Extra telenet access point zelf aankopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03 11:54
Ik heb thuis telenet als internet provider. In ons huis is er weinig bekabeling voorzien. In de bureau heb ik nu al een gratis access point van telenet.

Op de zolderverdieping is de wifi heel slecht en ik zou hier graag een extra access point zetten.

Ik heb ondertussen een extra kabel gelegd naar de telenet router. Hierop heb ik een oude router met wifi aangesloten en ingesteld als access point met dezelfde SSID. Alles werkt, maar de toestellen schakelen niet automatisch over naar de wifi op zolder. Tussen de wifi beneden en de extra access point van telenet wel. Als ik wifi even aan en uitschakel, dan zit ik wel op de wifi op zolder.

Ik zou nu voor 2 euro per maand een extra access point bij telenet kunnen huren, maar ik zou liever een AP zelf kopen die ik aan het plafond kan hangen vertrekkende bij een switch. Dan kan ik later ook nog bekabeld leggen naar de aparte ruimtes.

Moet ik een AP kopen met een bepaalde standaard? Zodat deze meewerkt met de wifi van telenet, dus dat er ook automatisch geroamed wordt naar de wifi op zolder...

Beste antwoord (via wardv op 13-02-2022 19:28)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
wardv schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:21:
Ok, dan zal het die 2.4 en 5Ghz zijn die de oorzaak is.

Moet ik op bepaalde standaard letten als ik een nieuwe AP koop?
Eentje die dus 2,4GHZ (B/G/N) en 5Ghz (AC) ondersteund... Je telenet router en AP combineert waarschijnlijk 2,4GHZ en 5GHZ onder 1 SSID en die netgear kan dit dus niet.
De meeste apparaten in afgelopen jaren ondersteunen beide wel al die netgear uit 2011 niet :D
@laurens0619 had hier aan de juiste eind 2,4 GHZ only is je issue

[ Voor 7% gewijzigd door Arthion-nl op 13-02-2022 19:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Roamen wordt vanuit de client geregeld en niet door het netwerk apparatuur.

Om roamen goed te laten verlopen dien de volgende instellingen in je AP het zelfde te zijn:

-Zelfde SSID namen
- Zelfde wachtwoord
- Zelfde type beveiliging (bijv alles WPA2)
- Zorg er voor dat alles niet in het zelfde kanaal zit.

In basis pricipe met het bovenstaande zou roamen vanzelf gaan al zou in sommige gevallen de lacatie van de AP ook kunnen helpen (verplaatsen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv
Dat is het net. Ik heb hetzelfde SSID en wachtwoord. Wifi telenet en AP telenet zijn WPA2, op zolder ook. Toch gaan de toestellen niet naar de AP op zolder, die niet van telenet is. Ik blijf verbonden met AP telenet maar met zo'n slechte verbinding dat surfen niet gaat.

Ik heb slechts 2 netwerk aansluitingen in huis. Bij de tv en in de bureau waar de AP van telenet dus staat. Ik kan dus niet echt gaan verplaatsen.

Nu heb ik kabel getrokken vanaf de router telenet tot de zolder. En daar wil ik een POE switch zetten. Waarvan een naar een extra AP die wel automatisch roamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
wardv schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:40:
Nu heb ik kabel getrokken vanaf de router telenet tot de zolder. En daar wil ik een POE switch zetten. Waarvan een naar een extra AP die wel automatisch roamed.
Die zijn er niet. Als jij op zolder nog verbinding hebt met een ontzettend zwak signaal dan is er voor de client geen reden om te vertrekken. Je kan dan twee dingen doen:
Zendvermogen AP beneden omlaag halen.
Op AP instellen dat treurige verbindingen in een disconnect resulteren. Oftewel de minimale linkrate omhoog zetten.

Geldt ook andersom, als jij beneden nog met AP boven verbonden blijft dan kan je ook spelen met zendvermogen en linkrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv
Het zwak signaal op zolder is idd dat van de AP van in de bureau. Wat jij me verteld dat een apparaat pas naar een andere AP gaat als er totaal geen verbinding met de vorige AP is klopt toch niet? Het switchen tussen wifi van de telenet router naar AP gaat wel automatisch en hier is er ook een beetje overlap van de signalen. Dit is toch net het punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv
Er is iets die me zegt dat de wifi router op zolder te oud is en geen bepaalde standaard ondersteund die dit roamen mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Niet toevallig dat die oude router mixed beveiligingversleuting gebruikt ? iets van mixed Tkip/WPA2 of iets anders? Geen idee welke beveiligingsversleutelingen er soms gemixt worden maar dit kan je dus niet goed laten roamen als andere bijv WPA2 only gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Met @Arthion-nl
Of op zolder 2.4 only?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:40
of de router is nog een oudere wifi G standaard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv
Het is een netgear fvs318n
Dat is 802.11bgn zie ik.

Welke standaard zijn de AP's van telenet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
wardv schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:00:
Het zwak signaal op zolder is idd dat van de AP van in de bureau. Wat jij me verteld dat een apparaat pas naar een andere AP gaat als er totaal geen verbinding met de vorige AP is klopt toch niet?
Je hebt simpel gezegd signaalsterkte en signaalkwaliteit. De client blijft tot het absolute minimum verbinding houden met een AP en schakelt terug in snelheid, ook als er een 3x zo sterke in de buurt is. Je kan de client helpen door signaalsterkte terug te trekken totdat de client er geen soep meer van kan koken of je verhoogt de drempel van minimum linkrate(signaalkwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
wardv schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:11:
Het is een netgear fvs318n
Dat is 802.11bgn zie ik.

Welke standaard zijn de AP's van telenet?
Die Netgear is enkel 2.4 GHz, als er ook 5GHz aanwezig is zal een moderne client daar voor kiezen. Ook als dat in de praktijk niet sneller is. Totdat je manueel de verbinding verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardv

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
wardv schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:21:

Eentje die dus 2,4GHZ (B/G/N) en 5Ghz (AC) ondersteund... Je telenet router en AP combineert waarschijnlijk 2,4GHZ en 5GHZ onder 1 SSID en die netgear kan dit dus niet.
De meeste apparaten in afgelopen jaren ondersteunen beide wel al die netgear uit 2011 niet :D
@laurens0619 had hier aan de juiste eind 2,4 GHZ only is je issue

[ Voor 7% gewijzigd door Arthion-nl op 13-02-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
@Arthion-nl + band steering en/of de banden kunnen splitsen op apart ssid

Als het device van de TS nu op de 1e etage staat en nog met het 2.4 only netwerk van zolder is. Dan kan die hoogstwaarschijnlijk het 5ghz niet eens vervangen. Een ap neerzetten met 5ghz gaat dan niet zoveel helpen.

Zelf ben ik het helemaal zat met die bandsteering, ik heb mn ssid geplitst en alles wat mobiel is, kan 5ghz, en zit op het 5ghz only netwerk. heerlijk :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1