Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Gisteren is bij mij de CV-ketel vervangen. Hierbij is de CV via de ketel afgetapt. Volgens de monteur was ontluchten na installatie niet nodig.
Uiteraard bleek na inbedrijfstelling en vertrek van de monteurs een van de radiatoren in de woonkamer niet warm te worden. Geen probleem, deze heeft daar af en toe last van omdat deze aan gevoed wordt door een leiding die vrij hoog loopt. Kwestie van radiator en leiding ontluchten (hoogste punt van de installatie) en dit is opgelost.
Echter blijkt de radiator in mijn toilet koud te blijven. Bij ontluchten komt er alleen water uit. Dit is een kleine radiator die gevoed wordt door een leiding op +2 meter.
Kan ik dit wellicht oplossen door alle radiatoren dicht te zetten behalve die in het toilet en dan te stoken? Of moet ik iets anders doen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een béétje installatiebedrijf regelt de gehele CV-installatie gewoon waterzijdig in op de warmtevraag van de radiatoren (en stelt dus de radiatoren af op het vermogen van de nieuwe ketel).

Waarschijnlijk heeft je nieuwe ketel méér vermogen dan dat de oude ketel had?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:13:
Een béétje installatiebedrijf regelt de gehele CV-installatie gewoon waterzijdig in op de warmtevraag van de radiatoren (en stelt dus de radiatoren af op het vermogen van de nieuwe ketel).

Waarschijnlijk heeft je nieuwe ketel méér vermogen dan dat de oude ketel had?
De ouwe was een Junkers ZWR24, de nieuwe een Remaha Tzerra Ace28, dus zelfde vermogen.
Installateur heeft alleen ketel opgehangen. Spoedklus ivm defecte Junkers. Sowieso is waterzijdig inregelen momenteel niet echt mogelijk omdat ik geen voetventielen heb. Toen de installatie 25 jaar geleden werd aangelegd was dat nog niet echt een ding wat algemeen bekend was. Dit is wel iets wat ik buiten het stookseizoen wil gaan aanpassen om het maximale uit deze ketel te halen met minimaal verbruik. Ik heb 25 jaar inefficiënt gestookt.

Maar de vraag is, hoe krijg ik deze laatste kleine radiator weer warm?

[ Voor 24% gewijzigd door evilution op 12-02-2022 19:26 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
Klopt.. een beetje installateur doet dat tegenwoordig ook amper want niemand boeit het wat. Ze zijn vandaag de dag heel makkelijk. Ophangen en weg, lekker boeiend.. dus zo gewoon is het niet, en je moet idd wel voetventielen hebben om überhaupt in te kunnen regelen. Dus ja...

Is het water ook koud dan wat eruit komt @evilution . Zo ja, waar komt dit vandaan dan? Neem aan dat je pomp gewoon aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:33
Je kan proberen alles dicht te draaien op het toilet na, eventuele lucht of rommel moet dan wel door de radiator heen en komt dan wellicht ip een plek terecht waar je wel kan ontluchten.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
ID-College schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:29:
Klopt.. een beetje installateur doet dat tegenwoordig ook amper want niemand boeit het wat. Ze zijn vandaag de dag heel makkelijk. Ophangen en weg, lekker boeiend.. dus zo gewoon is het niet, en je moet idd wel voetventielen hebben om überhaupt in te kunnen regelen. Dus ja...

Is het water ook koud dan wat eruit komt @evilution . Zo ja, waar komt dit vandaan dan? Neem aan dat je pomp gewoon aan staat?
Pomp werkt gewoon want alle andere radiatoren worden wel gewoon warm, probleem zit echt bij deze ene radiator. Overigens ben ik via GoT op de hoogte gekomen van het bestaan van waterzijdig inregelen...
Voogel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:30:
Je kan proberen alles dicht te draaien op het toilet na, eventuele lucht of rommel moet dan wel door de radiator heen en komt dan wellicht ip een plek terecht waar je wel kan ontluchten.
Ik ga dat morgen maar eens proberen. Was mijn idee ook dat je dan alles door dat ene circuit forceert.

[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 12-02-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Voogel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:30:
Ik heb dit geprobeerd en het resultaat is dat de ketel een melding H.01.14 geeft, m.a.w. doorstroming niet in orde. Nadat ik de radiatoren weer heb open gezet verdween de foutmelding.

De leiding naar de toilet radiator loopt iets omhoog zonder dat daar een ontluchting zit. Voorlopig moet ik hier maar even mee leven tot einde stookseizoen denk ik.

Kan ik hier richting installateur nog iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Radiator zelf ontluchten !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Komt alleen water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:24
Echter blijkt de radiator in mijn toilet koud te blijven. Bij ontluchten komt er alleen water uit.

denk dat die dat al gedaan heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
nvm, had ik al vermeld.

[ Voor 85% gewijzigd door evilution op 28-02-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alle radiatoren open zetten en verwarming op 23-25g

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Heb je alle radiatoren aan staan en ontlucht. deed die van de wc het voor de ketel wissel wel ?

[ Voor 38% gewijzigd door Toerq op 28-02-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Toerq schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:48:
Heb je alle radiatoren aan staan en ontlucht. deed die van de wc het voor de ketel wissel wel ?
Ja, nooit probleem mee gehad. En ja, eerst alles ontlucht.

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 28-02-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
evilution schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:50:
[...]

Ja, nooit probleem mee gehad.
ok, zou een paar keer de radiator knop open en dichtdraaien mischien blijft er wat hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Hebben ze tijdens de installatie niet alle radiatoren dichtgedraaid mbv het voetstuk? Dat doe ik namelijk omdat dan niet al het water eruit hoeft. Misschien zit die in het toilet nog dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Vraag is ook wat ik ik hier richting installateur mee kan. Zijn nog wat meer dingetjes. Vrijdagmiddag afwerking zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
cytherea schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:51:
Hebben ze tijdens de installatie niet alle radiatoren dichtgedraaid mbv het voetstuk? Dat doe ik namelijk omdat dan niet al het water eruit hoeft. Misschien zit die in het toilet nog dicht.
Zoe mojn eerdere post, er zijn geen voetventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
evilution schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Zoe mojn eerdere post, er zijn geen voetventielen.
Ow, dat heb ik even gemist. Dan zal er ergens een bel hogerop zitten ofzo. Sowieso ermee naar de installateur gaan om te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40

Reptile209

- gers -

evilution schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Ik heb dit geprobeerd en het resultaat is dat de ketel een melding H.01.14 geeft, m.a.w. doorstroming niet in orde. Nadat ik de radiatoren weer heb open gezet verdween de foutmelding.

De leiding naar de toilet radiator loopt iets omhoog zonder dat daar een ontluchting zit. Voorlopig moet ik hier maar even mee leven tot einde stookseizoen denk ik.

Kan ik hier richting installateur nog iets mee?
Dan zet je de WC vol open, en een andere radiator voor 25-50%, zodat je een beetje meer totale flow door je systeem hebt met de grootste door de WC.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik zit te denken de ontluchting langer open te draaien en te kijken of er op een geheven moment lucht uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk er ook aan als je water bijvult, dan je dat doet op een koud systeem. Anders blijf je lucht houden.
na ontluchten mag de druk tussen de 1.5 en 2 bar staan. je kunt dus vooraf vullen tot ~2.5 bar en dan gaan ontluchten

Pagina: 1