• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-01 20:59

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
In december 2021 aangeschaft moederbord, geheugen en processor maar heb sindsdien continue problemen.

Config:
------------------
System Information
------------------
Product Name: MAG Z590 TOMAHAWK WIFI
OS: Microsoft Windows 11 Pro 64-bit Ver.2009 (OS build 22000.493)
BIOS Version: 2.40
BIOS Release Date 01/13/2022
CPU: 11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700K @ 3.60GHz
Memory: 32 GB @
- 16 GB DDR4-3600, Kingston KF3600C16D4/16GX
- 16 GB DDR4-3600, Kingston KF3600C16D4/16GX
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB,
Drive: SSD Cache Drive, SAMSUNG MZ7PD256HCGM-000H7, 238,47 GB
Drive: HDD,Storage ARECA ARC-1880-VOL01, 16763,77 GB
Drive: SSD Boot drive, Samsung SSD 860 EVO 250GB, 232,89 GB
Voeding: Cougar GX 1050 Watt 80 Plus GOLD
---------------------
Programs and Features
---------------------
Intel(R) Network Connections 26.2.0.1
Intel Processor Diagnostic Tool 64bit
NVIDIA Graphics Driver 457.51
Adobe InDesign 2022
Adobe Illustrator 2022
Adobe Lightroom
Adobe Photoshop 2022
Adobe Premiere Pro 2022
MSI Center SDK
MRAID

Geheugen en Processor staat op de compatability list van dit moederbord van MSI.

Eerst was het geheugen defect en is toen via RMA omgewisseld, dat leek al een verbetering.

Echter een COLD BOOT geeft altijd problemen en start zelden in één keer op. soms moet ik de stroom er vanaf halen en een poging of 5 a 15 keer aan knop in drukken (of de reset knop) om de PC aan te krijgen. De PC start op en de leds op het moederbod gaan als volgt aan, eerst de CPU (ROOD) het DRAM Led (oranje) even aan gaat en dan gaat de PC uit. DRAM Settings via de BIOS correct ingesteld, maar ook alternatieve settings uitgeprobeerd. Als de PC eenmaal is opgestart zijn er geen problemen, draait als een zonnetje, een reboot vanauit Windows ook nooit geen problemen. Alleen een koude start (PC uit en weer aanzetten) lukt alleen met veel pogingen.

Wat heb ik allemaal getest en uitgeprobeert:

1. Verschillende geheugen timmings uitgeprobeerd
Standaard staat die nu op XMP en Memory Try it met de exacte timmings van het geheugen 3600Mhz 1.35Volt 16 20 20 38
Ook getest net dezelfde settings GEAR1

2. memtest64 Hele nacht laten testen, 0 errors

3. PC opstarten met zo min mogelijk aangesloten hardware

4. Omdat in het begin ik twijfelde of het geheugen of de processor was die problemen gaf, heb ik de processor en het koelblok
nogmaals verwijderd, maar kan niet anders constateren dan dat die goed geinstalleerd was. Ook de koelpasta was goed
verdeeld over de procesor. En als de PC draait merk ik verder geen problemen. Ook de Intel Extreme Tuning utility processor
test is 100% PASSED.

5. MEMTEST64 zijn allemaal 100% PASSED. (Hele nacht gedraait)

6. Inmiddels ook twee nieuwe BIOS updates geinstalleerd, zowel via het MSI Center als nogmaals via USB handmatig.
Meer geen verbetering met aanzetten van de PC.

7. Grafische kaart verwijderd en alleen met de interne grafische kaart opgestart, zelfe probleem.

8. Extra power kabel aangesloten op moederbord tbv PCI-Expres card. Geen verschil.

9. Grafische verwijderd, RAID Controller verwijderd, alle overige niet direkt nodige hardware verwijderd, zelfde probleem.

10. Ongetwijfelt vergeet ik een an ander, ben inmiddels al weken aan het onderzoeken en geen idee wat ik nog zou kunnen testen.

Ook op diverse fora gekeken en gezocht naar oplossing van dit probleem, en het valt wel op dat dit regelmatig voorkomt bij moederborden maar ook daar zat geen geen oplossing bij.

Ik ben nu dus al weken aan het troubleshooten inmiddels geen idee meer wat ik nog meer zou kunnen testen. Betreft ook alleen maar het opstarten van de PC, waar maar drie componenten invloed op ka hebben: Moederbord, Geheugen en Processor.

Met andere woorden, ik kan niet anders concluderen dat er iets is met het moederbod. Op zich vreemd, want zodra die wel start, draait die probleem loos. Ook zware programma's als premiere. lightroom e.d.

[Voor 8% gewijzigd door John2B op 13-02-2022 20:58]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:44
Welk merk en type voeding wordt gebruikt?

De bootdrive zal in een eerder systeem gebruikt zijn verwacht ik aangezien het een ouder model is. Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?

[Voor 63% gewijzigd door Uszka op 13-02-2022 20:53]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Belangrijkste vergeten: Cougar GX 1050 Watt 80 Plus GOLD

Windows opnieuw geinstalleerd? Probleem is de opstart, Windows is dan nog niet up en running en dus is die vraag niet echt van toepassing:

En ja, Windows 11 is van scratch geinstalleerd, en draait verder perfect en probleemloos. Maar dat terzijde.

[Voor 69% gewijzigd door John2B op 13-02-2022 21:01]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Uszka
John2B schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:58:
Cougar GX 1050 Watt 80 Plus GOLD
pricewatch: Cougar GX 1050 of pricewatch: Cougar GX 1050 (v.3) ?
Beiden hebben overigens een behoorlijk oud intern design. Zeker voor een >1000w voeding.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan bijna niet anders dan de voeding zijn. Waarom heb je een 1050watt gekocht en niet gewoon een 550-750 wat ruim voldoende is voor je systeem?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Okasha schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:15:
Kan bijna niet anders dan de voeding zijn. Waarom heb je een 1050watt gekocht en niet gewoon een 550-750 wat ruim voldoende is voor je systeem?
Er draaien 8 en soms 12 Seagate harddisken op de RAID Controller voor al mee video's.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:11:
[...]

pricewatch: Cougar GX 1050 of pricewatch: Cougar GX 1050 (v.3) ?
Beiden hebben overigens een behoorlijk oud intern design. Zeker voor een >1000w voeding.
Mmm interessant, voeding altijd een gevoelig item.

Wat raden jullie aan? iets van 1000watt

Disken spinnen vertraagt één voor één op dus geen piekspanning :)

[Voor 6% gewijzigd door John2B op 13-02-2022 21:25]

• Uszka
John2B schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Mmm interessant, voeding altijd een gevoelig item.

Wat raden jullie aan? iets van 1000watt

Disken spinnen vertraagt één voor één op dus geen piekspanning :)
pricewatch: Corsair RM850x (2021) Zwart
pricewatch: Corsair RM850 (2021) Zwart

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
RM850X besteld, morgen in huis, ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt alvast voor het meedenken, was even vergeten dat de voeding inmiddels ook al een tijdje meedraait 8)7 ;-) Tijd voor en upgrade. Ben nu toch bezig ;)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:12
Vergeet niet ALLE bekabeling te vervangen, pinout is nl niet universeel!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:57
Oh, en wel de stekker in een wandcontactdoos met randaarde?!

the older I get, the better I was...

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:02:
Dit zou geen problemen moeten opleveren hoor :) Er draaien miljoenen computers ter wereld stabiel zonder randaarde. Zou ook het "opwarmen" niet echt verklaren. Vergeet niet dat gebruiker uiteindelijk een stabiel systeem heeft.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:57
Okasha schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Dit zou geen problemen moeten opleveren hoor :) Er draaien miljoenen computers ter wereld stabiel zonder randaarde. Zou ook het "opwarmen" niet echt verklaren. Vergeet niet dat gebruiker uiteindelijk een stabiel systeem heeft.
klopt, als alles netjes aangesloten is wel.
maar niet als er ergens "zwevende leidingen" zijn, dat geeft vreemde resultaten zoals ik ooit ervaren heb... :P

the older I get, the better I was...

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Kees-Jan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:02:
Ja zeker, zit in een beveiligde stekkerdoos en zelfs op een aparte groep ;-)

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ik ben m'n nieuwe voeding aan het inbouwen en stuit op deze cpu connectoren, maar heb alleen 8pins stekkers?

Moet die met 4 aangesloten worden!?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
ja anders krijgt mobo niet genoeg voeding

Er staat ook bij cpu power :)

Maar ik vermoed dat je de stekkers aan de voeding hebt omgedraaid, want je kan namelijk van de 8 pins een 4 pins maken.

Die 8 pins moet sowieso,de 4 pins moet je even kijken in het moederbord manual.

[Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 15-02-2022 19:39]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Had ik al naar gekregen, maar kijk nogmaals.... En yes. Was moeilijk te zien.

Pffffft

Thanks

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Nieuwe voeding inmiddels ingebouwd en start nu prima op. ;-)

Corsair RM850x (2021) Zwart

Dank voor het meedenken.

[Voor 14% gewijzigd door John2B op 16-02-2022 21:21]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
La van die corsair kan je de 8 Lina uit elkaar halen voor 4 PINS. 1x 8 pin erin 1x helft erin helft laten zweven :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee