Toon posts:

Zonnepanelen laten installeren. Laatste check.

Pagina: 1
Acties:

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:57
Foto's

Op basis van het tellen van pannen kwam ik op de volgende afmetingen. Het dak op gaan om te meten durf ik niet.
Beschikbare (dak)ruimte
Het meest rechtse afvoerpijpje zou in principe weg mogen. Ik heb geen idee hoe je iets dergelijks weer netjes dicht maakt maar het was een afvoer voor een droger en deze is nu afgetapet. Dakhelling is 38°.
Schaduw
Dat is een beetje afhankelijk van hoe veel impact het heeft. Mogelijk toch wel schaduw van de schoorsteen van de buurtjes.
Jaarverbruik
Nu c.a. 2100 kWh. Maar ik woon nu alleen, verwachting is wel op relatief korte termijn (<5 jaar) vriendin plus evt. een kindje.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A volgens mij. In elk geval een 3 fase aansluiting
Budget en doel
Eigenlijk is het doel om uiteindelijk een warmtepomp neer te zetten voor het gros van de verwarming. Maar ik begrijp dat er uiteindelijk in de wintermaanden(wanneer er veel verwarming nodig is) weinig effect van de zonnepanelen te verwachten is.

Alles wat ik niet uitgeef aan zonnepanelen kan ik uitgeven aan de rest van het huis. max budget €8k. Zuidwest zou ik het liefst zo vol mogelijk leggen maar wellicht moet ik er ook juist aan denken om op noordoost wat panelen te plaatsen?
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou het volledig willen laten uitvoeren. Gezien de beperkte vrije tijd die ik op dit moment heb.
Bijhouden van data
Vind ik wel belangrijk. Ik ben aan het starten met een Domoticz installatie. Wil wel data beschikbaar hebben. Data per paneel is natuurlijk helemaal top maar data is dan wat mij betreft niet de doorslaggevende factor.
Reeds verkregen offertes
3 stuks
10 x REC Alpha Pure Black 405
1x GoodWe 3600 DNS
€5.529,85
4.050Wp
€5.529,85/4.050Wp=1,36

10x S-Energy 330 Percium All Black
1x GoodWe 3600 DNS
€4.864,65
3.300Wp
4.864,65/3.300Wp=1,47

10x JA Solar 365 Wp
SolarEdge Omvormer- HD-Wave 3000H incl. monitoring en app
€ 4.729
3285Wp
4.729/3285Wp=1,44 (was 1,18)

Alle prijzen zijn de prijzen incl. btw aftrek (ofwel excl btw. |:()
Regio
Regio Helmond.

Zelf heb twijfel ik of er wel 10 panelen op mijn dak kunnen. Voor één van de offertes is daadwerkelijk iemand langs geweest maar die beste man heeft ook niets gemeten. Alle heren lijken volledig te vertrouwen op wat de software zegt op basis van een luchtfoto.

M'n gevoel zegt dat ik ook niet moet gaan voor een GoodWe omvormer. Maar er kon niet echt geschakeld worden naar iets als SMA.

Always look on the bright side of life.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Da's wel gek idd, mooie REC panelen en dan alleen willen combineren met china-spul.

Anyway, die SolarEdge oplossing is niet gek geprijsd en schaduw ga je wel hebben met al die pijpjes en schoorsteentjes, dus ziet dat er ook niet direct uit als overbodig (wat je nogal eens tegen komt).

Die omvormer is 1-fase en dat lijkt ook prima. Ook met een paneel minder (als het niet past) zal het vast wel goed werken, genoeg panelen op 1 oriëntatie voor SolarEdge.

Dit zonder in enig detail gekeken te hebben overigens, er zijn hier mensen heel goed met die SE simulatietool.

[Voor 17% gewijzigd door Wilke op 13-02-2022 19:52]

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Clifdon schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:32:
Reeds verkregen offertes
3 stuks
10 x REC Alpha Pure Black 405
1x GoodWe 3600 DNS
€5.529,85
4.050Wp
€5.529,85/4.050Wp=1,36

10x S-Energy 330 Percium All Black
1x GoodWe 3600 DNS
€4.864,65
3.300Wp
4.864,65/3.300Wp=1,47

10x JA Solar 365 Wp
SolarEdge Omvormer
€ 4.329
3650Wp
4.329/3650Wp=1,18

Alle prijzen zijn de prijzen incl. btw aftrek (ofwel excl btw. |:()
Zitten erbij die SolarEdge oplossing ook optimizers? Zo ja, dan is het goed om ook even te vermelden welke optimizers het zijn.

• Clifdon
gurbe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:59:
[...]

Zitten erbij die SolarEdge oplossing ook optimizers? Zo ja, dan is het goed om ook even te vermelden welke optimizers het zijn.
Er wordt niet gesproken over optimizers. Maar ik heb een gedetailleerdere offerte aangevraagd. type SolarEdge omvormer werd ook niet vernoemd.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
Offerte 3 duidelijk de winnaar, maar inderdaad, wel even details vragen.

Ik zie een schuurtje, dar kan toch wel wat mee?
Op NO zie ik een dakkapel? Dat verminderd in dit geval nogal wat je er mee kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Clifdon
Uiteindelijk de definitieve offerte voor optie 3 binnen. Heb dit aangepast in de startpost. De omvormer is dus een.

Solaredge omvormer - HD-Wave 3000H incl. monitoring en app

• Berkowic
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 21:26
Heb je dan ook een 3-fase omvormer?
Wanneer je huis een 3-fase aansluiting heeft zou ik voor een 3-fase omvormer kiezen omdat dan alle apparaten die aangesloten zijn op de overige fasen ook direct stroom krijgen van je zonnepannelen. (volgens mij......)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:29
@Berkowic Leg eens uit waarom je 3600Wp op een 3-fasen omvormer wilt zetten? Met SolarEdge wordt dat sowieso een ramp (lees: kan helemaal niet) qua optimizerspanning. Verder saldeert een meter altijd intern tussen de fasen.

@Clifdon Ik zou de pijpjes naar boven (zoals de buurman) of naar het zijdak verplaasten, en dan maximaal vol gooien. Geen SE, gewoon stringomvormer en kWh's maken.

[Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 07-04-2022 17:12]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee