In december 2021 aangeschaft moederbord, geheugen en processor maar heb sindsdien continue problemen.
Config:
------------------
System Information
------------------
Product Name: MAG Z590 TOMAHAWK WIFI
OS: Microsoft Windows 11 Pro 64-bit Ver.2009 (OS build 22000.493)
BIOS Version: 2.40
BIOS Release Date 01/13/2022
CPU: 11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700K @ 3.60GHz
Memory: 32 GB @
- 16 GB DDR4-3600, Kingston KF3600C16D4/16GX
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB,
Drive: SSD Cache Drive, SAMSUNG MZ7PD256HCGM-000H7, 238,47 GB
Drive: HDD,Storage ARECA ARC-1880-VOL01, 16763,77 GB
Drive: SSD Boot drive, Samsung SSD 860 EVO 250GB, 232,89 GB
Voeding: Cougar GX 1050 Watt 80 Plus GOLD
---------------------
Programs and Features
---------------------
Intel(R) Network Connections 26.2.0.1
Intel Processor Diagnostic Tool 64bit
NVIDIA Graphics Driver 457.51
Adobe InDesign 2022
Adobe Illustrator 2022
Adobe Lightroom
Adobe Photoshop 2022
Adobe Premiere Pro 2022
MSI Center SDK
MRAID
Geheugen en Processor staat op de compatability list van dit moederbord van MSI.
Eerst was het geheugen defect en is toen via RMA omgewisseld, dat leek al een verbetering.
Echter een COLD BOOT geeft altijd problemen en start zelden in één keer op. soms moet ik de stroom er vanaf halen en een poging of 5 a 15 keer aan knop in drukken (of de reset knop) om de PC aan te krijgen. De PC start op en de leds op het moederbod gaan als volgt aan, eerst de CPU (ROOD) het DRAM Led (oranje) even aan gaat en dan gaat de PC uit. DRAM Settings via de BIOS correct ingesteld, maar ook alternatieve settings uitgeprobeerd. Als de PC eenmaal is opgestart zijn er geen problemen, draait als een zonnetje, een reboot vanauit Windows ook nooit geen problemen. Alleen een koude start (PC uit en weer aanzetten) lukt alleen met veel pogingen.
Wat heb ik allemaal getest en uitgeprobeert:
1. Verschillende geheugen timmings uitgeprobeerd
Standaard staat die nu op XMP en Memory Try it met de exacte timmings van het geheugen 3600Mhz 1.35Volt 16 20 20 38
Ook getest net dezelfde settings GEAR1
2. memtest64 Hele nacht laten testen, 0 errors
3. PC opstarten met zo min mogelijk aangesloten hardware
4. Omdat in het begin ik twijfelde of het geheugen of de processor was die problemen gaf, heb ik de processor en het koelblok
nogmaals verwijderd, maar kan niet anders constateren dan dat die goed geinstalleerd was. Ook de koelpasta was goed
verdeeld over de procesor. En als de PC draait merk ik verder geen problemen. Ook de Intel Extreme Tuning utility processor
test is 100% PASSED.
5. MEMTEST64 zijn allemaal 100% PASSED. (Hele nacht gedraait)
6. Inmiddels ook twee nieuwe BIOS updates geinstalleerd, zowel via het MSI Center als nogmaals via USB handmatig.
Meer geen verbetering met aanzetten van de PC.
7. Grafische kaart verwijderd en alleen met de interne grafische kaart opgestart, zelfe probleem.
8. Extra power kabel aangesloten op moederbord tbv PCI-Expres card. Geen verschil.
9. Grafische verwijderd, RAID Controller verwijderd, alle overige niet direkt nodige hardware verwijderd, zelfde probleem.
10. Ongetwijfelt vergeet ik een an ander, ben inmiddels al weken aan het onderzoeken en geen idee wat ik nog zou kunnen testen.
Ook op diverse fora gekeken en gezocht naar oplossing van dit probleem, en het valt wel op dat dit regelmatig voorkomt bij moederborden maar ook daar zat geen geen oplossing bij.
Ik ben nu dus al weken aan het troubleshooten inmiddels geen idee meer wat ik nog meer zou kunnen testen. Betreft ook alleen maar het opstarten van de PC, waar maar drie componenten invloed op ka hebben: Moederbord, Geheugen en Processor.
Met andere woorden, ik kan niet anders concluderen dat er iets is met het moederbod. Op zich vreemd, want zodra die wel start, draait die probleem loos. Ook zware programma's als premiere. lightroom e.d.
Config:
------------------
System Information
------------------
Product Name: MAG Z590 TOMAHAWK WIFI
OS: Microsoft Windows 11 Pro 64-bit Ver.2009 (OS build 22000.493)
BIOS Version: 2.40
BIOS Release Date 01/13/2022
CPU: 11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700K @ 3.60GHz
Memory: 32 GB @
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB,
Drive: SSD Cache Drive, SAMSUNG MZ7PD256HCGM-000H7, 238,47 GB
Drive: HDD,Storage ARECA ARC-1880-VOL01, 16763,77 GB
Drive: SSD Boot drive, Samsung SSD 860 EVO 250GB, 232,89 GB
Voeding: Cougar GX 1050 Watt 80 Plus GOLD
---------------------
Programs and Features
---------------------
Intel(R) Network Connections 26.2.0.1
Intel Processor Diagnostic Tool 64bit
NVIDIA Graphics Driver 457.51
Adobe InDesign 2022
Adobe Illustrator 2022
Adobe Lightroom
Adobe Photoshop 2022
Adobe Premiere Pro 2022
MSI Center SDK
MRAID
Geheugen en Processor staat op de compatability list van dit moederbord van MSI.
Eerst was het geheugen defect en is toen via RMA omgewisseld, dat leek al een verbetering.
Echter een COLD BOOT geeft altijd problemen en start zelden in één keer op. soms moet ik de stroom er vanaf halen en een poging of 5 a 15 keer aan knop in drukken (of de reset knop) om de PC aan te krijgen. De PC start op en de leds op het moederbod gaan als volgt aan, eerst de CPU (ROOD) het DRAM Led (oranje) even aan gaat en dan gaat de PC uit. DRAM Settings via de BIOS correct ingesteld, maar ook alternatieve settings uitgeprobeerd. Als de PC eenmaal is opgestart zijn er geen problemen, draait als een zonnetje, een reboot vanauit Windows ook nooit geen problemen. Alleen een koude start (PC uit en weer aanzetten) lukt alleen met veel pogingen.
Wat heb ik allemaal getest en uitgeprobeert:
1. Verschillende geheugen timmings uitgeprobeerd
Standaard staat die nu op XMP en Memory Try it met de exacte timmings van het geheugen 3600Mhz 1.35Volt 16 20 20 38
Ook getest net dezelfde settings GEAR1
2. memtest64 Hele nacht laten testen, 0 errors
3. PC opstarten met zo min mogelijk aangesloten hardware
4. Omdat in het begin ik twijfelde of het geheugen of de processor was die problemen gaf, heb ik de processor en het koelblok
nogmaals verwijderd, maar kan niet anders constateren dan dat die goed geinstalleerd was. Ook de koelpasta was goed
verdeeld over de procesor. En als de PC draait merk ik verder geen problemen. Ook de Intel Extreme Tuning utility processor
test is 100% PASSED.
5. MEMTEST64 zijn allemaal 100% PASSED. (Hele nacht gedraait)
6. Inmiddels ook twee nieuwe BIOS updates geinstalleerd, zowel via het MSI Center als nogmaals via USB handmatig.
Meer geen verbetering met aanzetten van de PC.
7. Grafische kaart verwijderd en alleen met de interne grafische kaart opgestart, zelfe probleem.
8. Extra power kabel aangesloten op moederbord tbv PCI-Expres card. Geen verschil.
9. Grafische verwijderd, RAID Controller verwijderd, alle overige niet direkt nodige hardware verwijderd, zelfde probleem.
10. Ongetwijfelt vergeet ik een an ander, ben inmiddels al weken aan het onderzoeken en geen idee wat ik nog zou kunnen testen.
Ook op diverse fora gekeken en gezocht naar oplossing van dit probleem, en het valt wel op dat dit regelmatig voorkomt bij moederborden maar ook daar zat geen geen oplossing bij.
Ik ben nu dus al weken aan het troubleshooten inmiddels geen idee meer wat ik nog meer zou kunnen testen. Betreft ook alleen maar het opstarten van de PC, waar maar drie componenten invloed op ka hebben: Moederbord, Geheugen en Processor.
Met andere woorden, ik kan niet anders concluderen dat er iets is met het moederbod. Op zich vreemd, want zodra die wel start, draait die probleem loos. Ook zware programma's als premiere. lightroom e.d.
[Voor 8% gewijzigd door John2B op 13-02-2022 20:58]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship