Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFranky
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-02-2022
Ik heb een OMD-5II.
In de gebruiksaanwijzing staat aan gegeven dat je in de manuele stand geen belichtingscorrectie kunt toepassen.
Als ik een Fn-knop wil aanpassen heb ik keuzen uit een knop (icoontje belichtingscorrectie).
Indien ik die keuze heb gemaakt, kan ik deze voorinstelling niet activeren.
Wel vreemd, waarom zit deze instelling dan wel op mijn camera......
Weet iemand hoe ik deze voorinstelling kan gebruiken in de manuele stand of een andere manier om belichtingscorrectie toe te passen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Je kunt op de OMD E-M5II in de manuele stand de belichting aanpassen door zelf een combinatie van iso, sluitertijd en diafragma te kiezen. Je kunt niet een belichtingscompensatie instellen zoals je dat kent van de standen P, S en A.

Ik heb het zelf uitgeprobeerd. Op de E-M5II is het dus niet mogelijk om met de +/- knopinstelling de belichtingscompensatie in te stellen. Op mijn E-M1III is dat wel mogelijk, door de +/- knop ingedrukt te houden en dan de compensatie in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 13:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Help me even. Waarom zou je belichtingscompensatie in willen stellen terwijl je zelf de belichting bepaalt (want je zit in M mode)? Dat klinkt een beetje tegenstrijdig: ik kies zelf voor de verkeerde belichting en daarna wil je een correctie uitvoeren.

Belichtingscompensatie is bedoeld voor de momenten waarop je camera de belichting bepaalt maar jij hem handje wilt helpen omdat de foto anders te donker of lichter wordt. Zoals bv bij het schieten van landschappen in de sneeuw.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
sys64738 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:45:
Help me even. Waarom zou je belichtingscompensatie in willen stellen terwijl je zelf de belichting bepaalt (want je zit in M mode)? Dat klinkt een beetje tegenstrijdig: ik kies zelf voor de verkeerde belichting en daarna wil je een correctie uitvoeren.

Belichtingscompensatie is bedoeld voor de momenten waarop je camera de belichting bepaalt maar jij hem handje wilt helpen omdat de foto anders te donker of lichter wordt. Zoals bv bij het schieten van landschappen in de sneeuw.
Bij mij staat de camera vaak in de M-stand. Ik bepaal sluitertijd en diafragma, maar laat de ISO-waarde door de camera bepalen. Met belichtingcompensatie kan ik dan toch over- en onderbelichten, omdat de camera dan een lagere of hogere ISO-waarde pakt dan dat die automatisch wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 13:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Kwintessens schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Bij mij staat de camera vaak in de M-stand. Ik bepaal sluitertijd en diafragma, maar laat de ISO-waarde door de camera bepalen. Met belichtingcompensatie kan ik dan toch over- en onderbelichten, omdat de camera dan een lagere of hogere ISO-waarde pakt dan dat die automatisch wil doen.
Auto ISO op de M stand? Wist niet eens dat het (op sommige toestellen) kon. Maar das dus net zo weinig manueel fotograferen als op de A of S priority stand.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
sys64738 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:44:
[...]

Auto ISO op de M stand? Wist niet eens dat het (op sommige toestellen) kon. Maar das dus net zo weinig manueel fotograferen als op de A of S priority stand.
Het zit al een tijdje op de meeste camera’s.
Pagina: 1