Thermostaat centrale verwarming in woonkamer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik verwarm mijn huis met centrale verwarming op gas. Nu de gasprijzen door het dak gaan, ben ik dat toch eens van naderbij gaan bekijken.

De thermostaat van de verwarming hangt in mijn woonkamer. Stel dat die ingesteld is op 20 graden. 's Nachts gaat de verwarming in de woonkamer uit en gaat de verwarming in de slaapkamer aan. De woonkamer zal dus nooit 20 graden bereiken, terwijl de thermostaat die daar hangt dat wel wil. Betekent dit dat mijn gasketel de hele nacht door zal draaien om toch maar te proberen die woonkamer op de gevraagde 20 graden te krijgen? Of zie ik iets over het hoofd?

Iemand die hier meer over weet? Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 08:16

BrZ

Hoe zet je 's nachts de verwarming in de woonkamer uit?

Gewoonlijk doe je dat dus met de thermostaat, en zal er helemaal niets verwarmd worden.

Als je de radiator dicht draait, dan ja, dan zal de thermostaat de ketel aansturen om te verwarmen.

[ Voor 26% gewijzigd door BrZ op 13-02-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zal naar zoneverwarming moeten. Dat kan o.a. met het Honeywell Evohome systeem of Tado. Elke ruimte wordt dan een aparte zone met eigen slimme radiatorknop. Deze kan je per zone programmeren en bedienen. Een centrale ontvanger verzamelt alle warmteverzoeken en stuurt hiermee de cv ketel aan. Je kan dus de slaapkamer warm stoken zonder dat de woonkamer ook warm hoeft te zijn. De warmte volgt de bewoner, zeg maar. Zo kan je dus zonegericht stoken, wat je makkelijk 30% kan besparen. En natuurlijk, voor de echte Tweakert, via de smartphone te bedienen :)

Honeywell: https://www.kijkvoelbelee...Producten/Product/evohome
Tado: https://www.tado.com/nl-nl

Honeywell is erg goed, maar wat lastig voor de niet-techneut te installeren. Tado lijkt wat makkelijker te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 13-02-2022 16:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Je kunt ook nog kijken naar Plugwise: https://www.plugwise.com/
Ik heb nu alleen de (huis)kamer thermostaat van hen, maar denk er inderdaad ook over om de zone sturing te gaan gebruiken.
bij ons gaat de thermostaat echter niet uit want dan krijg ik mijn huis (1973) zonder isolatie nooit meer warm. In de nacht slaat de ketel dus ook een paar keer aan en dan verwarmt de slaapkamer ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

demichel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:31:
Ik verwarm mijn huis met centrale verwarming op gas. Nu de gasprijzen door het dak gaan, ben ik dat toch eens van naderbij gaan bekijken.

De thermostaat van de verwarming hangt in mijn woonkamer. Stel dat die ingesteld is op 20 graden. 's Nachts gaat de verwarming in de woonkamer uit en gaat de verwarming in de slaapkamer aan. De woonkamer zal dus nooit 20 graden bereiken, terwijl de thermostaat die daar hangt dat wel wil. Betekent dit dat mijn gasketel de hele nacht door zal draaien om toch maar te proberen die woonkamer op de gevraagde 20 graden te krijgen? Of zie ik iets over het hoofd?

Ja klopt. Normaal zit je niet aan radiatoren maar aan de thermostaat, en die draai je snachts laag. Helemaal uit zou ik niet doen, dan zakt de temp te laag. Dat betekent idd dat het ook niet warm op je slaapkamer zal worden trouwens. Maar dat is sowieso niet nodig (en je slaapt beter als het wat koeler is :P )

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
demichel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:31:

Dus in de woonkamer draai je de radiatoren dicht of zet je bv de vloerverwarming uit? En vervolgens draai je de radiator op de slaapkamer open?
Als de thermostaat, in de woonkamer, dan 24/7 op 20 graden gaat dan zal de thermostaat inderdaad continu een warmtevraag naar de CV ketel doen (lees: CV ketel "laten lopen") als de temperatuur onder de 20 graden komt. Immers zal de thermostaat niet weten sat je niet meer wilt dat de temperatuur niet meer 20 graden moet zijn in de woonkamer. (Maar je wel wilt dat de CV de temperatuur in de slaapkamer op een warme temperatuur houdt).

Als je dit wilt oplossen zul je dus op zoek moeten naar een zone gebaseerde aansturing van de CV ketel. Tado en Honeywell Evohome kunnen dit bv. Je plaatst dan hun slimme radiatorknoppen op de radiator en sluit de thermostaat aan op de CV ketel. 's nachts kun je de temperatuur voor de woonkamer dan lager instellen waardoor de kranen dan automatisch dicht gaan (omdat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is) en 's nachts kun je fan de temperatuur in de slaapkamer hoger zetten. De knop in de slaapkamer ziet dan dat de ruimte niet op temperatuur is en gaat dus vanzelf open en tegelijkertijd wordt een signaal naar de thermostaat gestuurd dat de CV ketel aan moet. De CV zal dan ook niet aan gaan zolang alle ruimtes op temperatuur zijn / geen enkele zone "warmtevraag" heeft.
Voor zowel Tadobals EvoHome zijn er hier op Tweakers topics te vinden met meer informatie. En daarnaast zullyer vast ook nog andere oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Hoe is de situatie nu? Een normale thermostaat in de woonkamer en thermostatische radiatorkranen in de overige kamers? Dan wordt nergens verwarmd als de woonkamerthermostaat laag staat.

Evohome kan dit inderdaad goed oplossen en is vrij makkelijk te installeren als je overal al thermostaatkranen hebt, je hoeft dan alleen de kop te vervangen, er hoeven geen buizen los. Als je nog geen thermostaatkranen hebt, dan is het was lastiger te installeren, want dan moeten alle ventielen worden vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Antwoord op je vraag, ja de ketel blijft doorgaan als je radiatoren dichtdraait in een ruimte waar de thermonstaat hangt.

Slapen met een winterdekbed geeft je energiebesparing, of een elektrische deken gebruiken.

Een systeem wat jij wil heet zoneregeling zoals hierboven aangegeven.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2022 16:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Ja klopt. Normaal zit je niet aan radiatoren maar aan de thermostaat, en die draai je snachts laag. Helemaal uit zou ik niet doen, dan zakt de temp te laag. Dat betekent idd dat het ook niet warm op je slaapkamer zal worden trouwens. Maar dat is sowieso niet nodig (en je slaapt beter als het wat koeler is :P )
Opstaan in een warme(re) slaapkamer is dan weer wel fijn :9 Zelf heb ik Tado, en daarnaast gebruik ik Home Assistant. Als nu 's morgens vanzelf "de wekker gaat" wordt ook de temperatuur voor de slaapkamer ingesteld en daarnaast ook de benedenverdieping aangepast. En als ik in het weekend lekker uit slaap blijft de verwarming dus ook langer "uit". En doordat ik toch geen ochtendmens ben, in de koude maanden, is de benedenverdieping ook weer lekker op temperatuur als ik beneden kom. Waarbij met een druk op de knop bij het bed dan de verlichting op de slaapkamer aan gaat, en de temperatuur voor de slaapkamer en woonkamer worden ingesteld. Dus het kan ook niet zijn dat volgens een schema bv de woonkamer om half 9 verwarmd wordt terwijl ik tot 9 uur uitslaap. Soort van "Just-In-Time" verwarming dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 13-02-2022 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

RobertMe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Opstaan in een warme(re) slaapkamer is dan weer wel fijn :9 Zelf heb ik Tado, en daarnaast gebruik ik Home Assistant. Als nu 's morgens vanzelf "de wekker gaat" wordt ook de temperatuur voor de slaapkamer ingesteld en daarnaast ook de benedenverdieping aangepast. En als ik in het weekend lekker uit slaap blijft de verwarming dus ook langer "uit". En doordat ik toch geen ochtendmens ben, in de koude maanden, is de benedenverdieping ook weer lekker op temperatuur als ik beneden kom.
Ja klopt, dat heet een klokthermostaat :) Zit er al in sinds mensenheugenis. Maar ik heb alsnog de radiator uit staan in de slaapkamer. Wakker worden met hoofdpijn omdat de verwarming is aangegaan is niet fijn.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Maar even een andere vraag: waarom stook je je slaapkamer? Ik stook er nooit, het is er soms 14 graden, maar met een lekker donzen dekbed slaap ik prima. Ik ga geen geld wegstoken om het op 18 te krijgen ofzo...

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:55:
Maar even een andere vraag: waarom stook je je slaapkamer? Ik stook er nooit, het is er soms 14 graden, maar met een lekker donzen dekbed slaap ik prima. Ik ga geen geld wegstoken om het op 18 te krijgen ofzo...
Omdat andere het lekkerder vinden als het wel wat warmer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:55:
offtopic:
Ben uiteraard niet de vraagsteller. Maar in mijn geval wil die temperatuur, met raam open, ook nog wel wat er onder zakken deze nachten. Dan vind ik het 's morgens toch wel prettig om even een klein beetje te verwarmen. Tado knop wordt dan ook maar op 14 gezet, alhoewel die meestal wel wat overshoot en op 15 of 16 uit komt. Anders kom ik mijn bed echt niet uit, als het nog kouder is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Linksom of rechtsom.. TS doet het op de verkeerde manier. Je stelt de temp in je huis in met de thermostaat. Je stelt de boel zo af dat die thermosstaat in staat is de gewenste temp op alle kamers te bereiken, eventueel icm met thermostaatknoppen op de kamers zelf. Lukt dat niet, dan moet je de boel anders afstellen met radiatorknoppen en voetventielen.
Snachts zet je de thermostaat laag. Bij voorkeur met een automatische timer oid. Sochtends springt hij weer aan en kun je, indien gewenst op dat tijdstip van aanspringen ook de slaapkamer weer verwarmen.

Mooier is zoneverwarming maar dat is geen heilige graal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

bonzz.netninja schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:10:
Linksom of rechtsom.. TS doet het op de verkeerde manier. Je stelt de temp in je huis in met de thermostaat. Je stelt de boel zo af dat die thermosstaat in staat is de gewenste temp op alle kamers te bereiken, eventueel icm met thermostaatknoppen op de kamers zelf. Lukt dat niet, dan moet je de boel anders afstellen met radiatorknoppen en voetventielen.
Zo werkt het niet, dan begrijp je TS zijn probleem niet. Als de thermostaat in de woonkamer 's nachts laag staat, zal de kachel niets doen en wordt de slaapkamer niet verwarmd. Daar los je met thermostaatknoppen of afstellen niets mee op. De enige oplossing is dan zoneverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Microkid schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Zo werkt het niet, dan begrijp je TS zijn probleem niet. Als de thermostaat in de woonkamer 's nachts laag staat, zal de kachel niets doen en wordt de slaapkamer niet verwarmd. Daar los je met thermostaatknoppen of afstellen niets mee op. De enige oplossing is dan zoneverwarming.
Ik begrijp de TS wel, ik leg uit hoe je het normaal, of op zijn minst ik, doet. Nachts uberhaupt verwarmen is onnodig en ongebruikelijk. Een warme slaapkamer als je wakker wordt is wel prettig, maar dat los je op met een klokthermostaat.
Of zoals ik schreef met zoneverwarming maar dat is duur in aanschaf en ook geen heilige graal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-05 17:12
Ja als je thermostaat op 20 zet maar radiatoren dicht draait zit het er dik in dat je ketel flink gaat stoken ja want daar wordt de temperatuur gemeten.
Maar wordt je op een gegeven moment niet ook je slaapkamer uit gekookt? Want als dat de situatie is zal je slaapkamer radiator wel echt loeiheet worden.

Je zou een slim systeem kunnen overwegen. Ik heb zelf een Tado thermostaat die ik aanstuur met Home Assistant (dus ik gebruik hun app verder niet zo) maar ik weet dat ze ook slimme thermostaat kranen verkopen waardoor e.e.a. als geheel veel efficiënter kan schakelen omdat je temperaturen per zone kan bepalen zo andere zone's kan afsluiten en e.e.a. wel efficiënt kan verwarmen.

Ik ben hier verder nooit mee bezig geweest dus kan je niet vertellen extact hoe goed dat werkt.
Bij ons gaat snachts de verwarming gewoon uit (naar 15 graden) want ik kan niet slapen in een verwarmde slaapkamer. Ik zit eigenlijk nooit aan de radiatorknoppen.

Overigens iedereen is hyper gefocused op die gasprijzen. Maar als je variabele tarieven heb zou ik ook electra in de gaten houden want ik zit daar inmiddels ook op 50 cent voor een kwh en die is daarmee ook gewoon over de kop gegaan. En dat bijt mij eigenlijk harder dan de gasprijzen op de jaarnota.

[ Voor 21% gewijzigd door Polderviking op 14-02-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als er geen circulatie is omdat de kranen dicht staan dan kan de warmte van het water ook niet worden afgegeven. Als de ketel dan oneindig zou stoken dan zou het expansie vat / ventiel moeten spuiten en heb je een natte vloer...

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 14-02-2022 11:27 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Chevy454 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:24:
Als er geen circulatie is omdat de kranen dicht staan dan kan de warmte van het water ook niet worden afgegeven.
Beetje deftig aangelegd systeem heeft gewoon vertakkingen naar de radiatoren vanaf hoofdleidingen waardoor je prima individuele radiatoren uit kan zetten hoor...
Lekker inefficiënte bende zou je hebben als je niet gewoon kamers die je niet gebruikt niet uit of op laag kan zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Polderviking op 14-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Polderviking schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:29:
Beetje deftig aangelegd systeem heeft gewoon vertakkingen naar de radiatoren waardoor je prima individuele radiatoren uit kan zetten hoor...
Als je radiator open staat dan heb je ook afname van warmte wat het hele punt is.
Doordat zijn CV in de woonkamer op 20C staat maar de radiatoren dicht staan gaat er geen afname van warmte zijn buiten de punten waar er vraag is...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Chevy454 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Als je radiator open staat dan heb je ook afname van warmte wat het hele punt is.
Doordat zijn CV in de woonkamer op 20C staat maar de radiatoren dicht staan gaat er geen afname van warmte zijn buiten de punten waar er vraag is...
Ik weet niet wat voor systeem je gewend bent, vooropgesteld, maar als ik in mijn woonkamer de thermostaat op een temperatuur zet boven wat de kamer natuurlijk is op dat moment slaat de CV ketel gewoon aan en gaat gewoon stoken en daar ook niet mee ophouden totdat die kamerthermostaat de ingestelde temperatuur meet.

Dus als ik in mijn thermostaat kamer dan e.e.a. dichtdraai en ik laat het bijvoorbeeld in de slaapkamer aan wordt 't daar gewoon loeiheet als er niet ook daar temperatuur gemeten en gereguleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verplaatst van AZ naar WON :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1