Toon posts:

Ik kom écht niet in de BIOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
hallo deskundigen,

Ik heb op het werk een afgedankt moederbord kunnen regelen met het idee daarmee mijn eigen pc te updaten ( ja, ik heb momenteel vrij oude meuk in gebruik, maar op zich niks mis mee)

Probleem is dat ik niet in de BIOS kom volgens de sneltoets die volgens de manual van het moederbord de sleutel moet zijn. Toen de batterij er een halve dag uit gelaten zonder resultaat, toen de cmos jumper maar eens omgezet zonder resultaat. Via windows instellingen naar de uefi gaat ook niet. Toen eens wat collega’s op het werk gevraagd en toen kwam de aap uit de mouw : het schijnt dat klanten nog wel eens op eigen houtje in de BIOS gingen rommelen en de zaak verklooiden en dat de fabrikant - Ibase - dat opgelost heeft door de custom? BIOS zo dicht te timmeren dat er niemand meer in kan. Ik kan via een programma wel zien dat er een AMI bios inzit en dat de versie daarvan dezelfde naam heeft als het type moederbord.

Iemand nog een suggestie hoe ik toch in de bios kom of dat ik deze eventueel kan vervangen door een andere, als dat al gaat ? op de site van ibase kan ik er in ieder geval geen vinden.

Dank u

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zou het misschien handig zijn om hier te vermelden over wat voor een moederbord je het hebt (merk / type / model) óf moeten we de glazen bol van de waarzegster op de kermis gaan lenen?

Kermissen beginnen pas weer ergens in Mei, geloof ik ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Een BIOS flash zou dan moeten gebeuren ben ik bang voor.. Als ik het verhaal zo lees dan is het een eeprom die wellicht op het moederbord gesoldeerd zit en die dan gedesoldeerd moet worden om vervolgens in een programmeer apparaat te wordeqn geflasht

• VetVarken
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:27:
Zou het misschien handig zijn om hier te vermelden over wat voor een moederbord je het hebt (merk / type / model) óf moeten we de glazen bol van de waarzegster op de kermis gaan lenen?

Kermissen beginnen pas weer ergens in Mei, geloof ik ;)
Nee, je hoeft geen glazen bol te gaan lenen, je kunt beginnen met gewoon goed te lezen :)
Er staat in de tekst dat de fabrikant Ibase heet, ze maken o.a. industriële moederborden. Model lijkt me niet belangrijk.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:56
Zit er een jumper op het moederbord die dit blokkeert?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-01 22:06
VetVarken schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Nee, je hoeft geen glazen bol te gaan lenen, je kunt beginnen met gewoon goed te lezen :)
Er staat in de tekst dat de fabrikant Ibase heet, ze maken o.a. industriële moederborden. Model lijkt me niet belangrijk.
En jij denkt dat je met dit soort opmerkingen veel reacties zal krijgen…..?

Succes zou ik zeggen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Zonder een modelnummer wordt het lastig zoeken voor ons naar meer informatie om te helpen. Per model kan het verschillen hoe je de bios inkomt of hoe dat precies geregeld is.

Tweakers Discord

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
[...]

En dat heb je dus fout. Merk en model zijn wel belangrijk. Dit om zeker met industriële borden te kunnen helpen. Wie weet hoeveel anders die werken. Ik niet in ieder geval.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@VetVarken

https://www.wimsbios.com/biosupdates/ibase-technoland.jsp

http://www.ibase-usa.com/...nloadB/DRIVERS-Boards/ALL

Misschien daar dan zelf maar even rond gaan neuzen om te kijken of je iets bekends tegen komt :+

[Voor 16% gewijzigd door Will_M op 13-02-2022 11:41]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• VetVarken
bierschuit schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:32:
Een BIOS flash zou dan moeten gebeuren ben ik bang voor.. Als ik het verhaal zo lees dan is het een eeprom die wellicht op het moederbord gesoldeerd zit en die dan gedesoldeerd moet worden om vervolgens in een programmeer apparaat te wordeqn geflasht
Bedankt voor je reactie, ik ben bang dat je gelijk hebt. Alleen moet je dan een andere passende bios hebben om erin te zetten en die gaat niet via de fabrikant IBASE komen omdat ze die zover ik weet niet beschikbaar stellen. Ik denk dat het moederbord terug de afvalbak ingaat.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
Met dit soort antwoorden, denk je dat je antwoorden gaat krijgen op je vragen?

Ik ben het met de vraag steller eens, welk type precies. Is namelijk best wel belangrijke informatie.

Maar een inkoppertje: Heb je de vraag al eens gesteld bij de leverancier?

Technical Support

Succes met verder zoeken.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Drie posts en nog steeds deel je - zelfs na verzoek mede-moderator - geen modelnummer met ons. Doodzonde als je door je eigen koppigheid een stuk prima werkende (of werkend te krijgen) hardware weggooit, maar dit topic heb je alvast zelf om zeep geholpen.

Dicht.

Voor de volgende keer graag goed doorlezen:
Een goede topicstart: De Quickstart

In overleg heropend, TS had al uitgebreide informatie klaarliggen en zag in dat z'n eerste reactie misschien ook niet zo handig was.

[Voor 14% gewijzigd door dion_b op 14-02-2022 00:24]

Soittakaa Paranoid!

• En-Cryption
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-01 12:05
Gebruik je een USB toetsenbord? soms wil het wel eens zijn dat in de bios de legacy USB instelling uit staat en dan werken meestal de USB toetsenborden niet bij een start, kun je een analoge PS/2 toetsenbord proberen?

• VetVarken
Hallo,

Bedankt voor alle reacties en excuses als ik een beetje bot uit de hoek kwam.

Ik zal graag wat meer info geven:

Fabrikant : Ibase
Modelnummer : MB 996 VF ( 1151 processorslot )

Ik had al bij wim’s bios gekeken en niks gevonden.

Ik heb op de site van ibase gezocht en kan zelfs het precieze model moederbord niet vinden, wel een MB 995 en een MB 997. Een Model 996 vind ik alleen als MI 996.

Ik heb geen rechtstreeks contact gehad met de fabrikant, dat kun je volgens mij alleen als je een bedrijf bent. Ik heb wel een collega gevraagd die wel contact heeft met de fabrikant en die zei dat de BIOS niet meer te openen is en dat je in geval van een probleem het bord weg kunt gooien. Lijkt me toch een beetje raar?

Ik heb wel een intern document op de kop kunnen tikken met info over dit specifieke bord, met jumpersettings e.d. Er staat niks in over toegang tot de BIOS

• VetVarken
En-Cryption schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:51:
Gebruik je een USB toetsenbord? soms wil het wel eens zijn dat in de bios de legacy USB instelling uit staat en dan werken meestal de USB toetsenborden niet bij een start, kun je een analoge PS/2 toetsenbord proberen?
Ja , ik gebruik een USB toetsenbord. Ik zal je suggestie meteen proberen als ik het bord weer aangesloten heb, het ligt momenteel weer zonder processor, koeler en geheugen in een hoekje te wachten op betere dagen.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:23
En-Cryption schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:51:
Ik heb ook ooit meegemaakt dat een toetsenbord een zogenaamde f-lock functie had. Waarbij de F1 tm F12 meerdere functies hadden waarbij je hier tussen kon wisselen met die f-lock toets. Om ruimte te besparen of zo. Dus als dat aan stond kon je op de F1 toets drukken tot je een ons woog als je het bios in wilde. Dan moest je eerst die knop indrukken. Verklaarde later dan wel waarom je er maar niet in kon komen...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee