Toon posts:

RT-AX86U rare snelheden. Soms snel, soms gemiddeld.

Pagina: 1
Acties:

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:06
Ik heb een RT-AX86U gekocht en heb ziggo gigabit netwerk. Ziggo modem in bridge laten zetten en het werkt.

Ik heb RT-AX86U alleen wifi 6 aangezet. Maar het rare is dat ik soms 80-100 MB/s haal maar soms 50 MB/s op mijn macbook pro 2021 MAX. Alsof er iets niet goed staat oid. Ik zit 90 cm van de router op de bank, alleen een kussen en de leuning van de bank er tussen.

Verder heb ik een mesh 5ghz ac netwerk maar dat lijkt mij niet zo relevant (die heeft 2.4 en 5ghz ac).

Bekabeld haal ik 930 mbit. prima dus (alleen niet 1gbit maar ok)

Settings die ik ingesteld heb:

2.4 heb ik uitgezet in professional, dus alleen ax 5 ghz

wireless:

5ghz
AX only
wifi agile multiband: enabled
target wake time: disabled
channel: 80 only
control channel 64 of 60 of auto modus (beide getest, wat is beter?)
Extension channel: auto
authenticatie wpa2 aes
protected preshared key: required

Professional

enable wireless scheduler: no
set ap isolated: no
roaming assistant: enabled
enable igmp snooping: enable
multicast mbps: auto
ampdu rts: enabled
rts treshold 2347
dtim interval: 1
baecon interval: 100
enable tx bursting: disabled
enabled WMM: enable
enable wmm no-acknowledgement: disabled
enable wmm apsd: enable
optimize ampdu aggregation: disable
airtime fairness: disabled
multiuser MIMO: enabled
OFDMA/802.11ax mu-mimo: DL/UL OFDMA + MU-MIMO
802.11 ax/ac beamforwaring: enabled
universal beamforwaring: enabled
tx power adjustment: performance

Waarden uitgelezen wifi netwerk op macbook pro max 2021:

noise -91
RSSI -38
NSS 2
MCS index 11
tx rate 1200

Ik gebruik hem alleen als router, niet mesh. Ik weet niet goed wat er fout staat. Graag advies!

dank!

[Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 13-02-2022 01:09]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het zegt allemaal niet veel; op welke snelheid zegt jouw netwerkkaart dat ie verbonden is ten tijde van (ik gok) je speedtest?

En, heb je daarbij ook zulke wisselende snelheden wireless als je data (grote dingen) kopieert van je ene device naar je andere zoals bijvoorbeeld Macbook naar NAS of PC naar Macbook etc.?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TweakerVincent
MAX3400 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:52:
Het zegt allemaal niet veel; op welke snelheid zegt jouw netwerkkaart dat ie verbonden is ten tijde van (ik gok) je speedtest?

En, heb je daarbij ook zulke wisselende snelheden wireless als je data (grote dingen) kopieert van je ene device naar je andere zoals bijvoorbeeld Macbook naar NAS of PC naar Macbook etc.?
Allemaal niet best vandaag, via lan haal ik stabiel 930 mbi maar wifi drama. nu 40 MB/s. Daar heb ik zo'n rouer niet voor gekocht.

Wifi geeft tx 1200 aan. Copieren nas ook niet snel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TweakerVincent schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Wifi geeft tx 1200 aan. Copieren nas ook niet snel
Dan zit het probleem dus eerst in je eigen netwerk en kan je even "vergeten" over de snelheden via Speedtest naar buiten.

Geen idee of je andere devices hebt om mee te kruistesten naar elkaar, naar NAS, etc. Zowel wired als wireless?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TweakerVincent
MAX3400 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Dan zit het probleem dus eerst in je eigen netwerk en kan je even "vergeten" over de snelheden via Speedtest naar buiten.

Geen idee of je andere devices hebt om mee te kruistesten naar elkaar, naar NAS, etc. Zowel wired als wireless?
yes maar dat was ook wel logisch leek mij dat het intern aan wifi ligt? Aangezien ik max speed via LAN haal EN via de testtool van de router. Ik gok dat er iets met de settings niet goed is

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kan een overlap op je wifi kanalen hebben met een buurman bijv. Waar heb je de genoemde instellingen vandaan? Zijn dat de default instellingen of ben je zelf aan de slag geweest? Ook de omvang van je bestanden kan effect hebben. Kleine bestanden lijken vaak heel snel te kopieren, terwijl een groot bestand (500MB ofzo) een stuk langzamer gaat.
Met mijn MBA 2020 en een Asus RT-AX56U zit ik volgens de MBA ook op tx rate 1200, kopieren van een 512MB bestand naar m'n NAS gaat met ong 40MB/sec. Jouw waarden wijken dus niet veel af.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TweakerVincent
Microkid schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:08:
Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kan een overlap op je wifi kanalen hebben met een buurman bijv. Waar heb je de genoemde instellingen vandaan? Zijn dat de default instellingen of ben je zelf aan de slag geweest? Ook de omvang van je bestanden kan effect hebben. Kleine bestanden lijken vaak heel snel te kopieren, terwijl een groot bestand (500MB ofzo) een stuk langzamer gaat.
Met mijn MBA 2020 en een Asus RT-AX56U zit ik volgens de MBA ook op tx rate 1200, kopieren van een 512MB bestand naar m'n NAS gaat met ong 40MB/sec. Jouw waarden wijken dus niet veel af.
Net zitten spelen met de router antennes, alle 3 naar mijn macbook pro gericht en ik haal veel stabieler snelheden, rond de 95MB/s over wifi. Af en toe 50MB/s maar vaak dus 85MB+

instellingen van internet en tweaker hierboven. Denk dat ik nu wel tevreden mag zijn?

Kanaal btw op auto gezet omdat buren ook wisselen. Lijkt me prima toch

[Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 13-02-2022 12:29]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ik heb trouwens de channel bandwidth op "auto" staan met 160Mhz enabled.
En waarom heb je roaming assistant aan staan, terwijl je geen mesh AX netwerk hebt?
TX bursting heb ik enabled.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TweakerVincent
Microkid schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:32:
Ik heb trouwens de channel bandwidth op "auto" staan met 160Mhz enabled.
En waarom heb je roaming assistant aan staan, terwijl je geen mesh AX netwerk hebt?
TX bursting heb ik enabled.
goed punt, ik heb eea aangepast, maar wederom niet best, 50MB/s. denk morgen even asus bellen en anders gaat hij terug. Dit werkt niet zo en kost allemaal veel te veel tijd

RSSI is nu wel rond de -29 dus erg goed, noise -93

[Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 13-02-2022 14:24]

• TweakerVincent
Na wat meer onderzoek lijkt het aan de macbook pro te liggen.

Mijn iphone 13 pro haalt prima 850 mbit en echt elke keer. Ook verder weg gaat het perfect, maar mijn macbook pro 2021 max haalt niet meer dan 400/450, de tijden van 700 zijn voorbij. Ik snap er echt helemaal niks van. Tx is gewoon 1200.

Apple wil niet helpen en asus ook niet. Vervelende is dat de iphone dus wel gewoon 850 haalt. Is het dan iets dat een macbook pro 2021 max anders is dan de iphone? Maar wat?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee