Vraag

• Nick_v_Dijk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-01 16:26
Hallo!

Ik bouw een kleine pc voor mijn vader uit een oude kantoor pc die hij niet meer gebruikte (HP Pro 3500 MT) en wat onderdelen waaronder een HDD en SSD, ik heb de inhoud van de HDD gecloned naar de SSD zodat dat de bootdrive was.
Ik heb veel onderdelen vervangen, en alles wat nog origineel is, is de moederbord, PSU, cooler, en het ene zielige fantje dat zo hard werkt om alles koel te houden!
We gebruiken de PC als mediaplayer om 's avonds series te kunnen kijken.
Jammer genoeg freezed hij op, wat lijkt, willekeurige tijden.
De kast zelf blijft runnen, maar de muis en toetsenbord zijn uitgeschakeld.
We krijgen geen bluescreen/foutmeldingscherm te zien, en de logs geven mij ook niks.

Hardware in gebruik:
CPU: i5-2400 (van een andere pc naar de pc in kwestie gedaan)

Ram: Corsair XMS3 2x4gb (van mijn oude i7-920 systeem waar ik nooit ram gerelateerde problemen mee had)

GPU: asus gt740 2gb gddr5 (Ook van de hiervoor benoemde i7-920 systeem, enige reden om deze over te zetten is omdat de moederbord in de pc in kwestie geen hdmi output had)

Motherboard: Foxconn 2ABF (Zoals benoemd origineel in de pc)

120gb Kingston SSD
1TB Toshiba HDD

PSU: HP stock PSU 300w

Mijn GPU heeft nooit mij problemen veroorzaakt en ik heb hem kunnen gebruiken voor games zoals Hitman 1 en GTA 5, ookal kon ik de pixel tellen.
Nooit een probleem gehad met de ram.
Vrij mogelijk dat de PSU veel uren heeft gedraaid als kantoor pc
Zelfde geld voor CPU, die mogelijk veel warme temperaturen heeft meegemaakt.
CPU Temps:
Idle: 30*
Onder stress test: 60*

Het volgende heb ik zover geprobeerd:
- Geforce drivers gedownload, maar alles dat dat oploste was hevige screentearing

- Ik heb een andere PSU erin gezet, gehaald uit een andere hp pro 3500 mt, mogelijk zijn ze beide faulty en ik kan ook nog mijn oude i7-920's psu proberen.

- Bios reset door de CMOS eruit te halen en 5 minuten later andere CMOS erin te duwen

- Alle drivers geupdate met Bit Driver

- Een andere HDD met windows 7 erin geduwd om te kijken of het een software probleem is, toen ik een bestand probeerde te openen was de pc nogmaals gefreezed

Om het maar zo te zeggen:
Ik ben aan het einde van mijn latijn en ik hoop dat iemand het probleem misschien herkend en/of een oplossing weet.
Alvast bedankt!

[Voor 1% gewijzigd door Nick_v_Dijk op 13-02-2022 15:29. Reden: aanvullende info]

Alle reacties

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:24
Hoi, welkom bij Tweakers :)

Als je Windows in safe mode draait, crasht de pc dan ook?

Zo ja, zou je ons wat kunnen vertellen over wat de event viewer te vertellen heeft? Windows logs => system => critial events zou helpen.

Team anti-scalp

• Nick_v_Dijk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-01 16:26
Kuusje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:47:
Hoi, welkom bij Tweakers :)

Als je Windows in safe mode draait, crasht de pc dan ook?

Zo ja, zou je ons wat kunnen vertellen over wat de event viewer te vertellen heeft? Windows logs => system => critial events zou helpen.
Hoi, dankjewel voor je helpende suggestie!

Na wat testen lijkt de pc niet te freezen in safe mode, wat adviseer je dat ik nu doe als volgende stap?
Je kunt het beste eerst aangeven wat er in de event viewer staat. Wat staat er in voor en op het moment van de "freeze"? Je zult als het goed is ook meldingen aantreffen die gaan over het onverwacht opnieuw starten.

Je kunt een uitgebreide geheugentest doen. Deze bijvoorbeeld: https://hcidesign.com/memtest/download.html

Je hebt 2 DIMM's. Probeer het eens met 1 DIMM tegelijk, wissel en probeer het nog eens.

Je kunt testen zonder grafische kaart. Jouw i5-2400 heeft een gpu aan boord. Bij voorkeur via VGA aansluiten en DVI-D.

Als je op alle geteste boot disks opnieuw dezelfde drivers hebt geinstalleerd kan het ook liggen aan de update tool die je hebt gebruikt. Het beste is zelf drivers te selecteren. Soms zijn er drivers voor dezelfde hardware ID die wel of niet draaien naar gelang het apparaat of merk. Vooral bij kant-en-klaar verkochte computers kunnen er afwijkingen zijn.
Dus eerst alle drivers opnieuw downloaden vanaf de website van de hardware fabrikant (moederbord) of vanaf de Intel web site. Het beste is om geen bloat software mee te installeren, dat kan door handmatige installatie. Vaak is verwijderen van de bestaande driver nodig om een geheel verse installatie te forceren. Bijvoorbeeld als Windows zegt dat er geen update nodig is.

Het besturingssysteem kan worden gecontroleerd met sfc /scannow.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee