Stevigheid terug krijgen in balk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 16:58
Ik ben op het moment bezig met de aanpakken van onze zolder.
Nu heb ik net de vloer eruit en zie dat er in 1 balk flink gezaagd is.
Het probleem is dat ik op deze plek graag de wasmachine zou willen neerzetten, maar ik twijfel of de balk de trillingen nog wel aankan.

Hoe kan ik het beste hier weer stevigheid in krijgen om problemen te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBDoZA0NqMSIWvMF0yzy2589ABk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvbf5GOFof3XlGUoWuMGDggR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 13% gewijzigd door MyBearTibbers op 13-02-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat voor muur staat erachter (het lijkt kalkzandsteen)? als die dragend is zou ik er een paar chemische ankers in duwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom niet een "verse" balk tegen de bestaande lijmen & schroeven? Kan je met een beetje netheid minder uitzagen / meer hout ouverhouden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom trouwens knelkoppelingen (overgang koper naar meerlagenbuis) op een plek waar je straks nooit meer bij kan :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Haal voor de zekerheid je knelkoppelingen ook uit je plafond/vloer. Als deze gaan zweten of lekken ben je zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
MAX3400 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:39:
Waarom niet een "verse" balk tegen de bestaande lijmen & schroeven? Kan je met een beetje netheid minder uitzagen / meer hout ouverhouden.
Top! Ik heb hier evt ook nog een paar stukken hardhout multiplex liggen, zat te denken om hier een paar stroken van te zagen en deze er tegen aan te schroeven/lijmen. Heeft dit ongeveer hetzelfde effect?
ThinkPad schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:42:
Waarom trouwens knelkoppelingen (overgang koper naar meerlagenbuis) op een plek waar je straks nooit meer bij kan :?
Is zo gedaan door de installateur. Mocht ik er in de toekomst nog bij moeten kan dit zowel van de bovenkant als de onderkant (systeemplafond)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
Die balk draagt nu helemaal niks meer in elk geval. Ze hebben hem links op de foto bijna helemaal doorgehaald. Als dat een balk midden in de vloer was geweest was je er doorheen gezakt.

Ik zou dus denken: gewoon een nieuwe balk.

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 13-02-2022 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al het leidingwerk netter aanleggen (beugels!) en een tweede balk netter uitzagen voor de leidingen, deze schroeven en verlijmen tegen de bestaande balk. Een andere optie is staal erlangs voor de stevigheid, "iets" bewerkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grote kans dat die balk structureel niks draagt behalve wat panlatten.
Dat ding zit hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de wand bevestigd met een aantal bouten en als dat zo is hoef je er niks aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MAX3400 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:39:
Dit, opklampen heet dat. Als het inderdaad een draagmuur is daar achter kun je ze samen aan de muur vast maken. Anders met constructielijm en schroeven/spijkers die drie keer de dikte van de nieuwe balk zijn. Wel er voor zorgen dat je uitsparing in de nieuwe balk minimaal is, anders win je er bijzonder weinig mee.

Overigens, als deze installateur die enorme hap er uit gezaagd heeft mag je hem de kosten en het werk wel laten dragen. Bizarre move.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Doe eens een iets betere overzichtsfoto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:08
Zonder te weten waar de balk opligt en wat ie te dragen heeft is dit geen juiste discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
pauldaytona schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:39:
Zonder te weten waar de balk opligt en wat ie te dragen heeft is dit geen juiste discussie.
Ik heb wat extra foto's gemaakt en een tekening van de situatie gemaakt.

De balken liggen telkens 60cm van elkaar houden en liggen op muren dus niet zonder ondersteuning over de hele lengte van de woning.
Op de balken ligt een houten zoldervloer. Op het stuk wat nu open ligt wil ik 2 platen multiplex underlayment leggen en hierop komt een kast met daarin een wasmachine en droger.

Zelf zit ik nu te denken om op de een of andere manier weer wat stevigheid in de balk terug te krijgen. En de kast zo te bouwen dat deze zo min mogelijk op de slechte balk steunt, maar voornamelijk in de muur aan de zijkant vast te zetten en de andere kant op een goede balk te laten rusten. (ik hoop dat dit logisch klinkt)

De foto's,
Onderaanzicht (van voor de gaten er in zaten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYU7SLhipqg63K46gizuoFH-dD4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvpVxFRkvOtPB6covpTjAceD.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex78nN9LYEcYRkPrcW7lCoP9qYs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHRlwcb4XREJSosBnl4j5eGQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Boven aanzicht/tussen plafond en vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bvOr6z77nELRwaGOZ7ROezhw90=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HH7pD3fJBBhl0hgFP7NyGvsC.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNT-g1wphgPONakv3xWWX9UP6e4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhPUOyVSIpBAZY2XcqHo1pG5.jpg?f=fotoalbum_medium

Het gat wat me de meeste zorgen baart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGUtwCpCFscGRMqK89QFsMJB-kA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5VncAwywxAyxJfj5kNwbO6X.jpg?f=fotoalbum_medium

En een stukje paint skills met afmetingen (in cm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV49xq45UuECEWobcAMDJXi9Ha8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/imBu5NtI9VlubJfAUC6a689w.png?f=fotoalbum_medium
Grijs = muur, bruin = hout
Afmetingen balk zijn 5x15cm

[ Voor 110% gewijzigd door MyBearTibbers op 13-02-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-04 21:48
het dode eind in je waterleiding is te lang. moet korter ivm legionella.
elektra leiding loshalen en je balk verstevigen. met staal of met hout.
hoe je het precies moet aanpakken geen idee. ik had de leidingen
met een veer strakker gebogen en minder uit je balk gezaagt.
maar goed dat is achteraf gelul. je moet het nu goed oplossen.

wil je het goed doen laat de loodgieter even terug laten komen.
1 brede strip. 2 gaten boren in het staal. waterleidingen er door heen halen.
en voor de wasmachnie aansluting er even een klein hapje uithalen.
eeste een gat boren. dan het laatste sukje wegslijpen.
voldoende schreoven bouten etc. en aan de muur vastzetten.

voor hout geldt hetzelfde verhaal loodgieter laten terug komen.
1 blak van 1 meter met 2 gaten voor de waterleidingen.
de loodgieter kan de leidingen er dan doorheen halen.
en 1 hapje eruit voor de wasmachine aansluiting.
voldoende schroeven bouten etc. en aan de muur vastzetten.

ik hoop dat de loodgieter het probleem voor je wil oplossen.
al dan niet in een samenwerking. en anders een andere zoeken.
zonder het loshalen van de leidingen begin ik niet aan deze klus.

en waarschijnlijk komt er wel een persfiting in je balk te zitten.
maar dat is nog altijd minder problematisch dan dit grote gat.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 13-02-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@MyBearTibbers
Wat ik bij de eerste foto al vermoedde is met deze foto's en met name de schets een stuk duidelijker: die balk is bijna doormidden dus die kun je eigenlijk afschrijven. En het is weliswaar de laatste balk maar als je er net iets zwaars gaat neerzetten wil je daar wel een goede ondersteuning.

Zo te zien is het geen zogenaamde strijkbalk die is bevestigd aan de muur? Hij ligt volkomen los daarvan? Want een strijkbalk zou je nog kunnen onderbreken. En klopt het dat op de tweede foto te zien is dat de balken bij je gevel weer in een andere balk hangen? Of begrijp ik dat verkeerd?

De balk met platen verstevigen heeft niet veel zin meer. Het beste lijkt me de balk te vervangen door een andere of er eentje naast te leggen. Eventueel plaatselijk door hem op te klampen zoals hierboven al gesuggereerd.

En zoals @FirePuma142 al zegt: dit had de installateur niet zo mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Je zou de balk nog kunnen redden door die aan de muur te verankeren met elke 50cm iets van staal, maar als er ruimte tussen balk en muur zit wordt dat het ook niet. Nieuwe balk en nieuwe installateur voor het leidingwerk blijft dan over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
D-e-n schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
@MyBearTibbers
Zo te zien is het geen zogenaamde strijkbalk die is bevestigd aan de muur? Hij ligt volkomen los daarvan? Want een strijkbalk zou je nog kunnen onderbreken.
Ja dit klopt, hij ligt zo'n 5 cm los van de muur.
D-e-n schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
@MyBearTibbers
En klopt het dat op de tweede foto te zien is dat de balken bij je gevel weer in een andere balk hangen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ja dit klopt ook
jadjong schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:19:
Je zou de balk nog kunnen redden door die aan de muur te verankeren met elke 50cm iets van staal, maar als er ruimte tussen balk en muur zit wordt dat het ook niet. Nieuwe balk en nieuwe installateur voor het leidingwerk blijft dan over....
Ja het leiding werk zal ik inderdaad zsm moeten na laten lopen, zeker met een kleine onderweg is dit dus een gevaarlijke situatie...
Nu zat ik te denken aan de oplossing van miciel, om een stalen plaat (40x15?) met uitsparingen voor de leidingen en deze met een paar flinke hout draad bouten vast te zetten, of indien mogelijk 2 platen en deze met M10 bouten vast te zetten

[ Voor 37% gewijzigd door MyBearTibbers op 13-02-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Als je voor twee stalen platen gaat zou ik eerder 140 dan 40 als lengte nemen. Hoe groot is de ruimte tussen balk en muur? Bij een centimeter of twee zou je het geheel nog tegen de muur kunnen plakken als die stevig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-04 21:48
MyBearTibbers schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Ja het leiding werk zal ik inderdaad zsm moeten na laten lopen, zeker met een kleine onderweg is dit dus een gevaarlijke situatie...
Nu zat ik te denken aan de oplossing van miciel, om een stalen plaat (40x15?) met uitsparingen voor de leidingen en deze met een paar flinke hout draad bouten vast te zetten, of indien mogelijk 2 platen en deze met M10 bouten vast te zetten
ik bedoelde een strip van 10/15 centimeter maal 1 centimeter. maal 1 meter.
eerder een stalen plaat. welke zeg maar even hoog is als de houten balk.
anders hoeft de loodgieter ook niet terug te komen om de leidingen erdoorheen te krijgen.
ik weet niet of je er met 2 losse strippen bent. kwa sterkte. ik ben geen constructeur.
en ja gaten boren is even vervelendt maar je komt er wel doorheen hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:08
kalkzandsteen is binnenspouwblad van de buitengevel?
Je hebt dus een balk van 2 meter die ongeveer halverwege bijna doorgezaagd is.

Alleen wasmachine erop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
pauldaytona schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:57:
kalkzandsteen is binnenspouwblad van de buitengevel?
Je hebt dus een balk van 2 meter die ongeveer halverwege bijna doorgezaagd is.

Alleen wasmachine erop ?
Hierop komt een kast voor dewasmachine te staan met daarop nog de droger. De kast wordt verankerd in de muur dus zo min mogelijk belasting op de slechte balk.
De andere zijde van de kast rust op een balk welke wel helemaal in takt is.
miciel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:54:
[...]
ik bedoelde een strip van 10/15 centimeter maal 1 centimeter. maal 1 meter.
eerder een stalen plaat. welke zeg maar even hoog is als de houten balk.
anders hoeft de loodgieter ook niet terug te komen om de leidingen erdoorheen te krijgen.
ik weet niet of je er met 2 losse strippen bent. kwa sterkte. ik ben geen constructeur.
en ja gaten boren is even vervelendt maar je komt er wel doorheen hoor. :+
jadjong schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:53:
Als je voor twee stalen platen gaat zou ik eerder 140 dan 40 als lengte nemen. Hoe groot is de ruimte tussen balk en muur? Bij een centimeter of twee zou je het geheel nog tegen de muur kunnen plakken als die stevig genoeg is.
Morgen op het werk eens even in de stellingen duiken om te kijken wat we nog aan scrap hebben liggen

[ Voor 12% gewijzigd door MyBearTibbers op 13-02-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 18:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E-zW3VM2Le2REkz4DypNaW-mhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5KLNSPBuLk00IVNEaSHXt5U.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onze toch al vrij dunne zolderbalken op de plekken waar deze verzwakt zijn door de wasmachine afvoer deze zo goed mogelijk tweezijdig verstevigd met koppelankers van de hornbach, die onderste zijn 5mm dik. Tussen de balken onder de wasmachine heb ik parralel aan de rioolbuis twee (gording)balken haaks verschroefd voor meer stijfheid (kan je achteraan links nog net een beetje zien) .Bovenop de originele ondervloer heb ik wat isolatie aangebracht en daarop 18mm underlayment platen om de 30cm verschroefd met 100mm schroeven tot op de balklaag.

Een beetje gebeunhaas allemaal geef ik toe en of dat in jouw situatie genoeg is durf ik niet te zeggen maar hier gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:47
@Brobber Wat nou in jouw situatie heel erg had gescheeld, was zo'n koppelanker op de bovenkant van de balk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 19:28
CurlyMo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:13:
@Brobber Wat nou in jouw situatie heel erg had gescheeld, was zo'n koppelanker op de bovenkant van de balk.
Onder de leiding zoals het nu zit is toch steviger? Bovenop de balk kan het metaal juist buigen/vouwen. Onder de leiding, zoals het nu zit, kan het stuk metaal veel moeilijker buigen. Tenminste… dat zegt mijn ‘boeren-logica-verstand’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In de basis niet, dan ga je juist metaal buigen in de zwakke richting (vlak ipv haaks), plus dat je of de balk of de planken er bovenop iets moet gaan uitfreezen wil je alles vlak houden, ook al is die plaat maar 2mm hoog, 2mm gaat op den duur werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
Daar had ik zoals je kan zien de ruimte niet voor
(En vlak buigt naar mijn idee ook te veel mee zoals SynergyX al aangeeft.)

Maar doordat ik alle bovenlagen verschroefd heb (18mm grenen planken en 18mm van die grote underlaymentplaten) tot diep in de balken heb ik toch hopelijk nog een soort sandwitchconstructie kunnen maken, maar ik weet niet of OP daar de kans toe heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:47
Brobber schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Daar had ik zoals je kan zien de ruimte niet voor
(En vlak buigt naar mijn idee ook te veel mee zoals SynergyX al aangeeft.)
Het idee is om aan beide kanten dit te doen:

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
Cool filmpje, die was ik in mijn zoektochten indertijd niet tegengekomen en is mogelijk ook voor OP interessant.

Dat (in mijn geval) vanbovenaf vastschroeven zal misschien sterker zijn, maar dan moet je de ondervloer uit gaan vrezen met toch altijd meer kans op puntbelasting als je het niet netjes doet, en zoals ik al vermeldde mijn 2x18mm verschroefde vloerlagen fungeren alsnog als een soort versterking van bovenaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Brobber schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:59:
[...]

en is mogelijk ook voor OP interessant.
Probleem voor OP is dat hij al praktisch geen balk meer over heeft. Hij heeft tussen de twee uitsparingen misschien een centimeter? Die balk van OP kun je eigenlijk als doormidden beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
D-e-n schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Probleem voor OP is dat hij al praktisch geen balk meer over heeft. Hij heeft tussen de twee uitsparingen misschien een centimeter? Die balk van OP kun je eigenlijk als doormidden beschouwen.
Theoretisch zou je zelfs met 0cm alsnog een stevige koppelconstructie kunnen maken als je de ruimte maar hebt, maar ja, deze balk is praktisch door inderdaad én de ruimte is beperkt
Pagina: 1