Ondertussen heb ik me wat verder in gelezen.
Volgens mij zit onze omvormer aan zijn max. We hebben de SolarEdge HD3000 die 4650 piek aan kan. Nu hebben we 355W * 13 liggen, dat is dus net eronder. Goed in praktijk gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit die piek halen maar ivm garantie lijkt het me geen goed idee om daar over te gaan. En ook al niet zelf veranderingen aanbrengen.
Dus ik ben wat aan een alternatief aan het denken omdat zonnepanelen leggen me geen rocket science lijkt ... Waarom geen setje panelen+omvormer op 2dehands kopen? Dan eindig ik met 2 gescheiden systemen. Eentje met garantie, en eentje zelf gelegd zonder garantie. Ik begin met 1 paneel en een kleine omvormer om de instapkost zo klein mogelijk te houden. Lukt me dat kan ik naar een groter systeem gaan als ik wil.
Het 2dehands systeem ga ik dan nog moeten laten keuren, maar ik vermoed dat mijn plan best goed kan.
Indien ja:
Omvormer
Ik zou dan op zoek gaan naar een omvormer die ik zelf kan uitmeten en die goed integreert met
Home Assistant. De huidige SolarEdge gaat het maar dat moet via de cloud en als het effe kan, liever niet. De updates zijn ook maar per kwartier. Dat vind ik ook zonde.
Ook natuurlijk een omvormer waar ik een datasheet en installatiemanual van vind. Zonder dat lukt het me waarschijnlijk niet.
Montage op plat dak
Nu hebben we FlatFix fusion montagepanelen liggen. Wat ik er ergens aan mis is dat ze wel erg plat liggen en niet verstelbaar zijn. Heeft iemand misschien een tip voor "semi-" verstelbare montage op een plat dak? Ik heb eenvoudig toegang tot het dak, dus ik zou ze in de winter hoger willen zetten en en de zomer platter. Iet à la boutje eruit, klik, klik boutje terug vast, lijkt me ideaal

Power optimizers
Geen idee of ik die ook nodig ga hebben, ik vermoed dat dat van de omvormer af gaat hangen

kabels
Die vind ik wel

Aansluiting op de kast
Ik ken een professioneel electricien, waar ik de IT voor doe, dus dat komt wel goed

. De keuring moet achteraf ook nog.
Enige wat ik me nog af vraag, zou het eenvoudig te doen zijn om er als eerste test gewoon eens een los stopcontact (dus off the grid) op te hangen en zien of alles werkt? Is dat zo, aansuiten die handel