• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een jaarcontract (bepaalde tijd dus) en vraag me af of deze opzegbaar is en zo ja: welke opzegtermijn?
Wat staat er in mijn contract? Zie hieronder.

Wat betekent punt 3 hier nu concreet? Ik interpreteer dit als dat ik gewoon tussentijds kan opzeggen en niet het jaar hoef uit te zitten, want dat is wat punt 2 al beschrijft. Het woord tussentijds wordt echter niet genoemd.

Er wordt nergens een opzegtermijn genoemd.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:46
Volgens punt 3 mag zowel de werknemer alsmede de werkgever opzeggen. Raar dat het zo staat, de staat inderdaad niks over een opzegtermijn of iets dergelijks. Is dit een standaard contract bij een groot bedrijf?

Maar, is dit topic puur om te informeren? Of is er een situatie waarbij jij tijdens het 1-jaar contract nu je baan wil gaan opzeggen?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
President schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:22:
Volgens punt 3 mag zowel de werknemer alsmede de werkgever opzeggen. Raar dat het zo staat, de staat inderdaad niks over een opzegtermijn of iets dergelijks. Is dit een standaard contract bij een groot bedrijf?
standaard contract, maar bedrijf is niet erg groot (100 man) en HR afdeling is niet op alle vlakken even professioneel dus de kans op fouten/onzorgvuldigheden is groot.
Maar, is dit topic puur om te informeren? Of is er een situatie waarbij jij tijdens het 1-jaar contract nu je baan wil gaan opzeggen?
Ik zit in een sollicitatieprocedure elders dus wie weet ga ik het nodig hebben. Als het niet 'kan' dan gaat met wederzijds goedkeuren ook nog wel lukken denk ik, want iemand nog een half jaar vast houden hebben ze zelf ook niet veel aan natuurlijk.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02 21:05
Als er niets staat geldt de wettelijke opzegtermijn van 1 maand.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:49
Wat een raar contract. Een jaarcontract is doorgaans wat de naam meldt, voor een jaar. Met daarin vaak dat met wederzijds goedvinden dat eerder ontbonden kan worden. Regel 1 en regel 3 staan haaks op elkaar, regel 3 is altijd "beter" als ik het zo lees. Ook de regel dat bij 2 jaar ziekte "...." doet vermoeden dat er wat regels bij elkaar geharkt zijn. Conform regel 3 kan je er dus ter plekke vanaf. Staat er geen opzegtermijn, dan zou ik ervan uitgaan dat de wettelijke termijn geldt, 1 maand voor jou als werknemer.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
NimRod1337 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:28:
Als er niets staat geldt de wettelijke opzegtermijn van 1 maand.
Die geldt alleen voor onbepaalde tijd contract volgens mij.

• NimRod1337

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Houtenklaas schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:30:
Wat een raar contract. Een jaarcontract is doorgaans wat de naam meldt, voor een jaar. Met daarin vaak dat met wederzijds goedvinden dat eerder ontbonden kan worden. Regel 1 en regel 3 staan haaks op elkaar, regel 3 is altijd "beter" als ik het zo lees. Ook de regel dat bij 2 jaar ziekte "...." doet vermoeden dat er wat regels bij elkaar geharkt zijn. Conform regel 3 kan je er dus ter plekke vanaf. Staat er geen opzegtermijn, dan zou ik ervan uitgaan dat de wettelijke termijn geldt, 1 maand voor jou als werknemer.
Dank je. Dit is ook precies hoe ik het zie. Maar ik hoor dit graag bevestigd natuurlijk.
Wie weet gebruikt het bedrijf zelf ook regel 3 om in bepaalde gevallen van een werknemer af te komen? Al neem ik aan dat dát niet zo maar kan.

Dat de boel bij elkaar geharkt is, is denk ik inderdaad het geval.

• NimRod1337
Houtenklaas schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:30:
Dat zag ik ook inderdaad. Hoe vaak ik al niet dit soort knutselcontracten heb gezien.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:46
de Peer schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:25:
[...]

standaard contract, maar bedrijf is niet erg groot (100 man) en HR afdeling is niet op alle vlakken even professioneel dus de kans op fouten/onzorgvuldigheden is groot.

[...]

Ik zit in een sollicitatieprocedure elders dus wie weet ga ik het nodig hebben. Als het niet 'kan' dan gaat met wederzijds goedkeuren ook nog wel lukken denk ik, want iemand nog een half jaar vast houden hebben ze zelf ook niet veel aan natuurlijk.
De tekst in het contract is duidelijk; door opzegging van de werknemer eindigt het dienstverband. We staat in deze punten niks over een opzegtermijn, maar als je een concreet aanbod hebt ontvangen dan zou ik toch eens je leidinggevende om een gesprek vragen en voor jezelf toch de 'standaard' opzegtermijn in je achterhoofd houden. Dat is als je nu ontslag zou indienen per 1 april. En in gesprek misschien eerder, maar ik zou niet een berichtje sturen dat je per maandag niet meer komt of dat komende week je laatste week ks :+.

Immers; je bent er in dienst gegaan en je bent je proeftijd blijkbaar voorbij.. daarbij neem ik ook aan dat de nieuwe werkgever je niet zo snel verwacht?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wettelijk is de hoofdregel dat je het contract moet uitzitten (bij bepaalde tijd).

Punt 3 is nogal onduidelijk, want zegt inderdaad niks over een termijn. Als je het zo letterlijk leest zou ook de werkgever op ieder moment mogen opzeggen, wat vziw nooit op die manier mag. Ook niet als uitdrukkelijke uitzondering op de wettelijke regels. Daardoor zou je kunnen denken dat het nooit zo bedoeld kan zijn.

Ik zou mikken op uit elkaar gaan met wederzijds goedvinden, en anders inschatten wat de kans is dat ze er juridisch werk van maken. Maar m.i. zijn zij het schuld dat er onduidelijkheid over is, waardoor jij sterker staat.

• NimRod1337
defusion schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:32:
Wettelijk is de hoofdregel dat je het contract moet uitzitten (bij bepaalde tijd).
Niet als zoals hier tussentijdse opzegging contractueel is mogelijk gemaakt.

• NimRod1337
President schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:32:
[...]
maar ik zou niet een berichtje sturen dat je per maandag niet meer komt of dat komende week je laatste week ks :+.
Dat kan ook niet, want er geldt altijd een wettelijke opzegtermijn.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
President schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:32:
[...]

De tekst in het contract is duidelijk; door opzegging van de werknemer eindigt het dienstverband. We staat in deze punten niks over een opzegtermijn, maar als je een concreet aanbod hebt ontvangen dan zou ik toch eens je leidinggevende om een gesprek vragen en voor jezelf toch de 'standaard' opzegtermijn in je achterhoofd houden. Dat is als je nu ontslag zou indienen per 1 april. En in gesprek misschien eerder, maar ik zou niet een berichtje sturen dat je per maandag niet meer komt of dat komende week je laatste week ks :+.

Immers; je bent er in dienst gegaan en je bent je proeftijd blijkbaar voorbij.. daarbij neem ik ook aan dat de nieuwe werkgever je niet zo snel verwacht?
De onderhandelingen bij de nieuwe partij lopen stroef, dus het is niet zeker dat we er uit gaan komen. Dus voor nu ben ik alleen maar info aan het inwinnen. Mocht het spaak lopen dan blijf ik misschien wel gewoon (tot tevredenheid overigens) bij huidige werkgever.

Het zou eventueel wel per 1 april of anders 1 mei zijn bij de nieuwe werkgever.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
defusion schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:32:
Daardoor zou je kunnen denken dat het nooit zo bedoeld kan zijn.
Ik denk inderdaad dat ze wat anders bedoelen. Namelijk dat ik het dienstverband kan opzeggen en na 12 maanden niet met ze verder ga.

Maar zo staat het er niet, en dat lijkt me toch een duidelijke opening om gewoon te kunnen opzeggen. Het bedrijf zal geen juridische stappen ondernemen, dat weet ik wel zeker.

Denk dus dat het linksom of rechtsom wel goed gaat komen.

• NimRod1337
de Peer schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Ik denk inderdaad dat ze wat anders bedoelen. Namelijk dat ik het dienstverband kan opzeggen en na 12 maanden niet met ze verder ga.

Maar zo staat het er niet, en dat lijkt me toch een duidelijke opening om gewoon te kunnen opzeggen. Het bedrijf zal geen juridische stappen ondernemen, dat weet ik wel zeker.

Denk dus dat het linksom of rechtsom wel goed gaat komen.
Dit is tussentijdse opzegging. Na 12 maanden hoef jij niets te doen om op te zeggen. Werkgever moet op tijd aanzeggen. Geen twijfel. Als ze dat bedoeld hebben wat jij zegt, hebben ze het zodanig opgeschreven dat tussentijdse opzegging nu voor jou mogelijk is.

[Voor 11% gewijzigd door NimRod1337 op 12-02-2022 22:14]

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:08
Wat zegt de CAO?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Die is er niet. De screenshot in de OP komt uit het personeelshandboek.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11
een maand is een maand. als je de 12e opzegt is je einde dienstverband de maand erna de 12e. Het is niet mee zo dat je alleen per 1e vd maand op kan zeggen

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee