Foto's
Op basis van het tellen van pannen kwam ik op de volgende afmetingen. Het dak op gaan om te meten durf ik niet.
Beschikbare (dak)ruimte
Het meest rechtse afvoerpijpje zou in principe weg mogen. Ik heb geen idee hoe je iets dergelijks weer netjes dicht maakt maar het was een afvoer voor een droger en deze is nu afgetapet. Dakhelling is 38°.Schaduw
Dat is een beetje afhankelijk van hoe veel impact het heeft. Mogelijk toch wel schaduw van de schoorsteen van de buurtjes.Jaarverbruik
Nu c.a. 2100 kWh. Maar ik woon nu alleen, verwachting is wel op relatief korte termijn (<5 jaar) vriendin plus evt. een kindje.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A volgens mij. In elk geval een 3 fase aansluitingBudget en doel
Eigenlijk is het doel om uiteindelijk een warmtepomp neer te zetten voor het gros van de verwarming. Maar ik begrijp dat er uiteindelijk in de wintermaanden(wanneer er veel verwarming nodig is) weinig effect van de zonnepanelen te verwachten is.Alles wat ik niet uitgeef aan zonnepanelen kan ik uitgeven aan de rest van het huis. max budget €8k. Zuidwest zou ik het liefst zo vol mogelijk leggen maar wellicht moet ik er ook juist aan denken om op noordoost wat panelen te plaatsen?
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou het volledig willen laten uitvoeren. Gezien de beperkte vrije tijd die ik op dit moment heb.Bijhouden van data
Vind ik wel belangrijk. Ik ben aan het starten met een Domoticz installatie. Wil wel data beschikbaar hebben. Data per paneel is natuurlijk helemaal top maar data is dan wat mij betreft niet de doorslaggevende factor.Reeds verkregen offertes
3 stuks10 x REC Alpha Pure Black 405 |
1x GoodWe 3600 DNS |
€5.529,85 |
4.050Wp |
€5.529,85/4.050Wp=1,36 |
10x S-Energy 330 Percium All Black |
1x GoodWe 3600 DNS |
€4.864,65 |
3.300Wp |
4.864,65/3.300Wp=1,47 |
10x JA Solar 365 Wp |
SolarEdge Omvormer- HD-Wave 3000H incl. monitoring en app |
€ 4.729 |
3285Wp |
4.729/3285Wp=1,44 (was 1,18) |
Alle prijzen zijn de prijzen incl. btw aftrek (ofwel excl btw.

Regio
Regio Helmond.Zelf heb twijfel ik of er wel 10 panelen op mijn dak kunnen. Voor één van de offertes is daadwerkelijk iemand langs geweest maar die beste man heeft ook niets gemeten. Alle heren lijken volledig te vertrouwen op wat de software zegt op basis van een luchtfoto.
M'n gevoel zegt dat ik ook niet moet gaan voor een GoodWe omvormer. Maar er kon niet echt geschakeld worden naar iets als SMA.
Always look on the bright side of life.