CodeCaster schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:48:
Ik benadruk juist de noodzaak van het duidelijk uitleggen van de potentiële problemen, zodat zowel TS als latere lezers begrijpen wat er misgaat. Niet het voodoo, FUD, handwavy
"Het is veiliger. Punt.". We zitten hier op een discussieforum, niet op een helpdesk. TS begint over "gehackt worden", waardoor je al enige indicatie moet hebben van het publiek waarmee je te doen hebt.
Tja, als de voorbeelden / onderbouwingen in jouw redenatie steeds slechter worden, terwijl je wel de noodzaak ziet van up-to-date zijn (en blijven), hoe kan je dan zeggen dat je met een verouderd OS achter een NAT prima kan internetbankieren?

Sorry, maar of ik begrijp niet wat je zeggen wilt, of je legt iets simpels best raar uit.
Nogmaals, je OS heeft niets met XSS te maken. Een XSS-vulnerability (kan prima "lek" genoemd worden) zorgt ervoor dat een malafide actor ("hacker") een link kan prepareren naar een legitieme site, waar vervolgens het script van de hacker uitgevoerd wordt in de browser van de nietsvermoedende bezoeker.
Je kan prima OS specifieke XSS toepassen, waarmee een onbeveiligd OS wel degelijk wel de sjaak is. Maar goed, XSS in het algemeen is gevaarlijker dan een verouderd OS. Een verouderd OS is dan weer wel vatbaarder voor hacks die via een XSS binnen kan komen, dat is alles wat @
MAX3400 en ik zeggen. Dan kun je volhouden dat het niet met OS te maken heeft, maar dat zeggen we dan ook niet. Wij spraken puur over vatbaarheid voor zaken. Ik kan wel weer met een analogie aankomen, maar die wordt standaard al door jou als "slecht" bestempeld, dus ik laat het er maar bij.
Dit script wordt ongeacht je OS uitgevoerd door de browser. Als het script puur JavaScript is en geen payload downloadt via een browser- of plugin-exploit, dan zal het gevolg op alle OS'en en alle browsers hetzelfde zijn: zo kunnen bijvoorbeeld cookies/storage/tokens worden onderschept zodat de hacker kan inloggen als ware hij de gebruiker, kan een onterechte betalingspagina worden getoond of kan het inlogformulier worden afgeluisterd.
Het punt is dus, dat een verouderd OS dat geen updates meer krijgt, het lek zal behouden, waar een courant OS dat nog wel updates krijgt, mogelijk een patch krijgt om een en ander te mitigeren. Welke van de twee PC's heb je dan liever?

Om vatbaar te zijn voor zo'n XSS-aanval, moet je eerst een pagina bezoeken (ofwel door de geprepareerde link aan te klikken, dan wel een op die site aangemaakte pagina met een geprepareerde comment te bezoeken). Geen enkel OS biedt geen bescherming tegen scripts die zich niet op het OS, maar op die specifieke site richten. Je bent niet vatbaarder voor dergelijke aanvallen met een ouder OS.
Zie hierboven. Een verouderd OS krijgt geen updates meer, een courante wel. Dat is het hele punt dat wij maken.

Overigens, je kan wel degelijk XSS hebben dat getarget is op een OS:
zie deze bug melding als voorbeeld.
Third-party-scripts (zoals scripts die advertenties serveren) die op de servers van de advertentieboer worden vervangen door de versies van de hackers en daarmee óók vrij spel krijgen in de browser van de gebruiker, komen met exact dezelfde risico's als via XSS geladen scripts. Scripts zijn scripts.
Tja, wat het is maakt niet uit, het is gewoon iets dat je ten alle tijden wilt voorkomen / waar je niet vatbaar voor wilt zijn. Een verouderd OS is nu eenmaal vatbaarder dan een courant OS... Hoewel XSS dus niet met een OS te maken heeft, kan je je op OS niveau wel degelijk wapenen tegen XSS. En zoals @
MAX3400 heeft laten zien, kan je wel degelijk XSS gebruiken om op OS niveau rottigheid uit te halen (en juist dat kan je met een courant OS voorkomen!)
tl;dr: mijn punt blijft: geen bangmakerij doen richting TS, niets versimpelen ("niet doen", "nepveiligheid"), maar uitleggen wat er mis kan gaan, zodat die een weloverwogen beslissing kan maken.
Het is geen bangmakerij, maar allicht betere info dan "Je kan met jouw verouderde OS achter een NAT zitten, dan ben je prima beveiligd tegen grapjes". Want ook dat is net zo goed heel slecht advies.
Legio redenen waarom je bepaalde soft- en/of hardware juist direct fysiek op de PC wil hebben en niet via een VM. Al is het maar treinbaan- of printersoftware die het gevirtualiseerd niet zo goed doet.
Ik heb ze werkelijk waar nog nooit gezien.

Ik geloof dus niet dat zulke situaties er daadwerkelijk niet zijn.

Dan moet men die PC gewoon exclusief daarvoor gebruiken, en voor het mailen/internetten/documentverwerken een ander OS booten.
Dat men dergelijke situaties heeft, is vaak vooral omdat men niet
wilt investeren in een degelijke upgrade voor het probleem. Meestal is dat met iets van een dongle, terwijl de fabrikant intussen allang en breed betere oplossingen heeft.

Alleen de wil om te investeren ontbreekt, want het aloude dogma "het werkt toch!?" komt dan weer om de hoek kijken.
Als een bedrijf ergens niet in
wilt investeren om bepaalde zaken op te lossen, dan is voor mij wat dat betreft ook echt de kous af. Ik heb geen zin om andermans aanstaande probleem (omdat het vroeg of laat daadwerkelijk fout gaat) in de lucht te houden.

Voorkomen is beter dan genezen, heeft men mij altijd geleerd, zeker met dat soort gevoelige zaken is dat juist heel belangrijk.
[
Voor 5% gewijzigd door
CH4OS op 13-02-2022 20:18
]