HVC verhoogt per 1 maart variabel tarief. Mag dat zomaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-07 10:20
In januari liep ons vaste contract af, en ons werd destijds geadviseerd door HVC dat we beter tot juli konden wachten met een vast contract afsluiten omdat de prijzen destijds zo hoog lagen. Want ook tot juli zouden we dan weten waar we aan toe waren met het variabele tarief omdat het dan pas weer veranderd zou worden.

Nu zitten we nog geen maand met dit variabele tarief en we schrokken natuurlijk eerst van wat het nieuwe maandbedrag was, maar ergens te verwachten. Nu vond HVC het alleen nodig om nu al een bericht te sturen en het variabele tarief per 1 maart te verhogen (van €1,4 naar €2,3 voor gas!). Nu hebben we natuurlijk sptij dat we niet ergens een vast contract hebben afgesloten destijds, maar nu is vooral mijn vraag; mag dit zomaar? Heb namelijk het gevoel dat dit helemaal niet mag? Natuurlijk ga ik nu zsm overstappen naar iemand anders (al was het alleen al uit principe) maar de timing is nu NOG slechter dan rond de jaarwisseling. De planning was juist om hier pas in de zomer mee bezig te hoeven zijn.
Dus vast contract ergens afsluiten en als het weer zakt de boete maar voor lief nemen?

HVC is ook niet bereikbaar via mail (groot deel medewerkers ziek) en via telefoon alleen doordeweeks bereikbaar (de e-mail van tariefverhoging kwam wel lekker op zaterdag om 16:00 natuurlijk).
Iemand advies over wat wij het beste kunnen doen nu?
Huis vergroenen zit er niet in (huur en veel enkel glas nog) en ik ben al redelijk bezig geweest met tochtstrips.
CV ketel ook nu verlaagt naar 60C (fijne monteur had dit 2 maanden geleden zonder te vertellen verhoogt naar 80C). Verwarming staat nu zeer laag tot uit maar ik kan niet 3 truien aandoen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja. Vandebron heeft in november precies hetzelfde gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, ze mogen geen contractbreuk plegen. ;) Ook niet als vandebron dat ook doet. Maar ja, het ligt eraan wat in je contract staat en het zijn wat gekke tijden, dus wellicht ontkom je er toch niet aan.

Edit: oh je contract is gewoon afgelopen lees ik nu, ja dan gaat alles goed. Helaas wel met de nodige kosten. Stap gewoon over naar de goedkoopste variabele aanbieder zou ik denken. Met de hoop dat je later wat goedkoper een vast contract kan nemen. Maar ja, het is koffiedik kijken...

[ Voor 41% gewijzigd door Aikon op 12-02-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
Aikon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:20:
dus wellicht ontkom je er toch niet aan.
Nouja, ik ben niet van plan een tarief te betalen voor een variabel 'contract' dat veel hoger is dan bij elk ander willekeurig jaar contract. Dus ik ben hier heel snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 18:28
Aikon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:20:
Nee, ze mogen geen contractbreuk plegen. ;) Ook niet als vandebron dat ook doet. Maar ja, het ligt eraan wat in je contract staat en het zijn wat gekke tijden, dus wellicht ontkom je er toch niet aan.
TS heeft zelf gekozen om niet gelijk weer voor een vast contract te gaan, en het hele idee van een variabel contract is dat de prijs fluctueert.

Het is misschien niet heel netjes dat HVC zelf je geadviseerd heeft dit te doen, en dat het nu nadelig voor je uitpakt. Maar uiteindelijk heb je zelf de keuze gemaakt om te luisteren naar het advies. Dus ik denk inderdaad dat dit gewoon mag.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
Hahn schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Maar uiteindelijk heb je zelf de keuze gemaakt om te luisteren naar het advies.
Dit advies was specifiek ''want in juli worden de prijzen pas weer aangepast. 1 januari en 1 juli''. Onder die voorwaarden ging ik met dat risico akkoord. Als tegen die tijd de prijzen weer slechter waren, goed dan had ik mijn verlies genomen. Maar er werd iets beloofd, en nog geen maand wordt er aan die belofte gehouden. Dat is niet meer ''niet netjes'' dat is gewoon schofterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:21
G-Fox1990 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Dit advies was specifiek ''want in juli worden de prijzen pas weer aangepast. 1 januari en 1 juli''. Onder die voorwaarden ging ik met dat risico akkoord. Als tegen die tijd de prijzen weer slechter waren, goed dan had ik mijn verlies genomen. Maar er werd iets beloofd, en nog geen maand wordt er aan die belofte gehouden. Dat is niet meer ''niet netjes'' dat is gewoon schofterig.
Dat vind ik nogal een ferme uitspraak. Volgens mij is het algemeen bekend dat een variabel tarief ook tussentijds kan wijzigen, is het niet meer dan logisch dat je de voorwaarden bekijkt voor je een contract tekent en is het voor zoete koek slikken van een wervende tekst in deze tijd vol reclames een beetje naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
1. Wat staat in het contract?
2. Heb je de toezegging op schrift?

Ik heb zelf sinds juni een variabel contract bij een grote energieleverancier maar wel waarvan het tarief bij ingang een jaar vaststaat (1x per jaar aanpassing).

De voorwaarden per aanbieder verschillen per aanbieder en product. De naam alleen zegt weinig.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 12-02-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

G-Fox1990 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:31:
[...]
Dat is niet meer ''niet netjes'' dat is gewoon schofterig.
Volgens mij neemt iedereen en zijn moeder tegenwoordig alle gesprekken maar op; tenminste, dat is mijn ervaring als ik een klantenservice bel en nog vooor het keuzemenu hoor je "wij nemen op want blabla".

Doet HVC dat ook? Zo ja, tarief weigeren op basis van uitspraken medewerker.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:43
G-Fox1990 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:14:
Huis vergroenen zit er niet in (huur en veel enkel glas nog) en ik ben al redelijk bezig geweest met tochtstrips.
CV ketel ook nu verlaagt naar 60C (fijne monteur had dit 2 maanden geleden zonder te vertellen verhoogt naar 80C). Verwarming staat nu zeer laag tot uit maar ik kan niet 3 truien aandoen.
Slightly offtopic, maar als noodmaatregel heb ik goede ervaring met isolerende kozijnfolie.

Het is geen duurzame oplossing, maar het kost bijna niets, en ik snap ook dat je mogelijkheden (realistisch gezien) in je huurhuis beperkt zijn.

Dit doet niets af aan je verhaal met HVC, maar alles wat je niet gebruikt hoef je niet te betalen, en de investering is nihil.

Ter aanvulling; het gaat me dus om die folie die je op de kozijnen plakt (je ziet er vrij weinig van), die een luchtlaag creëert tussen de folie en de binnenzijde van het glas.

[ Voor 9% gewijzigd door big bang op 14-02-2022 10:22 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1