|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Waarschijnlijk heeft je nieuwe ketel méér vermogen dan dat de oude ketel had?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De ouwe was een Junkers ZWR24, de nieuwe een Remaha Tzerra Ace28, dus zelfde vermogen.Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:13:
Een béétje installatiebedrijf regelt de gehele CV-installatie gewoon waterzijdig in op de warmtevraag van de radiatoren (en stelt dus de radiatoren af op het vermogen van de nieuwe ketel).
Waarschijnlijk heeft je nieuwe ketel méér vermogen dan dat de oude ketel had?
Installateur heeft alleen ketel opgehangen. Spoedklus ivm defecte Junkers. Sowieso is waterzijdig inregelen momenteel niet echt mogelijk omdat ik geen voetventielen heb. Toen de installatie 25 jaar geleden werd aangelegd was dat nog niet echt een ding wat algemeen bekend was. Dit is wel iets wat ik buiten het stookseizoen wil gaan aanpassen om het maximale uit deze ketel te halen met minimaal verbruik. Ik heb 25 jaar inefficiënt gestookt.
Maar de vraag is, hoe krijg ik deze laatste kleine radiator weer warm?
[ Voor 24% gewijzigd door evilution op 12-02-2022 19:26 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Is het water ook koud dan wat eruit komt @evilution . Zo ja, waar komt dit vandaan dan? Neem aan dat je pomp gewoon aan staat?
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Pomp werkt gewoon want alle andere radiatoren worden wel gewoon warm, probleem zit echt bij deze ene radiator. Overigens ben ik via GoT op de hoogte gekomen van het bestaan van waterzijdig inregelen...ID-College schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:29:
Klopt.. een beetje installateur doet dat tegenwoordig ook amper want niemand boeit het wat. Ze zijn vandaag de dag heel makkelijk. Ophangen en weg, lekker boeiend.. dus zo gewoon is het niet, en je moet idd wel voetventielen hebben om überhaupt in te kunnen regelen. Dus ja...
Is het water ook koud dan wat eruit komt @evilution . Zo ja, waar komt dit vandaan dan? Neem aan dat je pomp gewoon aan staat?
Ik ga dat morgen maar eens proberen. Was mijn idee ook dat je dan alles door dat ene circuit forceert.Voogel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:30:
Je kan proberen alles dicht te draaien op het toilet na, eventuele lucht of rommel moet dan wel door de radiator heen en komt dan wellicht ip een plek terecht waar je wel kan ontluchten.
[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 12-02-2022 20:49 ]
Ik heb dit geprobeerd en het resultaat is dat de ketel een melding H.01.14 geeft, m.a.w. doorstroming niet in orde. Nadat ik de radiatoren weer heb open gezet verdween de foutmelding.Voogel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:30:
Je kan proberen alles dicht te draaien op het toilet na, eventuele lucht of rommel moet dan wel door de radiator heen en komt dan wellicht ip een plek terecht waar je wel kan ontluchten.
De leiding naar de toilet radiator loopt iets omhoog zonder dat daar een ontluchting zit. Voorlopig moet ik hier maar even mee leven tot einde stookseizoen denk ik.
Kan ik hier richting installateur nog iets mee?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Komt alleen water uit.Hackus schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:45:
Radiator zelf ontluchten !
Echter blijkt de radiator in mijn toilet koud te blijven. Bij ontluchten komt er alleen water uit.Hackus schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:45:
Radiator zelf ontluchten !
denk dat die dat al gedaan heeft
[ Voor 85% gewijzigd door evilution op 28-02-2022 19:49 ]
Alle radiatoren open zetten en verwarming op 23-25g
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
[ Voor 38% gewijzigd door Toerq op 28-02-2022 19:48 ]
Ja, nooit probleem mee gehad. En ja, eerst alles ontlucht.Toerq schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:48:
Heb je alle radiatoren aan staan en ontlucht. deed die van de wc het voor de ketel wissel wel ?
[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 28-02-2022 19:51 ]
Zoe mojn eerdere post, er zijn geen voetventielen.cytherea schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:51:
Hebben ze tijdens de installatie niet alle radiatoren dichtgedraaid mbv het voetstuk? Dat doe ik namelijk omdat dan niet al het water eruit hoeft. Misschien zit die in het toilet nog dicht.
Ow, dat heb ik even gemist. Dan zal er ergens een bel hogerop zitten ofzo. Sowieso ermee naar de installateur gaan om te laten fixen.evilution schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Zoe mojn eerdere post, er zijn geen voetventielen.
Dan zet je de WC vol open, en een andere radiator voor 25-50%, zodat je een beetje meer totale flow door je systeem hebt met de grootste door de WC.evilution schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Ik heb dit geprobeerd en het resultaat is dat de ketel een melding H.01.14 geeft, m.a.w. doorstroming niet in orde. Nadat ik de radiatoren weer heb open gezet verdween de foutmelding.
De leiding naar de toilet radiator loopt iets omhoog zonder dat daar een ontluchting zit. Voorlopig moet ik hier maar even mee leven tot einde stookseizoen denk ik.
Kan ik hier richting installateur nog iets mee?
Zo scherp als een voetbal!
na ontluchten mag de druk tussen de 1.5 en 2 bar staan. je kunt dus vooraf vullen tot ~2.5 bar en dan gaan ontluchten