• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik zat onlangs naar de serie Klassen en Sander en de Kloof te kijken. Wat mij verontrust is dat de kloof mede door de woningmarkt en rijke ouders alleen maar groter wordt. Daarbij scoort Nederland ook erg slecht als het gaat om vermogensongelijkheid.

https://www.volkskrant.nl...biel-maar-groot~b78b8983/

Oplossing lijkt simpel, geld van de rijken naar de armen overhevelen. Toch denk ik dat je daarmee de problemen niet oplost.

Ik zou eerder willen voorstellen om kansarme mensen te ontmoedigen om een gezin te stichten. Want alleen zo doorbreek je de cycle of poverty. Bovendien hou je hiermee de verzorgingsstaat beter in balans, kun je een hogere uitkering bieden zolang deze groep klein blijft.

Je hoeft alleen maar naar Vier handen op een buik te kijken om een indruk te krijgen over wat voor soort mensen we praten.

https://www.ad.nl/show/ve...den-op-een-buik~a181c444/

Feit is dat laagopgeleide ouders meestal ook kinderen krijgen die hetzelfde pad bewandelen. Het idee van D66, dat met onderwijs je iedereen hoogopgeleid kunt maken is niet voor iedereen haalbaar.

Sommige moeders roken en drinken tijdens de zwangerschap, juist deze groep blijft ermee doorgaan. Soms grijpt Jeugdzorg in, spoeduithuisplaatsing et cetera met alle consequenties van dien. Soms blijven ze maar doorgaan met zwanger worden en niemand die hen stopt.

Ook een feit is dat voormalige cliënten bij Jeugdzorg veel vaker een beroep doen op uitkeringen en vaker in de ellende zitten. https://www.parool.nl/nie...k-van-uitkering~bf2b0cc1/

https://www.trouw.nl/nieu...je-er-niet-meer~baad4cd1/

Aan wat voor oplossingen denken jullie?

[Voor 23% gewijzigd door prodesk op 12-02-2022 19:40]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 11:34
eeeh, dit is 1 van de grootste problemen die er bestaan en je denkt dat in een topic op GoT op te lossen?

1 belangrijke feedback op je OP:
geld overhevelen helpt inderdaad niet, je ziet dat dan na een aantal jaren of decennia de verdeling weer hetzelfde wordt dan die nu is. Het is een essentieel gevolg van het huidige systeem, eigenlijk een ingebouwde feature, dat rijkdom zich concentreert. Daar is in kapitalisme praktisch niet aan te ontkomen, je kunt het wat remmen maar het blijft toch steeds weer gebeuren.

Je kunt niet iedereen hoogopgeleid maken en dat helpt ook niks, want wat gaan al die 'hoogopgeleiden' dan doen met die hoge opleiding?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kans != Geld
Het idee van D66, dat met onderwijs je iedereen hoogopgeleid kunt maken is niet voor iedereen haalbaar.
Wel als we tijd, energie en "blijven zitten" allemaal accepteren tot het afronden van de middelbare school. En dat moet dus door iedereen (lees belastingen) gedragen worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:08

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ah zo, dus "jij bent kansarm en we buiten je overal uit, oh en stop liever met leven en voortplanten" 8)7

Wat je juist kan doen is een inclusieve samenleving creëren en mensen juist niet buitensluiten of be/ver-oordelen. Juist als je een privilege hebt, kun je dus het verschil maken. Dat is overigens een breed iets, zo'n privilege. Denk aan een goede baan/functie of zelfs bedrijf. Een goede opvoeding, blank zijn, man zijn, etc. Toegang tot een pc, internet?

Maar als die privilege gebruikt wordt voor elitism dan is het voor mij al snel /thread :)

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Gatverdamme wat een hautaine houding heb jij. Diezelfde laagopgeleide lui zorgen wel dat jouw vuilnis wordt opgehaald, dat die leiding onder je huis vervangen wordt, dat je zonnepanelen op je dak krijgt, dat je met de bus kan en zo kan je nog heel lang door.

Dus die mensen moeten maar geen kinderen krijgen ? Dan wens ik jou veel succes met je hbo/universitaire opleiding en nog normaal kunnen leven.

Daar is je reactie. Succes ermee en denk alsjeblieft nog eens buiten je bubbeltje.

Een blockfunctie zou leuk zijn

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Douweegbertje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:38:
Ah zo, dus "jij bent kansarm en we buiten je overal uit, oh en stop liever met leven en voortplanten" 8)7
...
Maar als die privilege gebruikt wordt voor elitism dan is het voor mij al snel /thread :)
&
Jelle Brolnir schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:42:
Gatverdamme wat een hautaine houding heb jij.
...
Dan wens ik jou veel succes met je hbo/universitaire opleiding en nog normaal kunnen leven.

Daar is je reactie. Succes ermee en denk alsjeblieft nog eens buiten je bubbeltje.
Misschien moeten jullie even doorklikken op de materie? Voor zover ik kan terugvinen, is de topicstarter "juist" iemand die niet leeft op een landgoed met 3x modaal, een leuke partner, 3 van die schreeuwende kroost met allemaal een iPhone en een prive-school.

Dat hiermee de huidige topicstart een wat vreemd beeld laat zien (of niet voldoende onderbouwd / belicht), dat zal ik niet ontkennen maar allicht eens jullie eigen keyboard zo met rust laten op de zaterdag?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Met zo'n controversiële stelling in de TS verwachten we een hele goede en uitgebreide onderbouwing, aangezien die ontbreekt voldoet het niet aan onze AWM beleidsregels voor topic start en onderbouwing.

Hier gaat dus een slot op.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee