Toon posts:

Videobewerkings PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jxx
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb een simpele pc met een Asus moederbord die max PCI 3.0 aankan. Ik heb een gtx 1060 videokaart met 1280 cudacores en ik wil dus een betere videokaart kopen met meer cudacores, maar dan kom je al snel op PCI 4.0 uit, waardoor ik ook weer een nieuw moederbord nodig heb. Welk moederbord is aan te raden? En welke grafische kaart is aan te raden? Ik wil 3d beelden vloeiend kunnen editten, dat kun je vergelijken met 8k video. Ik gebruik DaVinci Resolve Studio, dus een goede grafische kaart is een must. Als ik bij PCI 3.0 blijf dan kom ik niet eens boven de 2500 cudacores uit en ik wil echt wel wat meer power. Zat te denken aan minimaal 5000. Is het met deze eisen mogelijk om voor deze upgrade onder de €1000 te blijven? En moet ik aan nog meer zaken denken dan het moederbord en de grafische kaart?

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:20
Er mist veel info hier, is die andere computer een pre-built of is hij door een shop gebouwd/zelf? Wat voor specifiek moederplankje is het? Welke CPU?

Waarschijnlijk heb je voor de upgrade ook een nieuwe cpu nodig. Onder de 1K blijven met gpu lukt dan niet.

Weet wel dat een pci-e gen 4.0 GPU gewoon in een 3.0 slot werkt.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Jxx
  • Niet online
peize9 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 02:13:
Er mist veel info hier, is die andere computer een pre-built of is hij door een shop gebouwd/zelf? Wat voor specifiek moederplankje is het? Welke CPU?

Waarschijnlijk heb je voor de upgrade ook een nieuwe cpu nodig. Onder de 1K blijven met gpu lukt dan niet.

Weet wel dat een pci-e gen 4.0 GPU gewoon in een 3.0 slot werkt.
Ik heb hem toen zelf samengesteld en in elkaar gezet. Het huidige moederbord is de Asus Z170-P en er zit een i7 6700k processor in. Als je een 4.0 gpu in een 3.0 pci slot steekt, wat merk je dan aan deze bottleneck bij gamen/videoeditten?

• peize9
Jxx schreef op zondag 13 februari 2022 @ 02:22:
[...]

Ik heb hem toen zelf samengesteld en in elkaar gezet. Het huidige moederbord is de Asus Z170-P en er zit een i7 6700k processor in. Als je een 4.0 gpu in een 3.0 pci slot steekt, wat merk je dan aan deze bottleneck bij gamen/videoeditten?
In gamen vaak niet, tenzij je een gpu neemt als een 6500XT, en in editen hangt het af van de workload. Ik weet zo niet precies of het een bottleneck maar ik denk het niet.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:17
PCIe 4.0 kaart in een 3.0 slot stoppen geeft geen bottleneck. Het slot kan meer aan, echter de kaart kan
'slechts' een max datastroom produceren. Deze max is gebaseerd op het PCIe 3.0 tijdperk. PCIe 4.0 is 2x zo snel als 3.0. Het gaat hier om backward compartability waarbij geen performance wordt ingeleverd, zoals bij een USB 1.1 in een 3.0 poort steken ook het geval is.

Verder ben ik het eens met @peize9. Er mist veel info en wat ik vooral mis is een eigen opzet (Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies). Exuses voor de directheid, maar als ik lees '8k vloeiend editen' en 'max 1.000 euro', dan denk ik dat je je verwachtingen ietswat moet bijstellen, zeker gezien de huidige prijzen voor videokaarten.

Team anti-scalp

• Jxx
  • Niet online
peize9 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:23:
[...]

In gamen vaak niet, tenzij je een gpu neemt als een 6500XT, en in editen hangt het af van de workload. Ik weet zo niet precies of het een bottleneck maar ik denk het niet.
Ik kwam er achter dat ik niet eens naar Windows 11 kan upgraden door m'n processor. Een moederbord met pci 4.0 slot hoeft niet duur te zijn, dus ik ga voor een nieuwe processor en gelijk een nieuw moederbord.
Kuusje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:24:
PCIe 4.0 kaart in een 3.0 slot stoppen geeft geen bottleneck. Het slot kan meer aan, echter de kaart kan
'slechts' een max datastroom produceren. Deze max is gebaseerd op het PCIe 3.0 tijdperk. PCIe 4.0 is 2x zo snel als 3.0. Het gaat hier om backward compartability waarbij geen performance wordt ingeleverd, zoals bij een USB 1.1 in een 3.0 poort steken ook het geval is.

Verder ben ik het eens met @peize9. Er mist veel info en wat ik vooral mis is een eigen opzet (Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies). Exuses voor de directheid, maar als ik lees '8k vloeiend editen' en 'max 1.000 euro', dan denk ik dat je je verwachtingen ietswat moet bijstellen, zeker gezien de huidige prijzen voor videokaarten.
Ik heb net wat video's bekeken wat de sweet spot qua hardware is voor DaVinci Resolve en het blijkt dat je 8k en zelfs 12k video vloeiend kunt afspelen en scrollen in de editor met deze setup:

Die 3070 is momenteel 900 euro, maar ik lees in de comments dat het ook goed draait op een 3060 ti van 750 euro.

Ryzon 5600x = 275
Moederbord = 100
Rtx 3060 ti = 750

1125 euro voor wat ik zoek en zonder het moederbord zit ik ongeveer op 1000 euro

Wat zijn de verwachtingen mbt tot de prijs voor videokaarten? Zal het binnen een paar maanden nog zakken of gaat er dan max 50 van af

• peize9
Je wil misschien ook nieuw geheugen kopen. Waaeschijnlijk is je oude setje erg traag voor ryzen en zou dat de grootste bottleneck worden dan.

Qua prijzen van kaarten, geen idee. Moeilijk te voorspellen. Hangt ook erg af van wat intel met haar grafische kaarten gaat doen. Het kan zo nog een jaar duren voor prijzen weer wat redelijker worden.

[Voor 41% gewijzigd door peize9 op 14-02-2022 00:23]

• Jxx
  • Niet online
peize9 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:22:
Je wil misschien ook nieuw geheugen kopen. Waaeschijnlijk is je oude setje erg traag voor ryzen en zou dat de grootste bottleneck worden dan.

Qua prijzen van kaarten, geen idee. Moeilijk te voorspellen. Hangt ook erg af van wat intel met haar grafische kaarten gaat doen. Het kan zo nog een jaar duren voor prijzen weer wat redelijker worden.
Is 2x 16GB 2667Mhz traag?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Welke voeding zit er in je huidige PC? Welke kast? (RTX3060 TI gebruikt meer stroom dan een GTX 1060)

[Voor 43% gewijzigd door martyw op 14-02-2022 06:19]

• Jxx
  • Niet online
martyw schreef op maandag 14 februari 2022 @ 06:18:
Welke voeding zit er in je huidige PC? Welke kast? (RTX3060 TI gebruikt meer stroom dan een GTX 1060)
Dat is wel een goeie ja. Dacht een 550W voeding, moet sowieso voor een nieuwe voeding gaan. Zag dat er voor games geen verschil is qua prestatie als je een pci 4.0 videokaart aansluit op een 3.0 slot. Dan zit je met videobewerking ook wel goed lijkt me. Dus ik hoef m'n moederbord nog niet te vervangen. De processor moet ik alleen vervangen als ik naar Windows 11 wil. Dus voor nu zit ik goed als ik alleen m'n videokaart (en voeding) upgrade. Even loeren op de koopjes.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jxx Specificeer je OP eens met alles wat je nu hebt, merk en type. Niet 550w voeding en E100,- moederbord. Ook je eigen voorstel mist dit allemaal.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jxx
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:41:
@Jxx Specificeer je OP eens met alles wat je nu hebt, merk en type. Niet 550w voeding en E100,- moederbord. Ook je eigen voorstel mist dit allemaal.
Heb al benoemd dat het moederbord een Asus Z170-P is, maar is dat heel relevant? En het wattage van de voeding is lijkt me ook het enige wat telt en is het merk niet zo heel erg belangrijk. Dat ding heeft 1 taak. Ik zag net dat een 750W voeding nu €60 kost. Geen geld.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Jxx schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Heb al benoemd dat het moederbord een Asus Z170-P is, maar is dat heel relevant? En het wattage van de voeding is lijkt me ook het enige wat telt en is het merk niet zo heel erg belangrijk. Dat ding heeft 1 taak. Ik zag net dat een 750W voeding nu €60 kost. Geen geld.
Deze soms?

Er bestaan goede en slechte voedingen, een slechte 550 Watt voeding zal niet voldoende zijn voor een RTX 3060 Ti....

Zo zijn er ook kasten die hitte goed afvoeren, en kasten die daar minder goed in zijn. Als je de hoeveelheid warmte in je kast gaat verhogen wil je weten of je kast die hitte weer kwijt kan....

[Voor 21% gewijzigd door martyw op 15-02-2022 17:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee