Toon posts:

Mesh of router + access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Floggnaw
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik ben op zoek naar een router en 3 access point/sattelieten/nodes of een mesh systeem.
Belangrijk is dat er op 2 plaatsen ook verschillende toestellen bekabeld moeten worden.

Het huis is een nieuwbouw woning en er zijn netwerkkabels naar de verschillende punten waar ik wifi wil.
De provider waar ik bij ga vraagt enkel een router die:
- een PPP-verbinding kunnen opbouwen,
- VLAN 10-tagging ondersteunen,
- Gigabit Ethernet-poorten hebben (anders is de snelheid beperkt tot 100 Mbps).

De router die ze zelf aanbieden is de Fritzbox 7530 Ax

De beoogde opstelling:

Zelf dacht ik aan netgear orbi wifi 6 mini pro (router + 2 satellieten) en een netgear EA15

Momenteel gebruik ik devolo macig 2 + router en access point van de huidige provider.

Zelf niet heel erg technisch aangelegd rond netwerken en ook geen behoefte om hier veel mee bezig te zijn

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heel simpel, als jij netwerkkabels kunt trekken naar de punten waar de AP's komen te hangen/liggen dan moet je daarvoor gaan en niet beginnen aan een mesh-netwerk. Als je de router neemt van de provider zelf, dan zou ik het ingebouwde AP uitschakelen, tenzij je een router kunt nemen van hetzelfde merk als de AP's.

Zelf heb ik een volledig Ubiquiti netwerk, Router (zgn Dreammachine, Switches en AP's (3). Voordeel van dit merk dat je alles kunt beheren vanuit één interface (controller). Nu is de Dreammachine misschien een beetje overdreven voor jou wensen, je kunt altijd de route van de provider blijven gebruiken.

In iedergeval ik zou altijd wanneer mogelijk bedrade AP's verkiezen boven een mesh-netwerk, de laatste heeft gewoon ook weer overhead en is alsnog afhankelijk van onderling Wifi signiaal, wat bij bedrade AP's geen issue is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:03
als je provider een fritzbox levert, kun dit ook uitbreiden met repeaters van AVM (fritzbox). de repeaters staan dan in een master-slave configuratie met de fritzbox en kunnen van daaruit beheerd worden. dit levert een naadloze dekking tussen de verschillende APs met hetzelfde SSid

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-12-2022
peter-rm schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:16:
als je provider een fritzbox levert, kun dit ook uitbreiden met repeaters van AVM (fritzbox). de repeaters staan dan in een master-slave configuratie met de fritzbox en kunnen van daaruit beheerd worden. dit levert een naadloze dekking tussen de verschillende APs met hetzelfde SSid
Perfect werkend hier: FRITZ!Box 3490 met FRITZ!Repeater 3000. (Geen WiFi 6(AX))

Aangezien de FRITZ!Box 7530AX wel WiFi 6 ondersteund kan je ook voor de FRITZ!Repeater 6000 kiezen. Eerst eens testen met de router en 1 accespoint en daarna indien noodzakelijk uitbreiden.

[Voor 0% gewijzigd door Niels.68 op 12-02-2022 19:27. Reden: Typo]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 15:53
Als je kabels hebt, nooit aan mesh en/of repeaters beginnen.
Gewoon AP's plaatsen.

[Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 12-02-2022 21:04]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• peter-rm
@Ben(V) wat AVM repeater/mesh noemt is een AP wat in een master/slave configuratie onder controle van de fritzbox opereert. De instellingen van de fritzbox worden doorgegeven aan alle repeaters.
Je kunt hierdoor met een(1) SSID werken. ook gastennetwerk, ouderlijk toezicht etc kan vanuit de fritzbox ingesteld worden en geldt voor alle aangesloten APs
Bij voorkeur bedraad aangesloten natuurlijk, anders lever je voor de backhaul (veel) netwerk capaciteit in

[Voor 49% gewijzigd door peter-rm op 12-02-2022 21:24]

• Ben(V)
Geen idee welke termen AVM wil gebruiken, maar in de rest van de wereld staan repeaters en mesh gelijk aan een wireless backhaul.
En AP's zijn een wired backhaul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-12-2022
Ben(V) schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:28:
Geen idee welke termen AVM wil gebruiken, maar in de rest van de wereld staan repeaters en mesh gelijk aan een wireless backhaul.
En AP's zijn een wired backhaul.
Ondanks dat mijn FRITZ!Repeater 3000 als access point staat ingesteld is de FRITZ!Box 3490 ingesteld als
FRITZ!Box as the Mesh Master

Maar het werkt, dus of het qua tekst klopt maakt mij niet uit :)

• Ben(V)
Het ging ook niet om jou, maar om TS.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

peter-rm schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:19:
@Ben(V) wat AVM repeater/mesh noemt is een AP wat in een master/slave configuratie onder controle van de fritzbox opereert. De instellingen van de fritzbox worden doorgegeven aan alle repeaters.
Je kunt hierdoor met een(1) SSID werken. ook gastennetwerk, ouderlijk toezicht etc kan vanuit de fritzbox ingesteld worden en geldt voor alle aangesloten APs
Bij voorkeur bedraad aangesloten natuurlijk, anders lever je voor de backhaul (veel) netwerk capaciteit in
Dat doen alle (goede) mesh-netwerken. Wat AVM doet (heb ik ervaring mee) is dus gewoon een mesh-netwerk maken met bhulp van hun eigen router en repeaters. Zoals @Ben(V) al aangeeft blijven AP (master) en repeaters ook draadloos met elkaar praten, in plaats van een AP netwerk waarbij de backbone als het ware bekabeld is. Dit betkend dat je daar geen verstoringen op gaat krijgen vanuit andere netwerken.

Als, zoals TS aangeeft, overal kabels hebt liggen of relatief makkelijk naar toe kunt trekken, dan is dat voor nu en zeker in de toekomst (steeds meer verstoring op de beschikbare frequenties) verweg de beste oplossing.

Ik ben dus van AVM mesh-netwerk naar Unifi-AP's gegaan in een niet heel grote, maar relatief nieuwe woning. Dit was echt een stap vooruit.

[Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 13-02-2022 17:09]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• peter-rm
bij avm kun je backbone ook bekabeld aanleggen. zo heb ik het thuis (en naar de schuren) gedaan.
alles wat een vaste plaats heeft(ook APs) is bij mij bedraad aangesloten. elke kamer heeft minimaal 2 dubbele rj45 aansluitingen

[Voor 41% gewijzigd door peter-rm op 13-02-2022 17:23]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:43

Nox

Noxiuz

Als je vlan tagging wil doen kom je sowieso wel uit op semipro AP's. Ubiquiti of tp-link zijn acceptabel geprijsd.

Zorg wel dat je de locatie van je AP's goed doet, niet te dicht bij elkaar. Overdaad schaadt (niet alleen je portemonnee).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:08
@_Dune_, precies wat @peter-rm hierboven zegt. De apparatuur die AVM als Fritz!Repeater verkoopt kun je draadloos aansluiten (zoals een normale repeater werkt dus) of bedraad. In dat laatste geval is het een regulier AP. In beide situaties kun je, als je dat wilt, een aantal instellingen centraal beheren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee