Toon posts:

Warmtepomp oplossing voor The-Source met toekomst balans WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Waar ik eerst dacht dat een warmtepomp kiezen niet zo heel moeilijk zou zijn ben ik eigenlijk na verloop van tijd een beetje door de warmtepompen, warmtepomp boilers en buffer vaten toch een beetje de weg kwijt geraakt 8)7

Eerst wat gegevens:
Hoekwoning uit 1963 met 7cm spouw die gevuld is met steenwol vlokken isolatie (hoelang geleden is onbekend)
Mijn jaarverbruik gas 01-02-21 tm 31-01-22 = 902 m3. (omdat januari 2021 de halve maand een ongeïsoleerde zolder was voor deze periode gekozen). De afgelopen 2 maanden was het verbruik in beide maanden 155 m3 per maand.
Per 1 mei 2021 heb ik zonnepanelen laten installeren en op mijn jaar verbruik welke tot 11-12-2021 was mijn saldo -441KwH, aangezien het geen perfect jaar was voor de panelen zit hier nog wat marge in aan de positieve kant ;)
Gas verbruik is zonder nacht verlaging en met 100% thuiswerken dus eigenlijk continu 20.5 ingesteld.
3x 25A aansluiting en er komt ook een elektrische auto aan maar die komt met load balancing laadpaal ;)

Nu ben ik dus aan het kijken om volledig van het gas af te gaan. Maar dit wil ik op een later moment ook gaan combineren met een balans ventilatie systeem. Maar de uitdaging die ik daarbij zie kom ik later op.

Nu dacht ik zelf eerst altijd dat de warmtepompen altijd uit een split uitvoering bestonden net zoals dat met een fatsoenlijke airco ook het geval is. Maar er zijn dus ook monoblokken. Gezien het traject wat het leidingwerk moet afleggen lijkt mij split wel de beste optie maar sta open voor suggesties.
Situatie buiten:

Boven de kruiwagen zie je dat er al een gat is geboord vanaf de 1e etage (60mm)
In de lasdoos welke aan de muur zit is een 3fase kabel voorbereid en verder ongebruikt. Links van de lasdoos zou dan de positie wezen voor de warmtepomp.

Situatie 1e (waar er nog een koof gebouwd moet worden)

De koof die hier komt zal ook een luchtkanaal gaan bevatten

Situatie CV ketel (dit is de muur van de buren en dus de andere zijde van de woning tov de buiten foto)

Je ziet hier 4 pijlen en deze zie je 3x terug komen op de buiten foto maar die 4e is er dus ook.
Buis 1 loopt helemaal naar BG keuken, onder expansievat is nu nog een open aansluiting naar 1e en buis 4 komt vanaf de douche en heeft nu mechanische afzuiging.

Situatie dak buiten:

Als je de rechter helft pakt zie je 3 pijpen maar achter de schoorsteen zit nr4 dus ook nog. (los van de schootsteen zelf)

Op zolder heb ik geen radiatoren / vloerverwarming en zie daar ook het nut niet van in aangezien het berg- droogruimte is.
Op BG en 1e heb ik beide vloerverwarming met 10cm hoh afstand.
BG en 1e hebben beide een eigen verdeler en de leidingen hiervan starten/eindigen beide bij de CV ketel.
Dit is ongeveer 2x 38M2 over in totaal 9 groepen verdeeld (1x 4 en 1x 5)

1e vraag, aangezien er tussen plek buiten unit en huidige plek CV ketel z'n 17 a 18 meter leiding werk zit. Is dan de keuze voor een split systeem de juiste? En hoeveel KW zou er nodig zijn.

Vraag 2:
Om volledig van het gas af te gaan zal ook het douche water verwarmt moeten worden.
Vanuit met douchewtw pijp gaat het opgewarmde koudwater naar de douche & CV. (keuken heeft quooker)
Hier wordt het wat onduidelijk voor mij. Zover ik kan beoordelen kan de warmtepomp dit niet zelf voldoende verwarmen en heb je die additionele apparatuur nodig. Pijp 4 van de CV situatie foto is de afzuiging van de douche, deze lijkt mij ideaal om te gebruiken voor een warmtepomp boiler of zie ik dat verkeerd? Aantal liters is natuurlijk afhankelijk van de douchekop en de tijd die je doucht.

Maar bij gebruik van een warmtepomp boiler kom je dan niet in de knoei met balans ventilatie? Deze heb ik nog niet en de meeste geschikte plek qua buizen is de muur van de CV ketel maar kijkend naar de situatie op het dak is de kans groot dat de CV gassen het huis in gaan zuigen (als dan niet van de buren)

De warmtepomp situatie inclusief douchewater wil ik dit jaar afronden (nu er 30% subsidie is) maar tzt wil ik ook project balans ventilatie gaan doen. Oude buizen van het dak en nieuwe geïsoleerde buizen door het dak wil ik in 1x door een aannemer laten doen.

Ik heb zoveel mogelijk informatie in de startpost proberen te verwerken maar als ik nog iets vergeten ben dan vul ik dat graag aan

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Alle reacties

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:27
meeste warmtepompen maken prima sanitair warm water hoor. Je moet alleen even bedenken waar je het warmwatervat (boilervat)neerzet. En de efficientie van de warmtepomp neemt toe als hij kouder water hoeft te maken, dus je kunt beter een 300l op 50 grafen hebben dan een 200 liter op 60. dus is fijn als je een groot vat kwijt kunt.
verder is bij de meeste units de buitenunit or ca 10kw warmteveemogen 1 fase en de binnenunit 3 fase.
en bij mij waren de gaten wat groter dan 60 mm in de muur eerder 120 of groter. (niet nagemeten, gewoon groot gat)
en voor de warmtepomp komt er voor een standaard niet te nieuw huis ca 4500kwh verbruik bij, dus misschien wil je ook nog wat zonnepanelen extra leggen

[Voor 14% gewijzigd door Lochnes op 12-02-2022 18:34]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Toch even een kleine kick.
Is de gedachte van een split warmtepomp de juiste?
Wat is daarbij de juiste SWW oplossing lettend op meer jaren kosten en niet de initiële aanschaf. (mits in verhouding)

En hoe kan ik het beste de ventilatie aanvliegen gezien de rookgassen van de buren?

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee