het opzoeken van muziek op de NAS wel gemakkelijk werkt met zulke kleine schermpjes. Ook moeilijk op te zoeken: NAS ondersteuning.
Streamer: ik gebruik nu eigenlijk mijn telefoon via bluetooth of kabeltje, maar zoek iets minder geïmproviseerd.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Wat zou eigenlijk de gemakkelijkste ondersteuning zijn om muziek van een NAS af te spelen?

- Welke merken hebben eigenlijk nog goede kwaliteit? Ik wist het eigenlijk wel, maar Philips is dus geen garantie meer voor goede bouwkwaliteit.

- Welke merken hebben echt goede ondersteuning? Want eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat de fabrikanten vooral een vinkje willen kunnen zetten dat iets ondersteund is, maar blijkt het in de praktijk echt niet zo gemakkelijk of goed te werken.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op je Synology kun je mediastation draaien en dan heb je een dlna server. Daar kan vrijwel alles met netwerk mee om gaan :)
Idem voor streamers. SMB eis lekker uit je hoofd zetten. Kan soms wel, maar niet nodig :)

Having said that: door de chip tekorten is de apparatuur die je zoekt, met name zo'n microsetje, aardig duur geworden. Ben bang dat je dat met 300 euro niet gaat redden (even uitgaande van receiver, ingebouwde cd speler en luidsprekers).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Chris_147
Wat me vaak opvalt bij streamers is dat het allemaal leuk werkt als het over enkele CD's gaat, maar als het er wat meer worden, dan is het vaak een kwestie van eindeloos scrollen, meestal ook traag.

Daarom dat ik SMB het handigst vind. Top niveau zijn 30 folders: A-Z en cijfers, daaronder de achternaam van artiest of groep, met daaronder hun CD's. Misschien is het tegenwoordig beter...

Goed punt dat er op dit moment niet veel te vinden is. Op Coolblue zag ik inderdaad bijna niets leverbaar.
Dan doen we maar even verder met de bestaande set

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je doet een aanname op basis van wat je ooit meegemaakt hebt en schiet op basis daarvan vrijwel alles meteen af. Lijkt me niet handig ;)
Welke streamers heb je mee gewerkt dan en wanneer was dat?

Dlna protocol is er niet voor niks. Traag scrollen heeft voornamelijk met indexing te maken. Ik kan bij de synology kiezen of ik op folder, op artiest of zelfs op nummernaam wil selecteren. Wat het evt traag maakt is de synology die in de achtergrond zijn best moet doen. Mijn ds213 is niet de snelste meer, weet niet welke jij hebt?
Aanvullend: als je smb gebruikt moet je zelf de hele directory structuur verzorgen. Zet je dan The Eagles onder de T of onder de E? En wil je eigenlijk dan niet gewoon zoeken door intypen van Ea en de rest aangevuld?

Vwb niks te vinden: er is zat te vinden, alleen je budget lijkt wat aan de lage kant.

Having said that: sinds ik Spotify heb gebruik ik de nas nog nauwelijks voor streaming, alleen als ik zin heb in een high quality cd rip.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Chris_147
Vooreerst: bedankt voor je feedback, wordt zeker geapprecieerd!

De directory structuur die ik maak, is mij natuurlijk wel duidelijk en (vind ik dus) consequent. Ter info: staat onder Eagles, The.
Trouwens, die vraag kan ik ook omkeren: welke naam gaat gebruikt worden in DLNA?
Ik kan de vraag beantwoorden: in DS Audio staan The Eagles en Eagles (niet consequent getagged dus door mij) net onder mekaar. Tja, waarom staat THE Eagles niet onder de T?
Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere, maar het ene heb ik gemaakt, dus is voor mij duidelijk. Het andere hangt af van keuzes die niet door mij gemaakt zijn. Door de mensen die DS Audio server hebben gemaakt, door de ontwikkelaars van de DS Audio app op mijn telefoon? Ik weet het niet.

Inderdaad slechte ervaringen uit het verleden, niet zozeer met microketens, maar met ongeveer iedere autoradio en apps op mijn telefoon. Met moet gewoon beginnen met het meest eenvoudige (directe folder toegang) en pas daarna fancy dingen gaan maken zoals sorteren op artiest, album, playlist, ...
Enkele voorbeelden:
- Ik open DS Audio en kies Artists. Dan krijg ik een alfabetische lijst van de artiesten (wat te lang duurt naar mijn mening). Leuk, maar wil ik naar de Prodigy, dan scroll ik me dus suf. Via SMB: music -> scroll naar directory P -> scroll naar Prodigy, The (45e van 55 items) Gaat me echt sneller af hoor!
- Mijn autoradio biedt niet de mogelijkheid om de directory structuur te zien. Die gaat dus voor iedere USB stick opnieuw alles inlezen en een eigen database aanmaken. Kan soms lang duren en beperkt ook hoe groot de sticks kunnen zijn. Effectief kan hij slechts 1-1,5GB lezen, anders loopt hij vast. Dit is gewoon omdat hij zelf slim wil zijn. Als hij gewoon directory structuur laat zien, dan kon ik daar waarschijnlijk een hele HD met alle muziek aan hangen.

Heel het DLNA gebeuren en andere 'slimme' layers over de directory structuur hangen voor mij te sterk af van:
- snelheid processor (een trage microcontroller heeft geen probleem om snel directory structuur te lezen en weer te geven)
- implementatie op de server in dit geval
- implementatie op de client.
Vandaar dus mijn vraag of de client ook goede ondersteuning heeft. Ik heb inderdaad al teveel keren meegemaakt dat de client implementatie op niets trok. Maar het vinkje staat wel bij "DLNA client" en zulke dingen kan je niet goed in de winkel testen.

Ivm beschikbaarheid: gisteren keek ik op CoolBlue en leek mij de helft "momenteel niet beschikbaar". Vandaag heb ik minder keuze, maar het meeste wel beschikbaar. Ik zal nu andere filters gebruikt hebben denk ik. Raar.

Spotify gebruik niet.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee