Toon posts:

Teveel Olie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-01 20:22
Inleiding
Het gaat niet over computers :P . Het gaat over mijn auto. Vandaag had ik helaas op de snelweg te maken met een Roodlampje (en knippert) met olie druk. Kleine stuk vooraf. Ben vrijdag nog van den bosch naar lelystad gerijde. Zaterdag nergens, maar heb wel een keer de olie gepeild(doe ik wel vaker) en er zat echt teveel in. Véél meer dan het maximum. En vandaag, helaas pech.

Drie weken geleden een apk + kleine beurt uitgevoerd door de garage.

Mijn vraag
Zou dit aan de olie liggen en is het schadelijk voor de motor? En aan welke kost kan ik verwachten.

Relevante informatie

Ik heb een VW 1.4 FSI(Benzine) uit 2004 met 322.000 > op de teller.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ben door gerijde tot aan mijn bestemming, ongeveer 5 km :X daarna uitgezet en niks meer gedaan.

Beste antwoord (via yor111 op 13-02-2022 20:59)

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Nee je brandstof heeft niets met de olie te maken: wel is het zo, dat E10 bij oudere auto's de rubberen leidingen kan aantasten. Maar volgens mij zou zo'n VW gewoon E10 moeten kunnen verdragen.

Mijn advies: ga met de auto terug naar die garage, die de kleine beurt heeft uitgevoerd. Maar realiseer ook, dat een kleine beurt eigenlijk niks anders is: dan de auto controleren en olie en oliefilter vervangen.

Het kan altijd zijn, dat er tijdens zo'n kleine beurt defecten gevonden worden. Als je een lidmaatschap van de ANWB Wegenwacht hebt, dan kun je ze ook bellen voor advies. Ze komen je ook helpen, als je strand met pech.

Alle reacties

• Weissbier
Teveel olie is ook niet goed: maar dat lampje gaat niet zonder reden branden, dus ik zou toch eens terug naar de garage gaan. PS heb je gemeten nadat de auto de kans gehad heeft, om af te koelen?

Anders is het oliepeil niet accuraat af te lezen en je moet ook het stokje schoonmaken, maar ik ga er vanuit dat je dit weet?

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:56
Teveel olie is zeker niet goed, de olie gaat dan langs de zuigers en word daarna verstookt.

• yor111
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:33:
Teveel olie is ook niet goed: maar dat lampje gaat niet zonder reden branden, dus ik zou toch eens terug naar de garage gaan. PS heb je gemeten nadat de auto de kans gehad heeft, om af te koelen?

Anders is het oliepeil niet accuraat af te lezen en je moet ook het stokje schoonmaken, maar ik ga er vanuit dat je dit weet?
Ja zeker, ongeveer 30 minuten gewacht en daarna weer opnieuw gepeild. En het is 1/2 over het maximum.
Ik ben wel de afgelopen 4/5 andere brandstof gaan tanken. E5 ipv E10. Zou door deze brandstof wat meer olie in de carterpan kunnen lopen?

• yor111
Het wordt verstook inderdaad. Ik heb nog geen olie zien liggen op de grond dus er is geen lek(door druk ofzo). Maar het verstokken is niet heel schadelijk toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Weissbier
Nee je brandstof heeft niets met de olie te maken: wel is het zo, dat E10 bij oudere auto's de rubberen leidingen kan aantasten. Maar volgens mij zou zo'n VW gewoon E10 moeten kunnen verdragen.

Mijn advies: ga met de auto terug naar die garage, die de kleine beurt heeft uitgevoerd. Maar realiseer ook, dat een kleine beurt eigenlijk niks anders is: dan de auto controleren en olie en oliefilter vervangen.

Het kan altijd zijn, dat er tijdens zo'n kleine beurt defecten gevonden worden. Als je een lidmaatschap van de ANWB Wegenwacht hebt, dan kun je ze ook bellen voor advies. Ze komen je ook helpen, als je strand met pech.

• M2M
  • Laatst online: 27-01 22:10

M2M

medicijnman

Je draait geen mix, olie is in een benzine motor gescheiden van brandstof.

-_-

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44
Niet direct schadelijk, langs de peilstokbuis halen ze met een pompje er wat uit. Geen zorgen direct, deze week even naar de garage.

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 03:56
Een beetje teveel olie zou niet direct veel kwaad kunnen maar zo kan het ook : https://youtu.be/TyVjlP2Qpg8

• NimRod1337
Roderiktweaker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:47:
Een beetje teveel olie zou niet direct veel kwaad kunnen maar zo kan het ook : https://youtu.be/TyVjlP2Qpg8
Ik heb dat een keer gehad, een diesel gaat nl wel op de motorolie lopen, als er teveel in zit :+ Rookgordijn niet normaal.

• yor111
De garage is inderdaad de oplossing.

Over de brandstof, ik heb gehoord dat mensen die E10 tanken wel last hebben van meer ollie in carterpan. Dit, omdat door de Entanol de olie dunner wordt en via de cilinderwand naar de carterpan loopt. Of is dit niet mogelijk?

@NimRod1337 Haha, dat heb ik gelukkig niet gehad :P

• NimRod1337
yor111 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:53:

Over de brandstof, ik heb gehoord dat mensen die E10 tanken wel last hebben van meer ollie in carterpan. Dit, omdat door de Entanol de olie dunner wordt en via de cilinderwand naar de carterpan loopt. Of is dit niet mogelijk?

Nee, een benzine doet dat niet zo snel, maar een diesel gaat gewoon de motorolie opstoken. Dat rookt.. nogal haha :)

• NimRod1337
yor111 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:53:

Vergezocht, door benzine wordt olie ook dunner. En van olie in de carterpan heeft niemand last, tenzij teveel. Maar er komt tijdens het rijden niets bij.

[Voor 9% gewijzigd door NimRod1337 op 13-02-2022 20:58]

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Wat nog niet gezegd is: als het olielampje knippert kan je beter niet meer doorrijden!! De andere lampjes zijn wat meer vergevelijk, maar het olielampje kan betekenen dat er geen olie wordt gepompt.

Ooit zelf 5 km doorgereden met olielampje aan en toen moest de hele motor vervangen worden.

Als je wegenwacht met woonplaats hebt, bel die dan.

Als je dat niet hebt lijkt mij maar de garage laten slepen het beste. Er is iets aan de hand en gezien de leeftijd van de auto kan dat alles zijn.

• yor111
Vanochtend de garage gebeld. Hij zij als de olie dun is, kan er ook koelvloeistof bij zitten. Hierdoor wordt de olie dun en krijg je natuurlijk veel teveel olie. Dus dan zou de koppakking stuk moeten zijn?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat kun je zien door in het vaatje van de koelvloeistof te kijken. Je koelvloeistof moet mooi helder zijn en zonder drab erop, bij jouw VW roze van kleur als het goed is. Uiteraard alleen de dop van het vaatje afhalen bij koude motor!

• Weissbier
yor111 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:58:
Vanochtend de garage gebeld. Hij zij als de olie dun is, kan er ook koelvloeistof bij zitten. Hierdoor wordt de olie dun en krijg je natuurlijk veel teveel olie. Dus dan zou de koppakking stuk moeten zijn?
Kun je niet even langs rijden? Dan kunnen ze even kijken, zo aan de telefoon is het altijd lastig om te zeggen. Maar lekke koppakking zou kunnen, al gebruikte in mijn geval de auto juist olie en kwam er bij de koelvloeistof een beetje olie terecht ofzo.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

-tom-562

Oliesjeik

Heb je echt de melding gehad 'olie druk laag'? Want dan is er serieus iets aan de hand. Rijden zonder oliedruk (ook al is het maar een paar seconden) kan echt dodelijk zijn voor een motor.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• yor111
Auto gaat dadelijk garage. Dan ik hoor ik straks of morgen wat er aan de hand is😅

• yor111
-tom-562 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:21:
Heb je echt de melding gehad 'olie druk laag'? Want dan is er serieus iets aan de hand. Rijden zonder oliedruk (ook al is het maar een paar seconden) kan echt dodelijk zijn voor een motor.
Dat is wel de betekenis van het lampje inderdaad. Maar ik zit genoeg Ollie in.
Ik was halverwege de snelweg kon daar niet stoppen.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 15:50

Midas.e

Is handig met dinges

yor111 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:58:
Kan je ook zien door de olie vuldop eraf te halen en te kijken of er een geel achtige drab op zit.

Hacktheplanet.nl

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 20:15
MBvB schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:18:
Wat nog niet gezegd is: als het olielampje knippert kan je beter niet meer doorrijden!! De andere lampjes zijn wat meer vergevelijk, maar het olielampje kan betekenen dat er geen olie wordt gepompt.
Dat het olielampje knippert wil niet altijd zeggen dat er een probleem is.
Ik heb een Fiat Grande punto diesel gehad waarbij iedere 20.000km het olielampje begon te knipperen om aan te geven dat het tijd was om de olie te verversen.

De eerste keer dat ik het lampje zag knipperen was het wel ff schrikken.

Over het algemeen moet je er van uit gaan dat rode lampjes op het dashboard betekent dat je zo snel mogelijk, veilig, moet stoppen en in ieder geval in de boekje op moet zoeken wat er mis is.

Aan alles komt een eind.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

-tom-562

Oliesjeik

yor111 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Dat is wel de betekenis van het lampje inderdaad. Maar ik zit genoeg Ollie in.
Ik was halverwege de snelweg kon daar niet stoppen.
Dat er genoeg olie in zit zegt niks uiteindelijk, geen oliedruk=killing.
Had je een oranje lampje of een rood lampje?

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• NimRod1337
Kan ook de oliedruksensor zijn die stuk is. Komt vaak voor, helemaal op die leeftijd.

[Voor 17% gewijzigd door NimRod1337 op 14-02-2022 10:18]

• yor111
Roodlampje. Ik verwacht eigenlijk een kapot koppakking🤨.

De auto klonk ook heel slecht op het moment dat de lamp aansprong.
Je kunt denken aan een oude twee takt tractor.

Je hoorde gewoon dat cilinders werden over geslagen en ik voelde gewoon bijna geen vermogen meer.

Maar goed, de auto staat nu bij de garage en ik ben benieuwd wat het kan zijn.

Als ik het weet, lees je het van zelf😬

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:21
Ik hoop dan dat je de motor niet in gesloopt hebt door er toch mee door te rijden xD
Ik had geen meter er mee gereden en de pechhulp gebeld.

Als er meer dan genoeg in zit was er inderdaad geen lek in de olie-leidingen, maar dat betekent niet dat de oliepomp zijn werk nog deed!

Echt, mensen die doorrijden wanneer rode lampjes aan gaan |:(
Ergste geval nu: motor in de soep, auto total loss.

Gecombineerd met je andere symptomen van cilinders die het niet meer leken te doen ben ik bang dat je naar een andere auto moet gaan kijken TS.
Er zijn 2 rode lampjes waar doorrijden een big no is:
1) olie-druk waarschuwing
2) rem-storing.

[Voor 40% gewijzigd door hackerhater op 14-02-2022 15:04]

• babananana
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 09:41
yor111 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:34:
De auto klonk ook heel slecht op het moment dat de lamp aansprong.
Je kunt denken aan een oude twee takt tractor.

Je hoorde gewoon dat cilinders werden over geslagen en ik voelde gewoon bijna geen vermogen meer.
Het kan nog meevallen: als je oliepeil gestegen is kan dit komen door bijmenging van benzine. Dit gebeurt als de motor koud is, dan condenseert de benzinedamp namelijk tegen de cilinderwanden en komt het bij de olie. Rijd je veel korte stukken? Wordt de motor wel warm genoeg? Als dit niet het geval is, kan je hierdoor een stijgend oliepeil krijgen. De olie wordt hier veel dunner van dan zou moeten, en dit kan ervoor zorgen dan de oliepomp niet genoeg druk meer kan opbrengen, vooral bij lage toerentallen. Dit zal het rode olielampje triggeren. In dit geval zou het lampje uit moeten gaan als je een beetje gas geeft, naar zeg 1500rpm.

Gebaseerd op jouw verhaal vermoed ik een van deze 3 scenario's (of een combinatie daarvan):
* Benzine bij de olie --> olie wordt te dun --> te lage oliedruk bij lage toerentallen en in het algemeen slechte smering van de motor. Oplossing: olie verversen en de oorzaak van de benzine bijmenging oplossen: minder korte stukken rijden.
* Oliepomp levert geen druk meer --> helemaal geen smering --> motor loopt in de soep (waarschijnlijk total-loss)
* Koppakking kapot met opening tussen 2 cilinders --> motor gaat moeilijk lopen en misfires vertonen, maar loopt het niet echt schade van op. Oplossing: koppakking vervangen, olie verversen, koelwater verversen. Zou een total-loss kunnen zijn als je de kosten naast de waarde van de auto vergelijkt.

Wat achtergrond over de koppakking:
Als de koppakking kapot gaat, kan dit op verschillende plekken gebeuren. Door de koppakking lopen de olieleidingen, koelwaterleidingen en natuurlijk de openingen van de cilinders. Als de koppakking faalt, is er meestal een verbinding ontstaan tussen 1 van deze 3 kanalen. Dan zijn er verschillende mogelijkheden:
* Cilinder en cilinder: dan hebben 2 cilinders geen compressie meer, maar is alles rondom de olie en koelwater nog OK. De motor loopt misschien nog, maar zal zeker erg tegensputteren en misfires vertonen. Hier loopt de motor niet echt schade van op.
* Olie en cilinder of koelwater en cilinder: de motor begint de betreffende vloeistof te verbruiken, ofwel krijg je blauwe rook (olie) of witte rook (koelwater). Dit is al serieuzer, want er kan ook verbrandingsgas terug het olie of koelsystem gaan en daar zijn die systemen niet op berekend. Een grote plof en een wolk koelwaterdamp kan het gevolg zijn. Doordat de olie verslechtert door menging met koelwater en er koelwater in de cilinders verbrand wordt, kan dit schade aan de motor veroorzaken.
* Olie en koelwater: de motor kan nog wel lopen maar misschien niet mooi meer. Het verbranden van koelwater kan schade aan de motor veroorzaken.

• yor111
Vandaag, de garage belde met slecht nieuws. Het is niet de olie. Uit de analyse is gebleken dat er geen druk meer op de cilinders staat(van allemaal dus). Ook zit de motor vol brandstof. Tot zover, lijkt het erop dat de distributie ketting is versprokken en daardoor de timing compleet verstoord is. Dus, er is niet veel meer over in de kop.

Het advies van de garage is dan ook met zoveel kilometers op de teller. Afschrijven en een andere nemen😑.

Maar ja, ik heb e lang mee gereden en heeft zijn dienst bewijzen.

Iedereen bedankt voor zijn antwoorden en suggesties.

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-01 08:15
ach das rot.
is de timing niet meer te herstellen dan >? lijkt mij dat een ketting gewoon los gehaald kan worden en dan terug gezet op de juiste timing.
kwestie van afstellen na de handeling

is uiteraard wat elleboog werk maar een defect dat nog wel economisch gezien de huidige staat van de automarkt een mogelijk is

• jgj82
  • Laatst online: 01:41

jgj82

Ja, maar = nee

Waarschijnlijk is het tandwiel van de oliepomp losgekomen. Wel knap dat je zonder compressie door kon rijden...

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee