Zonwerende folie broos geworden - hoe verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:08

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik heb afgelopen zomer op één kiepraam zelfklevende zonwerende folie aangebracht aan de buitenkant. Vervolgens niet echt meer naar omgekeken, maar schijnbaar heb ik dat niet goed gedaan. De folie zit nu namelijk vol met luchtbellen die in de helft van de gevallen gebarsten zijn (zie foto's).

Hoe krijg ik dit makkelijk weer eraf? Ik heb al geprobeerd met een scherp mesje het eraf te schrapen, maar dan breekt het om de halve centimeter omdat het plastic erg broos is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO7TeLs1vqLYcB2nyz9ImdXFLew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cgeIslTeWatMZADvNoxtoxZI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTjcQoX2lkUff9haxbCL6JmmtdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ObM1ZLXSFurH8qqZU24Dhk9.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:30
Even föhnen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met ductapeof een andere tape er een laag overheen plakken en dan beetje bij beetje lossteken of lostrekken met die betreffende tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 20:24

odan

The dark side is within all!

Goed natmaken met iets als spiritus (of vergelijkbaars) en dan met dat mesje aan de slag. omdat het losweekt zal het veel makkelijker gaan.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0xAkobR3QzekeHMYx9hVofsoLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkl4VuECFEYo33vGGJIBP3s3.jpg?f=user_large

Je zou het met zoiets kunnen proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSFTFTsBVJQsZwu9qaPOGtXbtQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VTdeGNQn6w3gFQAoJbdIm2gN.jpg?f=user_large

Of als je bang bent voor krassen dit misschien een optie al dan niet met een föhn.
Wij hebben hiermee de belettering van de bussen afgehaald.
Die plastic mesjes slijten wel snel.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doe dit op een zo warm mogelijke dag, of gebruik een föhn zoals @Knappel al zei.
Met ducttape zou kunnen werken als die lijm sterker is dan de (verwarmde) folie-lijm.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:01
wasbenzine gebruiken die lost de lijm wel op en dan met die krabber zoals hierboven staat gaan krabben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Dank voor alle suggesties. Ik ga een dezer weken er mee aan de slag en zal laten weten hoe het gaat!

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:08:
Ik ga een dezer weken er mee aan de slag en zal laten weten hoe het gaat!
Of gewoon nog een seizoen wachten... het verweert vanzelf verder. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Om hierop terug te komen: wat voor mij het beste werkte was om een glasschraper te gebruiken op een warme dag.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61FEGKszw7L._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:46
Ik had de folie aan de binnenkant geplakt, dan heeft ie minder te lijden. Maar misschien is ie wel voor de buitenkant bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb zeker 6 jaar zonwerende folie aan de buitenkant van mijn serre gehad, maar herken dit niet. Hier gekocht destijds: https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie

Bel hen even wat te doen en bestel gelijk goede die deze ongein niet heeft.

NB: ik heb nu Thermobel AGC Warmtewerend HR++ Glas. Misschien anders gewoon je glas hiermee vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 23-06-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
pauldaytona schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:27:
Ik had de folie aan de binnenkant geplakt, dan heeft ie minder te lijden. Maar misschien is ie wel voor de buitenkant bedoeld?
Je weet dat je dan thermische breuk kan krijgen bij dubbel glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:46
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Ik weet dat dat bij glas met interne zonwerende coating kan, hoe dat met plakfolies werkt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:29
g0tanks schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:24:
Om hierop terug te komen: wat voor mij het beste werkte was om een glasschraper te gebruiken op een warme dag.

[Afbeelding]
Dit is inderdaad de juiste manier en het werkt nog wat beter als je de folie inspuit met een 'water met klein beetje afwasmiddel' mix.
Dan komt de lijm ook makkelijker los geschrapt van de ruit.

Ik zit in dit vak dus heb wel wat kennis ervan :)

Zonwerende folie aan de binnenzijde plakken van HR glas is altijd een risico, maar kan in sommige gevallen wel.
Folies die soms wel aan de binnenzijde kunnen (zonder risico) zijn hoogspiegelende folie of folies die weinig tint hebben maar een infrarood werende werking.
Dit staat bij de betere folies overigens ook in de specs aangegeven of dit wel/niet kan.

Aan de buitenzijde kunnen een hoop folies sowieso, maar dan is de levensduur vaak een dingetje, zeker bij goedkope folies.
Daarnaast is goede montage van belang voor de levensduur.
Koop inderdaad geen goedkope bouwmarkt folie maar investeer in een merk.

Als iemand vragen heeft, stuur me maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Thermische breuken worden veroorzaakt door temperatuurverschillen in glas. Dus als je je rolgordijn half open hebt staan of als er een groot object achter het glas zit zoals een vaas of een A4tje.

Zonwerende folie moet je daarom ook op het volledige oppervlakte doen waardoor er geen temperatuurverschil ontstaat in het oppervlakte.
Tenzij ik het mis heb :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:29
com2,1ghz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Thermische breuken worden veroorzaakt door temperatuurverschillen in glas. Dus als je je rolgordijn half open hebt staan of als er een groot object achter het glas zit zoals een vaas of een A4tje.

Zonwerende folie moet je daarom ook op het volledige oppervlakte doen waardoor er geen temperatuurverschil ontstaat in het oppervlakte.
Tenzij ik het mis heb :P
Je hebt gelijk over het 1e deel, waarbij het dan voornamelijk te maken heeft met warmte die opgesloten wordt (zoals bijv. bij een rolgordijn waar de lucht er boven niet uit kan bij de ruit).
Of bij iets wat echt OP de ruit zit als vlak.
Dan zet een deel van een ruit meer uit dan een ander deel hetgeen breuk kan veroorzaken.

Maar ook bij volledige oppervlakten heb je juist grote kans op breuken.
Dit is grotendeels afhankelijk van hoe het glas gemonteerd zit.
Door de opwarming van het gehele glas zet dit glas namelijk ook in zijn geheel uit rondom.
Als de ruit geen plek heeft om uit te zetten doordat het strak gemonteerd zit of al enigszins onder spanning staat, dan scheurt de ruit op die plek (vaak richting het midden).
Of als de ruit bijv. als een klein hapje uit een rand heeft waar dus een zwak plekje is ontstaan.
Pagina: 1